OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsajahdin aloitus 2014
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 08.09.2014 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen jahtaillut järvellä jossa on ruokintoja,yhtä lailla ne katosivat tuoltakin,hyvissä ajoin ennen aloitusta.
En tiennyt ruokinnasta ennen kuin olin vienyt veneen ja ostanut luvat,mutta eipä hätää,aloituspäivän laukaukset olivat nekin vähät kyyhkysmiesten ampumia.
Olen ihmetellyt että mistä kummasta johtuu jos nyt on hyvin sorsaa,kuten tilastojen mukaan on pakko olla,niin ruokinnoista huolimatta järvet ammottavat tyhjyyttään ja juuri kukaan ei saa mitään,ennen ei ruokittu ja joka äijä joka järvillä keikkui ampui useampia kymmeniä heinureita joka syksy...
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Twist
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Tam 2005
Viestejä: 1419
Paikkakunta: Suomineidon navan alla

LähetäLähetetty: 08.09.2014 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JMD kirjoitti:
Minä olen aina luullu,että heinäsorsa on niitä suhkoht viimesiä muuttajia syksyllä. Että ne nyt olis yhtäkkiä tuumannu muuttaa 3kk aikasemmin etelään...Mutta uskotaan nyt vaan tarmokkaasti käppyröihin ja mutulle ei anneta mitään sijaa.Ruokinta keskustelussa noilla käppyröillä perusteltiin kovinkin vahvasti,että kanta vaan kasvaa ja kasvaa..aika laajalta alalta kuuluu,että serlana nuita taulukoita saa nyt käyttää.


Minä en ainakaan tietääkseni puhunut vain heinäsorsista vaan vesilinnuista yleensä. Mutta meinaatko tosiaan että kaikki heinäsorsat sen kummemmin kuin muutkaan sorsalinnut liikahtaa muutolle kertarysäyksenä talven tullessa ikään kuin sakat kupin pohjalta? Kyllä kaikkia sorsalajeja tahtoo muuttaa enempi ja vähempi vuodesta riippuen vähitellen etelää ellei voimakkaat kelien muutokset aiheuta muuttorysäyksiä. Täällä ainakin ilmestyy sorsaparvia tasaiseen tahtiin pohjoisesta päin nytkin. Huomenna iltalennolle tuonne yhdelle isolle matalalle lammelle, sorsia niin p*rkeleesti ja ei ruokintaa...
_________________
TRTT,!&%¤#"!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 08.09.2014 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suurin syy tänä vuonna suurin syy lämpimässä heinäkuussa jonka lopulla parveutu jo melkoisesti.
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Twist
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Tam 2005
Viestejä: 1419
Paikkakunta: Suomineidon navan alla

LähetäLähetetty: 08.09.2014 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:

Suomalaistahan ei se harmita, jos ei ite saa mitään. Se harmittaa, jos joku toinen saa enemmän.


Näinhän se just tuppaa olemaan, olipa kyse jahdista, kalastuksesta tai piparista... Laughing
_________________
TRTT,!&%¤#"!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 08.09.2014 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän se tuntuu käsittämättömältä kun istuskelet tuommoisella silmämääräisesti sorsille erittäin sopivalla merenlahdella ja siellä ei näy ainuttakaan sorsaa useampaan iltaan niin kyllä siinä vähemmästäkin alkaa miettimään mikä mättää.

Yleensä ollaan oltu aloituspäivä ja muutamana viikonloppuna Rovaniemellä jahdissa. Siellä sorsia on paljon vähemmän kokonaisuutena, mutta niitä lentelee aina harvakseltaan ja muutama pomppusorsa löytyy silloin tällöin. Siellä ei ole ruokintoja jotka vetäisivät lintuja suurelta alueelta.

No Iin edustalla meitä oli nytkin useampi porukka ja yksi mies kahlaili heinikoita illan. Alue huomattavasti isompi ja otollisempi lintujen asustella kuin tuo Rovaniemen karuhko järvi. Sitä on vaikea käsittää että ainuttakaan sorsaa ei ole lentänyt koko lahdella nyt kolmeen iltaan. Aloitusviikon perjantaina nähtiin ehkä 4-5 parvea jotka kaikki lensivät suoraan ruokinnalle ja hetken kuluttua siellä ammuttiinkin sitten useampi putki tyhjäksi. Tämä on toistunut useampina kertoina parina viime vuotena. Parhaimmat/pahimmat illat laukauksia kuulu 200-300 kappaletta. Minä en vain näe mitään järkeä tuommoisessa touhussa. Siinä väkisinkin paikallinen kanta romahtaa kun muutamallakin paikalla touhutaan samaan tahtiin ja useampana päivänä viikossa.

Sinällään en ole kateellinen saaliista tai siitä etten itse pääse ammuskelemaan, mutta se minua harmittaa että muilta alueella metsästäviltä viedään itsekkäästi mahdollisuus kokea jännitystä omassa jahdissa. Etukäteen jo tiedät että mitään tilanteita ei tule niin sama olisi istua kotona ilta terassilla ja katsella siitä yli lentäviä sorsia. Niitä muuten lentelee useampia parvia päivittäin kun lähialueilla ei ole ruokintoja. Isoja rötkyjä eikä mitään aikeitakaan vielä muuttaa mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JMD
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Elo 2006
Viestejä: 572

LähetäLähetetty: 08.09.2014 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Twist kirjoitti:
JMD kirjoitti:
Minä olen aina luullu,että heinäsorsa on niitä suhkoht viimesiä muuttajia syksyllä. Että ne nyt olis yhtäkkiä tuumannu muuttaa 3kk aikasemmin etelään...Mutta uskotaan nyt vaan tarmokkaasti käppyröihin ja mutulle ei anneta mitään sijaa.Ruokinta keskustelussa noilla käppyröillä perusteltiin kovinkin vahvasti,että kanta vaan kasvaa ja kasvaa..aika laajalta alalta kuuluu,että serlana nuita taulukoita saa nyt käyttää.


Minä en ainakaan tietääkseni puhunut vain heinäsorsista vaan vesilinnuista yleensä. Mutta meinaatko tosiaan että kaikki heinäsorsat sen kummemmin kuin muutkaan sorsalinnut liikahtaa muutolle kertarysäyksenä talven tullessa ikään kuin sakat kupin pohjalta? Kyllä kaikkia sorsalajeja tahtoo muuttaa enempi ja vähempi vuodesta riippuen vähitellen etelää ellei voimakkaat kelien muutokset aiheuta muuttorysäyksiä. Täällä ainakin ilmestyy sorsaparvia tasaiseen tahtiin pohjoisesta päin nytkin. Huomenna iltalennolle tuonne yhdelle isolle matalalle lammelle, sorsia niin p*rkeleesti ja ei ruokintaa...
Mukava lukea,että jossain on tavaraa ja vielä ilman sitä tuhtin peräkärryä. Tuohon aikaseen muuttoon en silti tahdo uskoa. Luulis,että muutto olis ollut kuitenkin normaaliin tapaan nähtävissä esim perinteisillä levähdysalueilla. Ei heitetä vielä kirvestä kaivoon vaan toivotaan parempaa. Itse metsästänyt vesilintuja vuodesta 94 ja mielestäni viimeisen 3-4 vuoden aikaan taantunut kannat huomattavasti tässä keski-päijänteen ympäristössä. Niin päijänteellä kuin lähivesissäkin.
_________________
par ekaa män huttiin,mutta kolmas osuki jo valioon!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.09.2014 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JMD kirjoitti:
Peto kirjoitti:
JMD kirjoitti:
Minä olen aina luullu,että heinäsorsa on niitä suhkoht viimesiä muuttajia syksyllä. Että ne nyt olis yhtäkkiä tuumannu muuttaa 3kk aikasemmin etelään...Mutta uskotaan nyt vaan tarmokkaasti käppyröihin ja mutulle ei anneta mitään sijaa.Ruokinta keskustelussa noilla käppyröillä perusteltiin kovinkin vahvasti,että kanta vaan kasvaa ja kasvaa..aika laajalta alalta kuuluu,että serlana nuita taulukoita saa nyt käyttää.


Kun tuosta ruokinta keskustelusta muistutit, niin kuulinpa tuossa kaverilta uutisia...
Olivat nimittäin keväällä kieltäneet eräältä järveltä kaiken sorsanruokinnan, kun kuulemma muuttuu lentoreitit ja puuttuu iltalennot.
No nyt sitten oltiin kesä ruokkimatta ja syksyllä kaikilla hyvä mieli, kun kukaan ei saanu mitään Twisted Evil Twisted Evil

Eli asioihin reagoitiin liian myöhään.Mutta jotain positiivista kuitenkin,että kaikilla oli ollu hyvä mieli.Useassa mestassa ollaan harmissaan sorsattomuudesta.


Suomalaistahan ei se harmita, jos ei ite saa mitään. Se harmittaa, jos joku toinen saa enemmän.


Onkohan tässä asiassa ihan nuinkaan.. Ja onko se niin vaikea arvata että järvi tyhjenee jos viereisillä lammikoilla ja järvillä ruokinta jatkuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 09.09.2014 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JMD kirjoitti:
Twist kirjoitti:
JMD kirjoitti:
Minä olen aina luullu,että heinäsorsa on niitä suhkoht viimesiä muuttajia syksyllä. Että ne nyt olis yhtäkkiä tuumannu muuttaa 3kk aikasemmin etelään...Mutta uskotaan nyt vaan tarmokkaasti käppyröihin ja mutulle ei anneta mitään sijaa.Ruokinta keskustelussa noilla käppyröillä perusteltiin kovinkin vahvasti,että kanta vaan kasvaa ja kasvaa..aika laajalta alalta kuuluu,että serlana nuita taulukoita saa nyt käyttää.


Minä en ainakaan tietääkseni puhunut vain heinäsorsista vaan vesilinnuista yleensä. Mutta meinaatko tosiaan että kaikki heinäsorsat sen kummemmin kuin muutkaan sorsalinnut liikahtaa muutolle kertarysäyksenä talven tullessa ikään kuin sakat kupin pohjalta? Kyllä kaikkia sorsalajeja tahtoo muuttaa enempi ja vähempi vuodesta riippuen vähitellen etelää ellei voimakkaat kelien muutokset aiheuta muuttorysäyksiä. Täällä ainakin ilmestyy sorsaparvia tasaiseen tahtiin pohjoisesta päin nytkin. Huomenna iltalennolle tuonne yhdelle isolle matalalle lammelle, sorsia niin p*rkeleesti ja ei ruokintaa...
Mukava lukea,että jossain on tavaraa ja vielä ilman sitä tuhtin peräkärryä. Tuohon aikaseen muuttoon en silti tahdo uskoa. Luulis,että muutto olis ollut kuitenkin normaaliin tapaan nähtävissä esim perinteisillä levähdysalueilla. Ei heitetä vielä kirvestä kaivoon vaan toivotaan parempaa. Itse metsästänyt vesilintuja vuodesta 94 ja mielestäni viimeisen 3-4 vuoden aikaan taantunut kannat huomattavasti tässä keski-päijänteen ympäristössä. Niin päijänteellä kuin lähivesissäkin.


Tämä vuosi oli kiuruveden sorsamontuillakin huonoin ikinä. Sorsaa kulki parhaalla montulla tuhannen verran elokuun alussa. Jopa eräs jyväkasalle ampuja (ainut ketä porisuttanut) myönsi että etenkin kaikki heinäsorsat karkasi muutolle elokuun 10. Lämmin kesä yhdistettynä läpikesän ruokintaan pakkasi linnut muuttokuosiin. Vaikka olette mitä mieltä, niin kyllä niilläkin jo jotain evoluutiota tapahtuu kun jyväkasoille on lahdattu reilut 20 vuotta. Vai meinaatteko että jos pullasorsaa syötätte kädestä ja kopsautatte aina sen tullessa syömään vaikka kepillä ottaan (ihan varovaisesti) että se monta kertaa sitä pullaa on hakemassa? Laughing

Tämä kyseinen ruokkija sai aloituksessa 3 haapanaa ja neljä tavia. Ja viljaa kantoi tuollaiset 3 tonnia. Meidän perinteisillä paikoilla olleet sukulaiset eivät saaneet kahteen päivään mitään, kun haaskasivat ainoan hollinsakin. Entisaikaan normisaalis oli tuollainen 25-50 lintua.

Mutta uskokaa tai älkää, ennenpitkää ne linnutkin oppivat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.09.2014 08:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täälläpäin heinäsorsat muuttavat vasta kun joki vetää jäähän. Niin varmaan tänäkin vuonna. Harmi vaan että miltei koko joki rauhoitettu. Tai noh, onhan siinä semmonen soiro mistä voi ylilentävän kopata eli sinne sitte loka-marraskuun tihkusateisina iltoina. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 981

LähetäLähetetty: 09.09.2014 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime syksynä jo ihmettelin heinäsorsien vähyyttä ja tänä syksynä tuntuu olevan vielä heikommin. Järvellä ei ruokita, mutta 10km päässä isolla järvellä on peräkärryruokintoja. Mahtavat olla sielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tukkikaveri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2014
Viestejä: 262

LähetäLähetetty: 09.09.2014 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täälläkin Pojois-savossa heikkoja sorsasaaliita. Olen käynyt useita iltoja istumassa iltalennolla, samoin sauvonut kaislikoita, mutta monta reissua tehnyt, ettei ole näkynyt yhtään sorsaa, ei edes tavia.
Luulin jo, että ovat muuttaneet kokonaan pois, mutta aamulla aikaisin niitä liikkuu ihan mukavasti. Paras lento vaan on niin pimeällä ettei näe ampua.
Aamulla kun menee neljän aikoihin sorsavesille, niin voi ainakin kuunnella, että sorsia on. Ränkätystä ja siipien suhinaa tauotta, kunnes päivä valkeaa.
_________________
(jyvä) kasa-ampujat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Twist
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Tam 2005
Viestejä: 1419
Paikkakunta: Suomineidon navan alla

LähetäLähetetty: 09.09.2014 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipa vaan taas sorsaa! Yli 200 lintua näkyi illan aikana, suurin osa heinäsorsia. Tulipa lammen toiseen päähän 18 metsähanheakin, jotka 3 joutsenta ajoi hyvin agressiivisesti lentoon. Illan hämärtyessä kuvat ja pilli toimivat kuin häkä,että kyllä taas saa puukkoa heiluttaa. Iso ja matala lampi, nyt vesi sopivan vähänä sorsille. Ja lammella ei ruokintaa, ympärillä olevilla järvillä kyllä. Mutta ei vaan näy ruokinnat tuota lampea tyhjentävän?
_________________
TRTT,!&%¤#"!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.09.2014 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Twist kirjoitti:
Olipa vaan taas sorsaa! Yli 200 lintua näkyi illan aikana, suurin osa heinäsorsia. Tulipa lammen toiseen päähän 18 metsähanheakin, jotka 3 joutsenta ajoi hyvin agressiivisesti lentoon. Illan hämärtyessä kuvat ja pilli toimivat kuin häkä,että kyllä taas saa puukkoa heiluttaa. Iso ja matala lampi, nyt vesi sopivan vähänä sorsille. Ja lammella ei ruokintaa, ympärillä olevilla järvillä kyllä. Mutta ei vaan näy ruokinnat tuota lampea tyhjentävän?


Hienoa että siellä homma pelaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kyyhkyukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Maa 2013
Viestejä: 48
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 12.09.2014 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ILtalento piloilla vesisade alkoi kun kuvat sai vesille,muutama kävi heittää lenkin ja jatkoi matkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mallard^
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Lok 2010
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 13.09.2014 00:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saisi kieltää vesilintujen ruokinnan kokonaan.. Mitään riistanhoitoargumentteja aivan turha esittää, mitään muuta se ei ole kuin ahneutta ja helpon saaliin petaamista. Varsinkin kun koko ruokintahomma mennyt niin älyttömiin mittasuhteisiin.
Opittaisiin ehkä tääläkin vähän enemmän taitoa vaativista vesilinnun pyyntimenetelmistä. Nyt nämä sankarit pillittelevät jyväkasalla ja kehuskelevat kuinka hyvin sorsat ottivat pillille.. Kylläkyllä, pillillehän ne ottivat Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22  Seuraava
Sivu 20 Yht. 22

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com