OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ruokinnalta ampuminen - metsästystäkö?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 07.07.2014 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ippetti kirjoitti:
Taitanu olla ketjun avaajan lähimmistä agrimarketeista herneet myyty loppuun... Sentään palko on jääny sieraimeen...


Voi olla, kun ei ole nyt agrimarkettiin ollu asiaa, enkä ole kysellyt. On mulla sen verran herneitä, että keiton keittelis. Ei tarvii Ippetin huolehtia. Ja ymmärtäähän sen, että suurin osa näistä herneepalon palvojista lienee noita rapakuntoisia, joilla ei jalka nouse muualle kun ruokinoille.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16689
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.07.2014 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pudejovicky kirjoitti:
skvr kirjoitti:
Minun mielestä on aika villiä verrata sorsan ruokintaa ja siitä tapahtuvaa pyyntiä esim. pienpetojen haaskalta pyyntiin, niiltä pyydettävät määrät kun tahtoo olla ihan eri planeetoilta.

Samaa mieltä, jos meinaan tarkoitit, että pienpetoja pyydetään enemmän?
Ainakin itellä pyydettyjen supikoirien määrä ylittää peurojen, rusakoiden, pyiden, kyyhkyjen ja sorsien yhteenlasketun määrän Very Happy
Suuri osa suppanoista toki tullu loukulla, mutta ravinnolla houkuteltu...


Mihin jäi teeret ja metsot?? Sitten ei supit riitäkkään vai??

Minulla kun tuosta listalta poistaa sen kyyhkyn ja lisää teeret ja metsot niin pienpetoja on lukumääräisesti enemmän..
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 07.07.2014 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyntisimo kirjoitti:
kattois vierestä sitte ku sorsat lentää jonkun muun ruokinnalle.


The worst case scenario. Smile Laughing

No ei vaan vakavissaan,, eihän sitä semmosta passaa päästä tapahtumaan. Wink
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 07.07.2014 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tilikku kirjoitti:
Pudejovicky kirjoitti:
kyyhkyukko kirjoitti:
Eiköhän samantien vaadita et joka ukolle joka metsästää kyyhkyä/sorsaa niin lailline pyssy ois vain yx piippune baikkali.

Niin näyttää tilikku ja kaakana vaativan ja mielellään marraskuussa aloitus ja pikkukalsareissa saisi vaan metsästää, jos seisoo polvia myöten neliasteisessa vedessä.

Toisaalta olen ymmärtävinäni mitä pojjaat tässä ajaa takaa.........


Tarkennatko budvar missä kohti olen jotain vaatinut ja eritoten tuota yksipiippuisen baikalin käyttöä, kalsareista puhumattakaan? Kun ei vaan "koira älähtäis"...


Et ole vaatinut ykspiippusta etkä kalsareita ihan kirjaimellisesti, pitää paikkansa Smile

Aloitusviestistäsi vain jotenkin saa sellaisen käsityksen jo aiheen otsikkoa myöten, että metsästystähän se ei ole, jos se ei ole mahdollisimman vaikeeta?

Kalikka kalahtaa sen verran, että pidän erittäin paljon kytismetsästyksestä. En saalismäärien, enkä helppouden takia, vaan siksi, että eläin lähtee mahdollisimman stressittömästi ja siksi, että kyttääminen on melkolailla meditaatiota mulle. Eikä siellä ihan joka ukko jaksa kymmentä tuntia saati yön yli pönöttää kuivin suin yhden supikoiran takia Very Happy Ja tuosta edellisestä viestistäni saa hiukan osviittaa kuinka paljon olen sorsia ja kyyhkyjä kahminut hiluxin lavalle...
Siksi vähän särähtää kun sitä aletaan metsästäjien joukosta suimia tuimin sanakääntein.
Pitää varmaan paikkansa, että koheltajiakin riittää sekä lieveilmiöitä, mutta niinhän se on joka asiassa. Tästä vaan äkkiä syntyy jollekin aktivistille kuva julmasta metsästäjästä, joka ampuu eläimen ruualleen helppouden takia, vaikka asialla olisi täysin päinvastaiset perusteet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 07.07.2014 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Pudejovicky kirjoitti:
skvr kirjoitti:
Minun mielestä on aika villiä verrata sorsan ruokintaa ja siitä tapahtuvaa pyyntiä esim. pienpetojen haaskalta pyyntiin, niiltä pyydettävät määrät kun tahtoo olla ihan eri planeetoilta.

Samaa mieltä, jos meinaan tarkoitit, että pienpetoja pyydetään enemmän?
Ainakin itellä pyydettyjen supikoirien määrä ylittää peurojen, rusakoiden, pyiden, kyyhkyjen ja sorsien yhteenlasketun määrän Very Happy
Suuri osa suppanoista toki tullu loukulla, mutta ravinnolla houkuteltu...


Mihin jäi teeret ja metsot?? Sitten ei supit riitäkkään vai??

Minulla kun tuosta listalta poistaa sen kyyhkyn ja lisää teeret ja metsot niin pienpetoja on lukumääräisesti enemmän..


Tuota metsästäjä-ikää kun on niin rajoitetusti, niin voit lisätä haluamasi riistaeläimen jonon jatkoksi, mitään vaihtelematta Rolling Eyes
Sitä toista ikää taas on niin paljon, että ahneus tuskin jatkossakaan iskee kovin helpolla.
Toiveissa olisi, että variksilla saisi kuitenkin suhdelukua kirittyä, mutta samaan käteen se on pöllö ja pilli otettava kuin se sankkokin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 981

LähetäLähetetty: 07.07.2014 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyyhkysen ruokinnan vielä käsitän ja tulee sitä itsekkin harrastettua, mutta sorsien ruokkiminen on jotenkin luonnotonta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6551

LähetäLähetetty: 07.07.2014 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
...Mutta aika sama asia se on sitten ruokapöydässä onko siinä ruokinnalta ammutun kyyhkyn täkkä vai riekon jonka eteen on hiihdetty 20km sissiteltassa palellun yön jälkeen.


no tuossapa oli järkevän oloinen kommentti tähän asiaan...paha väittää vastaan.

kyllähän tuo ensiksi mieleen tuli että sorsaako ruokinnalta, no ei ikinä. Mutta sitten tulee mieleen verkkokalastus, eiköhän se siikakin napata syömispaikalta verkkoon. taikka hammaskalan täkypyynti...joten se siitä. pääasia että syö sen minkä saa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 07.07.2014 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pudejovicky kirjoitti:
tilikku kirjoitti:
Pudejovicky kirjoitti:
kyyhkyukko kirjoitti:
Eiköhän samantien vaadita et joka ukolle joka metsästää kyyhkyä/sorsaa niin lailline pyssy ois vain yx piippune baikkali.

Niin näyttää tilikku ja kaakana vaativan ja mielellään marraskuussa aloitus ja pikkukalsareissa saisi vaan metsästää, jos seisoo polvia myöten neliasteisessa vedessä.

Toisaalta olen ymmärtävinäni mitä pojjaat tässä ajaa takaa.........


Tarkennatko budvar missä kohti olen jotain vaatinut ja eritoten tuota yksipiippuisen baikalin käyttöä, kalsareista puhumattakaan? Kun ei vaan "koira älähtäis"...


Et ole vaatinut ykspiippusta etkä kalsareita ihan kirjaimellisesti, pitää paikkansa Smile

Aloitusviestistäsi vain jotenkin saa sellaisen käsityksen jo aiheen otsikkoa myöten, että metsästystähän se ei ole, jos se ei ole mahdollisimman vaikeeta?

Kalikka kalahtaa sen verran, että pidän erittäin paljon kytismetsästyksestä. En saalismäärien, enkä helppouden takia, vaan siksi, että eläin lähtee mahdollisimman stressittömästi ja siksi, että kyttääminen on melkolailla meditaatiota mulle. Eikä siellä ihan joka ukko jaksa kymmentä tuntia saati yön yli pönöttää kuivin suin yhden supikoiran takia Very Happy Ja tuosta edellisestä viestistäni saa hiukan osviittaa kuinka paljon olen sorsia ja kyyhkyjä kahminut hiluxin lavalle...
Siksi vähän särähtää kun sitä aletaan metsästäjien joukosta suimia tuimin sanakääntein.
Pitää varmaan paikkansa, että koheltajiakin riittää sekä lieveilmiöitä, mutta niinhän se on joka asiassa. Tästä vaan äkkiä syntyy jollekin aktivistille kuva julmasta metsästäjästä, joka ampuu eläimen ruualleen helppouden takia, vaikka asialla olisi täysin päinvastaiset perusteet.


No Kyllä minä samaa mieltä olen kanssasi nyt kun hyvin tarkensit. Itsekin tykkään kytätä, vaikka sitten rusakoita. Eikä se mulle ole niin, että se jahti pitäs mahdollisimman vaikeeta olla. Toisinaan se käy helposti ja joskus ei onnistu millään.

Taisin muuten alussa kirjoittaankin, että onhan tämä provosoiva aihe, mutta on täällä tullut paljon hyviä ajatuksia esille. Niitä ainakin itse halusinkin kuulla.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
simppeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2008
Viestejä: 1643

LähetäLähetetty: 07.07.2014 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noin 40 vuotta sitten minäkin aloittelin metsästelyä, piisameita aluksi, isän luvalla. Sitten kun tohti ampua haulikolla alkoi todellinen metsästys. Kausi alkoi kuten useimmilla sorsastuksella, aloitus ja kaksi seuraavaa iltalentoa, sen jälkeen kierreltiin laskuojia ja savimontuja ja noita montujahan silloin riitti, täällä e-p:n lakeuksilla. Saaliit oli 0-10 heinuria +pari tapikkaa. Metsästyksen pääpaino oli kuitenkin mettälinnuissa jonka kanta oli niin teerien kuin metsojenkin osalta erinomainen. Ajat muuttui, -80 luvun mettäkanalintujen kanta hiipui metsäautoteiden ja metsäverouudistuksen myötä -1990-2005 vuosien vaihteessa. Eu:hun liittymisen jälkeen (1995) alettiin noita tämän alueen sorsien tärkeitä savimonttuja täyttää ja ottaa tukikelpoiseksi pinta-alaksi.

mettälintuja en ole ampunut vuosiin koska kannat ei täällä mielestäni kestä metsästystä. Seurojen rajana virtaavalla joella sorsastuksen aloitus oli niin villiä menoa ettei sitä pilviin ampumista viittinyt kattoa joten kaivoin lammikon tai kuten itse sanon "sorsamontun" omalle maalle jossa aiemmin ei sorsia oleillut. Ruokinnan aloitan kun monttu sulaa ja jatkan kunnes se jäätyy. Iltalennoilla käydään korkeintaan kerran viikkoon, mieluummin harvemmin koska muuten sorsat häipyy parissa päivässä.

Heinurisaalis on korkeintaan 5% ruokinnalla kävijöistä (n. 1-25), tapikoita ammutaan ainoastaan muutama, nekin ainoastaan että saadaan noutajajien vireys pysymään tallella. Täytyy myös muistaa me metsästämme aina seurueena joten henkilökohtaiset saaliit ei päätä huimaa.

Joskus ruokitaan kyyhkysiäkin mutta aika huonolla menestyksellä.

Jos ajatellaan riistalintujen osuutta siihen mitä pyydystämme haittalintuja on % varmaan 80% rienojen tappioksi.

Varmaan noita ylilyöntejä tapahtuu, eikä se välttämättä sitä ruokintaa tarvitse.

Se mitä halusin kertoa oli että maailma ja maisemat muuttuu ja mikäli metsästystä haluaa harrastaa, ainakin joillakin alueilla, on siihen uhrattava rahaa ja aikaa, eikä odottaa että muut tekee sen ja saapua niinkutsuttuun valmiiseen pöytään.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin tästä keskustelusta...
https://www.youtube.com/watch?v=yJtSh15wva0
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16689
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.07.2014 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
pääasia että syö sen minkä saa.



-paras lause koko ketjussa.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16689
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.07.2014 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
pääasia että syö sen minkä saa.



-paras lause koko ketjussa.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.07.2014 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimenomaan kateus, laiskuus ja ahneus ovat saaneet joillakin paikoilla jotkut tahot järjestämään massiivisia ruokintoja. Sekä paikallinen kanta, että muuttoparvet ovat aiemmin jakaantuneet tasaisesti sinne missä luonnon olosuhteet ovat sen mahdollistaneet. Saalista on saanut kun on metsästänyt. Toki sinne pelloille, joille ja ojille on täytynyt lähteä ja vähintään vieraslupa on täytynyt hankkia. Jos on viitenä viikonloppuna viitsinyt ojanvarsia koluta ja lentoreittejä passittaa, on hyvinkin suurella todennäköisyydellä saanut 5-15 sorsaa saaliiksi. Jostakin syystä tämä ei ole kaikille kelvannut, vaan on täytynyt ryhtyä ahnehtimaan ja ohjaamaan linnut entiseltä paikoilta omille ruokinnoille. Sitä on aivan turha verhota riistanhoidoksi. Silkkaa ahneutta se on.

Liittyypä tähän vielä yhdistystoiminnan aspektikin. Kun kaupunkilaismaanomistaja huomaa että eipä ole seuran mailla enää lintuja kun ovat muutaman paikallisen ruokinnoilla, alkaa väistämättä pohtia maanvuokra-asioita. Mahdollisuutta oman ruokinnan mielekkääseen järjestämiseen ei välttämättä ole ja jos entisellä luomukonstilla ei enää jahti onnistu, on homma sitten siinä. Karrikoitua pohdintaa, myönnän. Mutta ymmärtänette pointin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
simppeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2008
Viestejä: 1643

LähetäLähetetty: 07.07.2014 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riittääkö se että omistaa maata, takaamaan kestävän metsästyksen?
Ovatko nämä kaupunkilaisomistajat niitä joita ei näy, mutta ovat sitten kuitenkin kaksin käsin vaatimassa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1631
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 07.07.2014 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihme mutinaa ruokinnasta..Kateelliset mutisee kun eivät VIITSI itse ruokkia ja uhrata hommaan pirusti työtunteja ja euroja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 07.07.2014 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
Ihme mutinaa ruokinnasta..Kateelliset mutisee kun eivät VIITSI itse ruokkia ja uhrata hommaan pirusti työtunteja ja euroja...


Et usko itsekään sanomaasi. Wink
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 4 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com