OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäljestyksen ja jälkikoiran koulutuksen ABC
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 16.12.2015 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Trapper kirjoitti:


Jonesis esitti viestissään kysymyksen ja toisessa viestiketjussahan oli tarina, jossa kuvatunlainen tapahtuma oli käynyt. Pikaisesti sitä yritin etsiä mutta en löytänyt. Onneksi olen tallentanut tässä kipeänä kotona maatessa mielenkiintoisia kirjoituksia omalle koneelle ja sieltähän se juttu löytyikin. Se oli valmet 412:n kirjoittama. Poistaminen on tehty tänään lokitietojen mukaan, herättää kysymyksiä... Jos kyseisessä tapauksessa olisi käytössä ollut verijälkeä seuraava koira niin olisiko vältytty tuolta terveen ampumiselta?...?


Luin jonesiksen viestin ja poistin tosiaankin tarinan jäljityksestä jossa kaatui myös väärä eläin.


Tuohan on inhimillistä, ettei kaikki aina mene nappiin, joten mielestäni siinä ei nyt mitään noloa ole. Tuo käy hyvä oppimateriaalina kaikille siitä, että mitä voi tapahtua.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.12.2015 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

torant kirjoitti:
Tuo Tuholan kettuilu BM:n koiran harhautumisesta supille kesken haavakkojäljityksen jäi kaivelemaan ja kävin aikani kuluksi lukaisemassa tarinoita. 2015 syksyltä löysin kolme tarinaa jossa oli maininta supikohtaamisesta. Kerran oli törmätty samassa traktorinjäljessä. Toisella kerralla koira oli mennyt sivulle muutaman metrin. Kolmannessa ei ollut metrimäärää mainittuna mutta tuskin kovin kauas jäljeltä olisi kaislikossa päässyt. Voidaanko näissä puhua harhautumisesta? Enemmänkin ne vaikuttavat törmäämisiltä. Olisiko koiran pitänyt kiertää supit, ettei Tuholan tarvitsisi ihmetellä asiaa?

Ja BM:lle sen verran, että jos Tuholalla on ollut lapsena lemmikkivaris niin kyllä se pätevöittäisi hänet neuvomaan sitä kotkametsästäjää Very Happy

Hienoa että olet viitsinyt nähdä nuon paljon vaivaa näin turhan asian takia. Sinun mielenrauhaa tasatakseni pitänee kertoa että en ole kettuillut kenellekkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonesis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2008
Viestejä: 1024
Paikkakunta: Huittinen

LähetäLähetetty: 16.12.2015 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Noh noh. Minä tätä taisin kysyä sinulta, miten reenaat koiraasi. Sen jälkeen avattiin tämä hyvä hyvä ketju. Mielestäni en ole väittänyt että koirani olisi paras. Se on paras mitä olen nähnyt. Yhtäkään muuta liinakoiraa en ole maastossa nähnyt. Linkku auki ampumapaikalla koiria täällä on käytetty. Itsekkään en ole paras. On nuota joku kymmenen haavakkoa tullut katseltua. Pakomatkoista 20m-40km.. Tää on tällaista puuhastelua. Mutta eihän silloin voi mistään mitään tietää ku vaan puuhastelee. Jos minun edellisistä viesteistä joku saa kuvan missä hehkutan itseäni tai että tietäisin kaiken niin voisitteko millään lainata sen tähän. Saisin oppia miten en kommentoi. Nimittäin sellaista tarkoitusta ei ole ollut. Tarkoitus vaan keskustella miten minä olen tehnyt ja oppia miten muut tekee. Mulle joka päivä on uuden opettelemista enkä usko tulevani valmiiksi. Sama pätee niihin supijahteihin.


Kun tässä pyydät oppia miten kommentoida ettei tulis väärin ymmärryksiä, niin tarjoan muutaman vinkin.

Jos kerrot että oma koirasi on paras näkemäsi liinassa menevä jälkikoira niin laita ihmeessä jo samaan viestiin että se on ainoa näkemäsi.

Jos kerrot ettei koiraltasi ole ikinä supi karannut niin laita samalla montako sillä on otettu.

Jos mainostat koiraasi varhaissyttyisenä varmana petokoirana niin kerro ettei se välttämättä löydä toista supia johtuen vähäisestä kokemuksesta. Ja kokemuksen vähäisyys johtuu siitä ettei supeja ole sekä siitä että se syttyi supille vasta 8 vuotiaana.
Näin myös Etelän miehet pääsevät kärryille asioiden oikeasta laidasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 16.12.2015 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
torant kirjoitti:
Tuo Tuholan kettuilu BM:n koiran harhautumisesta supille kesken haavakkojäljityksen jäi kaivelemaan ja kävin aikani kuluksi lukaisemassa tarinoita. 2015 syksyltä löysin kolme tarinaa jossa oli maininta supikohtaamisesta. Kerran oli törmätty samassa traktorinjäljessä. Toisella kerralla koira oli mennyt sivulle muutaman metrin. Kolmannessa ei ollut metrimäärää mainittuna mutta tuskin kovin kauas jäljeltä olisi kaislikossa päässyt. Voidaanko näissä puhua harhautumisesta? Enemmänkin ne vaikuttavat törmäämisiltä. Olisiko koiran pitänyt kiertää supit, ettei Tuholan tarvitsisi ihmetellä asiaa?

Ja BM:lle sen verran, että jos Tuholalla on ollut lapsena lemmikkivaris niin kyllä se pätevöittäisi hänet neuvomaan sitä kotkametsästäjää Very Happy

Hienoa että olet viitsinyt nähdä nuon paljon vaivaa näin turhan asian takia. Sinun mielenrauhaa tasatakseni pitänee kertoa että en ole kettuillut kenellekkään.


No onpahan asia oikea laita selvitetty. Olisit itse tarkistanut ennen kuin kirjoitat, niin ei olisi tullut älämölöä. Laughing

Mutta on kyllä mielenkiintoinen aihe. Olen porukassa asiasta joskus maininnutkin, että olisi hyvä olla olemassa yhteistieto sellaiseen henkilöön, jolla on haavakkojahtiin sopiva koira.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.12.2015 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä oikea laita? Väitätkö että olen kirjoittanut jotain mikä ei pidä paikkaansa? Minähän vain kysyin että miten hänen huippu koira voi sekaantua supille? Ja tämän kysymyksen vain esitin kun bm toi julki mieliteensä ettei koirani kaksisesti toimi. Minähän en pidä ollenkaan koiraa huonontavana vaikka supiin nenänsä tökkäisikin. Aika ymmärrettävää eikä huononna koiraa. Tarkoitus ei siis ollut mollata bm:n koiraa tai taitoja vaan kaivaa hieman perusteluja hänen esittämälle kritiikille.


Miksipä muuten tässä henkilökohtaista kritiikkiä esittävät henkilöt eivät kirjoita aiheeseen liittyviä kokemuksia koulutustyyleistä yms vaan tyytyvät arvostelemaan toisia? Ottakaapa näppäimistö kauniiseen käteen ja kirjoittakaa koiran koulutuksesta. Jos nyt näette että minä esim en tiedä haavakkohommasta mitään ja että koirani on huono niin kertokaa se vaikka asiallisesti ja perustellen mitä itse tekisitte toisin. Minulle kyllä oppi kelpaa, todellakin. Muutamia hyviä kirjoituksia koiran koulutuksesta tuossa on jo nähtykin. Tuollainen kokoaikainen naljailu jossa irrotellaan sanomisia ihan toisista täysin asiaan kuulumattomista ketjuista jne ei mielestäni ole oikein muuta kuin väittelyn hakemista. En minä toki väittelyäkään pahana pidä. Saan minä siinäkin aikani kulumaan. Eikä minua loukkaa nettikirjoittelut yhtään. Mutta mielestäni hyvä ketju menee vähä piloille siinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekkupekka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 182
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 16.12.2015 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos takaisin aiheeseen....

Itselläni on nyt hieman yli 3 vuotias käyttölabradorinarttu, jota olen sivutoimena pyrkinyt kouluttamaan myös verijäljelle. Aloitus tapahtui noin 4 kk:n iässä, kun kotiruokinnalta ammuin jousella pari rusakkoa (tammikuu). Tyypillisesti jousella ammuttaessa verijälkeä tulee norona hyvästäkin vitaaliosumasta sen 30-40 m. Näiden noudoissa noinkaan nuorella koiralla ei ollut vaikeuksia.

Seuraavana kesänä alle vuotiaana koiralle vedettiin pari kolme muutaman sadan verijälkeä, ensiksi annoin jäljen vanhentua ainoastaan tunnin, mutta tätä koira meni vauhdilla selvästi ilmavainuisesti. Muutaman tunnin vanhentuneella jäljellä täytyi jo laittaa nokkakin maahan. Näihin treeneihin olin hommannut jälkivaljaat kuten edellä jo kuvattiin ja ajattelin käyttää/käytän näitä ainoastaan jälkitöissä.

Ensimmäiset kuumat jäljet otettiin noin vuotiaana omista ampumista peuroista (lumella) ja niiden löytymisessä ei ole ollut ongelmaa. Pidän aina koiraa mukana kopissa tai autossa ja joka kerta kun peura kaatuu (vaikka näkösällekin) jäljin elukan treenin vuoksi koiralla. Muutamia kavereiden ampumia on kanssa haettu viime talvina, mutta kaikki ovat olleet helppoja jäljityksiä. Jotenkin vaan edelleen tuntuu, että koiran keskittymiskyky ei riitä pidemmälle ja vaikeammalle jäljelle, mutta näitä meillä ei nyt vielä ole, kun lähiltöltä löytyy muutama erittäin hyvä verijälkikoira (mäykky). Liinan kanssa jäljestäminen on myös mielestäni huomattavasti vaikeampaa tämän koiran kanssa kuin irti ollessa, koira on vauhdikas ja jatkuva toppuuttelu hihnasta saa koiran jotenkin häkeltymään. Jotenkin tuntuu, että koira ei vieläkään ole täysin sisäistänyt, mitä käsky "veri" tarkoittaa, vaan se voi ampumapaikalta lähteä täysin terveenkin eläimen jälkeä. Tällä kaudella jäljityksiä ei ole tullut vielä yhtään, kiva on katsoa onko koira "kasvanut ja aikuistunut" tällä saralla. Kesällä sillä meni toisesta takajalasta polvi, mikä on hieman hidastanut menoa. Toisaalta tuon rikkoutuneen polven takia meillä olisi nyt aikaa ja motivaatiota aiempaa enemmän jälkihommiin, koska NOME-kokeet meidän on täytynyt joka tapauksessa jo hylätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 16.12.2015 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekkupekka kirjoitti:

Jotenkin vaan edelleen tuntuu, että koiran keskittymiskyky ei riitä pidemmälle ja vaikeammalle jäljelle, mutta näitä meillä ei nyt vielä ole, kun lähiltöltä löytyy muutama erittäin hyvä verijälkikoira (mäykky). Liinan kanssa jäljestäminen on myös mielestäni huomattavasti vaikeampaa tämän koiran kanssa kuin irti ollessa, koira on vauhdikas ja jatkuva toppuuttelu hihnasta saa koiran jotenkin häkeltymään.

Johtuuko mielestäsi siitä, että koira käy niin kuumana (viettivire korkealla), että hermorakenne ei riitä sen käsittelyyn vai onko koiran "perusluonne" vain vauhdikas? Onko se muuten jo aikuistunut käytöksessään?

Ekkupekka kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että koira ei vieläkään ole täysin sisäistänyt, mitä käsky "veri" tarkoittaa, vaan se voi ampumapaikalta lähteä täysin terveenkin eläimen jälkeä.

Miten olet ehdollistanut tuota veri-sanaa koiralle? Tarkoitan millaisissa tilanteissa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
springfield
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 284
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 16.12.2015 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekkin EP:llä metsästelen. Näillä mailla on mielestäni turha pelkästään jälkikoiraa hommata. Haavakko tilanteita muutamia syksyn mittaan ja kolareita muutama vuoden aikana. Peuroja ei juurikaan ole ja haavakkotilanteet yleensä helppoja. Ihan hirvikoirilla yritetään haavakot jäljittää ja yleensä siinä onnistutaan. Omakin harmaa jälkivainuinen ja tuntuu aika luontaisesti menevän sen elukan perässä josta verta tulee. Lumen aikaan ei oikein koiraakaan tarvitse kun ihan miehissä pystyy jäljen selvittämään. Täällä kun ei niin mahdottomasti ole muita elukoita jälkiä sotkemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2899

LähetäLähetetty: 16.12.2015 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekkupekka kirjoitti:
Liinan kanssa jäljestäminen on myös mielestäni huomattavasti vaikeampaa tämän koiran kanssa kuin irti ollessa, koira on vauhdikas ja jatkuva toppuuttelu hihnasta saa koiran jotenkin häkeltymään.


Olen yrittänyt pitää tilanteen rauhallisena alusta alkaen. Eli käskenyt koiran olemaan paikallaan sen aikaa kun tutkin alkujälkiä. Tämän jälkeen otan koiraan kytketyn liinan maasta käteeni. Vien koiran alkujäljelle ja osoitan suunnan. En nyi liinasta vaan jarrutan vauhtia omalla kehollani. Oma koirani oli kanssa alussa (on oikeastaan vieläkin) kovin innokas jäljellä. Siksi tein/teen harjoituksia myös myötätuulijäljelle, jolloin vauhti hivenen hiipuu ja kuono on paremmin maassa ja vauhti hidastuu.

Jäljestys on mielestäni parasta harjoitusta koiran maltillisen ja rauhallisen työskentelyn harjoitteluun. Useat jäljestysharjoitukset ja -tilanteet ovat rauhoittaneet myös koirani muussa metsästystoiminnassa esim. lintujen noutotilanteissa. Varsinkin sellaiset tilanteet missä riistalintuja ja tilanteita on runsaasti. Toki koiran ikääntyminen ja kokemukset lisäävät rauhoittumista.

Kannattaa ostaa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Täältä on vaikeaa löytää ohjeita kun suurin osa kirjoituksista on kyseenalaistamista ja omien mielipiteiden esille tuomista neuvojen antamisen sijaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekkupekka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 182
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 16.12.2015 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mörranille:

Koira on "kuuma" riistatilanteissa kuten käyttölabbikset yleensä, eli pää ei tahdo pysyä jalkojen mukana. Tämä näkyy kaikessa koiran työskentelyssä, myös noutotyöskentelyssä eli mielestäni koiran keskittymiskyky ei ole erityisen hyvä. Sen verran koira on vuoden aikana aikuistunut, että se kyllä pysyy lapasessa kuumanakin eli on tottelevainen käytännössä tilanteessa kuin tilanteessa. Toi on mun ensimmäinen käyttölabbis, joten minulla ei ole kovin hyvää käsitystä siitä, kuinka "aikuisia" labukat keskimäärin ovat. Varsin leikkisä koira on vieläkin eli ei siinä mielessä kovin aikuismainen kuin esimerkiksi tarhassa oleva norjanharmaa.

"Veri" käskyä olen käyttänyt aina, kun olemme lähteneet joko vedetylle verijäljelle tai "kovalle" treenijäljelle eli kaikissa tilanteissa, missä toivon koiran jäljestävän selvästi verta vuotavaa eläintä. Toista jälkimiskäskyä "jälki" käytän lähinnä NOME-kokeen kanilla (tai treenitilanteessa vaikka linnulla) vedettävää jälkeä harjoiteltaessa tai kokeissa. Kanit (tai treenilinnut) eivät yleensä vuoda verta vaan koiran on seurattava kanin tai muun elukan ominaishajua. Periaatteessa käskyt erittelevät myös sorkkariistan jäljestyksen ja pienriistan jäljestyksen toisistaan, enkä koskaan käytä "jälki" käskyn kanssa valjaita tai liinaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
torant
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Huh 2009
Viestejä: 2238

LähetäLähetetty: 16.12.2015 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
torant kirjoitti:
Tuo Tuholan kettuilu BM:n koiran harhautumisesta supille kesken haavakkojäljityksen jäi kaivelemaan ja kävin aikani kuluksi lukaisemassa tarinoita. 2015 syksyltä löysin kolme tarinaa jossa oli maininta supikohtaamisesta. Kerran oli törmätty samassa traktorinjäljessä. Toisella kerralla koira oli mennyt sivulle muutaman metrin. Kolmannessa ei ollut metrimäärää mainittuna mutta tuskin kovin kauas jäljeltä olisi kaislikossa päässyt. Voidaanko näissä puhua harhautumisesta? Enemmänkin ne vaikuttavat törmäämisiltä. Olisiko koiran pitänyt kiertää supit, ettei Tuholan tarvitsisi ihmetellä asiaa?

Ja BM:lle sen verran, että jos Tuholalla on ollut lapsena lemmikkivaris niin kyllä se pätevöittäisi hänet neuvomaan sitä kotkametsästäjää Very Happy

Hienoa että olet viitsinyt nähdä nuon paljon vaivaa näin turhan asian takia. Sinun mielenrauhaa tasatakseni pitänee kertoa että en ole kettuillut kenellekkään.


Vielä on kyllä pakko tarttua viestiisi.

Lieneekö tuo vaivannäkö ihan turhaa ollut jos se oikaisi asiaa mitä Tuhola ei ole ymmärtänyt tai on ymmärtänyt tahallaan väärin? Mutta et vastannut esitettyyn kysymykseen, oliko noissa kyse harhautumisesta jäljeltä vai törmäämisestä supiin?
_________________
"Sananvapaus tarkoittaa sitä, että saa sanoa mitä haluaa kunhan ei tarkoita mitään"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.12.2015 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vastasin jo. En ihmettele että huippu once in a lifetime jälkikoira nappaa matkalla kohdalle osuvan supin. Kuten en ihmettele sitäkään että "ihan hyvin" jäljittävä useamman kaadon puolitoistavuotias hirvikoiran alku nappaa muutaman minuutin vanhaa jälkeä ilmasta siihen malliin että pelkän veren hajun perässä ei silloin mennä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 17.12.2015 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen koettanut järjestää niin että joku kaveri tekee jäljen kun reenataan. Ei pääse syntymään sitä tilannetta että jos koira hukkaa verijäljen se hakee apua isännän kävelyurasta. Joku koira saattaa olla altis tälle kuulemma.

Supit joskus häiritsi edellistä mäykkyä kun kerran luolakoira oli alku opeiltaan. Huomasi kyllä helposti pystyyn nousevista niskavilloista milloin oli peto ylittäny verijäljen. Ei isompaa hankaluutta kun tuon keksi.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 17.12.2015 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen koettanut järjestää niin että joku kaveri tekee jäljen kun reenataan. Ei pääse syntymään sitä tilannetta että jos koira hukkaa verijäljen se hakee apua isännän kävelyurasta. Joku koira saattaa olla altis tälle kuulemma.

Supit joskus häiritsi edellistä mäykkyä kun kerran luolakoira oli alku opeiltaan. Huomasi kyllä helposti pystyyn nousevista niskavilloista milloin oli peto ylittäny verijäljen. Ei isompaa hankaluutta kun tuon keksi.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ikonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2009
Viestejä: 185

LähetäLähetetty: 17.12.2015 00:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koirat seuraa sitä jälkee mistä lähtee vahvin haju ja mihin niillä suurin vietti on, siihen ei ihminen pysty vaikuttaan. Kuinka paljon sitten ihminen pystyy koulutuksella tähän vaikuttaan, en tiedä. Isoin vaikutus treeneillä nähdäkseni onkin koiran isäntään, kun vaan oppis lukeen sen koiran oikkuja oikein ja tunnistaan koiran välittämät signaalit.
Koulutuksessa olen keskittynyt enemmän remmissä kulkemiseen kun jäljestämiseen. Koira rotunsa puolesta on jälkitarkka, niin pienestä asti vaan mitä !&%¤#"! ryteikköön koira remmissä ja antaa koiran määrätä suuntaa. Ihminen määrää sitten tahdin. Siitä se yhteispeli alkaa kehittyyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com