OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnustuskausi 2015
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 41, 42, 43  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2989

LähetäLähetetty: 12.09.2015 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se ihme kun joka vuosi tunnutaan jauhavan miten huonosti on lintua, mutta kyllä minä noita ainakin löydän aivan saman mitä aina ennenkin. Tuntuu vaan olevan taas niin ikävissä ryteiköissä, ettei tahdo ampumapaikoille päästä mutta löytyy niitä sieltä jos kehtaa rysytä. Näteillä kankailla ei vielä ensimmäistäkään havaintoa tälle syksyä, mutta eipä se ole uutta sekään. Aivan liian suurpiirteisiä nuo kolmiolaskennat ja niiden perusteella tehdään sitten johtopäätöksiä ja käydään korkeintaan katsomassa siinä helppokulkuisilla ja avoimilla paikoilla muutaman kilometrin mutka ja tullaan surkuttelemaan nettiin miten huonosti on lintua. Se vaatii sen +100 kilometriä tennariin mahdollisimman erilaisissa paikoissa ja vähintään 5 jahtipäivää ennen kuin saa edes karkeaa kuvaa syksyn lintutilanteesta. Viimesyksy oli kanssa alkuun nihkeää ja linnut kiven alla vaan kun aikansa tallusti niin alkoi löytymään vaikkakin aivan eri paikoista kuin monina aijempina vuosina. Vasta loppukaudesta alkoi normaalipaikoilla taas pöristä. Tuskin kovin montaa tarpeeksi hullua on ketkä kolmiolaskennoissa tuollaisiin risukkoihin työntyy, enkä menisi itsekkään muuten kuin puhtaasta mielenkiinnosta kun ei tunnu lintuja muuten näkyvän. Näköhavainnoistakin lähes kaikki tuntuu olevan ruskeita lintuja kuten viime syksynä, mutta ainakin viime syksynä loppukaudesta alkoi löytyä myös mustia ja paljon. Toivottavasti sama homma on myös nyt edessä.

Älkää valittako vuodesta toiseen niistä huonoista lintukannoista ainakaan ennen kun kilometrejä on takana oikeasti paljon ja syksy etenee pidemmälle. Ei niitä kultaisen 60 luvun kantoja ehkä enää löydy mutta turha sitä on enää jeesustella. Viimeiset 15 vuotta on ainakin lintua ollut välillä vähän paremmin, toisinaan huonommin mutta aina niitä vaan sieltä löytyy vaikka joskus hieman enemmän kävelyttääkin eikä ne ampumalla sieltä lopu. Muutama kanahaukka nappaa jo herkästi enemmän kuin pienen seuran kiintiöt yhteensä että siinä ei parin linnun verotus ihmisen toimesta näy missään. Ruuhkasuomen pusikot ja huippusuositut valtionmaat erikseen mutta kyllä tässä maassa metsää riittää. Menkää vähän väljemmille vesille niin kestää verottaa niin paljon kuin taidot ja aika antaa myöden eikä näy lintukannoissa yhtään missään. Toki itsekkin hieman valikoin enkä rokota yhdestä paikasta/parvesta määräänsä enempää mutta ikinä ei ole kesken jahtikauden tarvinnut lopettaa sen takia että olisi jo liikaa repussa. Vaihtaa vaan hieman alueita ja taas on mistä ottaa.

Edit: Pahoittelut pienestä avautumisesta mutta pistelee välillä vihaksi tuo jeesustelu noista lintukannoista kun tätäkin keskustelua alusta asti lueskeli ja noita naamakirjan kirjoitteluja lueskeli. Kyllä niitä siellä vaan vuodesta toiseen on eikä niitä yhdettömiin ammu edes armeijalla. Toki valinta on jokaisen tehtävä kuinka paljon kehtaa kävellä lintujen takia tai jättääkö jostain muusta syystä linnut rauhaan mutta älkää nyt hyvät ihmiset arvostelko jos toiset pyytää ja jopa saa jotain. Varsinkin kuvat ja kertomukset toisten onnistumisista saisi aiheuttaa onnitteluja eikä napinaa miten taas vähistä verotetaan. Vähästä ei vaan pysty paljoa ottamaan ja luonto kyllä huolehtii siitä että aina sinne jää. Kukaan ei kuitenkaan kehtaa määräänsä enempää kävellä jos ei lintuja näy, ja eipä niitä silloin liiemmin sieltä otetakkaan mutta jos niitä näkyy ja hollille osuu niin silloin on mistä ottaa. Jos niistä kannoista on oikeasti huolissaan niin asiaa esille että kanahaukan rauhoitus pois, metsänhoitoon lisää riistanäkökulmaa ja heti mars mars pienpetoja jahtaamaan. Ei ne kannat tupisemalla tai arvostelemalla miksikään muutu. Itse olen jopa tyytyväinen ettei niitä lintuja sieltä noin vaan oteta reppua täyteen vaan joutuu vähän näkemään vaivaa sen saaliin eteen. Niinhän se mielenkiintoisempaa on. Aamupassit on liian helppoa ettei tahdo edes kehdata lähteä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Osmosaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2012
Viestejä: 1711
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 13.09.2015 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+1
Varsinkin pienpetojen hävittäminen.
Pari viimeistå vuotta on varmasti olleet pesintöjen puolesta huonompia, mutta on niitä siellä silti.
_________________
MIKÄ? MISSÄ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JNiemelä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tam 2013
Viestejä: 360
Paikkakunta: Haapavesi

LähetäLähetetty: 13.09.2015 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se aina pidä paikkaansa, että ryteköissä olisivat alkukaudesta.
To aamuna ne 4 metsoa, jotka kohtasin, olivat avaralla kankaalla rinteessä marjaa syömässä.
Toki päivälevolle siirtyvät kaiketi pusikkoihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 13.09.2015 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikkelin seudun tutuissa maisemissa ainakin ollut tänä viikonloppuna lintua ihan hyvin ja edellisten vuosien tapaan, vaikka kautta lyhennetty jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Buse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Elo 2009
Viestejä: 12
Paikkakunta: Kes

LähetäLähetetty: 13.09.2015 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos lintuja on hyvin,ei niitä tartte ryteiköistä hakea eikä kävellä satoja kilometrejä.Kolmiot on kyllä ainakin omilla seuduilla kertonut hyvin lintutilanteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TolkullinenMuheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2009
Viestejä: 969
Paikkakunta: P-pohjanmaan

LähetäLähetetty: 13.09.2015 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko se ihan normaalia, että koppelus hakoo jo ihan täysillä? Mettoja kun nyt parina aamuna kyttäsin niin kaikki koppelukset vetivät koko session havuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timhoe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2011
Viestejä: 885

LähetäLähetetty: 13.09.2015 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+ 1 Buselle. Jos tavaraa on hyvin, niin ei silloin tarvitse odottaa lokakuun isompia parvia latvoihin, joissa on vaan pirun paljon isomman alueen linnut samassa nipussa. Vähäkin näyttää enemmältä.

Meillä ei mitään juhlavuotta oman seuran mailla nyt eletä, joten hlökohtainen lintukiintiö on aika pieni. Tuossa tuli aiemmin syksyllä sienestettyä varsin paljon, ja eipä sieltä ryteiköistä, marjakankaiden reunoista tai soiden lähettyviltä ihmeitä löytynyt lintujen osalta. Pari pyypoikuetta ja joku hassu teeripoikue on varmoina havaintoina tältä syksyn, joten ei noilla vielä hirveästi juhlita. Jos sitä kävelyttäisi ihteään taas sen ison mustan perässä tämän syksyä, kun sitä ei kuitenkaan saa, niin siinä voi teeret olla suhteellisen rauhassa. Josko ensi syksynä paremmat pesinnät ja enemmän nuoria lintuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 13.09.2015 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TolkullinenMuheltaja kirjoitti:
Onko se ihan normaalia, että koppelus hakoo jo ihan täysillä? Mettoja kun nyt parina aamuna kyttäsin niin kaikki koppelukset vetivät koko session havuja.


Männynneulasten nyppiminen on läpivuoden ihan normaalia käytöstä. Syöminen läpivuoden taasen ei ole..
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Waltti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hel 2012
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 13.09.2015 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kausi avattu ja lintujakin näkyi. Merkille pantavaa oli poikueiden puute. Vanhempi ukkoteeri oli tuo reppuun joutunutkin ja loputkin tähtäimen läpi nähtynä mature ikäistä. Yhteenkään poikueeseen en törmännyt. Katotaan viikon päästä uudelleen miltä silloin näyttää.
Tämä Etelä-Savossa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 13.09.2015 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hiukan on kyllä pakko tarttua tuohon Valton kirjoitukseen. Itse olen monessa asiassa täysin vastakkaisella puolella. Esimerkiksi riistakolmio laskennat antavat minusta erittäin hyvän kuvan eri riistaeläimien kannoista verrattaessa eri vuosia keskenään. Kun kolmio lasketaan samasta kohdin eri vuosina niin keskiarvo tulee hyvin näkyviin. Jos tilanne olisi niin kuin Valto esittää eli hakemalla haettaisi linnut niin vuosittaisen vaihtelun erot olisi ennemmän kyseisenä vuotena tehdyn "laskennan" onnistumisesta kiinni. Ei niin huonoa lintu vuotta ole etteikö esim 10 tai 20 linnun määrää saa laskettua kunhan vain linnut haetaan sieltä metsästä. Mutta kyllä sillä hommalla mentäisi niin perse edellä puuhun kuin voi vain olla.

Itse en jaksa ymmärtää miten tämän vuotista lintu kantaa voisi hyväksi kehua ainakaan niillä alueilla missä on nyt muutama päivä tullut pyörittyä. Mitä itsellä on kyseiseltä alueelta kokemusta lintu jahdista nyt 25 vuoden ajalta niin pakko sanoa ettei näin huonoa lintu vuotta ole ollut sillä aika jaksolla. No valittaa ei voi ja muutama lintu tuli reppuun mutta umpi surka on tilanne. Mutta suunta tästä ei voi olla kuin ylöspäin. Tai niin ainakin toivon. Ja jos tilannetta katseltaisiin Valton ideologialla eli haetaan ne linnut niin kyllä helposti toistakymmentä lintua olisi tälle syksyä jo repussa jos vain olisi raakasti käyttänyt tilanteet hyväksi ja sehän näyttäisi jo huippu syksyltä. Mutta niinkuin sanoin ei minun aikana ole näin huonosti ollut lintuja koskaan kyseisellä alueella. Kyllä sieltä linnun ottaa siitä ei ole kiinni kunhan tietää mitä tekee ja mihin menee mutta missään nimessä se ei olisi järkevää.

Joten minun mielestä kannattaisi vain enemmän luottaa noihin riistakolmio laskentoihin ja niiden kertomaan. En ala ketään opettamaan siitä montako lintua saa ampua mikä on hyvä tai huono metsästäjä. Luotan että suurin osa metsästäjistä käyttää omaa järkeä ja pitää verotuksen järkevänä kantaan nähden. Varmasti suomesta lötyy alueita missä kanta on hyvä tai jopa vahva mutta ainakaan alueilla missä itse pääasissa metsästän kanalintuja tilanne ei ole missään muotoa kehuttava.

Ja mitä tulee noihin petoihin niin toivon kyllä petolinnuille ja muille pienpedoille myös huonoa vuotta. Kaikki lailliset pedot kannattaa poistaa niin tehokkaasti kuin mahdollista ja jospa rauhoitetut kuten kanahaukat jäisi suurin joukoin vaikka junien alle tälle syksylle. Meidän metsästys paineeseen voimme itse vaikuttaa mutta yhtenä pahimpana teeren vihollisena pidän kyllä kanahaukkaa joka ei laske montako voi järkevästi napata minäkin vuonna. Ja omasta mielestä kanahaukan rauhoitus on kyllä ollut yksi suurimmista virheistä mitä teeri kannan hoidolle on vuosien saatossa tehty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
oijeorgjoeijgge
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2012
Viestejä: 285
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 13.09.2015 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Hiukan on kyllä pakko tarttua tuohon Valton kirjoitukseen. Itse olen monessa asiassa täysin vastakkaisella puolella. Esimerkiksi riistakolmio laskennat antavat minusta erittäin hyvän kuvan eri riistaeläimien kannoista verrattaessa eri vuosia keskenään. Kun kolmio lasketaan samasta kohdin eri vuosina niin keskiarvo tulee hyvin näkyviin. Jos tilanne olisi niin kuin Valto esittää eli hakemalla haettaisi linnut niin vuosittaisen vaihtelun erot olisi ennemmän kyseisenä vuotena tehdyn "laskennan" onnistumisesta kiinni. Ei niin huonoa lintu vuotta ole etteikö esim 10 tai 20 linnun määrää saa laskettua kunhan vain linnut haetaan sieltä metsästä. Mutta kyllä sillä hommalla mentäisi niin perse edellä puuhun kuin voi vain olla.

Itse en jaksa ymmärtää miten tämän vuotista lintu kantaa voisi hyväksi kehua ainakaan niillä alueilla missä on nyt muutama päivä tullut pyörittyä. Mitä itsellä on kyseiseltä alueelta kokemusta lintu jahdista nyt 25 vuoden ajalta niin pakko sanoa ettei näin huonoa lintu vuotta ole ollut sillä aika jaksolla. No valittaa ei voi ja muutama lintu tuli reppuun mutta umpi surka on tilanne. Mutta suunta tästä ei voi olla kuin ylöspäin. Tai niin ainakin toivon. Ja jos tilannetta katseltaisiin Valton ideologialla eli haetaan ne linnut niin kyllä helposti toistakymmentä lintua olisi tälle syksyä jo repussa jos vain olisi raakasti käyttänyt tilanteet hyväksi ja sehän näyttäisi jo huippu syksyltä. Mutta niinkuin sanoin ei minun aikana ole näin huonosti ollut lintuja koskaan kyseisellä alueella. Kyllä sieltä linnun ottaa siitä ei ole kiinni kunhan tietää mitä tekee ja mihin menee mutta missään nimessä se ei olisi järkevää.

Joten minun mielestä kannattaisi vain enemmän luottaa noihin riistakolmio laskentoihin ja niiden kertomaan. En ala ketään opettamaan siitä montako lintua saa ampua mikä on hyvä tai huono metsästäjä. Luotan että suurin osa metsästäjistä käyttää omaa järkeä ja pitää verotuksen järkevänä kantaan nähden. Varmasti suomesta lötyy alueita missä kanta on hyvä tai jopa vahva mutta ainakaan alueilla missä itse pääasissa metsästän kanalintuja tilanne ei ole missään muotoa kehuttava.

Ja mitä tulee noihin petoihin niin toivon kyllä petolinnuille ja muille pienpedoille myös huonoa vuotta. Kaikki lailliset pedot kannattaa poistaa niin tehokkaasti kuin mahdollista ja jospa rauhoitetut kuten kanahaukat jäisi suurin joukoin vaikka junien alle tälle syksylle. Meidän metsästys paineeseen voimme itse vaikuttaa mutta yhtenä pahimpana teeren vihollisena pidän kyllä kanahaukkaa joka ei laske montako voi järkevästi napata minäkin vuonna. Ja omasta mielestä kanahaukan rauhoitus on kyllä ollut yksi suurimmista virheistä mitä teeri kannan hoidolle on vuosien saatossa tehty.


+1
Eipä tuohon ole lisättävää!
Kyllähän 4 aamun kävelyllä olisi repun täyteen saanut, mutta onko järkeä kun riistakolmiolaskennat antavat tuollaisia tuloksia. Mieluummin toivoisin paremmilta alueilta kanalintujen levittäytyvän hiukan heikommille alueille Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 13.09.2015 12:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilisestä teerikukkosaaliista edelleen tyytyväisenä lähdin tänäaamuna pelkästään pyyn perään.

Aloin pillitellä vähän aamuyhdeksän jälkeen vanhalla tutulla pelipaikalla, jonka lähistöllä näin hiljattain poikueenkin. Kymmenisen minuuttia pillittelyä ja pyy ilmaisi ensimmäisen kerran olemassaolonsa. Kierteli minua hiljalleen, mutta niin kaukana ettei viitsinyt haulikolla yrittää. Jossain vaiheessa peliin tuli toinenkin pyy, mutta sekään ei altistanut itseään ampumahollille. Jallittelua puolin ja toisin, jossain puskassa olivat jo niin lähellä että "litinä" kuului, mutta lopulta molemmat lensivät peräkanaa poispäin minusta. Senkin jälkeen toinen sai vielä lyhyen vihellyskohtauksen johon vastailin, mutta mun piti lopulta luovuttaa kun eivät tulleet näkyviin. Vähintään tunti ja vartti tai puolitoista tuntia siihen touhuun kaiken kaikkiaan käytin. Kokeilin vielä kävellen kopasta sitä aluetta jossa oletin pyyn/pyiden olevan, mutta ei mitään. Olivat henkensä ansainneet Smile Liekkö ollut vanhoja kokeneita lintuja. Eivät olleet oiken viheltelytuulellakaan kun koko aikana oli vain kaksi lyhyttä tuokiota kun toinen niistä vislaili.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2989

LähetäLähetetty: 13.09.2015 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo onhan se ilman muuta näin että tällä hetkellä ei oikein järkevämpää tapaa laskemiselle ole kuin riistakolmiot, ja juurikin tuosta syystä että toistettavuus laskennalle on aika mahdoton muuten. Mutta se ei silti poista sitä faktaa että laskenta ei siltikään kerro välttämättä totuutta. Toki alueellisia vaihteluita esiintyy ja alueilla joilla normaalisti kanta on pieni metsästäjiin nähden täytyy todella miettiä kuinka paljon lintuja kestää ottaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että kannattaa netissä huudella huonosta lintuvuodesta ja arvostella toisten saamaa saalista ja heidän metsästystään. Ei tietenkään koske lähellekkään kaikkia mutta valitettavan paljon tällaista nykyään esiintyy vuodesta toiseen. Täällä meidän perällä missä itse metsästän liikkuu lähes yhtä monta kanahaukkaa kuin metsästäjää ja kotka vielä lisäksi. Sallitut pedot on hävitetty jo melko vähiin mutta nuo lentävät pedot hävittävät niin moninkertaisen määrän lintukantaa metsästäjiin nähden että on aivan yksi ja sama montako itse ampuu. Olen kyllä itsekkin jättänyt koppelot rauhaan ellei koira satu tekemään alkukaudesta kympin arvoista riistatyötä kopelolle, muutama hyvä metsopaikka saa olla minulta rauhassa ja pari teeriparvea nurkkapielestä olen säästänyt vanhemmille herrasmiehille keillä ei enää jalka nouse tuonne kauemmas metsikköön. Mutta nämä on omia valintojani enkä ota nokkiini jos joku toimii toisin. Ja kuitenkin pitkässä juoksussa vuodesta toiseen lintuja on syksyn aikana näkynyt hyvin vaikka joskus on välillä tuntunut että kaikki on kadonneet. Esimerkiksi tämä ja edellinen vuosi vaikuttaa siltä että poikaset ovat vielä niin pieniä huonon kesän takia ja ovat tuolla todella tiheissä pusikoissa vielä piilossa. Toki jokunen aikuinen lintu löytyy varmasti paremmiltakin paikoilta mutta ei ole nyt itselle niitä sattunut kohdalle jos ei muutamaa homenokkaa lasketa. Enkä siis todella tarkoittanut että odottaa syksyä niin pitkälle että teeri alkaa parveutua mutta kasvaisi nyt edes nuo poikiakset isoiksi ja lehti kun tippuu puusta niin alkaa näkymään heti enemmän. Ilman koiraa kulkevat saattaa kävellä melkein päältä vielä tässä vaiheessa syksyä eikä lintu inahdakkaan. Seuraillaan siis rauhassa vielä tilannetta eikä paineta sitä paniikkinappulaa ennen aikojaan.

Tuo ryteiköistä pyytäminen taas on hieman kimurantimpi tapaus. Aina voi hätistää lintuja liikkeelle ja miettiä että olisihan tuostakin saanut jos haluaisi mutta toteutus on jo vaikeampaa. Ainakin nämä risukot mistä itse olen käynyt tarkkailemassa on niin sakeita että valtava pörinä kuuluu mutta mitään ei näy ennen kuin haulikkokantaman ulkopuolella että eipä niitä niin vain otetakkaan. Ja siinäpähän ovat haukkaa suojassa mutta varsin tullut käytyä tarkistamassa kun miettinyt missä ne linnut luuraa.

Ideana kuitenkin on se että kyllä tässä maassamme metsää riittää ja jos omilla mailla ei halua enempää verottaa niin aina löytyy uutta metsää ja sellaisiakin sydänmaita joissa ei ole tallattu vuosikausiin. Kyllä sieltä muutama lintu kestää ihmisenkin ottaa. Jos ei itse viitsi/halua lähtä ja nähdä sitä vaivaa niin antaa toisten mennä. Turha se on kateellisena valitella muiden saaliista ja nämä ketkä jeesustelee niitä vanhoja hyviä aikoja, niin sellaisia ei enää koskaan tule. Ei vaikka joka vuosi moneen kertaan sitä täällä netissä huokailette. Pientä parannusta voi saada mutta se vaatii tekoja eikä huokailuja. Kyllä tuolta niitä sadankin teeren parvia ja 10 metson tokkia vielä löytyy kun tarpeeksi kulkee ja menee oikeasti sen verran syvälle ettei auton äänet enää kanna. Joskus on voinut olla isompiakin määriä ja siellä sun täällä vastaavia mutta silloin oli kaikki muukin toisin. Alueellisiakin vaihteluita tietysti on mutta kyllä niitä ainakin kainuussa on vuodesta toiseen aivan ampua asti jos vaan kehtaa kulkea ja etsiä paikat mistä niitä milloinkin löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Moukarimies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Elo 2009
Viestejä: 37
Paikkakunta: Nurmes

LähetäLähetetty: 13.09.2015 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen vieraslupalaisena kaverin seuran mailla. Hieno keli oli aamulla; tyyntä ja sumua. Aukolla aluksi suhaulteltiin ja kaks ukkoteertä saatiinkin. Pyitä tuntui olevan joka puolella. Yhen ammuin kaverin pillitykseen. Koira hätisteli muutamia teeriä ja ukkometon liikkeelle vaan eipä enempää saalista saatu.
Hirvikärpäsiä rupes olemaan paljon kun sää lämpesi ysin jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 13.09.2015 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen kävin tuossa "uudella" senssillä ajokin hutkaleen kans. Aiemmin ei oo ollu ku jänislisenssi tuolle alueelle niin ei oo paljon tullu kateltua "sillä silmällä".

Heti mennessä olis saanu ampua kiintiön täyteen ku kävelin autolta puskan reunaan.. Istuin sit siinä metässä 1,5h jakkaralla ku penikka haki jänistä. Koko sen ajan 2 teertä istui puussa 50m päässä..
Tänään aamulla menin alueen toiseen laitaan reeverin kans, laskin koiran hakemaan ja ajattelin käydä pienen mutkan käppäilemässä ja kattelemassa.. Kävelin autolta 200m ja palasin nuotion tekoon.
Havainnot: pyypoikue 1 + 6, teeripoikue 1+4, ja kaks yksittäistä teertä...

Puolukkareissulla lisäksi 2 yksittäistä teertä.

Paikoin on kyllä niin helkkarin tyhjää ettei kehtaa ampua mitään, mutta toisin paikoin tuntuu olevan kuitenkin että ehkä raahtii sen yhen tahi kaks lintua verottaa.
Missään nimessä ei niin hyvin lintua kun edellisvuonna, mutta jotain kuitenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 41, 42, 43  Seuraava
Sivu 13 Yht. 43

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com