OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi Suzuki Vitara - paras kompromissi metsästäjälle?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 84, 85, 86  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 24.12.2023 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:


...Käsittääkseni vitura toimii noin, eli normisti etuvetoinen ja kun etupyörissä alkaa olla vetoluistoa, voimaa siirretään taakse automaagisesti...

Ai?
Luulin että Vitarassa olisi perinteinen systeemi, eli valitaan joko etu, neli tai hidas?


Ei liene ollut perus Vitarassa 25 vuoteen. Grand Vitarassa oli, mutta niitäkään ei liene tuotu Suomeen viimeiseen kymmeneen vuoteen.

Tullut vissin liian vanhoja Vitaroita katsottua Nettiautosta Laughing
Oletin vaan että Susuki ei ois lähtenyt mukaan näihin automaattijuttuihin. Kai Vitarassa voi lukita nelivedon jatkuvaksi? Raveissahan muistaakseni on nykysten nappi että nelivedon saa jatkuvaksi, tais vaan olla joku nopeusrajoitus siinä, tyyliin kun vauhti menee yli 25km/h niin automaattisesti pakkoneliveto kytkeytyy pois.

Joskus jostain lueskelin kokemuksia näistä etutuuppareista kera avustavan takavedon että Ravilla joku oli umpista tietä ajanut jonku 20km ja hajonnut auto. Takuusta oli sitte vastattu ettei korvata koska autoa ei ole tarkoitettu sellaiseen käyttöön.

Tietty itselläni on kokemusta näistä ku CR-V oli pitkään. Hyvä peli, bensaa vain liikaa veti ja tympäsi joka vuosi vaihtaa taka-perään öljyt. Alennusvaihde myös puuttui, tahtoi huonossa paikassa mennä liian nopeaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34937

LähetäLähetetty: 24.12.2023 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipa hyvä kun muistutit, peräöljyt vaihtamatta, pajalla ei ollut enkä muistanut kaupunkireissulla ostaa.
Olen kyllä pitänyt CRV:stä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 24.12.2023 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^^Viimeisin jatkuva neliveto RAV valmistettiin 2005 mallinimeltään XA20, sen jälkeen tuli XA30 joka on etuvetoinen ja nelikkö kytkeytyy mukaan tarvittaessa. Kahdessa vikassa mallissa (XA40-XA50) takavetoa pyörittää sähkömoottori, vaikka toimii ihan ok niin ei ne nelivetoja ole samalla tavalla kun esimerkiksi saksalaiset nelikot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.12.2023 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan hyvä ratkaisuhan tuo taka-akselin sähkömoottori on jos vain vääntöä on tarjolla riittävästi. Erillinen sähkömoottori etu- ja taka-akselilla on tullut todettua itse vielä torseniakin paremmaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 25.12.2023 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

XA50 mallissa on jo voimaa sähkömoottorissa joten se toimii aika ok, mutta on siinäkin miinuksensa verrattuna keppivetoon koska kiinteän nelivedon reagointi on reaaliaikaista kun sähköveto elää omaa ohjelmoitua elämäänsä. Yaris Crossin akkuporakoneen tehoinen neliveto on taas täysi vitsi ja asiakkaan kusettamista.

Mutta kyllä ne sähkönelikot kehittyy koko ajan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 735

LähetäLähetetty: 25.12.2023 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä on "sähköversion" painoero jos verrataan n. samankokoiseen bensa/diesel-autoon.

Akut varmasti painaa mutta ehkä joku muu tekniikka keventää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 25.12.2023 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
^^Viimeisin jatkuva neliveto RAV valmistettiin 2005 mallinimeltään XA20, sen jälkeen tuli XA30 joka on etuvetoinen ja nelikkö kytkeytyy mukaan tarvittaessa. Kahdessa vikassa mallissa (XA40-XA50) takavetoa pyörittää sähkömoottori, vaikka toimii ihan ok niin ei ne nelivetoja ole samalla tavalla kun esimerkiksi saksalaiset nelikot.


Ainoa kardaani aito 4WD RAV on se ensimmäinen sukupolvi. Toisessa taisi olla Visco ja ei jatkoon. Mulla XA10 oli vielä Torsen peräpäässä, niin oli kyllä kunnon veto päällä tarvittaessa. Mulla on siis ollut matkan varrella kaikki eri versiot ja nyt plugarista jo toinen uppgrade versio menossa. Ensimmäinen sukupolvi oli ihan omassa luokassaan ja seuraavaksi laittaisin tämän nykyisen plugarin nousta hybrideistä. Varmaan löytyy jotain Adventure tms GR bensa versioita muualta maailmalta, joilla saattaa vetää huomattavasti paremminkin, mutta kyllä plugarikin ihan tavallisissa paikoissa menee ihan mainiosti. Ja toimii ainakin oman kokemuksen mukaan oikein hyvin.

https://www.youtube.com/watch?v=hJRwNF_qqVs

Jos pelkästään sähköllä ajoa miettii, niin kyllä se vain osaa mennä eteenpäin aika hyvin ihan plugari versionakin. 14 minuutin jälkeen näkee kohtuu hyvin, että miten ne pyörät kuitenkin tottelee ihan tarpeeksi. Jos laittaa valinnan hybridille ja bensamoottori käynnistyy, niin mitään eroa ei vetämiseen tule, vaan jatkaa ihan samaan malliin.

https://www.youtube.com/watch?v=--5WvixP_Pw
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman


Viimeinen muokkaaja, euroshopperi pvm 25.12.2023 21:19, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 25.12.2023 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tokassa XA20 on keskellä tasauspyörästö sekä viskolukko, eli jatkuva neliveto ja hyvin pitkälti sama nelikko tekniikka kun sen aikaisissa celikoissa. Torsen takapäässä on ainoastaan Luxury mallissa vakiona, muihin taisi saada rahalla/suhteilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 25.12.2023 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

XA10 mallissa oli kulutus 10 L/100 km. Siinä oli sama vetokoneisto, kuin Corollan Sportswagonissa ja Celican rally versiossa. XA20 malliin kulutus putosi, kun viscolla saatiin normaaliajoon pudotettua peräpää irti. Joten ei kyllä ihan Full time 4WD enää siinä täyttynyt. Corolla oli selvästi etevämpi, kuin XA20 RAV4. Raivostuttava viive, kun peräpää toimi kun sai ensin eroa etu ja takapään välille sutaistua. Camry ollut myös samalla Full time 4WD koneistolla. Muut versiot siis tuli tuon törkeän kulutuksen takia käyttöön ja kunnon 4WD toiminta katosi siinä samalla. Subaru jatkoi vielä tuonkin jälkeen samalla 4WD systeemillä melko pitkään, mutta on joutunut antamaan periksi nyttemmin. En äkkiseltään muista, että XA20 mallissa olisi ollut keskitasauspyörästön lukkoa enää ollenkaan. Myöhempiin versioihin tuli sähköpakka hitaan öljyn tilalle ja lukko keskitasauspyörästöön. Max nopeus tosin rajoitettiin 50 km/h lukemaan lukolle. Sähköinen toimi omasta mielestä paremmin.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10089
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 26.12.2023 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka Subaru ei paperilla teknisesti enää eroa nelivedon suhteen muista, niin ohjelmoinnissa ja toiminnassa on eroa.
Näissä se nelivedon pakka on kokoajan vireessä, meneneekö ihan asfaltilla rullatessakin 30% voimaa taakse.
En muista prosentteja tarkasti, mutta ero on selvä jo polanteisella maantiellä ajellessä. Subaru menee kuin juna tasakaasulla.

Pinteeseen joutessa ja sieltä pois pyrkiessä tämä uusin on kyllä etevä. Mitä kavereilla on sitä edellistä sukupolvea,
niin niissä ei ollut ihan niin simppeliä ja piti älytä itse naputella luistonestoja pois ja x-modeja päälle.
Tämä uusin nousee kyllä ihan perusasetuksilla sellaisista paikoista, mistä perus cittaria kaivettaisiin jo urakalla.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 26.12.2023 07:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
XA10 mallissa oli kulutus 10 L/100 km. Siinä oli sama vetokoneisto, kuin Corollan Sportswagonissa ja Celican rally versiossa. XA20 malliin kulutus putosi, kun viscolla saatiin normaaliajoon pudotettua peräpää irti. Joten ei kyllä ihan Full time 4WD enää siinä täyttynyt.


Piti katsoa varaosakirjasta ja oikeassa ole, XA20 visco on keskitasauspyörästön jälkeen eikä sen yhteydessä joten fulltime ei toteudu. Corollassa ja XA10 on keskitasauspyörästö ilman mitään lukkoa ja Celican rallivehkeissä lukko keskitasauspyörästössä. Jälkimmäinen oli mielessä ja oletin että XA20 keskitasauspyörästö on toteutettu samalla tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 26.12.2023 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Full time 4WD varustetut Corolla ja RAV4, kuten myös Camry oli varustettu keskitasaspyörästön lukolla. Mulla oli RAV4:ssa myös Torsen takapäästä ja voi todeta, että oli kyllä vetokykyjä ihan kunnolla. Corollassa kun painoi loskakelillä vauhdissa lukon päälle, niin se oli kuin ”poks” ja kiskot alle. Aivan käsittämätön ero joskus pahemmilta keleillä tullut moneen kertaan todettua. Varsinkin tuo kevyempi Corolla suorastaan imaisi tiehen kiinni verrattuna luikertelevaan ohjailuun ilman lukkoa huonossa kelissä. Kulutukset oli kohtuu törkeitä kun pyöri siinä lähempänä 10 L , kun Land cruiserilla oli samaa luokkaa.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 26.12.2023 17:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites muuten, satutko muistamaan miten sulla XA20 kulutti renkaita? Pojan torsen peräisessä takarenkaat kuluu selkeästi nopeammin kun eturenkaat, pyöränkulmat on kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 27.12.2023 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En enää muista tuollaisista, kun se XA20 ei ollut kovin kauan mulla ajossa. Uutena kuitenkin hommattu, mutta vaihtui Lexuksen RX malliin kohtuu nopeasti. Viskon öljyt lienee suht arka paikka ja ne jäi monelta huoltamatta tuolloin. Oliko vielä niin, että sisällä oli joku suodatus, joka monelta liimautu umpeen ja huoltona siis purkaminen, jotta saadaan palautettua oikeaoppinen toiminta. Tuosta en nyt muista, että koskisi vain jotain VW tuotteita, mutta Viscojen öljyt kuitenkin sakkaantui piloille.
RX linjasta jatkui siirtymä hybridiin ja siitä RAV4:een, josta nyt kaikki mallit ajeltu tähän MY23 plugariin asti. Eli mulla on täydellinen lista RAV4 generaatioita takana XA10 lähtien.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 27.12.2023 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
euroshopperi kirjoitti:
XA10 mallissa oli kulutus 10 L/100 km. Siinä oli sama vetokoneisto, kuin Corollan Sportswagonissa ja Celican rally versiossa. XA20 malliin kulutus putosi, kun viscolla saatiin normaaliajoon pudotettua peräpää irti. Joten ei kyllä ihan Full time 4WD enää siinä täyttynyt.


Piti katsoa varaosakirjasta ja oikeassa ole, XA20 visco on keskitasauspyörästön jälkeen eikä sen yhteydessä joten fulltime ei toteudu. Corollassa ja XA10 on keskitasauspyörästö ilman mitään lukkoa ja Celican rallivehkeissä lukko keskitasauspyörästössä. Jälkimmäinen oli mielessä ja oletin että XA20 keskitasauspyörästö on toteutettu samalla tavalla.


LSD lukko tuli keskitasauspyörästöön Land cruiserissa ja muistaakseni ensimmäisen kerran Celican rally versiossa, ei siinä karvalakeille myytävässä kaupan laitteessa. Senhän saa myös lukittua ja vaeltelu jossain 0-100 % loppuu siihen, kun 50/50 vetää. Land cruiserissa on mulla myös peräpäähän lukko, niin siinä kyllä vetää joka nurkasta hyvin, kun etupään luisto lähtee pyörilläkin estolla hyvin, mutta ohjaus säilyy. Vanhalla hodarilla veti kaikki lukkoon ja kääntäminen kohtuu pitävällä alustalla ei oikein enää sujunut.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 84, 85, 86  Seuraava
Sivu 85 Yht. 86

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com