OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiikaritähtäin liikkuu rekyylin voimasta - teippiä väliin?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 07.09.2015 08:34    Viestin aihe: Kiikaritähtäin liikkuu rekyylin voimasta - teippiä väliin? Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä laitatte kiikarin rungon ja jalkojen väliin estämään kiikarin liikkumista rekyylin voimasta? Siis kun kyseessä on keskiverto kolmenollakasia pippurisempi kaliiperi.

Erkkaria? Jotain lukitetta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 07.09.2015 08:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruuvilukitetta... Onhan jalat kunnolliset.. Peltihärpäkkeet voi pudottaa metallikeräykseen.
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3929

LähetäLähetetty: 07.09.2015 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tippa ruuvilukitetta, sinistä. Ja kolmannen renkaan tukemaan etumaista rengasta takapäin. Siis eteenpäin se kiikari liikkuu, ja eturenkaan takse sellainen halpisrenksu ylösalaisin.....siis ei aseeseen kiinni. Voi tietysti laitta kolmella renkaalla aseeseen kiinnikkin, TRG:n jalustan malliin.
Yhdessä aseessa mulla on halpisrenkaat sekä etu-, että takapäässä kiikaria. Ei ole kiikari valunut enää eteenpäin.
Halpisrenkaita saa esim. Huuto.netistä tai aliexpressiltä. Lisäetuna antavat kiikarille ' kolhunkestävyyttä'. Uhkatiukkaa kiristystä pitää välttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1482

LähetäLähetetty: 07.09.2015 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen aseissa missä on pakko käyttää koko metallisia jalkoja pyöräyttänyt kierroksen "scottin toimisto teippiä" kierroksen runkoputken ympärille jalkojen kohdalle. Tällä kiikari pysyy kyllä kuin tauti paikoillaan ja antaa myös hiukan suojaa runkoputkelle jos jalkojen linjaus ei ole täysin suora. Ruuvi lukitetta tai liimaa en ole kokeillut mutta varmasti toimii niinkin. Mutta yritän pysyä erossa noista kokometallisista jaloista jos vain suinkin voin.

Jos vain aseeseen järkevästi on laitettavissa optilockit niin muita jalkoja en käytä. Monella tuntuu olevan ongelmia mutta itsellä ei kyllä ole valittamista. Mullinsilmät vain kunnolla puhtaaksi rasvasta ja jos maksimi pidon haluaa niin kiilahihnoihin tarkoitettua hihnapspraytä suhaus mullinsilmien sisäpintaan niin kaikki kiikarit on pysyneet sen jälkeen paikoillaan. Ja ei tavitse huolehtia jalkojen linjauksesta ja pysyy kiikarit paikoillaan. Niin täältä ainakin liputus optilockien suuntaan. Kokemusta on useista aseista missä suu tehot on olleet yli liki 10 000joulea ja maksimissään lähellä 15 000 joulea ja niissäkään ei mitään ongelmaa että rekyyliäkin on ollut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen kokometallisissa (Leupold QRW jne.) käyttänyt palaa sähköteippiä (hieman pehmeää ja pitää) tai tuota tippaa ruuvilukitetta.
_________________
Jalonen, Tikka, Marlin, Steyr, H&K, Zeiss, Hensoldt, S&B, Kahles, Leupold, Aimpoint
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JapiTre
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2012
Viestejä: 2090
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sähkärinteipin liima menee kuumassa liisteriksi ja luistaa varmasti. Vuosien saatossa se kovettuu ja murenee.
Lukitetta laittaisin itse jos tarvetta tulisi, mutta hyvillä renkailla ei pitäisi tuota ongelmaa tulla.
_________________
V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1482

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TH kirjoitti:
Mä olen kokometallisissa (Leupold QRW jne.) käyttänyt palaa sähköteippiä (hieman pehmeää ja pitää) tai tuota tippaa ruuvilukitetta.


Hiukan kannattaa miettiä tuota sähköteipin käyttöä koska se on jo aika paksua jalkojen ja runkoputken väliin. Itse olen tuon "toimisto teipin" tai mitä nyt viralliselta nimeltä onkaan, kanssa ollut varovainen ja leikannut päät niin ettei teippi mene päällekkäin missään kohdin. Ja olen siis aina täyden kierroksen laittanut tätä teippiä. Näin toimien ainakaan itsellä ei ole tullut mitään ongelmia eikä ole koskaan tullut vaurioita kiikarien runkoputkiin.
Kokemusta ei ole tuosta sähköteipistä mutta hiukan se tuntuisi ainakin omaan mieleen liian paksulta. Tietenkin jos sitä on vain lyhyt pätkä (pitäisikö olla kuitenkin vähintään puoli kierrosta tasaisemman paineen vuoksi?) tilanne voi olla eri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8436
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
TH kirjoitti:
Mä olen kokometallisissa (Leupold QRW jne.) käyttänyt palaa sähköteippiä (hieman pehmeää ja pitää) tai tuota tippaa ruuvilukitetta.


Hiukan kannattaa miettiä tuota sähköteipin käyttöä koska se on jo aika paksua jalkojen ja runkoputken väliin. Itse olen tuon "toimisto teipin" tai mitä nyt viralliselta nimeltä onkaan, kanssa ollut varovainen ja leikannut päät niin ettei teippi mene päällekkäin missään kohdin. Ja olen siis aina täyden kierroksen laittanut tätä teippiä. Näin toimien ainakaan itsellä ei ole tullut mitään ongelmia eikä ole koskaan tullut vaurioita kiikarien runkoputkiin.
Kokemusta ei ole tuosta sähköteipistä mutta hiukan se tuntuisi ainakin omaan mieleen liian paksulta. Tietenkin jos sitä on vain lyhyt pätkä (pitäisikö olla kuitenkin vähintään puoli kierrosta tasaisemman paineen vuoksi?) tilanne voi olla eri.


Varmaan vaikuttaa myös, että miten valkoset rystyset on, ku kiristää. Jos kiristää järkevästi, ei vaurioita varmasti tuu, vaikka teippi oliski vähä rutussa. Huolellinen tietty silti kannattaa olla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt sähköteipin palaa - en kiertänyt sitä kokonaan kiikariputken ympäri. Luulen, että se teippi ei siellä renkaan ja kiikarin välissä merkittävästi kuumene, että lähtisi liikkeelle. Eikä varmasti ole mennyt yksikään putki ruttuun Laughing No, jokatapauksessa minun tapauksessa tähän päivään mennessä ei vielä ole luistanut. Mutta, ei sitten suositella jos joku näkee tässä potentiaalisia ongelmia.

Mutta, siitä lähtien, kun asensin Marliiniin rautatähtäimiä ja ohjeissa käskettiin laittaa piipun ja etutähtäimen väliin ruuvilukitetta niin rupesin käyttämään sitä kiikareissakin. Ja hyvin ovat pysyneet silläkin ja jatkan tällä käytännöllä jatkossakin.

Olen hommannut jokaiseen kiikariin ja punapisteeseen omat renkaat, joten niitä ei tartte siirrellä tähtäimistä toisiin. Tämäkin osaltaan vähentää löystymisongelmia.

Tarkemmin miettien mulla on tasan kerran löystynyt kiikari ja taisi olla nimenomaan QRW:t ilman mitään kitkanlisääjää ja kivääri kevyt .223Rem. Siitä oppineena olen aina laittanut väliin jompaakumpaa.
_________________
Jalonen, Tikka, Marlin, Steyr, H&K, Zeiss, Hensoldt, S&B, Kahles, Leupold, Aimpoint


Viimeinen muokkaaja, TH pvm 07.09.2015 12:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3544

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Jos vain aseeseen järkevästi on laitettavissa optilockit niin muita jalkoja en käytä. Monella tuntuu olevan ongelmia mutta itsellä ei kyllä ole valittamista. Mullinsilmät vain kunnolla puhtaaksi rasvasta...


Myyntipakkauksessa tulevissa Optilockin mullinsilmissä on melko vahva liukastekerros päällä ja jos sitä ei jollain liuottimella poista niin suuri todennäköisyys kiikarin luisumiselle on. Kannattaa siis jollain tentulla putsata ne ja kiikarin runkoputki todella huolellisesti ennen kiinnitystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 07.09.2015 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eräässä aseita ja muuta sälää myyvässä liikkeessä laitettiin ainakin joskus suksien pohjaan tarkoitettua pitoteippiä. Hieman näytti sotkuiselta touhulta, mutta kuulemma tinnerillä lähtee kaikki ylimääräinen pois kun kiikari on paikoillaan.

En ole itse testannut...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 07.09.2015 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shamrockfields kirjoitti:
Eräässä aseita ja muuta sälää myyvässä liikkeessä laitettiin ainakin joskus suksien pohjaan tarkoitettua pitoteippiä. Hieman näytti sotkuiselta touhulta, mutta kuulemma tinnerillä lähtee kaikki ylimääräinen pois kun kiikari on paikoillaan.

En ole itse testannut...


Pitoteippi on hiton paksua verrattuna em. teippeihin. Kuulostaa erikoiselta ratkaisulta. En laittaisi.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5475

LähetäLähetetty: 07.09.2015 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Itse olen aseissa missä on pakko käyttää koko metallisia jalkoja pyöräyttänyt kierroksen "scottin toimisto teippiä" kierroksen runkoputken ympärille jalkojen kohdalle.


Samaa teippiä on käytetty 338LM ja muissa kiikaria ravisuttavissa magnumeissa ja hyvin on toiminut. En juuri koskaan laita metalli metallia vasten kiikari asennuksissa, aina teippi tms väliin lisäämään kitkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2905

LähetäLähetetty: 07.09.2015 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
overkill kirjoitti:
Itse olen aseissa missä on pakko käyttää koko metallisia jalkoja pyöräyttänyt kierroksen "scottin toimisto teippiä" kierroksen runkoputken ympärille jalkojen kohdalle.


Samaa teippiä on käytetty 338LM ja muissa kiikaria ravisuttavissa magnumeissa ja hyvin on toiminut. En juuri koskaan laita metalli metallia vasten kiikari asennuksissa, aina teippi tms väliin lisäämään kitkaa.


Sama täällä. Yhdessä kivääreistäni (9,3x62) ollut jo useita vuosia toimistoteippiä ja hyvin on putki pysynyt paikoillaan. Saattaahan tuo pysyä ilmankin teippiä, mutta kaikkiin kivääreiden kiikaritähtäinputkiini olen varmuudeksi toimisto/asiakirjateippiä käyttänyt. Mitään haittaa teipistä ei ole ollut. Muistaa vaan, ettei teipit mene päällekkäin kuten aiemmin jo ketjussa mainittiin. Ja on myös syytä olla huolellinen teippaamisessa, ettei teippiin pääse tarttumaan hiekka ym roskaa, aiheuttaa muuten putkeen naarmuja.


Viimeinen muokkaaja, Larsen pvm 07.09.2015 15:44, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 07.09.2015 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuuska kirjoitti:
Shamrockfields kirjoitti:
Eräässä aseita ja muuta sälää myyvässä liikkeessä laitettiin ainakin joskus suksien pohjaan tarkoitettua pitoteippiä. Hieman näytti sotkuiselta touhulta, mutta kuulemma tinnerillä lähtee kaikki ylimääräinen pois kun kiikari on paikoillaan.

En ole itse testannut...


Pitoteippi on hiton paksua verrattuna em. teippeihin. Kuulostaa erikoiselta ratkaisulta. En laittaisi.


Juu en minäkään Laughing

Taisi vaan sattua sopivasti avattu pitoteippi asentajan näppeihin ja meni tilkeeksi siinä missä muukin teippi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com