OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sarvet seinälle
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.11.2014 19:46    Viestin aihe: Sarvet seinälle Vastaa lainaamalla viestiä

Keittelin tuossa kalloa ja sama ongelma kuin aina ennenkin. Otsan kohdalle tahtoo jäädä kalvoja, jotka kuivahtaa sitten kalloon kiinni. Keittäminen ei oikein auta, koska tuo osa tuppaa olemaan veden pinnan yläpuolella, jos sarvia ei upota. Minulla on mennyt sitten milli milliltä raapimiseksi tuon päälaen kanssa, jotta saa puhtaaksi. Miten te tämän teette?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Karavaanari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2006
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 16.11.2014 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin keittelyn ajaksi otsan päälle pyyhkeen ja valelin sitä välillä kiehuvalla vedellä. Kallo hautui mukavasti pyyhkeen alla ja kalvot otsan seudula lähti ensimmäisenä irti. Hirven kallo siis kyseessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20262
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla olis kans 10v sitten ammuttu kultamitallitrofee mut sama ongelma. Huonosti keitetty ja jonku verran kuivanutta kalvoa luun päällä. Nyt olis seinä mihin laittaa sarvet joten kallon siistiminen olis ajankohtaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CrB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2005
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mie oon santapaperilla kuivuneen ja kovettuneen kalvojämästön hiaissut.
_________________
Liikettä niveliin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RipeH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2005
Viestejä: 919
Paikkakunta: Kuhmo

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite kun sarvia keittelen muuripadassa, niin teen paksusta foliosta kannen siihen padan päälle. Hyvin pysyy höyryt sisällä ja pehmittää pinnan yläpuolelle jäävät kalvot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tynnyri tai muuripata ja niinpal vettä kun menee, kallo pataan ja vilttiä, vanhaa peittoa tai vaikka vuorivillaa päälle.

Vinkkinä että keitä nahka pinnassa ts. Jätä päälaki nylkemättä.

Keittoa lempeästi poreillen 4-6h.

Sitten kiskasee koko lakin pois ja peru fairivetellä.

Menee noin 15min koko plokkaukseen jos keitto tehty kunnolla.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tynnyri tai muuripata ja niinpal vettä kun menee, kallo pataan ja vilttiä, vanhaa peittoa tai vaikka vuorivillaa päälle.

Vinkkinä että keitä nahka pinnassa ts. Jätä päälaki nylkemättä.

Keittoa lempeästi poreillen 4-6h.

Sitten kiskasee koko lakin pois ja peru fairivetellä.

Menee noin 15min koko plokkaukseen jos keitto tehty kunnolla.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen viimeisimmät tehnyt siten että alaleukaluu irti, säilytys ennen keittämistä vedessä. Nahkaa en poista ollenkaan, ennen keittämistä. Peuranpää on yleensä kokonaan veden peitossa, ja ainoa haitta minkä olen huomannut että sarvet täytyy fairyllä pestä paremmin kun rasvaa tarttuu sarviin kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.11.2014 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli talouspaperia kanssa otsalla mutta ei se oikein irronnut. Santapaperilla mäkin olen aikaisemmin ne lopuksi putsannut. Tuo nahka päällä keittäminen kuulostaa kyllä hyvältä idealta, mutta olen juuri päinvastoin toiminut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 17.11.2014 08:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kipsijauhoon 30% vetyperoksidia niin että tulee hammastahnan koostumusta vastaava tahna, sillä kallon "maalaus" ja antaa kuivaa. Pesu ja homma valmis.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
klaus.r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Kes 2007
Viestejä: 298

LähetäLähetetty: 17.11.2014 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kärcher ja nuppi höyrylle, tulee yllättävän hyvää jälkeä vaikka keittoaika olisi ollut lyhyempikin. Ja kolot putsaantuu kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alakki
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Hei 2011
Viestejä: 21
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 17.11.2014 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ittelä tulee useammat sarvet laitettua syksyssä ja onpa tullu sarvia laitettavaksi, joiden kaatamisesta on ehtiny kulua vuosi jos toinenkin.

Oma tyyli on seuraavanlainen:

1. Kallo nyljetään, ruukaan jättää otsaan nahkaa, en kuitenkaan pidä sitä pakollisena, samanlainen lopputulos tulee oli nahka tai ei.

2. Kallo sahataan, jätetään luuta mielummin liikaa kuin liian vähän.

3. Keitetään kallo. Itsellä on Kota-merkkinen muuripata joka täytetään vedellä. Ruukaan odottaa että vesi kiehuu ja sen jälkeen laitan kallon veteen, päälaki usein jää vedenpinnan yläpuolelle mutta kiehuessaan vesi kyllä käy sielläkin. Olen myös tehnyt kanaverkosta ja jonkinlaisesta muovipressusta kannen jonka avulla ehkäisen veden liian nopeaa haihtumista.
Keittelen kalloa yleensä 3-4 tuntia, pitäen huolen veden määrästä. Itse en laita Fairya tai muuta pesuainetta sekaan rasvanpoisto tarkoituksessa.

4. Keittämisen jälkeen suurimmat lihat/jänteet/rustot poistan käsin ja pesen kallon höyrypesurilla täydellä teholla. Pesun voi tehdä myös seuraavana päivänä. Tärkeää on pestä kallo HUOLELLISESTI ja lähietäisyydeltä päästään parhaaseen lopputulokseen.

5. Pesun jälkeen vuoraan kallon talouspaperilla ja asetan sen uunipellille. Paperia laitetaan joka paikkaan jotta vetyperoksidi pääsee kosketuksiin kallon kanssa. Kastelen kallon 10% vetyperoksidi liuoksella ja varmistan että neste leviää joka paikkaan ja sitä on ylimääräistäkin. Tämän jälkeen vuoraan paketin ElmuKelmulla ja annan aineen vaikuttaa 3-4 vuorokautta. Muista käyttää haponkestäviä hanskoja!

6. Kallo otetaan valkaisusta pois ja suihkutetaan kädenlämpöisellä vedellä tarkasti jotta vetyperoksidi irtoaa kunnolla. Tämän jälkeen kallo annetaan kuivua rauhassa ja sitten se voidaan viimeistellä ja kiinnittää taustalevyyn.

En sano että tyylini on ainoa oikea, mutta sen olen todennut toimivaksi ja olen ollut lopputulokseen tyytyväinen. Kalvojen irtoamisen kannalta pidän tärkeänä keittämisen jälkeistä painepesuri-pesua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petsupaa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Lok 2008
Viestejä: 491
Paikkakunta: Helvetistä länteen

LähetäLähetetty: 17.11.2014 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

offtopic:
www.skullhooker.com

... vähän erilainen tapa laittaa sarvet seinälle, on yhdet itsellä ja oon tykännyt.
_________________
Märkä pyyhe on kuin täyteen räitty nenäliina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ukemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2012
Viestejä: 340

LähetäLähetetty: 12.01.2015 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaahans, se pitää nykyisin sitten anoa Pohalta lupa jos meinaa 30-% vetyperoksidia ostaa kallon valkaisuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 12.01.2015 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ukemi kirjoitti:
Jaahans, se pitää nykyisin sitten anoa Pohalta lupa jos meinaa 30-% vetyperoksidia ostaa kallon valkaisuun.

Just tuli valkastua peurankallo 12 % peroksidilla, jota saa ilman mitään lupia apteekista. Käytin ns. talouspaperimenetelmää ja hyvä tuli Smile Eli luvan hakeminen ei ole välttämätöntä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com