OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorkkaeläinjahdin ampumatreeni? Tarvetta vai ei?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 30.10.2014 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuki,tuki,tuki,ammutaan tuelta aina kun se on mahdollista ja muuten pidetään huoli ettei tarvitse ampua kovin kaukaa,sekä harjoitellaan sitä laukaisua.
Itse treenaan laukaisua pitämällä piipun päällä vanhaa viispennistä,svingissä ja kylmälaukaistessa kolikon pitää pysyä piipunnokassa.
Ei yritetä mahdottomia eli pidetään homma yksinkertaisena,ampumaton laukaus ei v...tuta ja sen kantturan voi kellistää huomenna.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
.22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 339

LähetäLähetetty: 30.10.2014 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon ottanu sellasen tavan että jos vähääkään epäilee ekaa laukausta niin samantien uus kuula matkaan jos vaan pystyy..
Mukavampi kuunella nylkiessä !&%¤#"! tunti siitä että ampu useemman kerran, kun mennä porukalla haavakon perässä loppuviikonloppu ja kuunnella loppu syksy kuittailua..

Tänä syksynä ton tein 2 kertaa ja ekalla oli kyllä oikee ratkasu kun ei muutakun raapassu ja toisella paukulla osu keuhkoille..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 31.10.2014 00:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.22 kirjoitti:
Mä oon ottanu sellasen tavan että jos vähääkään epäilee ekaa laukausta niin samantien uus kuula matkaan jos vaan pystyy..
Mukavampi kuunella nylkiessä !&%¤#"! tunti siitä että ampu useemman kerran, kun mennä porukalla haavakon perässä loppuviikonloppu ja kuunnella loppu syksy kuittailua..

Tänä syksynä ton tein 2 kertaa ja ekalla oli kyllä oikee ratkasu kun ei muutakun raapassu ja toisella paukulla osu keuhkoille..


Näin se täytyy tehdä, itsekin tänä syksynä hirvelle tein vastaavan ratkaisun, joka kannatti. Ensimmäisestä olisi mennyt liian pitkälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 31.10.2014 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kannattaa muistaa, että metsästystilanteissa suinkaan suurin ongelma ei ole itse ampumataito vaan osuman sijoittamisen ongelmat ja virheet. Näitä tapahtuu kaikille ainakin jossain määrin ja tämä on yksi suurimmista syistä sille miksi osuma ei ole siellä missä sen pitäisi olla. Eli ammutaan omasta mielestä oikeaan kohtaan, mutta jälkeenpäin huomataan, että jokin muuttuja harhautti aisteja tai jostain muusta syystä johtuen arviointi oli pielessä. Tämä on tavanomaista ja inhimillistä ja tätä sattuu hyvin monille, ampumataidosta riippumatta.

Muutamia perusmokia:

- eläimen kulmittaisuuden väärä arviointi

- kulmittain olevan eläimen osumakohdan väärä arviointi

- etäisyydestä ja/tai optiikan liian pienestä suurennuksesta johtuva osuman "vetäytyminen" lähemmäs eläimen massakeskipistettä

- eläimen ruhon korkeussuunnan arviointivirheet (ammutaan liian alas tai ylös, monia eri syitä)

Näitä ei opi taulua puhkomalla vaan analysoimalla tekemisiään ja kokemuksiaan. Lisäksi auttaa jos osaa ottaa opiksi toisten kokemuksista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sukolin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Elo 2013
Viestejä: 96

LähetäLähetetty: 31.10.2014 01:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieman kommenttia tulevan hirvikauden aloittelevalta hirvimieheltä.
Kokeilin kaverin aseella hirvikoetta epävirallisesti eikä siinä ollut mitää ongelmaa. Päin vastoin heräsi epäilys että mitäs sitten kun se hirvi liikkuu? Omalla seuralla ei ole mahdollista harjoitella liikkuvaan tauluun joten täytyy yrittää päästä sopivalle radalle treenaamaan.
Henkilökohtaisena mielipiteenä täytyy sanoa että kyllä hirvittää jos joku on sitä mieltä että pelkällä ampumakokeella on valmis mettälle kuten useasta suusta olen kuullut. Kyllä tähän touhuun pitää oikeesti aloittelijan harjoitella paljon ja monipuolisesta että se riistalaukaus onnistuu varmasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 31.10.2014 06:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyisella kokeella testataan lähinnä se onko aseen tähtäin kohdallaan ja osaako kuski puristaa liipasinta,ampumataito on jotain aivan muuta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20211
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2014 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä tämä ohiampuminen on ollut kyllä hyvä ”silmienavaaja”.

Itsellä ei ole hirvihommissa koskaan ollut mikään herkkä liipasinsormi ja olen ollut aina sitä mieltä, että pitää ampua semmoisiin holleisiin, mihin omat taidot piisaa. Tuolla on tullut sitten vuosien varrella jeesusteltuakin enemmän ja vähemmän.

Kun homma ei mene niinkuin Strömssöössä, niin se pistää hyvin asiaa pohtimaan.

Ainakin itselleni kirkastui seuraava homma:

• Vuosikymmenten saatossa itselle on tullut eteen lukumääräisesti useita holleja, jossa ammutaan ”haavoittunutta hirveä”.

• Haavoittunut on syntynyt joko omasta ”ei niin hyvin lähteneestä” ensimmäisestä laukauksesta tai jahtikaverin tekemänä.

• Omana periaatteena on ampua haavakkoa aina, kun se on sivullisten, jahtikaverien koirien etc suhteen turvallista.



Tuota taustaa vasten kun arvioin omaa ampumataitoaani, niin mielestäni se ei ole riittävää ampumataitoa normijahdissa, että ”osuu ainoastaan helppoihin holleihin”. Kun kuitenkin normijahdissakin eteen näköjään tulee pitkässä juoksussa niitä haastellisia holleja, joihin ”pitää pystyä osumaan”.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5956

LähetäLähetetty: 31.10.2014 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Tuota taustaa vasten kun arvioin omaa ampumataitoaani, niin mielestäni se ei ole riittävää ampumataitoa normijahdissa, että ”osuu ainoastaan helppoihin holleihin”. Kun kuitenkin normijahdissakin eteen näköjään tulee pitkässä juoksussa niitä haastellisia holleja, joihin ”pitää pystyä osumaan”.


Onkohan se muuten niin, että yleisen ampumataidon paraneminen porukassa ei vähennäkään yhtään haavakkoja mutta kasvattaa kyllä saalismääriä, koska tilaisuuksien määrä kasvaa? Voiko olla niin, että ampumataidon parannuttua myös itseluottamus paranee ja yritetään vaikeampia holleja, eli koko ajan liikutaan kuitenkin oman suorituskyvyn äärirajoilla, jolloin haavakkojen määrä on vakio? Tällaista pohdintaa perjantaina maha täynnä pitsaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11062

LähetäLähetetty: 31.10.2014 13:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ja kannattaa muistaa, että metsästystilanteissa suinkaan suurin ongelma ei ole itse ampumataito vaan osuman sijoittamisen ongelmat ja virheet.

En allekirjoita, kylle se syy on ampumataito, ja vähänkin liipasinherkkyyttä vaikeampaan paikkaan, niin monesti juoksuttaa. Ainoa syy ettei noita tule enempää on siinä että hirvi on verrattain iso ja ammutaan yleensä melko läheltä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20211
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2014 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:

Tuota taustaa vasten kun arvioin omaa ampumataitoaani, niin mielestäni se ei ole riittävää ampumataitoa normijahdissa, että ”osuu ainoastaan helppoihin holleihin”. Kun kuitenkin normijahdissakin eteen näköjään tulee pitkässä juoksussa niitä haastellisia holleja, joihin ”pitää pystyä osumaan”.


Onkohan se muuten niin, että yleisen ampumataidon paraneminen porukassa ei vähennäkään yhtään haavakkoja mutta kasvattaa kyllä saalismääriä, koska tilaisuuksien määrä kasvaa? Voiko olla niin, että ampumataidon parannuttua myös itseluottamus paranee ja yritetään vaikeampia holleja, eli koko ajan liikutaan kuitenkin oman suorituskyvyn äärirajoilla, jolloin haavakkojen määrä on vakio? Tällaista pohdintaa perjantaina maha täynnä pitsaa.


Itse olisin ehkä hieman eri mieltä. Meillä on ollut kymmeniä vuosia passituslinjat ungefäär vakiot. Ja aika lailla loppupeleissä on ”vakioita” ne hirvihollitkin, mitä niihin vakiintuneisiin passeihin tulee. Tuota taustaa vasten sanoisin, että porukan yleisen ampumataidon paremmalla tolalla oleminen vähentää rajusti haavakoiden määrää. Ainakin meilläpäin hirvihollit ovat monasti valtaosaltaan huomattavasti helpompia (teknisesti) mitä ratahollit.

Tilanne voi toki olla erilainen, jahtimuodoista yms riippuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 31.10.2014 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok, jos aletaan vetää jotain rajoja riittävän riittävän suhteen, niin mitä se on? Tarkoitan siis sitä, että missä menee se raja, että ampumataitoa on riittävästi, jotta muut asiat ovat suuremmassa roolissa? Onko se jokin pisteraja vanhan hirvikoesäännön mukaan 3+3:ssa tai 4+6:ssa 75 metriltä vai jotain muuta?

Jos tätä asiaa ei määritellä, niin on hyvin vaikea tietää millä tasolla asioista puhutaan. Mielestäni hirvenmetsästyksessä tukemattomista asennoista on riittävää ampumataitoa jos 3+3 menee 75 metriltä kasin vauhtia harjoitustilanteissa. Tämä ei vaadi mitään huikeaa osaamista, mutta sellaista perusotetta pitää olla jotta tämä onnistuu.

Jos korostankin ampumataidon sijaan muita taitoja, johtuu tämä ehkäpä siitä olettamuksesta, että ampumataito on edes jollain tasolla jo lähtökohtaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 31.10.2014 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ok, jos aletaan vetää jotain rajoja riittävän riittävän suhteen, niin mitä se on? Tarkoitan siis sitä, että missä menee se raja, että ampumataitoa on riittävästi, jotta muut asiat ovat suuremmassa roolissa? Onko se jokin pisteraja vanhan hirvikoesäännön mukaan 3+3:ssa tai 4+6:ssa 75 metriltä vai jotain muuta?

Jos tätä asiaa ei määritellä, niin on hyvin vaikea tietää millä tasolla asioista puhutaan. Mielestäni hirvenmetsästyksessä tukemattomista asennoista on riittävää ampumataitoa jos 3+3 menee 75 metriltä kasin vauhtia harjoitustilanteissa. Tämä ei vaadi mitään huikeaa osaamista, mutta sellaista perusotetta pitää olla jotta tämä onnistuu.

Jos korostankin ampumataidon sijaan muita taitoja, johtuu tämä ehkäpä siitä olettamuksesta, että ampumataito on edes jollain tasolla jo lähtökohtaisesti.


Tässä on kaksi asiaa, ampumataito ja toisaalta rohkeus/tyhmyys yrittää tilanteisiin.

Itse pidän riittävänä tuota Nimrodin mainitsemaa 8 tasoa 75 metriltä. Itse tosin mittaan
sitä perinteisellä 4+6 sarjalla. Jos saan 70-80 pistettä niin pidän suoritusta epäonnistuneena.
80-90 on minulle normaalia hyvää tasoa. 90+ on tällä treenitasolla itselleni huippusuoritus.

Täysin toinen asia on sitten se, että miten haasteellisiin paikkoihin katsoo tarpeelliseksi yrittää ampua.
Tämä ei mielestäni mitenkään korreloi varsinaisen ampumataidon kanssa.
Pikemminkin siihen vaikuttavat syntymässä saadut luonteenpiirteet ja aikaisemmat kokemukset.

Omalla kohdalla asia on mennyt niin, että suht paukkuahneen luonteen myötä on
tullut yritettyä ampua niitä vaikeitakin laukauksia. Ja kohtuullisen ampumataidon
ja tuurin vuoksi saatujen hyvien kokemusten ja onnistumisten myötä sitä on aina yltynyt
yrittämään entistä vaikeampiin tilanteisiin. Kun hyvä putki jatkuu, niin itsevarmuus kasvaa jopa tarpeettomasti.
Vaan ei syytä huoleen, kyllä se todellisuus on aina tullut jossain vaiheessa vastaan.
Muutaman v'ttumaisesti päättyneen epäonnistumisen jälkeen on taas tullut kuria ampumiseen
ja löytynyt jonkinlainen realistinen näkemys omista kyvyistä tällä hetkellä.

Ei varmaan päde kaikkiin. Varovaisempi luonne jättää varmasti muutaman potentiaalisenkin paikan käyttämättä,
mutta toisaalta säästyy jokuselta pettymykseltäkin.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5956

LähetäLähetetty: 31.10.2014 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Itse tosin mittaan
sitä perinteisellä 4+6 sarjalla. Jos saan 70-80 pistettä niin pidän suoritusta epäonnistuneena.
80-90 on minulle normaalia hyvää tasoa. 90+ on tällä treenitasolla itselleni huippusuoritus.


Ihan samat kriteerit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 31.10.2014 15:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Itse tosin mittaan
sitä perinteisellä 4+6 sarjalla. Jos saan 70-80 pistettä niin pidän suoritusta epäonnistuneena.
80-90 on minulle normaalia hyvää tasoa. 90+ on tällä treenitasolla itselleni huippusuoritus.


Ihan samat kriteerit.


Samoilla mennään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20211
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2014 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Itse tosin mittaan
sitä perinteisellä 4+6 sarjalla. Jos saan 70-80 pistettä niin pidän suoritusta epäonnistuneena.
80-90 on minulle normaalia hyvää tasoa. 90+ on tällä treenitasolla itselleni huippusuoritus.


Ihan samat kriteerit.


Samoilla mennään.


Mielenkiintoisia ja konkreettisia rajoja. Itse ammuin kolmet kisat hirvijahtia edeltevänä viikonloppuna, jossa tuli ammuttua kesän ensimmäiset liikkuvat:

75m ampumamatka
3+3 50 pinnaa
4+6 79 pinnaa
Seuraavana päivänä vähän isommat kisat
3+3 54 pinnaa

Kun periaatteessa tuota vasten peilaa, niin taidankin psyykata itseni niin, että kun olen vuosien varrella ampunut hirvijahdissa kymmeniä laukauksia, niin pitihän se ohilauskauskin tulla ja vaikka pari ennenpitkää. Aivan samoin kuin radallakin tulee joskus pummi, jos ammutaan kymmeniä laukauksia. Siis vaikka olisi ”tiukassakin ampumakunnossa”.


Toisaalta, olisikohan sittenkin itsellä(kin)se tosipaikan ampumavarmuus jotain muuta, kuin kykyä tuottaa radalla kohtuullisia tuloksia?

Toisaalta, nämä ”pisterajat” ovat aika akateemista kikkailua. Sanoisin, että jos seurueessa kaikki ovat sillä tasolla, että pystyvät vetämään radalla 75 meetriltä noin 60 pinnan tasolla 4+6 ja ilman ohilaukauksia, niin seuruetasolla ollaan aivan helevatan hyvällä ampumataitotolalla... Itse arvioisin, että normiseurueessa alta puolet käy edes moista kesän aikana kokeilemassa, heistä ei siinä jokainen onnistu. Reilu puolet ei käy edes kokeilemassa, heistä äärimmäisen harva siihen pystyisi. Silti tuossa "radallakäymättömässä" porukassa voi olla joku todella varma hirvenkaataja. Sanoisin, että nuo kaverit ovat kohtuullisen harvassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22  Seuraava
Sivu 12 Yht. 22

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com