OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnuttomuus 2014-2015-2016-2017-2108
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 105, 106, 107  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 06.02.2017 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
silimättummat kirjoitti:
Kanalinnustuksessa yli 20 lintua kaudessa niin en kyllä ymmärrä että miksi ihmeessä!!??


Niin, no, eihän tuohon taida olla muuta rajaa kuin se että yksikin enemmän kuin minulla on kohtuutonta...

Suomi on aika iso maa, on nurkkaa jossa on paljon pyytäjiä, pienet maat ja huonosti lintuja. Sitten on niitä paikkoja jossa on isot maat, pyytäjät harvassa ja yleensä sitten sattuneesta syystä myös lintukannat hyvät. Toiset käy pyynnissä viikon vuodessa, toisille se on se juttu, eikä muita harrastuksia juuri ole, kuin ehkä sitten pienpetopyynti lintukauden jälkeen. Joillekkin riekon lankapyynti ravintoloille myyntiin on huomattava tulonlähde. Minun mielestä aika paha asettaa mitään absoluuttista rajaa, mikä on kohtuullista tai mikä liikaa. Riippuu niin monesta asiasta.


Absoluuttista rajaa on hankala vetää joo, mutta mielestäni kymmenien lintujen ampuminen per kausi normijampan kanalinnustuksessa on muuta kuin kohtuullista. Suomessa vaan meinaa olla se mentaliteetti että jos on vähänki enemmän lintuja alueella niin heti ammutaan enemmän ja seuraavana vuonna ihmetellään taas ku ei oo lintuja. Pitäis ajatella vähän enemmän niitä tuleviaki jahtikausia. Ei se metsästyksen laatu huonone ainakaa mulla vaikka ammun 2 lintua entä voisin ampua 10. Just tuossa viime kaudella "kaveri" pullisteli ku ampu 5 koppeloa samalta alueelta, mulla ei naurattanu yhtään.
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 06.02.2017 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä on ollut useita vuosia omallakin lyhyellä historialla, jossa tuo 20 kanalinnun ampuminen ei olisi kovinkaan suuri rikos ollut. Jos riekko lasketaan mukaan, tulee tuon verran ja reippaasti ylikin ammuttua joka vuosi ihan ilman kiintiöistä luistamista. Silloin kun oikeasti sattuu huippuvuosi ja lintuja on satoja pienillä plänteillä niin pitäisi kaiken järjen mukaan ampua niin paljon kuin pystyy. Jos ei ammu, ne menee petojen suihin tai kuolevat talvella loisiin. Ainaskin noilla alueilla, joissa itse olen päässyt suuria lintutiheyksiä näkemään ja kokemaan on tuo metsästyspoistuma merkityksetön kantojen huippujen kohdalla. Kannat tulee alas ampui 2 tai 50 lintua kaudessa. Ihan eri asia sitten kun kannat on pohjamudissa, silloin en ammu noilta alueilta linnun lintua vaan menen jonnekin muualle, jossa kanta parempi. Kuten jossain aiemmin sanoin niin itse hakeudun erittäin hyvien kanalintuvuosien aikaan niille alueille, missä ei ole ihan niin supervuosi ja siten ei myöskään niin paljon ruuhkaa. Ja jahti on mielekästä, kun ei ihan kanalassa kulje. Sitten kun on huonot vuodet niin ehdottomasti yritän löytää sen huonoista alueista parhaimman. Saapas nähdä minne ensi vuosi kuljettaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 06.02.2017 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, juuri näin. Jopa täällä etelämpänä on kovaa kannanvaihtelua. Hyvänä vuonna ei passaa edes soidinteertä käydä katsomassa kun heti pärähtää viiden teeren kiintiö täyteen, jos vaan ampuu. Tänä vuonna (tosin melko vähän tuli tuolla alueella kuljettua kun lähempänä kanta oli parempi) yrityksestä huolimatta jäi saaliiksi yksi akkateeri hyvään haukkuun pohjalaiselle. Ja näitä kotialueita ei voi mitenkään verrata itäkairan lintumaihin, puhumattakaan tuntureiden riekkomaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 07.02.2017 02:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On niitä hyviä lintumaita. Itelläkin ois hyvät lintumaat pyyellä eikä mitään kiintiöitä, mutta ne pirun hirvikärpäset tykkää kuleksia samoilla mailla. Minusta jahtia voisi lykätä alkavaksi vaikka hieman myöhemmäksi ja jatkaa sieltä loppupäästä. Jotenki menny maku koko linnunpyynnistä nuilla main. Ei siellä kovin moni muukaan näytä nykyisin viihtyvän. En tiiä johtuuko samasta syystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 07.02.2017 06:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

silimättummat kirjoitti:
Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing


Kokeileppa kaivaa pääsi pois perceestä ja käy muuallakin kuin takapihan puolen hehtaarin metsässä. Ettet ammu Ihaata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 07.02.2017 09:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

silimättummat kirjoitti:
Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing


Niinkuin Antti tuossa yllä viittas, kohtalaisenakin vuonna 2-3 viikkoa riekonpyynnissä edes kohtalaisella koiralla, ja tuo 20 lintua ei ole määrä eikä mikään. Eikä tunnu missään. Metsälinnullakin on alueita, joissa pyyntipaine suhteessä pyytäjiin on niin olematon, että vaikea määritellä mitään rajaa kohtuulisuudelle. Etenkin jos ei jäädä ihan teiden varsille pyörimään.

Valtaosassa Suomea tokikaan tilanne ei ole tuollainen. Etelänpäässä omien seurojen mailla jos puoletkaan jäsenistä ampuis kiintiönsä täyteen joka vuosi, niin olis turha väittää etteikö metsästyspoistumalla ole vaikutusta kantaan. Kokemuksesta vaan alan kallistua sille kannalle, että rajoitukset ja ahtaat kiintiöt vaan koventaa pyyntipainetta, kun tulee kiireempi ottaa omansa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 07.02.2017 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

silimättummat kirjoitti:
Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing

Ei niille kuin harvoin osu ns. automaattisesti, omankin seuran lintutilanne on mika on ja siina ei paljon juhlia pidella. Yleensa pitaa ihan itse lahtea, kuten jo joku aiemmin mainitsi. Itse olen viimeisen reilun 10 vuoden aikana kulkenut muun muassa seuraavilla alueilla: Rautavaara, Juuka, Kaavi, Nurmes, Valtimo, Kuhmo, Sotkamo, Kajaani, Pudasjarvi, Taivalkoski, Posio, Rovaniemi, Ranua, Salla, Savukoski, Kittila, Sodankyla, Inari, Enontekio ja Utsjoki. Joku saattoi unohtua mainita. Paljon erilaisia ymparistoja ja paljon erilaisia lintukantoja. Niin ja Ruotsissa on tullut viimeiset pari vuotta kaytya myos. Tassa alkaa pikkuhiljaa tulla ongelmia loytaa alueita, joille haluaisi neitsytreissun tehda. Mutta onhan noita viela onneksi muutamia kotimaassakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NoVoeHelevetti kirjoitti:
silimättummat kirjoitti:
Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing


Kokeileppa kaivaa pääsi pois perceestä ja käy muuallakin kuin takapihan puolen hehtaarin metsässä. Ettet ammu Ihaata.


Noh, elähän tukehu pullaan, keskustelupalstahan tämä on Laughing Onhan tuota jonkin verran tullu kierreltyä. Isoja eroja on eri alueilla lintukannassa, ja varmastikin jatkossa tulee kierreltyä vielä enemmänki. Sekin on totta että metsästyksen vaikutus loppupeleissä ei ole se merkittävin syy kannanvaihteluihin. Ja kyllä sekin on totta että omalle kohalle ei oo osunu oikeen isoja lintumääriä, mutta eihän näistä jutuista nyt mieltä kannata pahoittaa Laughing
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
silimättummat kirjoitti:
Ehkä en vaan ite oo sitte osunu kunnon lintumaille. Eipä oo mulla ainakaa ollu 20 metsästysvuoden aikana semmosta tilannetta että ois tarvinnu kanalintuja verottaa oikein kunnolla ennen ku pedot ja loiset korjaa loput. Laughing

Ei niille kuin harvoin osu ns. automaattisesti, omankin seuran lintutilanne on mika on ja siina ei paljon juhlia pidella. Yleensa pitaa ihan itse lahtea, kuten jo joku aiemmin mainitsi. Itse olen viimeisen reilun 10 vuoden aikana kulkenut muun muassa seuraavilla alueilla: Rautavaara, Juuka, Kaavi, Nurmes, Valtimo, Kuhmo, Sotkamo, Kajaani, Pudasjarvi, Taivalkoski, Posio, Rovaniemi, Ranua, Salla, Savukoski, Kittila, Sodankyla, Inari, Enontekio ja Utsjoki. Joku saattoi unohtua mainita. Paljon erilaisia ymparistoja ja paljon erilaisia lintukantoja. Niin ja Ruotsissa on tullut viimeiset pari vuotta kaytya myos. Tassa alkaa pikkuhiljaa tulla ongelmia loytaa alueita, joille haluaisi neitsytreissun tehda. Mutta onhan noita viela onneksi muutamia kotimaassakin.


Sulla on ihan hyvin kokemusta eri alueista. Tosiaan ihan mukava lukea asiallisia kommentteja ja kokemuksia linnustuksesta. Ja tuolla kiertämisellä tietää kyllä aika hyvin onko lintuja vai ei. Ite hommasin lintukoiran ja sen kans on mukava kierrellä mettiä. Nuo saalismäärät tuntuu itestä vaan kovilta, mutta eipä mulla oo tuon tason kokemusta tästä harrastuksesta ku sulla.
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1890
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 07.02.2017 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

silimättummat kirjoitti:
Nuo saalismäärät tuntuu itestä vaan kovilta


No eläpä mittään. Kyllä kai sitä saalistakin alkaa kertyä kun paljon jaksaa kulkea. Tämän varaan olen itsekin yrittänyt enenevissä määrin tätä hommaa laskea Cool

Mulla on lisäksi se hyvä puoli, että kun en oo häävi ampuja, sitäkin heikompi koirankouluttaja, surkea kartanlukija sekä normaalin ihmisen vähäisillä lomilla varustettu, niin aina voi syyttää joko huonoja patruunoita, huonoja koiria, huonoja maastoja tai sitä ettei ole aikaa jahdata riittävästi! Laughing

Saalistahan toki saisin kuin muutkin, mutta kun...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
silimättummat kirjoitti:
Nuo saalismäärät tuntuu itestä vaan kovilta


No eläpä mittään. Kyllä kai sitä saalistakin alkaa kertyä kun paljon jaksaa kulkea. Tämän varaan olen itsekin yrittänyt enenevissä määrin tätä hommaa laskea Cool

Mulla on lisäksi se hyvä puoli, että kun en oo häävi ampuja, sitäkin heikompi koirankouluttaja, surkea kartanlukija sekä normaalin ihmisen vähäisillä lomilla varustettu, niin aina voi syyttää joko huonoja patruunoita, huonoja koiria, huonoja maastoja tai sitä ettei ole aikaa jahdata riittävästi! Laughing

Saalistahan toki saisin kuin muutkin, mutta kun...


Kyllähän se aina mieltä lämmittää ku jotaki saa reppuun. Laughing Aika paljon samoja piirteitä on omassaki mettyyssä, ja ku se aina lähtee se lintu sieltä närreen takkaa Laughing
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon kyllä ihmetelly tuota riekon häviämistä Pudasjärven korkeudelta. Kymmenen vuotta sitte vielä parvia pörähteli rämeillä, mutta nykypäivänä ei kyllä riekkoon törmää.
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1890
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 07.02.2017 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

silimättummat kirjoitti:
Kyllähän se aina mieltä lämmittää ku jotaki saa reppuun. Laughing Aika paljon samoja piirteitä on omassaki mettyyssä, ja ku se aina lähtee se lintu sieltä närreen takkaa Laughing


Veit jalat suusta. Tuo "metsän ainoan" näreen takaa karkaava lintu jäi vallan mainitsematta Laughing

Riekosta puheenollen, itse tehnyt nyt positiivisia havaintoja tässä keskisessä Suomessa, kun useammallakin syksyn reissulla koira seisoikin riekkoja. Toki voi olla samakin parvi joka aina jäi seisontaan, mutta eri määriä siitä seisonnalta yleensä riekkoja nousi siivilleen. Aiempina syksyinä myös havaintoja, mutta nyt 2016 oli eniten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silimättummat
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hei 2014
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 07.02.2017 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä että niitä kuitenki on keski-suomessaki vielä. Toivottavasti kanta vahvistuu muuallaki ku vaan tuolla ihan pohjosessa.
_________________
Ei ruokinnan avulla, vaan metsästämällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 105, 106, 107  Seuraava
Sivu 82 Yht. 107

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com