OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsapaistia Joulupöytään

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ricke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2006
Viestejä: 1028
Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko

LähetäLähetetty: 20.12.2014 21:38    Viestin aihe: Sorsapaistia Joulupöytään Vastaa lainaamalla viestiä

Hei,

Joulupöytään tulee 4x sinisorsaa.

Ajattelin tehdä ne kokonaisina että näky olisi juhlava.
Hieman vinkkejä kaipaan uunivalmistuksesta, eli ruskistuksen jälkeen oma ajatus oli, että laittaisin uunipussiin ja sen sekaan hieman punaviiniä, paistolientä ja juureksia ja n1½ tunniksi 150c uuniin?

Lähinnä tämä paistoaika kiinnostaa eniten ettei linnut kuivu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KorniPienpena
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Maa 2010
Viestejä: 91

LähetäLähetetty: 22.12.2014 14:57    Viestin aihe: Ehkä hieman pidempään Vastaa lainaamalla viestiä

Meillekin taitaa tulla sorsapaistia joulupöytään, emännän toivomuksesta.

Hyvä sinulla on tuo perussuunnitelma. Oletan, että linnut on kynitty. Itse olen sulattanut vähän voita ja sivellyt sorsat sillä, ennen 250 asteen uunissa ruskistusta (muutama minuutti). Sitten paistoa foliossa tai paistopussissa pari tuntia 120-150 astetta, välillä tulee tehtyä puulämmityksellä olevalla uunilla, jolloin noi asteet ja paistoaika heittää aika paljon.
Sanoisin, että mikäli teet paistopussissa, niin lihava syyssorsa ei kovin helpolla tule liian kuivaksi. Minun mielestä lintu saa mielummin olla pikkasen kuivahko kun raaka, mutta tämä on tieten makuasia. Nestettä tapaa kertyä pussiin sekä lihasta että siihen laitetuista juureksista tai vihanneksista, mitään ylimääräistä nestettä en ole siihen laittanut, muuten linnut lähinnä kiehuu nesteessä. Ota välillä uunista ulos yksi lintu ja katso kypsymisaste, niin ei tule liian kuivaksi.
Olen myös koittanut valkata nuoret ja vanhat linnut erilleen jo ennen pakastamista, jotta voin paistaa ne erillään, vanhalla linnulla kun paistoaika on pidempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.12.2014 00:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse kun olen teeriä laittanut paistopussissa niin tahtoo mennä liian kuivaksi jos pitää lämpötilan 150 asteessa. Ehkä joku 100-120 vois olla sopiva. Kun tuolla tyylillä laitan niin annan niiden olla niin kauan että lihat irtoaa helposti. Jos sorsa on kynitty niin eihän se silloin läheskään niin helposti kuivu. Ehkä itse tekisin kynityn sorsan niin että jonkin aikaa kovemmassa lämmössä ja sitten pudottaisin sinne reilu 100 asteeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com