OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tuplaluodikon valinta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 23.07.2015 16:01    Viestin aihe: Re: Tuplaluodikon valinta Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Urakanta ei tipu jos ase taitetaan, hyöty ja haitta, laipakanta holahtaa pois jolloin voi nopeasti laittaa uutta, mutta ase huomioiden, ei ainakaan hirvestyksessä ole sinänsä yleisesti niin kiire ja pakko


Minulla oli d99 drillinki laippakannalla ja nyt d99 duo tuplakivääridrillinki urakannalla. Eipä noissa käytölleen ole ko aseessa oikein mitään eroa. Molemmat lataa ihan samaan aikaan. 30-06:een on vaan aika mukavasti hyvää tehdaspatruunaa tarjolla (ja tämä ase käy).
Rinnakkainen Merkelini oli laippakannalla, mutta ejektorillisena se toki heitti hylsyt pöpelikköön nopeasti. Piiput olivat juotetut ja käynti tai säädettävyys eivät olleet lähelläkään Blaseria.
Urakanta Valmet oli taas omaan makuuni monessa suhteessa aika kolkko laite.
Itse olen kyllä kovin tykästynyt duooni kaikkine omaisuuksineen tms, eikä ase ole menossa vaihtoon. Tavallaan positiivista on myös, että noihin ei törmää ihan joka reissulla. Blaserin kiikarin pikajalka innenschiene kiskolla on myös hyvä, eikä paremman luokan puut ja kaiverruksetkaan haittaa.
Sen allekirjoitan, että mitä enemmän noita on käyttänyt, omistanut jne. niin omat käsitykset ym. vain selkiytyvät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 23.07.2015 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika paljon ihmiset puhuvat yhdestä tai kahdesta liipasimesta. Tuntuu unohtuvan kaikilta kirjoittajilta tekniikan tuomat mahdollisuudet. Jotkin saksalaiset ja itävaltalaiset kaksoisluodikot on mahdollista ostaa optiolla, joka mahdollistaa kaksiliipasimisen aseen molempien piippujen ampumisen etummaisesta liipasimesta, jopa herkistintä käyttäen. Lisäksi liipasimeen on rakennettu mahdollisuus purkaa herkistys turvallisesti jopa varmistamatta asetta. En suosittele kuitenkaan. Vaihtoehtoisesti mahdollista on myös perinteisesti etummaisesta alapiippu ja takimmaisesta yläpiippu. Takimmaisessa ei ole herkistintä.

Jälleenlatauksessa painetasoja on aina kunnioitettava. Kun puhutaan taittuvan aseen rakenteellisista heikkouksista pitää muistaa mistä puhutaan. Alunperin haulikoksi suunniteltu voi sulun osalta olla kaukana täydellisyydestä. Varsinkin jos lähtökohta on 12 cal. Toisaalta taas kaksoisluodikoksi rakennettu Kersten-sulkuinen, matala ase, on hyvin luja rakenteeltansa. Lähes särkemätön. Rinnakkaispiippuinen ase on luonnostansa aina matala ja siinä laatu näkyy kuinka sivuttaissuuntaiset voimat hallitaan. Eli Opel ja Maybach ovat molemmat autoja. Ei niitä osta sama ostajakunta, vaikka käyttötarkoitus on sama.

Kaksoisluodikko on asetyyppi joka sulkee syleilyynsä hyvin laajan valikoiman aseita. Valmetista Ferlachilaisiin mestariteoksiin. Ei yleistetä liikaa. Löytyypä Suomesta myös lähes satavuotiaita Purdeyn aseita täydellisesti kunnostettuna jakavuotisessa palveluksessa. Taitaa tuolla hinnalla ostaa pari yksiötä Kemijärveltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 23.07.2015 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse puhun ihan vielä tavallisista ja edukkaista uudehkoista aseista. Kymmenien tai satojen tuhansien aseet ovat oma lukunsa. Niiden ostajat ja käyttäjät tuskin täällä ovat. Itse en myös ko aseista ymmärrä mitään sellaista, mitä niistä sitten pitäisi ymmärtää. En myöskään omista ko tuotteille soveliasta oheiskalustoa, kuten autoa, vaatetusta jne.

Asiallinen ja hyvä suora laukaisu on mieleeni. Merkelinkään herkistintä en kaipaa, kuten en moista ominaisuutta esim. pulttilukkoihinkaan. Liipaisimia saa/voi olla yksi tai kaksi, kumpikin toimivat. Kolme piippua voisivat toki lähteä yhdellä virityksellä, mutta kökkö-Blaser pitää virittää täyteiselle erikseen. En kyllä koe sitä ylipääsemättömäksi ongelmaksi. Aseen lyhyt pituus ja kohtuullinen massa (ei siis ylikevyt) myös rauhoittavat ammunnan mukavaksi.

Tuollaisenkin voisin kyllä myös ottaa sopivalla konfiguraatiolla...

http://www.krieghoff.de/en/hunting-guns/krieghoff-trumpf/double-rifle-drilling/


Viimeinen muokkaaja, mpikkara pvm 23.07.2015 23:44, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14844

LähetäLähetetty: 23.07.2015 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Chapuis X4 olisi valintani jos ostamaan alkaisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
B-n-B
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Hei 2015
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 24.07.2015 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitokset kokemuksistanne ja mielipiteistänne. Paljon asiaa on tähän ketjuun tullut.

Overkill, Aris60 ja kaikki tuplaluodikon omistajat. Teille on kertynyt omakohtaista kokemusta ja jaettavaa asiaa tuplaluodikoista. Mikä on teidän mielestänne parilla lauseella se tärkein viesti ensimmäistä tuplaluodikkoaan harkitsevalle?

Nimrod ja muut. Mielipiteillänne on varmasti syynsä ja taustansa, mutta viime kädessä vasta omakohtainen kokemus voi toimia tuomarina, joka punnitsee keskustelussa esitettyjen mielipiteiden painoarvon. Kiitokset kuitenkin myös teidän näkemyksistänne.
_________________
Bold & Beautiful
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14844

LähetäLähetetty: 24.07.2015 22:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selvyyden vuoksi, minullakin on omakohtaista kokemusta ja nimenomaan sen perusteella esitin näkemyksiäni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 24.07.2015 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tökkäspä silmään tuolta raapusteluista: Välimuoto on se, että ase on mitoitettu avotähtäimille ja kiikaritähtäintä käytetään hyvin korkealla asetuksella. Tämä on kuitenkin köpö ratkaisu.

Voi olla jos ei ymmärrä pitää päätä ihan normaalisti pystyssä. Kun kiikari tudaan silmälinjan lähelle on muuten helppo ampua.
Onhan siitä toki haittojakin, mutta muutaman vuoden rihlalla kiikarin kanssa haulilla lentoon ampuneena uskalla kehua tuota korkeaa asennusta.
Tai sitten olen vaan tottunu ampuun myös ilman tiukkaa poski kosketusta.
Etenki ilma-aseella sitä haen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 25.07.2015 01:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Overkill, Aris60 ja kaikki tuplaluodikon omistajat. Teille on kertynyt omakohtaista kokemusta ja jaettavaa asiaa tuplaluodikoista. Mikä on teidän mielestänne parilla lauseella se tärkein viesti ensimmäistä tuplaluodikkoaan harkitsevalle?


1 Tuplassa tärkeää on olla itsellesi sopiva tukki, jolla on helppo ampua. Se on kuin haulikko, sitä ei pidä asetella sen on sovittava. Avotähtäimet tai pienisuurennuksinen kiikari matalalle asennettuna. Hakasjalkaa tai kääntöjalkaa käytettäessä tähtäyslinja on käytännössä samalla korkeudella, kumpi hyvänsä käy. Osassa hakasjalkoja on mahdollisuus ampua avoilla myös kiikarin ollessa kiinni. Itse ammun 1,25 suurennuksella tai avoilla.

2 Vältä vanhoista (tai uusista) haulikoista rakennetuista aseita. Laukaisu ei ole sillä tasolla kuin pitäisi. Ei myöskään muu rakenne. Ja ei Valmetin piippujen keskinäinen korkeussäätökään ole kuin välttävä tekninen ratkaisu. Sisäpiipuilla toteutetut aseet ovat järjestään etupainoisia.

3 Osta sen hintaluokan ase mitä maltat käyttää. Tuplaluodikko ei ole yleiskivääri. Se on lyhyille matkoille, pikatilanteisiin suunniteltu ase. Juotetut (tai helposti säädettävät) reguloidut piiput 75-80m matkalle ovat itselleni optimaaliset. 7x65 aseen piiput on nyt säädetty 125m matkalle itselläni. Silloin 6 laukauksen kasa on 40-50mm välillä asetta jäähdyttelemättä. Luotina Norma Oryx. Meidän piti mennä metsästämään Norjaan viime vuonna ....

4 Jos muut aseesi ovat yhdellä liipasimella niin kai sitten myös se tuplaluodikko. Itse käytän snellaria lähes aina ekaan laukaukseen.

Ja todelliset huonot puolet. Tuplaluodikkoa ei viitsi koko päivää koiran kanssa kanniskella. Kun matkat ovat +100m niin kyllä mä sellaiseen passiin otan 1,5-6 suurennuksisella kiikarilla varustetun Sauerin tai Heymin aseen. Miksei myös vanhan Sakon. Vaimenninta ei tuplaan taida kukaan valmistaa?



Ja luodikon kuva niille, jotka eivät tuplista pidä Wink



Suurenevat valinnalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 25.07.2015 09:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä kun oli tuo valmetin tupla, niin en edes ajatellut käyttäväni niitä onnettomia avotähtäimiä. Se oli aikoinaan sellainen juttu, että semmoinen piti vain saada, ja äkkiä. Hakuprosessi oli sellainen että aseliikkeestä kotiin lupien hakuun, sieltä poliisiasemalle ja takaisin liikkeeseen piippujen ostoon . Aikaa meni noin vähän reilu tunti ja ajettua tuli noin 80km. Tämä oli sitä ennen wanhaan meininkiä.

Itselle ehdoton plussa oli tuo piippujen säätö, erittäin tarkat valmetin piiput ( voi kun olisi saanut sen alimmaisen paksumpana ja pidempänä aihioksi ). Perän sain itselle sopivaksi kiikarikäyttöä varten. Kohtuu lyhyt ja harvemmin sitä kolmatta laukausta tarvitsee.

Miinuksia oli paino, selvä passiase. Haulikon laukaisu, jonka kanssa kyllä oppii juuri ja juuri elämään. Sidonnaisuus siihen yhteen patruunaan, oli se sitten juotettu tai säädettävä, niin useimmiten on käytettävä sitä yhtä patruunaa/latausta kerrallaan.

Omani oli 30-06 ja aina varoitellaan urakantaisten sopimattomuudesta tupliin . Ammuin tällä jotain 500-1000 laukauksen väliin, niin ainakaan tässä yksilössä ei ollut ongelmia. Mietin kyllä asiaa ja päättelin seuraavaa. Jos Valmetin ulostyöntimet ovat menettäneet pänninkiä tai jopa taipuneet, niin ne voivat lipsahtaa ohi patruunan kannasta sekä sisäänlaitossa tai ulostyönnissä.

Itse en suosittele tuplaa ensimmäiseksi tai edes toiseksi kivääriksi, mutta mukava lisä se on aina kaapissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14844

LähetäLähetetty: 25.07.2015 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Tökkäspä silmään tuolta raapusteluista: Välimuoto on se, että ase on mitoitettu avotähtäimille ja kiikaritähtäintä käytetään hyvin korkealla asetuksella. Tämä on kuitenkin köpö ratkaisu.

Voi olla jos ei ymmärrä pitää päätä ihan normaalisti pystyssä. Kun kiikari tudaan silmälinjan lähelle on muuten helppo ampua.
Onhan siitä toki haittojakin, mutta muutaman vuoden rihlalla kiikarin kanssa haulilla lentoon ampuneena uskalla kehua tuota korkeaa asennusta.
Tai sitten olen vaan tottunu ampuun myös ilman tiukkaa poski kosketusta.
Etenki ilma-aseella sitä haen.


Minun näkemykseni asiasta: olet hankkinut aseen vikoineen ja sen jälkeen opiskellut toimintatapasi sen ympärille. Asia on vähän sama kuin hankkisit karkeasti väärin mitoitetun ja väärin tasapainotetun haulikon ja opettelisit väenväkisin ampumaan sillä. Eli et varsinaisesti tässä edes väitä etteikö ratkaisusi olisi kompromissi ja sen vuoksi huono, vaan selittelet asiaa parhain päin. Ei sinun tarvitse tätä tehdä. Voit aivan hyvin sanoa jos olet kompromisseja tehnyt. Kompromissit kyllä ymmärretään, sillä metsästäjät jos ketkä tekevät kompromisseja varusteissaan. Älä kuitenkaan väitä, että ratkaisu olisi hyvä jos se ei sitä oikeasti ole. Se on valheellisuutta ja pahimmillaan itsepetosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
B-n-B
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Hei 2015
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 25.07.2015 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:


1 Tuplassa tärkeää on olla itsellesi sopiva tukki, jolla on helppo ampua. Se on kuin haulikko, sitä ei pidä asetella sen on sovittava. Avotähtäimet tai pienisuurennuksinen kiikari matalalle asennettuna. Hakasjalkaa tai kääntöjalkaa käytettäessä tähtäyslinja on käytännössä samalla korkeudella, kumpi hyvänsä käy. Osassa hakasjalkoja on mahdollisuus ampua avoilla myös kiikarin ollessa kiinni. Itse ammun 1,25 suurennuksella tai avoilla.

2 Vältä vanhoista (tai uusista) haulikoista rakennetuista aseita. Laukaisu ei ole sillä tasolla kuin pitäisi. Ei myöskään muu rakenne. Ja ei Valmetin piippujen keskinäinen korkeussäätökään ole kuin välttävä tekninen ratkaisu. Sisäpiipuilla toteutetut aseet ovat järjestään etupainoisia.

3 Osta sen hintaluokan ase mitä maltat käyttää. Tuplaluodikko ei ole yleiskivääri. Se on lyhyille matkoille, pikatilanteisiin suunniteltu ase. Juotetut (tai helposti säädettävät) reguloidut piiput 75-80m matkalle ovat itselleni optimaaliset. 7x65 aseen piiput on nyt säädetty 125m matkalle itselläni. Silloin 6 laukauksen kasa on 40-50mm välillä asetta jäähdyttelemättä. Luotina Norma Oryx. Meidän piti mennä metsästämään Norjaan viime vuonna ....

4 Jos muut aseesi ovat yhdellä liipasimella niin kai sitten myös se tuplaluodikko. Itse käytän snellaria lähes aina ekaan laukaukseen.

Ja todelliset huonot puolet. Tuplaluodikkoa ei viitsi koko päivää koiran kanssa kanniskella. Kun matkat ovat +100m niin kyllä mä sellaiseen passiin otan 1,5-6 suurennuksisella kiikarilla varustetun Sauerin tai Heymin aseen. Miksei myös vanhan Sakon. Vaimenninta ei tuplaan taida kukaan valmistaa?


Kiitos. Kohdat 1 - 4 ovat selviä, kohtaan 1 esittäisin vielä lisäkysymyksen.

1 Mitoitetaanko tuplan silmälinja aina avotähtäimille vai voidaanko tukki lähtökohtaisesti mitoittaa pienisuurennoksiselle kiikarille? Mikäli tukki mitoitetaan avotähtäimille, voiko (pika) säädettävää poskipakkaa ajatella tuplaan soveliaaksi tai edes mahdolliseksi vaihtoehdoksi? Tällöin silmälinjan saisi oikealle korkeudelle sekä avotähtäimille että kiikarille. Olen jossain nähnyt kuvan drillingistä, jossa oli säädettävä poskipakka.

Lisäkysymys myös koskien tuplan huonoja puolia. Miksi tuplaa ei voisi kuljettaa koiran kanssa koko päivää?. Omasta puolestani olen kokenut taitettavan aseen (haulikko) kantamisen miellyttävämmäksi kuin painavan metsästyskiväärin, jossa on mahdollisesti vielä kiinteästi asennettu kiikari ylimääräisenä harmina? Tätä kohtaa en ymmärrä
_________________
Bold & Beautiful
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
B-n-B
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Hei 2015
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 25.07.2015 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:

Omani oli 30-06 ja aina varoitellaan urakantaisten sopimattomuudesta tupliin . Ammuin tällä jotain 500-1000 laukauksen väliin, niin ainakaan tässä yksilössä ei ollut ongelmia. Mietin kyllä asiaa ja päättelin seuraavaa. Jos Valmetin ulostyöntimet ovat menettäneet pänninkiä tai jopa taipuneet, niin ne voivat lipsahtaa ohi patruunan kannasta sekä sisäänlaitossa tai ulostyönnissä.

Itse en suosittele tuplaa ensimmäiseksi tai edes toiseksi kivääriksi, mutta mukava lisä se on aina kaapissa.


Tästä lukisin mielelläni lisää kokemuksia. Kauppiaan mielestä hyvälaatuisissa tuplissa urakantaiset ja laippakantaiset patruunat toimivat yhtä luotettavasti. Urakantaiset patruunat olisivat kuitenkin patruunahuollon kannalta merkittävästi helpompi vaihtoehto.
_________________
Bold & Beautiful
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14844

LähetäLähetetty: 25.07.2015 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Urakantaiset vs. laippakantaiset:

Usein tämä asia mielletään vain ja ainoastaan ulostyöntäjän kannalta, mutta asiassa on toinenkin puoli. Nimittäin painetaso. Urakantaiset patruunat ovat usein huomattavasti korkeapaineisempia kuin taittuvapiippuisille suunnitellut ja valmistetut laippakantaiset patruunat ja tämä on ulostyönnön kannalta joskus ongelmallista. Eli vaikka kanta sinänsä ei ongelmia aiheuttaisikaan, ilmaantuvat ongelmat sitten siinä, että hylsy hieman tarraa pesään. Pulttilukkoisissahan ongelmaa ei juuri ole, sillä ulosveto on kaksivaiheinen ja alkuvaiheessa huomattavasti voimakkaampi. Taittuvissa ulostyöntö on "raaka", eli patruuna ei saisi juuttua pesään juuri ollenkaan.

Riski korkepaineisista latauksista on sitten aseen kestävyydenkin kannalta ongelma. Olen nähnyt muutaman kerran ulostyöntäjiä, jotka ovat pettäneet kun patruuna on juuttunut pesään ja ase on väännetty auki. Tässäkin suhteessa laippakantaiset ovat usein etu: joissain patruunoissa ulostyöntäjät ovat laippakantaisissa yksinkertaisempia ja kestävämpiä kuin urakantaisissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 25.07.2015 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta ei ole kuin Valmet 412S 9,3x74R
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 25.07.2015 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
1 Mitoitetaanko tuplan silmälinja aina avotähtäimille vai voidaanko tukki lähtökohtaisesti mitoittaa pienisuurennoksiselle kiikarille? Mikäli tukki mitoitetaan avotähtäimille, voiko (pika) säädettävää poskipakkaa ajatella tuplaan soveliaaksi tai edes mahdolliseksi vaihtoehdoksi? Tällöin silmälinjan saisi oikealle korkeudelle sekä avotähtäimille että kiikarille. Olen jossain nähnyt kuvan drillingistä, jossa oli säädettävä poskipakka.


Mun molemmat aseet on tehty optimaaliseksi avolla ampumiseen. Tällöin poski on tiukasti tukkia vasten. Kiikari on mulla asennettu niin alas kun se käytännössä on mahdollista. Ase on oltava mahdollista avata, käden on mahduttava kiikarin ja tukin väliin avausvivulle myös hanska kädessä. Säädettävä poskipakka lienee ihan toimiva ratkaisu. Veturiville varmaan on saanut jo siitä kokemustaan drillingissään.

Lainaus:
Lisäkysymys myös koskien tuplan huonoja puolia. Miksi tuplaa ei voisi kuljettaa koiran kanssa koko päivää?


No ehkä kommenttini on huonosti muotoiltu. Olen laiska, luvattoman huonokuntoinen. Mun poika joka juoksee edelleen 3400-3500m coopperissa ei ole ollenkaan yhtä kriittinen aseen painon suhteen. Mulla on koiran kanssa mukana usein yksipiippuinen lyhyt, kevyt, taittuva ase. Mun koirat ovat metsästysterrierejä ja koiran kanssa liikun yleensä verijäljellä. Kivääriä ei oikein voi selässä pitää kun ei tiedä koska pitää ampua. Tuossa kiväärissä on 1,5x5/42mm kiikari kääntöjalalla. Kevyessä aseessa tuokin kiikari tekee yhdistelmästä hiukan yläpainoisen. Etsiskelen siihen pienempää kiikaria.

Koitan pistää illalla kuvan josta näkyy paljonko eroa on tähtäinlinjalla avotähtäimen ja pienen matalalle asennetun kiikarin välillä.

Olen ampunut varmasti useamman tuhat laukausta taittuvilla aseilla. Koskaan ei patruuna ole juuttunut pesään. Ja drillingissä ammun ilmeisesti suositellun paineen ylittävää latausta kaliperissa 6,5x57R jotta "hirvi- ja peuralaillisuus" täyttyy Rhinon kuulalla (laskettu nopeuden kautta). Mulla on taittuvissa aseissa ejektorillisia, ulostyöntimellä varustettuja sekä laippa että urakannalla. Kaikki toimivat mainiosti laatuaseessa. Kotimaisia urakantaa ampuvia olen kavereille korjannut ja viritellyt muutamaan kertaan. En ole nähnyt vielä murtunutta tai katkennutta ulostyöntäjää. Kyllä ongelma on ollut "kynnessä" jonka pitäisi mennä uraan.

Itse lataan ulostyöntäjällä varustetun aseen pudottamalla ammutut hylsyt maahan kääntämällä aseen ylösalaisin kun kysymys on laippakantaisesta. Urakantaisella 30-06 patruuna ampuvalla aseella se ei ole mahdollista. Hommasin tuon aseen tuossa kaliperissa patruunoiden laajan valikoiman takia. Olen harkinnut aseen muuttamista kaliperiin 30_R_Blaser. Vielä kuitenkaan perusteluita ei ole tarpeeksi löytynyt. Pari kertaa olen asetta ravistellut ennen kun olen muistanut että ei se hylsy putoa ilman apua... Ei kai tuota sattuisi jos ampuisi vain yhdellä aseella.

Tässä kuva aseesta missä on iso kiikari. Ase käy hyvin. Kuitenkin pikkuisen yläpainoinen ja vaikeahko ampua. Omistaja moitti käyntiä.



Kuusi laukausta 75m matkalta niin nopeasti kun ehdin ampua. Kaliperi 8x57 R

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 3 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com