OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

EU aikoo kieltää itselataavat aseet!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 158, 159, 160  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aaro Kustaanheimo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Huh 2018
Viestejä: 77

LähetäLähetetty: 07.06.2019 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tasavallan presidentti vahvisti 7.6.2019 uuden aselain ja määräsi sen tulemaan voimaan 15.7.2019.

Muokkasin tätä. Tässä luki aikaisemmin seuraavasti:

"Tasavallan presidentti vahvistaa valtioneuvoston sivujen mukaan uuden aselain ja määrää sen tulemaan voimaan 15.7.2019: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80634467"


Viimeinen muokkaaja, Aaro Kustaanheimo pvm 07.06.2019 20:07, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 07.06.2019 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aaro Kustaanheimo kirjoitti:
Tasavallan presidentti vahvistaa valtioneuvoston sivujen mukaan uuden aselain ja määrää sen tulemaan voimaan 15.7.2019: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80634467


Olet mielestäni tehnyt hienoa työtä asiamme eteen (varsinkin meidän tuhannen vässyköiden jotka eivät ikinä juurikaan muuta saaneet aikaiseksi, osa ei edes äänestys käyttäytymisellään, kuin kiroilla palstoilla, tahi vielä pahempaa kliseisesti todeta: "Ei koske..."), sekä siitä että pitänyt ajantasalla siitä että missä mennään noin suurin piirtein.

Mutta nyt tarkalla miehelläkin lipsahti otsikon ja viestin kanssa pikku mahdollisuus väärään mielleyhtymään. Asiantasalla oleville ei, mutta toisella silmällä satunnaislukaisijoille ja luulijoille kylläkin.

Kiitos sinulle! Uskonpa että tällä palstalla on moni muukin joka ainakin mielessään sinua kiittää pyyteettömästä työstäsi johon on varmaankin "jokunen" tunti tätä sarkaasi työstäessä kulunut...
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aaro Kustaanheimo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Huh 2018
Viestejä: 77

LähetäLähetetty: 15.06.2019 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

15.7.2019 voimaan tuleva aselaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190724 Samana päivänä voimaan tuleva laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190725
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 26.06.2019 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ylimääräisiä osia siten kuin uusi laki kieltää, eli niistä saisi vanhojen kanssa kasattua kokonaisen aseen. Mulla on (kohta "oli") jo ajanvaraus lupien hakemiseen, tulin kuitenkin siihen päätelmään että annan ylimääräiset osat aseliikkeelle ja perun uusien lupien hakemiset. Euroopan turvallisuus paranee, tod. näk. saan seuraavana Eurooppa-päivänä mitalin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12965

LähetäLähetetty: 26.06.2019 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Mulla on ylimääräisiä osia siten kuin uusi laki kieltää, eli niistä saisi vanhojen kanssa kasattua kokonaisen aseen. Mulla on (kohta "oli") jo ajanvaraus lupien hakemiseen, tulin kuitenkin siihen päätelmään että annan ylimääräiset osat aseliikkeelle ja perun uusien lupien hakemiset. Euroopan turvallisuus paranee, tod. näk. saan seuraavana Eurooppa-päivänä mitalin.


Ihmettelikö aseliike asiaa ? Saitkoa sieltä jonkun luovutustodistuksen pois annetuista osista ?

Aseliike saa vielä verottajan peräänsä koska on saanut lahjoituksen josta ei kuitenkaan tee lahjaveroilmoitusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 26.06.2019 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Mulla on ylimääräisiä osia siten kuin uusi laki kieltää, eli niistä saisi vanhojen kanssa kasattua kokonaisen aseen. Mulla on (kohta "oli") jo ajanvaraus lupien hakemiseen, tulin kuitenkin siihen päätelmään että annan ylimääräiset osat aseliikkeelle ja perun uusien lupien hakemiset. Euroopan turvallisuus paranee, tod. näk. saan seuraavana Eurooppa-päivänä mitalin.


Ihmettelikö aseliike asiaa ? Saitkoa sieltä jonkun luovutustodistuksen pois annetuista osista ?

Aseliike saa vielä verottajan peräänsä koska on saanut lahjoituksen josta ei kuitenkaan tee lahjaveroilmoitusta.


Mitä ihmeitä ovat osat (joista voi yhtään mitään kasata) jotka tarvitsevat luvat 15.7.2019 jälkeen, mutta ei ole tarvinnut 11.2.2011 jälkeen? Confused

Olivat ne sitten luvan vaativia tai ilmoitus osia...
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 26.06.2019 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmoitusosia, ts. lisäosia. Tuskinpa verottaja noista kiinnostuu, silloinhan se kiinnostuisi myös alihintaan ostetuista pyssyistä tai osista. Ja kyllä mulle kiitos luvattiin. Paperityöt ei ole vielä hoidettu mutta on pantu alulle.

Kyse on siitä että mulla on kolme ylimääräistä arskan alakertaa. Ensin ajattelin että myyn yhden pois ja rakennan kahdesta pyssyt, toisesta ysin ja toisesta .223:n, noihin olisi jo valmiit yläkerrat. Mutta sitten katselin tarkemmin että menisivät jo nyt B-luokkaan, vai mikä se on se "rajoitetut lippaat" -luokka. Kumpaankaan mulla ei ole tuollaisia lippaita, ja kun olisi ainoa ysiarska niin mulla ei saisi olla lippaitakaan. Nyt kun mulla on ysin yläkerta vanhoilla luvilla niin ymmärtääkseni saan pitää myös lippaita, siis noita normaaleja 32-paukkuisia. Eli lakikoukeroita, lupahintoja, jännitystä ja vaaratilanteita, ei kiitos. Arskoja on nyt sen verran että saa nuo yläkerrat käyttöön muutenkin, niillä alakerroilla mihin ne on ilmoitettu, ei huvita maksaa lisäluvista.

Oma hauskuutensa liittyy vielä arskan luisteihin, ts. bolt carriereihin. Missähän niitäkin on. Vähän kuin pistettäisiin luvittamaan vasarat, ainakin yksi lasten keltavartinen on liiterissä, puoliksi purun alla. Voisi kiteyttää että voihan ruma sana, ei koske metsästäjää... Lipasjuttuhan on vissiin jo jauhettu päätökseen, tai ainakin loppuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 26.06.2019 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä joillekin ullatus mutta uudessa laissa on tällainen muutos:
Lainaus:
19 §
Poikkeukset luvanvaraisuudesta
Luvanvaraista ei ole:
1) ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten vienti yk-sityistä tarkoitusta varten;
2) siihen ampuma-aseeseen tarkoitetun aseen osan varaosaksi hankkiminen ja hallussapito, johon hankkijalla tai hallussapitäjällä on hallussapitoon oikeuttava lupa, kuitenkin enintään siinä määrin, että varaosiksi hankittujen aseen osien avulla ei voi koota toista ampuma-asetta;

Eli laten arskan alakerrat pitää pistää kiertoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 26.06.2019 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Ihmettelikö aseliike asiaa ? Saitkoa sieltä jonkun luovutustodistuksen pois annetuista osista ?

Aseliike saa vielä verottajan peräänsä koska on saanut lahjoituksen josta ei kuitenkaan tee lahjaveroilmoitusta.
Tämä jäi vastaamatta. Ei, aseliike ei ihmetellyt asiaa, eikä edes henkilökunta. Pistin aamulla sähköpostia "Moro ! Taas hassuja juttuja… Mulla on kolme ylimääräistä arskan alakertaa joista pitäisi hankkiutua jotenkin eroon ennen kuin uusi laki tulee voimaan." Sekä omistaja että myyjät tuntevat laten eivätkä ihmettele yhtään mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12965

LähetäLähetetty: 26.06.2019 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luisteista tuli luvanvaraisia mutta kukaan ei ole kertonut pitääkö luvanvaraisessa luistissa olla iskupohja kuten nyt useimmissa pistoolien luisteissa on vai onko AR-15 tai AK/RK bolt carrierkin jatkossa luvanvarainen.

Koska mitään ohjeistusta ei ole annettu niin pitää olettaa että vain iskupohjan omaava luisti on luvanvarainen.

Bonuksena: Sarjatuliaseen osat vaativat 15.7.2019 alkaen aseluvan. Missään ei vaan kerrota mikä on sarjatuliaseen luvanvarainen osa. Tai kerrotaan että niitä ovat "kaikki sarjatulen kannalta oleelliset osat". Maallikko voisi luulla että esim. rekyylijousi ja liipasimen jousi ovat sarjatulen kannalta melko välttämättömiä. Muuttuuko siis pianolankakin aseluvan vaativaksi "helposti tavanomaisin työvälinein sarjatulen mahdollistavaksi" osaksi ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 26.06.2019 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luistijutuissa on siirtymäaika, ymmärtääkseni. Noissa kokonaisen aseen kasaamiseen tarvittavissa lisäosissa ei ole, ymmärtääkseni. Aika sotkua. Jännä että tästä esim. edellinen sisäministeri pystyy olemaan tästä ylpeä.

Aikaisemmassa olin sikäli epätarkka että ysin yläkerta on luvilla, piipun ja sulkulaitteen, se on massasulkuinen niin luisti ja iskupohja on yhtä puuta. Ja vanha kuin taivas, pitäisi päteä kun lippaita aletaan syynään. Miten noitakin, ilmoitanko että mulla on n. kuutio ak:n, ar:n, fal:in ja uzi:n pitkiä lippaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aaro Kustaanheimo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Huh 2018
Viestejä: 77

LähetäLähetetty: 27.06.2019 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on sisäministeriön sivuilla lausuntoja asetusluonnoksista: https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM011:00/2017
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1804

LähetäLähetetty: 27.06.2019 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis miten tuo luisti juttu menee??? Minulla on kolme kokonaista pistoolia ja niihin on useampi vaihto luisti ja piippu jotka ovat sellaisilla paperisilla ilmoitus osilla. Muistaakseni joskus 2015-2016 hankittu? Sekä yksi sitten hankittu 2017 syksyllä.
Lisäys: eli nuo luistit on merkattu aina jonkun kokonaisen pistoolin varaosaksi.

Seuraava lisäys: eli tulkitaan siten että jos alakerta + yläkerta osina ja ne ovat merkattu johonkin muun aseen varaosiksi niin jos pystyt kasamaan siitä varaosa alakerta + yläkerta paketista uuden aseen jota ei kokonaisena lupana niin se on väärin! Olenko ymmärtänyt oikein?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1804

LähetäLähetetty: 27.06.2019 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jopas alkoi päähän koskea kun tuota lakia tavasin... en ole ollut koskaan luetun ymmärtämisessä hyvä ja viellä vähempi tuossa lakikapula kiellessä.
Mutta pääsin seuraavaan tulkintaan:
Minulla on 3 kpl täydellisiä pistooleita (ostettu 1999-2006) joihin on jokaiseen ilmoitusosalla ilmoitettu piippu+luisti varaosaksi > ei toimenpiteitä
Minulla on yksi pistooli ostettu 2015 johon on ilmoitettu 21.12.2017 luisti ja piippu varaosaksi > ei toimenpiteitä
Minulla on 17.7.2017 hallussapitolupa minirifle 22lr upperi jossa merkintä : Piippu, sisältää sulkulaitteen ja ylärungon. > ei toimenpiteitä
Muut aseet esim arskat on ostettu 2015-2016 joten niihin tule mitään ongelmia.

Joku viisaampi korjatkoon jos olen tulkinnoissa väärässä??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 3778

LähetäLähetetty: 27.06.2019 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minuakin vaivaa tuo kapulakielen ahdistus-syndrooma ja minuakin askarruttaa eräs seikka: Saanko omistaa pistooliini yli 20-patruunan ysilippaita, vai pitääkö siihen anoa jotakin A-lupaa? Ase on ollut jo ysäriltä .40 short&weak, mutta tänä keväänä ostin siihen ysipiipun, joka tuli omalla muovikortillaan.
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 158, 159, 160  Seuraava
Sivu 145 Yht. 160

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com