| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
agriins Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Jou 2008 Viestejä: 55 Paikkakunta: Aurajokivarsi
|
Lähetetty: 08.02.2026 05:16 Viestin aihe: Hirvi- ja peurasaaliin jako |
|
|
”Valkohäntäpeurakanta romahtaa?” palstan juttu ajautui taas sivuraiteelle niin aloitin uuden aiheen. Totuushan on että kanta on jo saatu kohtuulliseksi tihentymäalueilla ja reuna-alueilla ei pitäisi vielä metsästää kuin opiksi.
Tiheän kannan alueella metsästävänä en tiedä yhtään seuraa missä ei ammuttaisi peuroja itselle ja siihen on selkeä syy. Kun ammut oman luvan pystyt valikoimaan minkälaista lihaa saat. Rajoituksena aikuisesta on sukupuoli joka voi olla määrätty. Pystyt itse valikoimaan kohteen iän ja osumakohtaakin voi pyrkiä valkkaamaan vaikkei aina onnistukkaan. On paljon mukavampi käsitellä lavan taakse keuhkoille ammuttua kuin mahaosumasta 200 m juossutta. Voit myös metsästää silloin kun se sinulle parhaiten sopii.
Hirvijahtisäännöissä meillä aikaisemmin oli vaatimus 50%:n osallistumisesta muttei sen alittamisesta ollut mitään sanktiota niin se on muutettu suositukseksi. Olen itse ajatellut asian positiivisuuden kautta niin että nämä jahtiin osallistumattomat tarjoavat aktiiveille metsästysmahdollisuuden. Maksavat osuutensa kaikkiin seurueen kuluihin: maja, lahtivaja, peijaiset ym. eivätkä kuitenkaan ole sotkemassa metsästystä. Hirvijahti aktiivimetsästäjien pienemmällä porukalla on huomattavasti mukavampaa kuin koko seurueen ollessa rivissä. Meillä kaikki mukaan ilmoittautuneet saavat myös täyden lihaosuuden. Hirvilupia on viime vuosina ollut alle 10 ja metsästäjiä n. 30. Kyllä metsästyksessä on nykyään olennaisempaa metsästystapahtuma ja luonnon tarkkailu kuin lihan saaminen pakastimeen. Lihaa saa kaupasta paljon edullisemmin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 23934 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.02.2026 09:08 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin meillä hommaa on ohjanneet vuosien saatossa muunmuassa seuraavat reunaehdot, kun puhutaan peurahommasta:
- Paljonko seuralla/seurueella on lupia
- Puhutaanko omasta- vai seuruejahdista
- Paljonko väkeä ilmoittautuu peuraporukkaan
- Paljonko on oikeasti ns aktiivisia, jotka oikeasti ylläpitävät ruokinta/kytispaikkaa ja käyvät kyttäämässä ampumistarkoituksessa vaikka viis kertaa tai useammin kauden aikana.
Vuosia sitten lanseerattiin omiin jahteihin ns. "Kaataja päättää" periaate. Voit pitää ruhon itse, jakaa kaverin kanssa, antaa sotaveteraaneille jne. Toki, meillä jokainen ruokkii omasta pussista, maksaa kytisrakennelmat itse, sopii niiden sijoittamisesta suoraan maanomistajan kanssa jne.
Montaa mallia ollaan kokeiltu vuosien saatossa lihanjaossa.
Hirvihomma taas ollut jakomielessä suht stabiili kymmeniä vuosia. Lihaosuuden käyntivelvoite vähentynyt ja hierouduttu kohti pienempiä jakoryhmiä. Liharyhmien kilot pyritään saamaan tasan kauden aikana "lihalla". |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Latvajärvi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2026 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Meillä oli ennen kehittyvän, nykyään harvan kannan alueella käytössä seuraava malli. Syksyllä jahti käyntiin, kaks vasaa tai yks iso per jäsen. Kytikselle menosta pitää ilmoittaa päällikölle, muuten vapaata.
Ajojahdeista ilmoitetaan niin että kaikki saavat osallistua halutessaan, kaadot eivät vaikuta henkilökohtaiseen kiintiöön. Kaataja päättää malli käytössä, pyritään että nekin saavat lihaa kieltä "oman peuran kaato" tekemättä.
Yllättävänkin hyvin toiminut. Luvat kesti koko kauden, vielä 1+1 pystyssä. Niin ja tälläkin hetkellä kamerassa kasipiikki ja vasa mutta saavat olla mun puolesta kun kaato on jo tehty tälle kautta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2026 17:36 Viestin aihe: |
|
|
Tiheän kannan alueella, jossa olen nyt muutaman vuoden aikana n. 30 peuraa ampunut, tulee mieleen muutama juttu.
Kantaa on ollut tarve pudottaa reippaasti ja työmäärä onkin ollut melkoinen. Se ei kaipaa esteitä metsästykseen. Yksi tällainen voisi olla tieto siitä, että ampumani peuran liha menee niille, jotka eivät irrota arjestaan yhtä paljon aikaa hommaan kuin itse. Tälläkin kaudella 18 kyttäyskertaa tai jahtipäivää.
Toinen on se, että kun haluan nipottaa lihan käsittelyssä, tiedän koko ketjun osalta, mitä saan pakastimeen. Hirvijahdissa pitää tällaiselta sulkea silmät ja tyytyä vähempään. Toisaalta hirven käsittelyssä ei ole vaihtoehtoja kuin tehdä porukassa. Joskus on peuran kanssa tullut hiki, mutta aina olen ampumani eläimet itse orteen laittanut. No, onhan lahtivajalla teurastuksessa apua tullut, kun on porukkaa ollut paikalla ja olenhan itsekin muita auttanut. Mutta yksin hommasta selviää helposti. Ja jos joku vanhempi/huonokuntoisempi tms. kaveri apua ison peuran kanssa tarvii, vaikka itse en tarvitsisi, kiitollisuuden velkaa ei kukaan jää avusta. On kuitenkin istunut passissa ja itse yrittänyt. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 09.02.2026 01:00 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on yksilötason peurahommassa seurueen alue jaettu viiteen "lohkoon".
Tuo on ollut tavallaan hyvä lihanjakojen testikenttä, kun joka lohko on saanut itse päättää lihanjakomallistaan. Tähän kauteen viimeinenkin lohko tuli tuohon 'ampuja päättää' malliin.
Se on meillä osoittautunut selvästi suosituimmaksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23501 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:12 Viestin aihe: |
|
|
Monessa paikassa seura sosialisoi ampujan peurasaalista maksulla. Myös meillä. Vaan taisi olla että peuran arvosta n 8-10% vain. Mutta kuulemani mukaan on isompiakin summia. Hirvisaaliista meillä sosialisoidaan 25% myytävinä ruhoina sekä maanomistajan paloina jne.
Olen tästä ollut vähän näreissäni. Lihaosuudet jahdissa vähenee kokoajan mutta lihan määrä pienenee vielä lujempaa. Enää tuli vain 30kg per osuus.
Tuon 25% hirvisaaliista napatun siivun lisäksi hirvimiehet hoitaa työt maanomistajien suhteiden ylläpitoon. Eli maanomistajan palat sekä hirvipeijaiset. Pienriista- ja peuramiehiä ei ole velvoitettu mihinkään. Ei se välttämättä ihme ole että hirvihommia pidetään pelleilynä. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Projakt Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:21 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | Monessa paikassa seura sosialisoi ampujan peurasaalista maksulla. Myös meillä. Vaan taisi olla että peuran arvosta n 8-10% vain. Mutta kuulemani mukaan on isompiakin summia. Hirvisaaliista meillä sosialisoidaan 25% myytävinä ruhoina sekä maanomistajan paloina jne.
Olen tästä ollut vähän näreissäni. Lihaosuudet jahdissa vähenee kokoajan mutta lihan määrä pienenee vielä lujempaa. Enää tuli vain 30kg per osuus.
Tuon 25% hirvisaaliista napatun siivun lisäksi hirvimiehet hoitaa työt maanomistajien suhteiden ylläpitoon. Eli maanomistajan palat sekä hirvipeijaiset. Pienriista- ja peuramiehiä ei ole velvoitettu mihinkään. Ei se välttämättä ihme ole että hirvihommia pidetään pelleilynä. |
Onhan se ihan perseestä että maanomistajille lihaa jaetaan. Olisivat tyytyväisiä että herra tuhola viitsii mailla metsästää... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:24 Viestin aihe: |
|
|
Sulla on kyllä paha ongelma. Mene nyt puhumaan jollekkin tuosta _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:34 Viestin aihe: |
|
|
Itse näen kyllä niin, että maanomistus on se joka koko jahtitouhun mahdollistaa. Ja siihen sitten tuo seuratoiminta on seuraava iso porras, eli käytännössä seuran hallitus vastaa tuosta sopimustoiminnasta ja mielestäni on vuosikymmenten saatossa onnistunut tekemään erittäin kattavia ja kohtuullisen korvauksen sopimuksia maanomistajien kanssa.
Tuohan on se, joka mahdollistaa ylipäätään itelle sen, että;
- Voi harrastaa metsästystä
- On mahdollista ”sosialisoida” itselle merkittäviä määriä lihaa seuran saamilla kaatoluvilla maanomistajien mailta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:39 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Itse näen kyllä niin, että maanomistus on se joka koko jahtitouhun mahdollistaa. Ja siihen sitten tuo seuratoiminta on seuraava iso porras, eli käytännössä seuran hallitus vastaa tuosta sopimustoiminnasta ja mielestäni on vuosikymmenten saatossa onnistunut tekemään erittäin kattavia ja kohtuullisen korvauksen sopimuksia maanomistajien kanssa.
Tuohan on se, joka mahdollistaa ylipäätään itelle sen, että;
- Voi harrastaa metsästystä
- On mahdollista ”sosialisoida” itselle merkittävisä määriä lihaa seuran saamilla kaatoluvilla maanomistajien mailta. |
Eikai kukaan ole mitään tätä vastaan väittänytkään. Mutta jotenkin minua ei yllätä yhtään että samat naamat foorumilla haluaa joka kerta tulkita jonkun kirjoittamat asiat jotenkin oudosti. Olisihan se ennenkuulumatonta keskustella asiasta mistä tässä keskustellaan _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:49 Viestin aihe: |
|
|
Meillä esimerkiksi jos pääsee syömäpeuran ampumaan, pitää maksaa vasasta 10e ja isosta 20e. Eli käytännössä lupamaksu + muutama euro lahtivajan ”käyttökulua” ja luonnollisesti hoitaa maanomistajanpala.
Tiedän, että joissain porukoissa luvat laskutetaan etukäteen ja maksat luvista, sait peuraa kaudella tai et. Oma arvelu on, ettei omassa porukassa tuo toimisi mitenkään, että joudut vielä maksamaan muiden saamista peuroista lupamaksuja
Mutta kuulupuheiden mukaan jossain porukassa tuommoinen on toiminut ihan hyvin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Projakt Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:52 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Sulla on kyllä paha ongelma. Mene nyt puhumaan jollekkin tuosta |
Enemmän sinua näyttää tuo maanomistajien saama liha närästävän. Ei ollut ensimmäinen avautumisesi aiheesta...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:54 Viestin aihe: |
|
|
Meillä maksetaan aikuisesta 30e ja vasasta vähemmän. Maanomistajan paloja peuroista ei mene.
Minun edellisessä viestissä olikin siitä miten raskaasti hirvisaalista otetaan. Ja työpanosta hirvimiehiltä. Helpon lihan perässä hirvijahtiin ei kannata enää lähteä. Peura ja kaurisjahti on nykyään ne lajit mistä pakastinta täytetään ja hirvijahti on talkoilua seuran hyväksi.
Meillä siis pakastimet täyttyy kyllä. Mutta omasta mielestä kaikkea ei pitäs repiä hirvimiesten selkänahasta. Siitä tässä oli kyse. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:55 Viestin aihe: |
|
|
| Projakt kirjoitti: | | tuhola kirjoitti: | | Sulla on kyllä paha ongelma. Mene nyt puhumaan jollekkin tuosta |
Enemmän sinua näyttää tuo maanomistajien saama liha närästävän. Ei ollut ensimmäinen avautumisesi aiheesta...  |
Ei todellakaan ahdista maanomistajan saamat lihat. Mutta minua ei yllätä että et yhtään ymmärrä mistä puhutaan. Enkä jaksa sinulle eder perustella. Koska et halua edes kuunnella. Haluat vain olla ilkeä. Ole ihan rauhassa jos se jotenkin helpottaa oloasi _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 09.02.2026 03:59 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | Meillä maksetaan aikuisesta 30e ja vasasta vähemmän. Maanomistajan paloja peuroista ei mene.
|
Meillä nimenomaan peurahomma toi laveutta tuohon maanomistajapalahommaan. Kytispaikat tyypillisesti osuu suht merkittäviin maanomistuspiireihin. Ja aika monelta kytispaikalta menee oikeastaan vuosittain maanomistajanpalaa ”maanvuokraajalle”.
Hirvipuolellahan on vuodesta toiseen meidän jahtimallilla aika vakiosettiä, kenen maille ne hirvet kaatuu. Peurahomma toi tuohon aika lailla diversiteettiä, mihin pirtteihin maanomistajanpaloja menee. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|