OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäljestyksen ja jälkikoiran koulutuksen ABC
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2015 17:28    Viestin aihe: Jäljestyksen ja jälkikoiran koulutuksen ABC Vastaa lainaamalla viestiä

Kerätään tänne perusasioita jäljestysharjoittelusta,koiran koulutuksesta,varusteista,ampumapaikan/ kolaripaikan analysoinnista jne.

PS. Ei rotukiihkoilua koirien kanssa.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2015 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aloitetaan keskustelu vaikka (pienen)pennun opettamisesta, tämä nyt ihan keskustelun avauksena ja esimerkkinä miten itse teen ja olen tehnyt.

Aloitin Mejä/Veri-treenit, kuten olen tehnyt FH/pelto/IPO-jäljen perusteet, hieman vain muutettuna. (Lähinnä koska en paremmastakaan tiennyt). Aloitan opettamisen 8-10 viikkoisena, kun pentu on kotiutunut ja päässyt jo vähän osaksi laumaa.

Ensimmäiset "treenit" ovat vain totuttamista rikkoutuneen maan ja tässä tapauksessa veren hajuun. Tallon/rikon maata noin 1mx1m alueelta, ripottelen sinne koiran ruokaa ja nyt siis myös joitain tippoja verta. Pentu tuodaan ruudun viereen, jossa se on (minulla) jo tässä vaiheessa kytkettynä. Kun pentu menee ruudun sisään ja osoittaa kiinnostusta hajuja kohtaan ja syö, sitä voi kehua rauhallisesti koiran temperamentista riippuen. Kaikille koirille ohjaajan kehuminen ei sovi, esim. Bpmu joka meillä asustaa ei pentuna sietänyt kehuja lainkaan, vaan kehut aiheuttivat vain keskittymisen herpaantumisen. Tällä hetkellä koulutuksessa oleva KKu reagoi mielekkäästi kehuihin.

Ennen kuin koira on syönyt kaiken ruuan, se on keskittynyt ja sen viretila on ylhäällä otan koiran syliin ja vien sen pois. Tämä siksi, että haluan sille jäävän mielikuvan, että jotain jäi ja se ajan myötä ehdollistuu korkeaan, keskittyneeseen viretilaan ollesaan jäljellä. (Eli rikkoutuneen maan, jäljitettävän ihmisen/eläimen ja veren hajun yhdistelmään)

Ruutujen hyöty pennuille on myös, että ne saavat nopean palautteen ilman ohjaajan puuttumista työskentelyyn -> ruokaa on vain rikkoutuneen maan alueella. Harjoituksen alussa pennulla pitää luonnollisesti olla nälkä.

edit. kielioppia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2015 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä ajava/jäljestävä mäykky. Jo itse asiassa toinen menossa. Tämän nykyisen kanssa saatoin aloittaa väärästä päästä kun aloitin ajoreenin ennen jälkiharkkoja. Välillä vaikeaa tehdä koiralle selväksi että mitä tehdään kun viedään orasmaalle missä on ammuttu peuraa ja siitä on lähtenyt metsään yhteensä 18 peuraa/kaurista.
Kaatoja ajosta kymmeniä ja jäljeltä myös. Vikana ajoittainen lämpeneminen kuumalla jäljellä joka näkyy äänenantona.

Jälkireenejä olen aloitellut runsaalla verellä ja lyhyellä suoralla jäljellä. Otin tälle luultavasti hiemen liian aikaisin ensimmäisen kovan jäljen joka kyllä päättyi kaatoon 200m jäljestyksen jälkeen. Koira noin puolivuotias silloin.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 12.12.2015 23:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin lisäyksenä vielä että noin 4 kuukautisena tuo alkoi ajamaan ja siitä heti alkoi kyllä verijälki reenit.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2617

LähetäLähetetty: 13.12.2015 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selvittäisitkö Mörran miksi sinne ruutuun pitää ruokaa laittaa? Eikö koiraa kiinnosta pelkkä veri?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2015 00:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytän ruokaa noissa ruuduissa pennuilla tuon palkan takia. Eli kun koiralla on nälkä, se yhdistää hajut viettipäämäärään, saadaan pennulle vire mahdollisimman ylös, kuitenkin siten että ollan vielä oppimisalueella (eli ei päästetä "kattilaa kiehumaan"). Toinen syy on, kun pentu poistuu tallotulta alueelta ja tulee takaisin, se saa välittömästi palkan, jolloin siitä tallotusta(jäljestä) tulee sille tärkeämpi. Tavoitteena on siis myös tarkentaa koiran työskentelyä maavainuisemmaksi. Nyt kasvamassa olevalle tein ainoastaan kaksi ruutua, jonka jälkeen aloitettiin "varsinaiset" verijäljet. Mielestäni tarvetta ei ollut enempään. Jäljillä ei enää ollut ruokaa, vain verta ja sorkka päässä. PK-koirille olen joskus vienyt tuota pidemmälle, esim. tekemällä alueesta muutaman ruudun jälkeen kolmion. Siellä treeni toki etenee muutenkin eri tavalla, koska kokeissa arvostellaan koko koiran jäljestäminen ja ihanteena on maavainuinen "askel askeleelta" -tyyppinen työskentely.

En tosiaan, vielä, tiedä onko tästä tavasta mitään iloa metsästyskoiran kanssa, koska lopullinen työskentely ei voi edetä kilometritolkulla tarkasti askeleita/eläimen jälkiä noudattaen ja välillä on suotavaakin edetä tunnelissa(?). En edes yrittänyt ilman ruokaa, joten en pysty sanomaan olisiko ollut enemmän tai vähemmän kiinnostunut itse verestä. Tällä hetkellä työskentely on mukavalla mallilla, ainakin omasta mielestäni. Treenijäljet pyörii karkeasti 24-30h vanhentuneita 700m-1,5km mittaa. Järjellä kun nyt miettii olisi varmaan syytä treenata välillä selvästi tuoreempiakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2015 00:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Blue Marlin
Miten tarkasti sinulla on tapana perata ampuma/kolari oaikka ennen kuin aloitat jäljestyksen?
Itse käy katselemassa ilman koiraa pienen matkan päästä vähän linjoja mitä siellä voi olla edessä.Paljon on kyllä alku tilanteita missä ei löydy mitään osumaan viitaavaa. Verta välttämättä ei tulekkaan mutta osutusta elukasta katkeaa aina joku karva tupsu.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16669
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 14.12.2015 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohan on nyt kaiken hulluinta käydä itse sotkemassa alkupaikka, verta ja muuta siirtyy jalkoihin ja sitten teputellaan ympäriinsä ja kun mitään ei "löydy" niin koira paikalle pyörimään.

-heti koira ja lenkki paikan ympäri. 360° tilaa mennä vaikka ampuja tai autoilija sanoisi mitä.

-ja toisekseen miten se vaikuttaa niinkään että mitä löytyy, kolaripaikalla voi olla ihan mitä vain eläimestä irtoaa ja ampumapaikalla riittää että ampuja on ampunut.

-ja tuota en ymmärrä metsästyspuolellä että tehdään jälki ja annetaan sen jäähtyä 24h.... kuka lähtee kolaripaikalle tai ampumapaikalle vuorokauden päästä... 2-3h nyt ymmärtää vielä. Pk puolella ymmärrän kyllä kun haetaan ihmistä.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2884

LähetäLähetetty: 14.12.2015 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etsintäharjoitukset aloitin jo pentuvaiheessa. Koirani (koira tuolloin +/-1v) jäljestyskoulutuksessa aloitin lähtöpaikan isommalla "verilammikolla", josta sitten raahasin peuran jalkaa narulla kepin nokasta pitkin metsää. Alussa suoraa linjaa noin 100m. Koira meni sen verran suoraa jälkeä myöten, että matkaa pystyi kasvattamaan ja verijälkiä vähentämään. Reitin varrelle ripustelin pyykkipoikalippuja, jotta koiran kanssa jäljestäessäni huomasin koiran kulkevan oikeaa reittiä. Jäljet ovat harjoituksissani max 2-3 tuntia vanhoja, kuten Valmet 412s mainitsikin. Koiralle olen aina harjoituksen lopuksi antanut löytämänsä peuranjalan palkkioksi. Nyljen jalan paikanpäällä ja koira kantaa jalan suussa autoon taikka kotiin asti. Riippuen harjoituspaikasta.

Jäljestyksessä käytän aina samoja valjaita, joita en sitten muussa hommassa käytä. Koira tietää aina, että nyt alkaa jäljestys kun otan valjaat jahtiautosta esille. Myös alkupaikalle mentäessä jätän koiran muutaman metrin päähän taakseni ja tutkin lähtö/tapahtumapaikkaa paikoillani, niin että koira näkee tuumaukseni. Koirani ei ole virka-apukoira, vaan puhtaasti omassa käytössäni hirvieläinten jäljestystoiminnassa. Toistaiseksi koira on löytänyt kaikki ammutut hirvieläimet. Mitään ihmeempiä kimurantteja jäljestystilanteita ei kohdalleni ole vastaan tullut. Kolaripaikkatilanteet onkin sitten ihan eri juttu...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2015 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Larsen kirjoitti:

Jäljestyksessä käytän aina samoja valjaita, joita en sitten muussa hommassa käytä. Koira tietää aina, että nyt alkaa jäljestys kun otan valjaat jahtiautosta esille.

+1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.12.2015 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite käytän myös ruokaa pennun reenauksessa verijäljellä. Juurikin syystä että nenä pysyy paremmin maassa. Kaikkia nuota verijälki kiinnostaa eikä ruokaa tarvitse antaa palkinnon vuoksi. Ruokaa jäljessä vaan opettaa koiraa noukkimaan jälkeä jälki kerrallaan. Ainakin meillä harmaan kanssa tepsi ihan hyvin.

Teen uusia ja vanhoja jälkiä. Teen kaikenlaisia sotkuja. Kun koira kehittyy niin teen kaikkia mahdollisia harhautuksia mitä keksin. Paluuperiä, jälkisuttuja, kahlaan ojia ja puroa, kuljen 200m pitkin soratietä jne. Jäljet ovat lyhyitä tai pitkiä. Ihan mikä aikataulu on ollut. Ensi kesänä paremmalla aikataululla tarkoitus alkaa tehdä jälkiä niin että joku muu aina tekee että en itse tiedä yhtään missä jälki menee. Näin saan itse reeniä lukea koiraa. Jälkireenit olen aloittanut alle 8 viikon iässä. Tein näitä ennen ihan vapaalla koiralla mutta nyt harmaan kanssa tehtiin velipoijan kans ihan liinahommina. Hyvin tuo menee, ei siinä mitään. Semmonen vika että jos esim vasaa ammuttu ja menen koira liinassa siihen niin kuumalla jäljellä menee ihan kumpaa vaan, veristä vasan jälkeä tai veretöntä emän jälkeä. Vanhemmalla jäljellä nappaa mieluummin verijäljen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2015 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei siellä valmetti mitään tansseje pidete mutta katson vaan hiukan ampumapaikkaa puhtaalta puolelta vilkaistaan.Ei pyöritä eikä tallota vaan puhtaanta puolelta tosiaan sisään ja siitä havaintoja mitä näkyy. Koiran kanssa lenkki tai ohjattu lähtö jos on selvä verivana. Yleisin tilanne on että siellä on jo ampuja parin kaverinsa kanssa käynyt.

Tuosta jäljen vanhentamiseta olen myös pitänyt semmoista paria tuntia jo hyvänä. Joskus tietysti reeni jälki jää yöksi tai jotakin mutta olen joskus vetänyt ihan tuorettakin koiralla.
Mäykky kun on ja pikkuisen tuuli viirejä niin vaihtelua kaipaa. Harjoitusjälki yleensä mennään kyllä maaliin mutta ei sillä intensiteetillä mitä livetilanteessa. Edellinen mäyris joskus kieltäytyi naudan verijäljestä kokonaa. Samana iltana haettiin hirvi eikä meinannutkaan ihmetellä.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 14.12.2015 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Semmonen vika että jos esim vasaa ammuttu ja menen koira liinassa siihen niin kuumalla jäljellä menee ihan kumpaa vaan, veristä vasan jälkeä tai veretöntä emän jälkeä. Vanhemmalla jäljellä nappaa mieluummin verijäljen.


Voisko tuossa olla, että jäljet ovat vielä "sekaisin" eli molempien elukoiden jäljet leijuu vielä enemmän ilmassa ja veri siihen vielä kylkeen. Jostain koulutuksesta muistelisin että noin kuuden tunnin jälkeen suurin osa hajusta olisi jo lähempänä maanpintaa. Tähän nyt toki vielä vaikuttaa tuuli, ilmankosteus, maasto jne...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2617

LähetäLähetetty: 14.12.2015 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun puhutaan jälkikoirasta tai verijälkikoirasta niin siinä on mielestäni eroa onko se jälkiminen koiran päätyö vai onko se homma mitä on harrastettu esim. ajattamisen ohessa? Tämä on asia joka ainakin minua pistää ärsyttämään, kun olen käynyt selvittelemässä näiden jälkimmäisten tekemisiä. Soiton tullessa on saatettu mainita, että täällä oli jo yksi jälkikoira. Todellisuudessa siellä on voinut olla koira jolle ei ikinä ole tehty yhtä ainoata harjoitusjälkeä mutta sillä on jäljitetty keuhkoille ammuttu hirvi paalinarun päässä roikkuen. Sillainhan niitä jälkikoiria syntyy. Jos on sattunut haavakko niin miksi sinne ei voida kutsua jäljestämiseen erityisesti koulutettua koiraa? Eikö niitä oikeasti ole saatavilla? Jos ei ole niin miksi me metsästäjät emme hanki ja kouluta niitä? Jos itselläni on jalka irtipoikki niin en mene hakemaan apua hammaslääkäriltä. Toki hammaslääkäri voi yrittää parsia sen kasaan mutta jälki ei varmuudella ole yhtä hyvää, kuin kunnon kirurgilla. Moniko haluaisi lähteä jänisjahtiin koiralla joka on pari kertaa pöläyttänyt viinimarjapuskan takaa lähtenyttä rusakkoa?

En ymmärrä tuota ruualla kouluttamista. Jos koiran vietit ovat niin matalat, että veri ei ole riittävä motivaattori niin en usko, että sellaisella koiralla jaksaisin operoida ja yrittää. Ja jos veri riittää niin miksi sinne pitää sitä ruokaa läträtä? Ja jos koiran pitää olla vielä nälkäinen ennen treeniä niin miten sillä onnistuu tulevaisuudessa oikea jäljittäminen? Kostautuuko jossain vaiheessa, kun jäljeltä ei löydykään mistään ruokaa? Palkkaaminen onnistuneen suorituksen jälkeen on eri asia. Omille koirille tosin on aina sorkka tai muu raato riittänyt. Tämän hetkistä käyttökoiraa ei edes pystyisi ruualla motivoimaan.

Ja jos mietitään miksi sen jäljen pitää olla vanha niin mieleeni tulee heti parikin syytä. Mikäli jälki tehdään samalla tekotavalla, kuin jälki jonka annetaan vanhentua niin siinä on koiralle melkoinen hajukenttä. Teknisesti ei ole kovin helppoa tehdä sitä niin pienellä verimäärällä, että se olisi koiralle haasteellista. Ja jos samalla koiralla käydään kokeissa niin silloin ilman muuta kannattaa treenata vanhoilla jäljillä. Koira joka menee vuorokauden vanhaa jälkeä menee todennäköisesti tuoreempaakin. Toisinpäin en olisi kovinkaan varma miten kävisi. Itselläni vanhimmat oikeat jäljet ovat olleet liki 20 tuntia vanhoja. Esim. illalla on jouduttu keskeyttämään ja erinäisistä syistä johtuen jäljelle ei ole päästy heti aamulla. Tai sitten kutsu on tullut vasta seuraavana päivänä, kun kaikenviljankoirilla on ensin etsitty ilman tulosta.

Kolaripaikalla käyn tietä pitkin katsomassa löytyykö mitää merkkejä eläimestä, metsään tai pientareelle en mene ilman koiraa. Mielestäni on tärkeää yrittää selvittää miten esim. peura on loukkaantunut. Ainakin minulla se vaikuttaa päätöksentekoon jäljellä. Mitä alla oleva kuva teille kertoo?


Kovin aikaisin aloitetaan jälkitreenit jo ennen 8 viikkoa aloitetaan? Olikos luovutusikä 7 viikkoa? Ja nyt ei minulle oikein auennut jos sanotaan hommien menneen hyvin mutta seuraavaksi kerrotaan , että saattaa kyllä jäljittää lehmää, vaikka vasaa on ammuttu. Minä en kovin kasoisena pitäisi moista työskentelyä.

Mutta hei, jatketaan homman tekemistä niillä keinoin mitkä parhaiksi ja toimivimmiksi tunnemme. Pääasiahan on, että loukkaantuneet ja haavakot saataisiin pois maastosta. Minä olen toiminut omilla metodeillani ja mielestäni kohtalaisia koiria on käsissä ollut. Eli tsemppiä treeneihin ja onnistumisia jäljille! Lopuksi totean, että mikään jälkitreeni ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Ohjaajan pitää vain olla rehellinen koiran kyvyistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.12.2015 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt tuli mielestäni hieman ylimielinen kommentointi bluemarliinilta. Ei sitä ruokaa huvikseen käytetä eikä viettejä lisäämään. Ei todella tartte palkita eikä lisätä viettejä vaan sillä hiotaan mahdollisesti ilmavainuisen koiran jäljitystekniikkaa. Kyllä ite aloitan alle kasiviikkoisella jos vaan ehdin. Yksi päivän ruoka otetaan jäljeltä. Ekat jäljet ehkä hajuruutuja, sitten 1m jne. Ei se huono tekniikka ole ollut. Olen todella tyytyväinen tuloksiin mitä olen sillä saanut. Lisäksi huomion arvoinen pointti on että esim minulla koiran päätehtävä ei ole verijäljellä. Päätehtävät on muualla ja liinajäljityksen reenaamisen syy on karhuhommissa. Verijuttuja on toki tehty ja nyt puolitoistavuotiaalle liinassa kattelemalla saatu tilille useampi sorkkaelukka jäljen päästä. Täydellisesti tuo ei pelaa mutta ihan hyvin. Paremmin menee liinassa kuin yksikään muu tietämäni. Omin silmin näkemäni koira. Hirvi kuumottaa, hirvikoira kun on niin kuumassa paikassa verijälki saattaa unohtua ja sitä mennään vauhdilla ilmasta. Vähä niinkuin kuuluukin... Mitä olen Bm:n juttuja katsellu niin on se erikoiskoirakin näyttänyt verijäljeltä haksahtelevan supeille.... Miten se on mahdollista moiselle erikoiskoiralle?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com