OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kokovaippaluodin osumanopeus linnustuksessa
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vesihiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2014
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 12.06.2014 15:38    Viestin aihe: Kokovaippaluodin osumanopeus linnustuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Voisiko joku hieman selventää minulle, mikä olisi "se paras" lintupatruuna. Olen lueskellut vanhoja kirjoituksia, ja lintuja tunnutaan ammuttavan liki kaikella, pienoiskivääristä hirvikivääriin.

Mutta noin teoreettisesti, niin mikä on optimaalisin kokovaippaluodin nopeusalue, jolla linnusta ei tule haavakkoa, mutta ei myöskään räjähdä syömäkelvottomaksi? (Käytännön vaihteluväli on lukemani mukaan 300-1000 m/s) Vai onko niin, ettei tällä ole kovin suurta merkitystä, jos luoti vain lävistää linnun vitaaliosat osumatta luihin tai kivipiiraaseen?

Entä vaikuttaako luodin lentonopeus sen tuuliherkkyytteen vai vain muoto ja massa? Kuinka suuri ero on tuuliherkkyydessä esim. 3g, 5g ja 8g luodeilla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Osmosaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2012
Viestejä: 1711
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 12.06.2014 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaliiperi? Matkat joista ammutaan? Mikä luoti?

Tää on ikuisuus kysymys ja tulee taas jälleen aiheuttamaan suurta vääntöä!

308 ja 10-12g luodit ovat varmoja ja tekevät siistiä jälkeä. Ovat myös ballistisesti hyviä eikä niin tuuliherkkiä kuin kevyemmät.

222 remillä 3,2g on tunnetusti räjäyttäjä jos osuu huonosti, mutta jos hiukan nopeutta laskee maksimista niin toimii sekin. Painavammat on tässäkin toimineet paremmin. Veikkaan, että luodin lyhyt olemus aiheuttaa helposti luodin pyörähtämisen osumassa jolloin ilmenee räjäytys efekti.

22-250 on kyllä jo nopeuksiltaan aika varma räjäyttäjä.

6,5x47 on vissiin myös todettu ihan kelpo kaliiperiksi.

Veikkaan, että nopeudet 600-800ms ovat aika passeleita riippuen käytettävästä luodista ja kaliiperista.
_________________
MIKÄ? MISSÄ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20587
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.06.2014 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen onnistunut räjäyttämään jokusen linnun nollakasilla tehdasladatulla 8g fmj:llä mutta en yhtäkään 222remillä. En edes puolivaipoilla vaikka niilläkin olen pari metsoa ampunut.

Varmaan aika sattuman peliä tuo räjäyttely.

Tuohon; "Entä vaikuttaako luodin lentonopeus sen tuuliherkkyytteen vai vain muoto ja massa?" kysymykseen on helppo vastaus eli vaikuttaa. Mitä nopeammin kappale liikkuu, sen enemmän sen vastustaa muuta liikettä. Eli jos meillä on saman massan ja muodon omaava luoti jolla vain eri nopeudet niin hitaampi kääntyy helpommin risusta ja tuulesta kuin nopeaampi luoti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 12.06.2014 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen viime kautta metästelin 920 ms lähtevällä 8g scenarilla (65X55). Viime syksynä kokeilin josko lähtöjen tiputus 860 ms vaikuttaisi. Edelleen tuli pahaa jälkeä jos osui huonosti. Ensi syksynä käytetään 935 ms lähätevää 8g scenaria. Tuskimpa isompaa merkitystä maaliballistiikassa, mutta lentoradassa kylläkin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
umpikortto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2008
Viestejä: 713

LähetäLähetetty: 12.06.2014 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se nopeus tee autuaaksi tuulenpuhkomisessa. Se on mistä piippu ja luoti tykkää. Oon lataillu 6PPC:tä nopeuksilla 950-1050 ja maltilliset nopeudet puhkoo tuulta parhaiten. Pitäs vaan saada se luoti pärräilemättä lentään.nyt näyttäs että 970 nopeus ois semmonen kriegerin 13,5 ja 14 noususilla piipuilla ja gentnerin 65 gr.
Elikkä se on niin monesta kiinni. Jos se luoti lentää "puikkona" ni ei se sen kummemmin räjäyttele teki se 5,7 tai 08 reijän. Oon ampunu jäniksiä 338LMllä ja ei se reikä siitä suurene....!&%¤# puhetta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vesihiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2014
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 12.06.2014 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osmosaali kirjoitti:
Kaliiperi? Matkat joista ammutaan? Mikä luoti?

Tää on ikuisuus kysymys ja tulee taas jälleen aiheuttamaan suurta vääntöä!
...
Veikkaan, että nopeudet 600-800ms ovat aika passeleita riippuen käytettävästä luodista ja kaliiperista.


Sori, tarkoitus ei ole trollata, kunhan tietämättömyyttäni ja uteliaisuuttani kyselen. Smile (Mä olen aika vasta-alkaja metsästyksessä ja hankittuna on nyt 222:nen, jolla hommaa aloittelen.)

Jäin vain ihmettelemään asiaa kun lueskelin jälleenlatausopasta, jossa nuo lähtönopeudet ovat pääsääntöisesti tuolla 900 m/s paremmalla puolella. Ja toisaalta moni kehuu 22 wmr ja hornet -patruunoita hyviksi lintukaliibereiksi, vaikka lähtönopeudet ovat 600-700 m/s luokkaa. Ja 300 m/s lentävä pienoiskiväärin luotikin on ihan laillinen esim. teerelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3544

LähetäLähetetty: 12.06.2014 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienen kevyen luodin 900m/s lähtönopeudesta lähtee melko paljon pois jo ensimmäisellä 100 metrillä. Teertä ei saa ampua 300m/s lähtevällä pienoiskiväärin luodilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.06.2014 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vesihiisihän kirjoittikin että 300 m/s lentävällä pienoiskiväärin luodilla saa ampua teertä. Ihan oikeinhan se on. Haluatko Kaaleb vielä perustelutkin? Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vesihiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2014
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 12.06.2014 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
Teertä ei saa ampua 300m/s lähtevällä pienoiskiväärin luodilla.


Joo, oikeassa olet. Teeri kuuluu tuohon E100 > 200J luokkaan. Mutta sorsaa, riekkoa ja monia muita saman kokoluokan lintuja kuitenkin saa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15373

LähetäLähetetty: 12.06.2014 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo räjähtely on jännä aihe, ilmeisesti sitä ei pysty järjellä tai ainakaan metsässä mitattavilla asioilla selittämään. Nykyisin ammuskelen lintuja 6mmPPC:llä, reikäpääkuulilla lähtökyyti jotain 950 m/s, toki näkee mihin on luoti osunut muttei ne räjähtäneitä ole. Kärjestä suljettuja olen käyttänyt myös, ihan samaa jälkeä. Mutta todistettavasti tuota tapahtuu, en sitä yritäkään kiistää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.06.2014 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nojoo. Semanttista pelleilyä... 22 WMR on teerelle laillinen pienoiskivääri, ja kyllähän se saattaa sopivalla korolla ammuttaessa ehtiä sen luoti lentää n. 300 m/s ennen maahan osumistaan. Laughing

Kyllä sen teeren saa repaleiseksi vaikka 7x33 täysvaipalla jos selkään ampuu. Itselläni ei ole yksikään lintu räjähtänyt. Ammun nykyään kaikki kiväärilintuni 308:lla Scenarilla. Pari kertaa on ulostulopuolen täkkä ollut vähän repaleinen kun on hippasen epäonnistunut laukaus ja osunut luuhun pahimmoilleen. Taitaa räjähtelyt selittyä täysin luuosumilla, oksiin osumisilla ja "yli- tai alivakaalla" luodilla.

Täältä kun lueskelet vesihiisi kokeneitten 222:n käyttäjien kokemuksia luodeista ja nopeuksista, pääset varmasti käsitykseen siitä mistä kannattaa aloittaa. En itse ole ko. kaliiperia käyttänyt mutta olen tullut siihen käsitykseen, että jotkut valittavat siipeämisiä kauemmas ammuttaessa jos on makkeimmilleen vakaa, teräväpäinen luoti. Lähelle ammuttaessa taas on kovalla nopeudella huonolla osumalla helposti ruma jälki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vesihiisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2014
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 12.06.2014 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Täältä kun lueskelet vesihiisi kokeneitten 222:n käyttäjien kokemuksia luodeista ja nopeuksista, pääset varmasti käsitykseen siitä mistä kannattaa aloittaa. En itse ole ko. kaliiperia käyttänyt mutta olen tullut siihen käsitykseen, että jotkut valittavat siipeämisiä kauemmas ammuttaessa jos on makkeimmilleen vakaa, teräväpäinen luoti. Lähelle ammuttaessa taas on kovalla nopeudella huonolla osumalla helposti ruma jälki.


Näitäpä juuri olen lueskellut. Ja samalla alkanut hieman kiinnostamaan myös tuo patruunoiden itse lataaminen. Ja oikeastaan sitä kautta tämäkin aihe nousi mieleeni, että lataako kukaan eri latauksia eri matkoille juuri tuon nopean luodin tuhovoiman takia ja toisaalta hitaan luodin huonon lentoradan takia. Mutta lähinnä teoreettista pohdintaa toistaiseksi, mikä sopinee nettifoorumille hyvin. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.06.2014 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs jos ajattelet niin, että lataat sellaiset vauhdit että toimii pisimmälle aikomallesi matkalle. Sitten vaan ammut niin tarkasti lähihollit kaulan tyveen että on aivan sama minkälaista jälkeä tekee. Cool Mukava se on paistella teertä kun ainoa lihahävikki löytyy kaulasta. Cool Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26313

LähetäLähetetty: 13.06.2014 07:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oksiin osumisilla ja "yli- tai alivakaalla" luodilla

tuossahan se asian ydin, ja tuohon vakautumiseen liittyy siipeämisetkin mm. 12g skenarillakin .30cal .
ei nämä ole kaliperiin sidoksissa, tosin joillain kalipereillä ollaan yleisesti lähempänä rajoja.
tai noh, tietysti suuremmilla lähöillä räjähtely on herkemmässä kun kaikki ei mene kuten tarkoitus tai nopeus on sopimaton sopivaan vakautumiseen.

eri nopeuksiin eri matkoille,,,, joopa
mutta eri lataus ääripään lämpötiloille paremminki, jotta LÄHDÖT pysyisivät jokseenki samoissa, mikäli ollaan "herkällä"

ja ku tarpeeksi tallaa, sattuu siipeämistä, samoin hajoaminen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 13.06.2014 10:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös juuri 22-250 ja 222 rem mag ole herkimmät linnun tuhoajat. Kohtuu tarkkojahan nuo ovat. Nykyään noita enää näe paljoakaa linnustuksessa.
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com