OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnustuskausi 2014 osa II
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1953
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 06.10.2014 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piti olla tänään pakkasaamu, mutta ei sitten ollutkaan. Tein kuitenkin pikkulenkin, kun olin romppeet valmiiksi pakannut. Mettoa ja teertä näkyi kohtuullisesti, pyyt oli hukassa. Pelkäävät vissiin rumaa lehteä.

Ja kun tuurit on kohdallaan, niin homma käy: Ammuin teereen kiväärillä kehnon osuman ja kukkopoika lähti liitämään, mutta huonoksi onnekseen se liiti suoraan minua kohti. Sain napattua sen haulikolla ohiliitoon 20 metristä. - Joten yleiseksi teesiksi kirjoitettuna: Ei sitä tartte aina kiväärillä keskelle osua, kun ymmärtää parsia haulikolla loput!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 06.10.2014 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyt on hiljakseen täälläkin. Eivät vihellä eivätkä tule pillille. Esim. eilen lähti jaloista kaksi pyytä johonkin lähipuuhun. Puolen tunnin pillittelyllä en saanut mitään vihjettä niiden sijainnista. Täytyy käydä kokeilemassa samaa paikkaa viikon tai parin päästä uudelleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aatuuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Syy 2014
Viestejä: 34
Paikkakunta: Koillis-Savo

LähetäLähetetty: 06.10.2014 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä tulevat pyyt hanakasti pillille, tosin eivät kummemmin tunnu vastailevan pillitykseen. Eilisaamuna teerisuolle kulkiessa matkalla railatti oikein pyiden konsertti, kauempaa ja lähempää kuului tiheää viheltelyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika S.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2013
Viestejä: 141
Paikkakunta: E-P

LähetäLähetetty: 06.10.2014 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oltiin nevalla ja vanhat kukot lenteli toki saivat jatkaa lentoa. Tällä nevalla ei nuoria teeriä ollut eikä naaraitakaan lentänyt. Tiedä vaikuttiko lämmin keli lentoon kun kyllä pulinaa kuului. Huiluntuhti vai mikä niin kyllä lämpeni nam.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lahopaska
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Huh 2008
Viestejä: 26
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 06.10.2014 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metto ja pyy repussa. Metto lähti kuusesta ja pyy tuli pillillä. Työt vieneet mettäaikaa pirusti, oikein harmittaa. Aika hiljasta siellä muuten ollut kun metsään olen kerennyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Veevee
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Mar 2012
Viestejä: 18
Paikkakunta: Hämeenlinna

LähetäLähetetty: 06.10.2014 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta mitenkä on Rovaniemellä lintua tänä vuonna, onko kellään havaintoa? Tuli tossa otettua 3pv lupa kokeilumielessä, kun olen sinne päin loppu viikosta suuntaamassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
torvinen



Liittynyt: 15 Maa 2014
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 06.10.2014 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikea paikka... Very Happy vissiin. Paikkapaikoin tavaraa on kohtalaisesti. Rovaniemen seuvulla enpä ole poikueisiin törmänny, käyny Roi-Utsjoki,.Sodankylää en ole kokkeillu,.Yläperällä riekkoja kohtuu mukavasti, vaatii vain sen koiran, en mie ainaskaan niitä ilman löyvvä Embarassed mutta enpäs ole vuosikausiin ilman "moppea" siellä kulkenukkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 06.10.2014 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Itse näen asian niin, että siellä ollaan pyytämässä lintuja. Jos linnun näkee maasta, miksi sitä en ampuisi?


+1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 06.10.2014 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Mun mielestä tilanne on kohtuullinen, jos et potki lintuja itse ylös. Toisin sanoen koiralta ei jää lintuja väliin alueelle, josta se etsii. Suosittelen vahvasti esim. ensi syksynä viikon reissua Lapin avoimiin metsiin. jne


Täältä vahva sama. Hain viikonloppuna Lapin reissuun kontrastia etelänmailla, ja tuppaa olemaan hankalaa tiedottamattoman seisojan kanssa. Tosin pyyntiä pystyy muokkaamaan niin että pitää koiran lähellä ja menee sen nenän avulla tilanteisiin yhdessä. Ei ehkä ihan perinteisintä seisojapyyntiä, mutta mulla ei ole polvihousuja, en ole kennelmies vaan metsästäjä... Pe-la oli täysin tuulettomia, koiralla ei juurikaan ollut mahdollisuuksia. Lintuja oli mutta vain yksi pyy päätyi reppuun em taktiikalla.

Etelä-Posiolla oli jo hirvikärpäsiä avausviikolla. Ei mitenkään verrattavissa siihen mihin etelässä on tottunut, mutta kyllähän ne lisääntyy. Jos on samanlainen hirvikärpäsmagneetti kuin minä, kannattaa ensi syksyn paikkoja katsoa ylempää, siirtynevät sen 50km vuodessa.

Tuohon edellä olleeseen keskusteluun lintujen juoksemisesta, olen mieltänyt asian niin että metsolla on lentoonlähtö kovemman työn takana joten se juoksee mieluummin. Mutta juoksee ne teeretkin, ei ne vahingossa aina siivitä sen ainoan tiheän kuusen takaa. Seisontojen jälkeisistä jäljityksistä pääsee usein hyviin tilanteisiin kun pitää koiran lähellä ja vauhtia takaa-ajossa. Pakoon juossut lintu siivittää usein itselleen epäedullisesta paikasta, esim suon reunasta jolloin on ampumasektori vapaa puista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 06.10.2014 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
. Tosin pyyntiä pystyy muokkaamaan niin että pitää koiran lähellä ja menee sen nenän avulla tilanteisiin yhdessä. Ei ehkä ihan perinteisintä seisojapyyntiä, mutta mulla ei ole polvihousuja, en ole kennelmies vaan metsästäjä...


Tästä pitää olla samaa mieltä. Pitääkin joskus kokeilla tuota lähihakua itse. Oon myös saanut useamman pyyn siten, että ne on koiran edestä lähteneet - tyypillisesti vielä puusta ja lentäneet sen parikytmetriä uuteen puuhun. Vanhempi seisoja alkaa seisomaan tuota puuta, mihin pyy lentää. Osoittaa päällään suhteellisen tarkasti linnun sijainnin ja oksalle voi pyyn ampua. Teki muuten kerran todistetusti teerelle saman, paitsi olen 95% varma, ettei teeri missään vaiheessa lentänyt vaan oli lyhyen näreen nokassa parkissa valmiina. En nähnyt teertä ja menin paikalle vähän löysin rantein tunnustelemaan mitähän ihmettä koira taivaalle katselee - pääsi se teeri sitten karkuun. Ei siis hauku vaan seisoo puuhun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 07.10.2014 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on noutajat tehny samaa. Edellinen istui puun alla ja katsoi teertä ja nykyinen kultainennoutaja seisoo puun alla ja katsoo lintua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 07.10.2014 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä kuuluuko kysymys tänne mutta laitetaan kuitenkin.

Kuinka suurella alueella teeritokat tähän aikaan vuodesta (tai yleensä) kulkevat.

Jos käyt kyttäämässä esim. kahdella suolla joiden väli linnuntietä vaikka 5 kilsaa, niin kuinka todennäköisesti on samaa sakkia molemmissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 07.10.2014 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ne on soidinpaikkoja, niin eri porukoita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aatuuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Syy 2014
Viestejä: 34
Paikkakunta: Koillis-Savo

LähetäLähetetty: 07.10.2014 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tässä vaiheessa syksyä luultavasti kahdella eri suolla (jos ovat kauempana toisistaan) on kyseessä eri rykelmä teeriä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 08.10.2014 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aatuuu kirjoitti:
tässä vaiheessa syksyä luultavasti kahdella eri suolla (jos ovat kauempana toisistaan) on kyseessä eri rykelmä teeriä


Ei välttämättä ole soidinpaikkoja, tai en ole jokaisella sellaista peliä nähnyt. Jostain syystä en ilkeä soitimelle ampua, eli mielellään suokränkkyyn istumaan.

Yhdessä tapauksessa kahden suon väli reilu 2 km, jolla toisella soidinta ja toisella olen kerran sen tyyppistä viritystä syksyllä nähnyt.

Sitten tämän ensimmäisen esimerkin ja toisen soidinsuon (aina joskus tappelevat tuolla) välillä 6 km, eli tuskin siis samaa sakkia.

Lyhin väli soiden välillä taitaa olla tuo reilu 2 kilometriä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 8 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com