OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Syys-soidin "Laulumetson" metsästys!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 15.09.2015 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
sami.k kirjoitti:
Se piti vielä sanoa että tuntuu käsittämättömältä että jossain päin suomea ei metsot laulaisi syksyllä.Ehkä ne laulavat mutta yöpuullaan eikä jostain syystä soidin paikalla.Joskus on menny viikkoin etei kuulu naksustakaan kunnes yhtä äkkiä on useampi soidinpaikalla soittelemassa.Monesti soidin alueet ovat niin laajoja ettei kuule laulua toiselta laidalta .silloin kandee hissukseen käppäillä alueen halki.Mutta mistäpä näitä tietää.

Yhtälailla minusta tuntuisi käsittämättömältä lähteä laulumetsoa jahtaamaan SYKSYLLÄ. Sen verran on kokemusta idästä että perkule laulaa ne. Kyllä alueelliset erot on suuria. Ajatellaan että pirkanmaalla jahtaillessani olen kuullut melkein joka reissu meton kiroavan koiralle. Kotopuolessa olen kuullut tämän tapahtuvan kaksi kertaa koko elämäni aikana.


Pirkanmaalla tarkka aistinen kaveri nappaa nokkaansa hiovan ja naksuttelevan metson illankähmän puolellaki Wink
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2015 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toki on vaihtoehto että olen vaan huono hoksaamaan. Keväällä olen kuitenkin aika paljonkin hypännyt soitimelle ja äänet yms on tiedossa. Samoin suomussalmella syksyllä olen hypännyt useamman kerran ihan viereen laulavaa metsoa. Karhujahdissa ollessa siis. Hienoa hommaa. Jostain syystä kotopuolessa tosiaan en moista ole tavannut kuin äärettömän harvoin. Eikä sellaisesta puhu kukaan muukaan. Kytismettoja on tilillä aika monta ja luulis että joskus kytiksellä ollessa tai kettu / hirvikoiria reenatessa aamun pimeydessä jostain kuuluisi naputtelu. Eipä vaan niin mitään. Kevät soitimella olen nähnyt enimmillään hyväsesti reilun 20 mustaa soimassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 15.09.2015 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sami.k tietääkin tuon minun metsästysalueen parhaan kevätsoitimen ja myös sen, miten se syksyksi hiljenee. Tuohonkin olisi mukavaa saada selvyys, jokuhan siinä ei syksyllä toimi tai katsovat liian avaraksi, mikä lie? Ja tuo toinen lähellä oleva mesta toimi sitten täysillä syksylläkin. Pitääkö syyssoitimella olla enempi tureikkoa vai soiko nuorempi sukupolvi lähempänä poikuemaitaan?

Mutta nuo hirvet on kyllä tänä vuonna katsoneet almanakan tarkkaan ja satuttaneet lintujahdin alkuun nuo panemiset ja sen yritykset, meno on ollut soidinpaikoilla sen verran voimaluontoista, että en ihmettele yhtään jos metto pistää nokkansa kiinni.
_________________
Annan toisten mä talletella suuret setelit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haylone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Mar 2012
Viestejä: 1450

LähetäLähetetty: 16.09.2015 06:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep.

Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 22:52, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 16.09.2015 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
Hyvät herrat,nyt on sen verta väärää tietoa että työnnän nokkani keskusteluun.
Syksyllä ehdottomasti eniten laulaa nuoret kukot .Ovat innokkaita kun laulaavat eka kertaa.Vanhatkin laulavat kyllä mutta laiskemmin.Keväällä esim valtakukko aloittaa yleensä viimeisenä kun toiset on olleet jo puoli tuntia äänessä.Jos on paljon rampannut kevät soitimessa ni huomaa että valtakukko vaihtuu lähes joka kevät uuteen.En pitäisi suurena menetyksenä jos sen syksyllä kopsauttaa sikäli kun on edes enää elossa.Jos alku syksystä tapaa samalta paikalta ennen kahdeksaa usein vanhoja kukkoja ,ON SE MELKO VARMA MERKKI SOITIMESTA.Soitimet sijaitsevat nykyään usein ojitetulla rämeellä josta laulu vaivoin kantautuu paria sataa metriä pidemmälle. Soitimeen kannattaa mennä mielummin vasta kun ovat pelinsä aloittaneet muuten voi käydä niinettä karkoittaa yöpuulla olevan hiljaisen tiehensä. Ampumatilanteeseen pääsy ei vielä ratkaise peliä.Haulikolla pimeässä metsoa ammuttaessa voi hommat mennä pahemman kerran munilleen.Aina pitäisi pyrkiä linnun etupuolelle tai sivulle.takaa päin tulee helposti valtava vitutus.P.S. tänä syksynä hyppyhommat on menneet totaalisesti vituralleen kiimaisten hirvien sotkettua koko touhun useana aamuna.


Kiitos tästä infosta. Selvensi paljon asiaa. Olen jahdannut omia metsojani juurikin tällaisella alueella jossa tapaa alkusyksystä lähes joka vuosi useita mustia. Viime vuonna esim samasta ryppäästä neljä kipaletta. Tuolla alueella on yksi erittäin, siis ERITTÄIN ison linnun reviiri. Perimätietojen mukaan tuolla linnulla on ikää 10 vuotta ainakin ja kuulema vielä tänäkin vuonna vielä elossa, ja rauhoituksen ansioista juhlii vielä ensi keväänäkin tantereella jos vaan talvesta selviää. Voisiko siis tuo ISOmusta vetää myös muita lintuja puoleensa ja nuoremmat syksyisinkin jollakintapaa koittaisivat kilpailla tuolla alueella tämän kantaisän kanssa? Tuolla isomuksella on todella pinttyneet tavat ja paikat mutta silti sitä en ole saanut eräksi Very Happy se on antanut kipinän mulle tähän koko mehtopuuhaan. Suorastaan järkyttävän kokoinen lintu.
Tuosta paikasta vielä sen verta, että en tiedä onko siinä kevät soidinta lähellä, mutta syksyisin siitä tosiaan lintuja aina tavoittaa.
Paikka on sen verran kaukana omasta sängystä etten ihan kovin montaa tiedustelureissua kehtaa syksyssä tehdä. Vaikka kyllähän joillekin asioille vaan pitää uskoutua täysillä jos jotain tahtoo saada aikaiseksi.

Mutta luulempa että kyseisellä alueell tulee ensi syksynä jokunen telttayö vietettyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CatKiller
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2010
Viestejä: 404
Paikkakunta: Kaunis Karjala

LähetäLähetetty: 17.09.2015 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläkin tuollainen ISO ukko on ollut kohteena nyt jo kuudetta syksyä... Joka syksy lähes joka reissu tuo Ukki näyttäytyy vaan on se ovela.
Jospa se tänä syksynä olis minun vuoro yllättää.
_________________
"Se suvun syötti, heimon juotti, esivanhemmat elätti."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 17.09.2015 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinkahan vanhoiksi metsot käytännössä elää suomen metsissä? Itse en kyllä lähtisi siitä että yli kymmentä vuotta ja wikipediakin kertoo että suomen vanhin olisi ollut hiukan päälle 6 vuoden ja euroopan vanhinkin vain 9 vuotta.

Vanhin suomalainen rengastettu metso on ollut 6 vuotta 2 kuukautta 24 päivää vanha. Euroopan vanhin on ollut vähintään 9 vuoden 4 kuukauden ikäinen ruotsalainen metso.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Metso

No tuskimpa metsoja on niin paljoa koskaan rengastettu että tuo olisi mikään fakta ja wikipediankin luotettavuus ei missään nimessä ole aukoton.

Mutta se että kukaan voisi "varmuudella" sanoa että sama kukko olisi yli kymmenen vuotta jossain elänyt alkaa tuntumaan aika uskomattomalle. Minusta menee samaan kastiin noiden "puimakoneen" kokoisten metsojen kanssa. Tuntuu vain että metsojenkin osalta mukaan on tullut niin paljon mystiikkaa että totuus on kadonnut tai ainakin hukkuu muun tiedon taakse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 17.09.2015 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu ei.ole kymmen vuotiaita kukkoja ku päivä unissa. Olen itse monesti ampunut sen 10v kukon joka vuosi samalta paikalta.Aina se vaan sinne ilmestyy vaikka on tapettu jo monta kertaa. Kukaan ei pysty sanomaan onko edestä pöllähtänyt metso 3- vai 6 vuotias,ellei sitten omaa kykyä nähdä painoa grammalleen.Kun soitimen kunkku häviää taistelun niin se yleensä katoaa huvinkin nopeasti eikä esim seuraavana keväänä ilmesty soitimelle koska on kuollut.samoin jos kukko ei saavuta soitemen herruutta neljäntenä vuotena niin alkaa peli olla pelattu.Katoaa pois.Kanalinnut ovat todella lyhyt ikäisiä ja vaihtuvuus on suuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 17.09.2015 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
Juu ei.ole kymmen vuotiaita kukkoja ku päivä unissa.


Tähän pieni kevennys. Kyllä niitä on. Alueella missä metsästän liikkuu erittäin iso POMMIKONEEN kokoinen metso. Ikää sillä on 20-vuotta, ja liikkuu rollaattorin kanssa. Ovela se on, kuin vanha kettu! Olen tämän jylhän ilmestyksen nähnyt joka vuosi. En ole raaskinut sitä ampua, vaan odotan, josko se ensi vuonna olisi vieläkin lihavampi Shocked Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 17.09.2015 13:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ala siitä asiasta kinastelemaan. Itse perustan väitteeni ja uskomukseni seuraavaan. Olen itse jahdannut tänä puimuria nyt viisi vuotta. Tämä olisi viides vuosi mutta jää välistä. Ei ole reissua ettenkö olisi sitä nähnyt. Viime syksynä tarjoutui elämän tilaisuus saada se ammuttua mutta jäädyin ihan täysin kun jäin ihmettelemään miten !&%¤#"! iso lintu se oikein on. Noh, tätä ennen muistan ekana syksynä kun sen linnun tavoitin niin eräs vanhempi metsästäjä kertoi että siinä meikäläisen anopin kesämökin lähellä asuu iso mehto jota se oli koittanut neljänä-viitenä syksynä metsästää, mutta koska oli aina tullut jallitetuksi, oli mies päättänyt rauhoitttaa linnun.

Tuo on hyvää metsoaluetta joten ihan todennäköistä on, että uusi iso kukko siihen ilmaantuu muutaman vuoden välein. Ihmettelen vaan että tällä kyseisellä linnulla on niin hiton pinttyneet tavat. Se on samassa metsäautotien pistossa kiviä syömässä samoihin kellon aikoihin. Samasta tiheästä kuusikosta se lähtee päiväsaikaan liikkeelle ja lentosuunnasta pystyy päättelemään hyvin tarkkaan minne kohtaan se karkaa. Sillä on kaksi selkeää vakiopaikkaa jonne se karkaa ensin. Se tekee poikkeuksellisen lyhyitä karkkoja. Usein pelkkiä 50m pyrähdyksiä joten se jää kuulostelemaan ja katselemaan jatkaako metsästäjä sitä kohti vai lähteekö eri suuntaan.

Kuulostaa varmaan että noin pinttyneillä tavoilla se olisi helppo jallittaa, mutta tiedätte varmaan mitä se touhu on Laughing

Toisaalta kyseisen kukon kohdalla on itselläni erittäin ristiriitaiset tunnelmat. En tohtisi olla se joka päättää noin komean linnun elämän, mutta toisaalta ison metson metsästys hiippailemalla on itselleni se kaikkein kovin juttu metsästyksessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 17.09.2015 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruotsalaiset teki kerran mielenkiintoisen kokeen vähän vahingossa kun merkkasivat koppeloita.Eräällä hiekkatiellä oli joka aamu samassa kohtaa koppelo ja ukot nappasivat sen kiinni ja laittoivat lähettimen noh loppujen lopuksi samasta kohdasta pyydystettiin toista kymmentä koppeloa.Jostain syystä metsot tulevat juuri samaan paikkaan esim kiven syöntiin ja käyttävät samoja lentoteittejä johtuen maaston muodoista esim ukkometot tykkäävät lentää ojauria ja metsäkone uria myöden.Kuullostaa siltä että tuo sinun köriläs olisi melko patavalmis,kuoloo muuten vanhuuteen. :-D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.09.2015 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uskon että metso elää kyllä suht vanhaksi ja tuollainen viiden vuoden yhteinen tuttavuus voi olla mahdollinen. Tuskin silti kovin paljoa kauempaa. Itellä tuntuu että joskus on ollut 4 vuoden ajan sama iso körmy mitä jahtailin. Se oli niin jokalailla samanlailla elävä tapaus joka vuosi. Lopuuksi ammuin sitä kiväärillä jonnekkin alamahoille enkä löytänyt mistään. Sen jälkeen hommasinkin sitten kunnon lintukiväärin ku jäi ihan mielettömästi harmittamaan. Tapahtuman jälkeen en ole siinä sellaista vakimetsoa tavannut.

Henk koht uskon että metson elinikä on teertä jonkunverrankin pidempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haylone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Mar 2012
Viestejä: 1450

LähetäLähetetty: 29.09.2015 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep.

Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 22:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 29.09.2015 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten on silent hunterin hyppäykset mennyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
berhana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2014
Viestejä: 210
Paikkakunta: Kainuu/ Salla

LähetäLähetetty: 03.10.2015 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutamissa kommenteissa puitiin alueellista eroavaisuutta sen laulavuuden suhteen. Eroja varmaan on. Ja niin on teerelläkin. Itä-Lapissa (Savukoski ja Salla omalla kohdallani) olen kuullut syyspulputusta vain muutaman kerran, vaikka syksyisiä itä-lappiaamuja on takana jo sadoittain. Vastaavasti kotikonnuillani Kainuussa teeri laulaa, jos ei nyt joka aamu, niin vähintään joka toinen aamu niillä konnuilla, joilla kuljen. Keväällä sitä ääntä tuntuu piisaavan myös Itä-Lapissa. Onko muilla miten paljon havaintoja em. alueen teerien aamumetelöinnistä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 3 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com