OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästäjätutkinto uudistuu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1637

LähetäLähetetty: 07.08.2014 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
Siis v!ttu oikeasti? Shocked


Ei voi kuin laittaa +100. Mikä helwetin holhousyhteiskunta tästä on tulossa.

Tutkintoa ja koetta ja pätevyyttä ja voi !&%¤#"!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20236
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.08.2014 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sikäli tämä on mielenkiintoinen homma, että jos uusi tutkinto tulee, niin liippaa itseä läheltä. Siis siinä tapauksessa, että poika innostuu jahtihommista.

Omana suunnitelmana on se, että itse olisi kädestä pitäen opastamassa niin aseenkäsittelyt kuin jahtihommatkin, niilta osin kuin pystyy. Ja meinaan poikaa myös kannustaa perehtymään painettuun materiaaliin eri jahtimuodoista etc. Aivan vastaavan ”koulun” kävin itse läpi isän opastuksessa ja monen muun tapaan jahtiura alkoi osin jo ennen tutkinnon suorittamista. Tätä taustaa vasten haluaisin pitää tutkinnon mahdollisimman simppelinä ja ”yleispätevöivänä” eri jahtimuotoihin.

Itse näen erittäin haasteellisena, jos tutkintoon koitetaan sisällyttää ja sillä kattaa myös tuontyyppinen ”hands on”-koulutus, josta yleensä on vastannut joku lähipiiristä. Ja jos tuon tietotaidon tasoa lähdetään vielä erilaisilla tutkinnoilla mittaamaan, niin on takuulla haasteellista saada noista läpäisyvaatimuksiltaan samantasoisia.

Vai voisiko tahtotilana ollakin esimerkiksi se, että sorkkaeläinjahtitutkinnon läpäiseminen onkin huomattavasti haasteellisempaa, kuin vaikka haulikkopuolelle Smile ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12192

LähetäLähetetty: 08.08.2014 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun tietää jo nykyisten kurssien luennoitsijoiden ja tutkintojen vastaanottajien tietotason vaihtelevan aika tavalla, ei voi kuin pelätä tilannetta missä käytännönmetsästyskurssi olisi pakollinen.

Nykyään sentään kurssi on vapaaehtoinen, joskin silti olisi syytä yhdistyksissä katsoa ketä laitetaan luennoimaan kun maksullisesta palvelusta on kyse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15374

LähetäLähetetty: 08.08.2014 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, täysin samaa mieltä. Aikanaan kun kävin kurssin niin sattumalta kurssilla oli tuttu practical-ampuja, erehtyi kysymään saako ysimillisellä pistoolilla lopettaa mitään. Ei kuulemma saanut. Minä en kysellyt mitään.

Sattumalta olimme sitten syksyllä tuon practical-ampujan kanssa samassa hirviporukassa, pitkään onnistuin olemaan ilman metsästyskorttia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pasi P
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2012
Viestejä: 1081
Paikkakunta: Karu Karjala

LähetäLähetetty: 08.08.2014 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite kun kävin metsästyskorttikurssin muutama vuosi sitten niin mielestäni oli oikein hyvä homma, että siinä yhteydessä oli mahdollisuus mennä myös radalle kokeilemaan kivääriammuntaa, sekä haulikkoammuntaa MAKSUTTA. Eli kurssiin sisältyi jokaiselle halukkaalle tuo ampumaratakäynti, jossa neuvottiin aseen käsittely ja ammunnan perusteita kokeneiden ampujien toimesta. Minä olin kyllä ampunut ennenkin jonkin verran, mutta mukana olleista suurin osa ei ollu koskaan ampunu millään ruutiaseella ja heillekkin tuo edes pieni kokemus oli varmasti hyödyksi.

En sano, että pitäis mitään erillisiä kursseja alkaa vaatia, mutta tuollanen pieni perehdyttäminen kurssin yhteydessä on mielestäni ihan ok, ei siitä varmasti ainakaan haittaa ole kelleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1903

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pasi P kirjoitti:
Ite kun kävin metsästyskorttikurssin muutama vuosi sitten niin mielestäni oli oikein hyvä homma, että siinä yhteydessä oli mahdollisuus mennä myös radalle kokeilemaan kivääriammuntaa, sekä haulikkoammuntaa MAKSUTTA. Eli kurssiin sisältyi jokaiselle halukkaalle tuo ampumaratakäynti, jossa neuvottiin aseen käsittely ja ammunnan perusteita kokeneiden ampujien toimesta. Minä olin kyllä ampunut ennenkin jonkin verran, mutta mukana olleista suurin osa ei ollu koskaan ampunu millään ruutiaseella ja heillekkin tuo edes pieni kokemus oli varmasti hyödyksi.

En sano, että pitäis mitään erillisiä kursseja alkaa vaatia, mutta tuollanen pieni perehdyttäminen kurssin yhteydessä on mielestäni ihan ok, ei siitä varmasti ainakaan haittaa ole kelleen.


Juuri näin olemme mekin kurssilaisten kanssa toimineet.Valitettavasti aikaa on kyseiseen toimintaan rajoitetusti.Intoa kyllä löytyy,kunhan enin alkujännitys katoaa.. Very Happy Varsinkin haulikkoradalla menisi patruunoita varmaan hevoskuorma,jos aikaa olisi enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun yhdistää Lahtisen ja Pasi P:n viimeiset kommentit, niin alkaa varmaan päästä juonesta kiinni.
Minäkin olen käynyt vapaaehtoisen kurssin ja pidin sitä itselleni tosi tärkeänä ja hyvänä.
Mutta kun tällaisia ei-kenenkään-opettamia ei ole kaikki kokeeseen menijät, niin miksi pitäisi olla joku pakollinen opetusosio aiheesta sellaisille, ketkä ovat nämä asiat käyneet jo läpi sata kertaa? Elan?

Eikö niiden nykynuorten ego ja itsetunto anna kysyä jos ei osaa? Pakko käydä kurssi ja sit tietää ihan kaiken, eikä tartte kysyä keltään enää mitään?

Okei, olen itsekin melko itse(p/n)äinen ja tykkään ottaa asioista selvää. Mutta olen saanut vetäistyä tuntematonta ihmistä hihasta esim. radalla ekaa kertaa hirvikoppiin mennessä ja sanonut että nyt ollaan ekaa kertaa liikkeellä, tuutko kattoo ja sanoo mitä tehdään ja mitä ei...

Vai pitääkö sitä tutkintoa sittenkin uudistaa:

Viimeinen kysymys:

Jos joku asia arveluttaa, tai et suoranaisesti tiedä vastausta, niin:

a) suutut ja haukut muut?
b) arvaat?
c) syytät !&%¤# tutkintoa?
d) kysyt asiasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8956

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Sikäli tämä on mielenkiintoinen homma, että jos uusi tutkinto tulee, niin liippaa itseä läheltä. Siis siinä tapauksessa, että poika innostuu jahtihommista.

Omana suunnitelmana on se, että itse olisi kädestä pitäen opastamassa niin aseenkäsittelyt kuin jahtihommatkin, niilta osin kuin pystyy. Ja meinaan poikaa myös kannustaa perehtymään painettuun materiaaliin eri jahtimuodoista etc. Aivan vastaavan ”koulun” kävin itse läpi isän opastuksessa ja monen muun tapaan jahtiura alkoi osin jo ennen tutkinnon suorittamista. Tätä taustaa vasten haluaisin pitää tutkinnon mahdollisimman simppelinä ja ”yleispätevöivänä” eri jahtimuotoihin.

Itse näen erittäin haasteellisena, jos tutkintoon koitetaan sisällyttää ja sillä kattaa myös tuontyyppinen ”hands on”-koulutus, josta yleensä on vastannut joku lähipiiristä. Ja jos tuon tietotaidon tasoa lähdetään vielä erilaisilla tutkinnoilla mittaamaan, niin on takuulla haasteellista saada noista läpäisyvaatimuksiltaan samantasoisia.

Vai voisiko tahtotilana ollakin esimerkiksi se, että sorkkaeläinjahtitutkinnon läpäiseminen onkin huomattavasti haasteellisempaa, kuin vaikka haulikkopuolelle Smile ?


Pelkäätkö Lahtinen, että poika oppisi kurssilla enemmän kuin isänsä tietää konsanaan? Vai mistä tuo kokonaisvaltainen haasteellisuus tulee? Laughing

Ainakaan minä en ole ehdottanut missään vaiheessa sitä, että hands-on osuus arvosteltaisiin, kenen ehdotus se on? Ehdotin ainoastaan yhtä ratakäyntiä ilman tulosvelvoitetta jokaiselle aseella metsästävälle.

Sorkkaeläinpuolella sama juttu, mutta kurssin yhteydessä voisi suorittaa myös lain mukaisen hirvikokeen. Jos ei suorita tai ei mene läpi, sen voisi suorittaa sitten normaaliin tapaan myöhemmin. Tämä ei minun mielestäni muuuttaisi kokonaisvaltaista haasteellisuutta sorkkaeläinjahdin osalta millään tavalla nykyisestä verrattuna muihin metsästysmuotoihin.

Tämä Lahtisen opetustyyli on tietenkin se optimi, mutta kaikilla aloittelijalla sitä "Lahtista", jonka tietotaidot ovat aivan eri tasolla kuin keskivertometsästäjän.

Miten esimerkiksi nuori, jonka vanhemmat eivät metsästä saa vastaavaa tukiopetusta jos ei ole tuttavaa tai sukulaista, joka on tukena? Sama koskee tietysti aikuisikäisiä henkilöitä, jotka ovat ns. "huonoja kysymään neuvoa". Yleensä ei edes metsästyskaverit ala tuollaista 50+ toimitusjohtajaa neuvomaan, jos hän ei sitä pyydä. Oletus on myös yleensä se, että tuolainen kaveri on suorittanut kortin aikoja sitten, jos ei satu historiaa tietämään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13031

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Coloradossa suoritin metsästyskortin vuosituhannen alussa. Kurssi maksoi 20 usd ja sisälsi 4 koulutusiltaa ja 5 lks pienoiskiväärillä 25m sisäradalla. Ammunnassa ei ollut muuta tulostavoitetta kuin ettei ampunut itseä tai muita.

Kurssin sisällöstä arviolta 1/3 oli metsästystä, 1/3 metsästys- ja aselakia ja 1/3 selviytymistä maastossa Coloradon olosuhteissa (kuumaa/kylmää, juomakelvotonta vettä, myrkkykasveja ja vaarallisia eläimiä, lumimyrskyt, mutavyöryt jne.).

Ammunnan osalta kyse oli lähinnä totuttelusta ampumiseen ja radalla toimimiseen siten että kukaan ihminen ei saa siipeensä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13031

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Coloradossa suoritin metsästyskortin vuosituhannen alussa. Kurssi maksoi 20 usd ja sisälsi 4 koulutusiltaa ja 5 lks pienoiskiväärillä 25m sisäradalla. Ammunnassa ei ollut muuta tulostavoitetta kuin ettei ampunut itseä tai muita.

Kurssin sisällöstä arviolta 1/3 oli metsästystä, 1/3 metsästys- ja aselakia ja 1/3 selviytymistä maastossa Coloradon olosuhteissa (kuumaa/kylmää, juomakelvotonta vettä, myrkkykasveja ja vaarallisia eläimiä, lumimyrskyt, mutavyöryt jne.).

Ammunnan osalta kyse oli lähinnä totuttelusta ampumiseen ja radalla toimimiseen siten että kukaan ihminen ei saa siipeensä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8956

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pudejovicky kirjoitti:
Kun yhdistää Lahtisen ja Pasi P:n viimeiset kommentit, niin alkaa varmaan päästä juonesta kiinni.
Minäkin olen käynyt vapaaehtoisen kurssin ja pidin sitä itselleni tosi tärkeänä ja hyvänä.
Mutta kun tällaisia ei-kenenkään-opettamia ei ole kaikki kokeeseen menijät, niin miksi pitäisi olla joku pakollinen opetusosio aiheesta sellaisille, ketkä ovat nämä asiat käyneet jo läpi sata kertaa? Elan?


Mitään tukintoa ei varmaan saada kaikille sopivaksi, vaan aina mennään sen heikoimman neljänneksen mukaan. Autokoulussakin on otettava tunteja, vaikka omaisi ralliautoilijan kyvyt. Mutta jos mennään sen parhaimman neljänneksen mukaan, niin silloin ollaan kyllä .hakoteillä

Jos kurssin opetuspaketti saadaan nettiin itseopiskelukurssina, niin siihen ei sitten kulu aikaa sen enmpää seppä_syntyessään kavereilta vaan menee suoraan kokeeseen, jonka senkin voisi suorittaa PC:lla, jos vain mahdollista. Uutena asiana olisi tuo radalla käynti, joka veisi yhden illan Grand Theft Auto V pelaamisesta.

Kysymyksiä, jos joku ehdottaa jotain uutta metsästystutkintoon, mitä vastaan?

a) !&%¤#"! mitä !&%¤#, vanha on ihan hyvä
b) Jos minut voisi joku kurssin käynyt nussia uudestaan, niin miten viisas olisinkaan?
c) Isoäitini pyydysti biisoneita katiskalla ja ei se mitään kursseja siihen tarvinnut
d) Metsästäjät ovat idiootteja, kun haluavat lisää byrokratiaa. Ja ovat idiootteja vaikka eivät haluaisikaan
e) Miksi opastamani 12 v poikani, joka ampuu matsästyslajeja SM tasolla ja hankkii taskurahoja preppaamalla muita metsästystutkintoon, tarvitsee mitään lisäopetusta? Ja näitä samanlaisia on pilvin pimein.
f) Mietin asiaa kokonaisvaltaisesti ja listaan plussat ja miinukset. Kirjoitan kommenttini ilman !&%¤#"! pyrkien rakentavaan keskusteluun.

Tuo yo. on tehty Pudejovickyn innoittamana, mutta ei mitenkään häntä kritisoiden. Osa on täysin keksittyjä ja osa liittyy löysästi edellisiin keskusteluihin, eikä ole tarkoitus loukata ketään.
Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20236
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.08.2014 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Sikäli tämä on mielenkiintoinen homma, että jos uusi tutkinto tulee, niin liippaa itseä läheltä. Siis siinä tapauksessa, että poika innostuu jahtihommista.

Omana suunnitelmana on se, että itse olisi kädestä pitäen opastamassa niin aseenkäsittelyt kuin jahtihommatkin, niilta osin kuin pystyy. Ja meinaan poikaa myös kannustaa perehtymään painettuun materiaaliin eri jahtimuodoista etc. Aivan vastaavan ”koulun” kävin itse läpi isän opastuksessa ja monen muun tapaan jahtiura alkoi osin jo ennen tutkinnon suorittamista. Tätä taustaa vasten haluaisin pitää tutkinnon mahdollisimman simppelinä ja ”yleispätevöivänä” eri jahtimuotoihin.

Itse näen erittäin haasteellisena, jos tutkintoon koitetaan sisällyttää ja sillä kattaa myös tuontyyppinen ”hands on”-koulutus, josta yleensä on vastannut joku lähipiiristä. Ja jos tuon tietotaidon tasoa lähdetään vielä erilaisilla tutkinnoilla mittaamaan, niin on takuulla haasteellista saada noista läpäisyvaatimuksiltaan samantasoisia.

Vai voisiko tahtotilana ollakin esimerkiksi se, että sorkkaeläinjahtitutkinnon läpäiseminen onkin huomattavasti haasteellisempaa, kuin vaikka haulikkopuolelle Smile ?


Pelkäätkö Lahtinen, että poika oppisi kurssilla enemmän kuin isänsä tietää konsanaan? Vai mistä tuo kokonaisvaltainen haasteellisuus tulee? Laughing

Ainakaan minä en ole ehdottanut missään vaiheessa sitä, että hands-on osuus arvosteltaisiin, kenen ehdotus se on? Ehdotin ainoastaan yhtä ratakäyntiä ilman tulosvelvoitetta jokaiselle aseella metsästävälle.

Sorkkaeläinpuolella sama juttu, mutta kurssin yhteydessä voisi suorittaa myös lain mukaisen hirvikokeen. Jos ei suorita tai ei mene läpi, sen voisi suorittaa sitten normaaliin tapaan myöhemmin. Tämä ei minun mielestäni muuuttaisi kokonaisvaltaista haasteellisuutta sorkkaeläinjahdin osalta millään tavalla nykyisestä verrattuna muihin metsästysmuotoihin.

Tämä Lahtisen opetustyyli on tietenkin se optimi, mutta kaikilla aloittelijalla sitä "Lahtista", jonka tietotaidot ovat aivan eri tasolla kuin keskivertometsästäjän.

Miten esimerkiksi nuori, jonka vanhemmat eivät metsästä saa vastaavaa tukiopetusta jos ei ole tuttavaa tai sukulaista, joka on tukena? Sama koskee tietysti aikuisikäisiä henkilöitä, jotka ovat ns. "huonoja kysymään neuvoa". Yleensä ei edes metsästyskaverit ala tuollaista 50+ toimitusjohtajaa neuvomaan, jos hän ei sitä pyydä. Oletus on myös yleensä se, että tuolainen kaveri on suorittanut kortin aikoja sitten, jos ei satu historiaa tietämään.


Eikös homman kuulu jossain vaiheessa aina niin mennäkin, että jälkikasvu alkaa valistaa vanhempiaan Smile.

Itse kirjoitin lähinnä tuosta varsinaisesta tutkinnosta. Sillä käsittääkseni nyt puuhataan tuota tutkintouudistusta, joka ”oikeuttaa metsästämään”.

Ainahan se on plussaa, jos systeemi pystyy järjestämään kohtuuhintaista (vapaaehtoista) koulutusta halukkaille.

Mutta itse en halua mitään moniportaista tutkintoa, josta generoituisi esimerkiksi tilanne, jossa voin mennä pojan kanssa vaikkapa nevalle kyttämään latvateeriä, mutta hänen tutkintonsa ”paukut” eivät esimerkiksi piisaa vaikkapa hyljejahtiin ilman lisätutkintoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellokitty
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2012
Viestejä: 3462

LähetäLähetetty: 08.08.2014 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyisin ei taitaisi onnistaa sellainen koulutus,miten itse sain opetusta siihen isän valvovan silmän alla,,tosin kattelee se vieläkin ja puistelee päätä vouhotuksille Laughing

Alle kouluikäsenä piti aina ammuskella vain impulla pahviin ja vain isompien seurassa sitten pienarilla. Se söi miestä silloin,mutta nyt ymmärtää paremmin miksi niin toimittiin,vaikka se minusta väärin silloin olikin.

Edelleen reilusti alle kouluikää tuli sitten ihan rehellisesti "lainattua" pienari aina silloin kotoa,kun vamhempien silmä vältti ja ei kun metsälle. Tulos oli pitkän aikaa nolla,kun ymmärrys ei oikeen riittänyt miten päin niitä jälkiä pitää oikeen seurata Wink


No,lopulta kun sai ensimäisen saaliin ja raahattua sen kotiin niin isä tuumi "Eiköhän tuo pienari sinulle kuulu,kun osaat sillä kerta ampuakkin"

Sen jälkeen (Huom silloin) ei tarvinnut enää luvatta ottaa asetta seinältä.
Ja kaikki tämä ennen kouluikää.

No,se oli aikaa jolloin kaikki ei ollut niin tarkkaa kuin nykyisin.
Mukavaa aikaa se tuolloin kuitenkin oli,harmi ettei enää onnistu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8956

LähetäLähetetty: 08.08.2014 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:


Mutta itse en halua mitään moniportaista tutkintoa, josta generoituisi esimerkiksi tilanne, jossa voin mennä pojan kanssa vaikkapa nevalle kyttämään latvateeriä, mutta hänen tutkintonsa ”paukut” eivät esimerkiksi piisaa vaikkapa hyljejahtiin ilman lisätutkintoja...


Sama ongelma tulee tietysti, jos aikoo lähteä ex temporee hirvijahtiin. Tieysti, jos poltat pojaltasi kahden illan GTA V pelit, niin hän voi lähteä hyljejahtiinkin tai jopa hirvijahtiin. Ja jos tuo tuntuu paljolta isästä tai pojasta, niin älä koskaan anna pojan pelata jääkiekkoa tai futista. Laughing

Optimi tietysti on, että asia hoituu vapaaehtoisesti, mutta vapaaehtoinen koulutus asettaa eri Rhyt eri asemaan, koska kaikki eivät sitä kuitenkaan järjestä.

Kävin jokin aika sitten seuraamassa Sipoossa SMY:n radalla tuollaista koulutusta ja se vaikutti aika asialliselta. Ja näytti siltä, että tarvetta tosiaan oli koulutukselle. Tieysti tuolla ei ollut ne isän kouluttamat penaalin terävimmät kynät, mutta ei varmasti ne tylsimmätkään. Keski-ikä oli mielestäni 30-40 vuotta ja aseet lähes järjestään utuuttaan kiilteleviä Berettoja tms. Nuoria oli hyvin vähän, ilmeisesti he olivat isän koulutuksessa tai sitten pelaamassa. Mutta hyvin vastuullista porukkaa nuo osallistujat minun mielestäni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 08.08.2014 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin no. Itse suoritin metsästyskortin muistaakseni vuonna 73. Omaan aselupaan piti löytää kaksi suosittelijaa nimikirjoituksineen. Panoksille piti olla oma ostolupansa ja jne. Siihen aikaan pojan kossit ilmakivääreineen muodosti aika suuren uhan paikalliselle rastasyhdyskunnalle joten ruutiase ikään tullessa pudotuksia oli sadoissa. Ellei aika sitten kultaa muistoja.

Tuossa viime vuona kuulostelin puolella korvalla erään metsästäjätutkinnon runkoa, niin siellä tuntui olevan hyvinkin vanhaa ihmistä suorittamassa. Joku nainen tukeakseen omaa hirvikoiratuomarikorttiaan ja ja joku vanhempi kanakoiraharrastaja pariskunta korttia hankkimassa viedäkseen harrastustaan pidemmälle. Nämä saivatkin läpi, mutta nuoremmassa kaartissa jotka oikeasti aikoivat metsästää oli läpäisyprosentti aika pieni.

Toki itseänikin huimaa se, että miten vähillä valmiuksilla joku osallistuu elämänsä ensimmäistä kertaa hirvijahtiin. Jostain syystä on kasvanut sellainenkin ihmistyyppi joka ei ole eläessään metsästänyt pienriistaa ja tulee vanhemmalla iällä hirvijahtiin ilman, että on ampunut laukaustakaan elävään maaliin tai liikkuvaan hirven pahvikuvaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 9 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com