OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mitsubishi L200
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kahvipannu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 24.12.2015 16:16    Viestin aihe: Mitsubishi L200 Vastaa lainaamalla viestiä

2006 vuodesta ylöspäin olevat mallit kiinnostaa kovasti. Mitä mahdollisia perusvikoja pitää käytettyä ostaessa tarkistaa? Toiseksi mitkä ois kunnon renkaat metsäreissuille kun maantiellä ei nyt hirveesti ajella ja lumessaki pitäs päästä meneen huolella? Kiitos. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 24.12.2015 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitsusta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta renkaista voinen pari sanaa lausua Smile

Käsittääkseni metsurimallin pickupeissa on aika tyypillisiä ollu 6x16 teräsvanteet ja niillä orkkiksena esim. 205r16 kumit, jotka on normaalikielellä 205/82r16. Halkaisija 743 mm.

6x16 vanteille saa esim. 215/85r16 kumit, joiden normikorkeus on 772 mm. Se on käytännössä sama halkaisija kuin on 31 tuumasissa renkaissa. Noin kapeana se menee heittämällä vakio hiluxin alle ja ihmettelen jos ei käy yhtälailla myös L200:seen.

6x16 vanteille käy myös 235/85r16 kumit, joka on esim. Land Rover Defenderin vakiokoko. Normihalkaisija 806 mm, joka on jo hiukan yli normi 32 tuumasten renkaiden.

Mun -08 hiluksissa on ollu aiemmalla omistajalla noi 235/85r16 ihan vakiona ilman korotuksia. Ei pitäisi raapia mihinkään. Itse päädyin kuitenkin uusia kumeja ostaessa 215/85r16 kokoon siksi että se sopii paremmin vakiovälityksille maantieajossa. "Pikkuperällä" ajaessa isommastakaan renkaasta ei liene haittaa.

Googlella varmaan löytyy mitenkä 235/85r16 sopisi L200:een. Ainakin silmällä kattoen mitsussa on ihan hillittömän isot lokarin kaaret.

Noi kaksi mainittua kokoa on sellaset joista saa myös hyviä talvirenkaita. Ainakin Nokian Hakkapeliitta LT2. Se on toki sitten eri juttu jos on jotkut leveämmät aluvanteet, tai muuten vaan haluat niin leveät renkaat että ne kantais edes jonkun verran lumella. Noi kaposet 215 ja 235 menee aikalailla pohjia myöten, mikä on mun mielestäni OK metsästyskäyttöön lumisille metsäteille. Kaposella kumilla on sekin etu ettei sen tarvi syrjäyttää edetäkseen yhtä paljon lunta tai kuraa kuin leveämmän renkaan. Auton etupäässä on myös aina helpompi löytää tilaa kapealle ja korkealle renkaalle kuin leveälle ja korkealle.

Tossa on vielä kuvaa mun korottamattoman -08 hiluksin takarenkaasta. Alla 215/85r16 ketjutettuna. Runsaasti tilaa tommoselle ketjulle jossa lenkin ulkohalkaisija on 16 mm.


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.12.2015 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma mielipide että nappularengasta lumelle. Jos maastossa ajellaan ja auraamattomia teitä. Mudterrain, sahara ja laitattaa nastat niihin. Aika pelit lumelle. Parahimmasta päästä lienee insa special trackit. Itellä semmoset odottaa testiä. En vaan viitsi laittaa alle kun ei ole luntakaan.

Ihan sata varma ja kestävä valinta on bf goodrich mudterrain. Niin korkeat kun alle mahtuu. 235/85/16 olis hyvät. Siihen nastat. Niin isot nastat kun saa

Jos ajelet enempi auratulla tiellä ja pidempää matkaa niin sitten hakkapeliitta 7 tai 8 talvirengas.

Uusimmasta l200 en tiedä sanoa muuta että mitsun laatuun sopinee luottaa. Eikös tuossa ole se uusi 2,5 "poverdiisseli" moottori. Pitäs mennä suht vähällä polttoaineella ja olla kelpo motti. Näin ainakin kehuivat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kahvipannu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 25.12.2015 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä se uusi on ajaa. Fiini auto 😊Mittasin melut omasta henkilöautosta ja Mitsusta maantiellä 100km/h niin samat olivat. N. 80 desibeliä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iso Koo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2007
Viestejä: 501
Paikkakunta: eteläinen-savo

LähetäLähetetty: 25.12.2015 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi uutena ostettua mulla ollut. Vuosimallit -00 ja -05. Eihän noissa suurempia vikoja kerennyt olemaan, paitsi järkyttävän suuri kääntösäde jäänyt päällimmäisenä mieleen.
Rengastuksessa tuntui, että koskaan ei saanut painoa riittävästi autoon, jotta esim. hakkapelitan 2 olisi toiminut, ei hyvä rengas , jotenkin liian kovaa kumiseosta varmaan.
Ensimmäisessä autossa rupesi ajonesto v.ithuilemaan ja siksi vaihdoin. Toisesta pamahti nokkahihna 150 000 km kohdalla, vaihtoväli 90 000 km.
Yhdellä tutulla mennyt myös nokkahihna ennen aikojaan poikki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16707
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 25.12.2015 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minulla navarassa Nokian Hakkapeliitta LT2 jo toiset menossa koossa 215/85r16c ja pidän kyllä talvipyörien ykkösenä ja ostan vastaisuudessakin, bf 235/85r16 kesäpyörinä, talvikelillä helvtin huonot vaikka uudetkin. tuskin ostan noita vaan jotku insaturbot tai saharat tms...

-ketjut on kokematta, luulen että olisi hyvät mutta mitäs täällä kun ruoho vihertää vaan ja 5+...
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1903

LähetäLähetetty: 25.12.2015 18:36    Viestin aihe: Re: Mitsubishi L200 Vastaa lainaamalla viestiä

Kahvipannu kirjoitti:
2006 vuodesta ylöspäin olevat mallit kiinnostaa kovasti. Mitä mahdollisia perusvikoja pitää käytettyä ostaessa tarkistaa? Toiseksi mitkä ois kunnon renkaat metsäreissuille kun maantiellä ei nyt hirveesti ajella ja lumessaki pitäs päästä meneen huolella? Kiitos. Smile


Eipä ole itsellä kyseistä autoa ,vaan parilla jahtikaverilla noita on ollut.Sivusta seuranneena tulin siihen tulokseen,että mulla ei riitä massissa kate noilla ajamiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 25.12.2015 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Oma mielipide että nappularengasta lumelle. Jos maastossa ajellaan ja auraamattomia teitä. Mudterrain, sahara ja laitattaa nastat niihin. Aika pelit lumelle. Parahimmasta päästä lienee insa special trackit. Itellä semmoset odottaa testiä. En vaan viitsi laittaa alle kun ei ole luntakaan.

Ihan sata varma ja kestävä valinta on bf goodrich mudterrain. Niin korkeat kun alle mahtuu. 235/85/16 olis hyvät. Siihen nastat. Niin isot nastat kun saa

Jos ajelet enempi auratulla tiellä ja pidempää matkaa niin sitten hakkapeliitta 7 tai 8 talvirengas.

Uusimmasta l200 en tiedä sanoa muuta että mitsun laatuun sopinee luottaa. Eikös tuossa ole se uusi 2,5 "poverdiisseli" moottori. Pitäs mennä suht vähällä polttoaineella ja olla kelpo motti. Näin ainakin kehuivat.


Niin isot nastat kuin saa on tuskin laillinen vaihtoehto tielle Rolling Eyes

Nappularengas vai oikea talvirengas on ollut monien väittelyiden kohde Smile Tien ulkopuolelle sopii nappularenkaat. Ne on hyvät ja lujatekoiset sinne. Ihan pelkän lumen kauhomiseen riittää hyvä all terrainkin. Etuna niissä on parempi pito tieolosuhteissa kuin mutiaisissa. Esim. tällanen Cooper Discoverer AT3 all terrain tuntuu kauhovan lunta oikein hyvin:


MUTTA koska Nokian Hakkapeliitta LT2 on kuvion karkeuden puolesta jo kokolailla all terrain luokassa, niin en näe mitään syytä käyttää talvella metsätieajossa "oikeaa all terrainia" jonka kumiseos, lamellointi, nastoitusmahdollisuudet jne eivät vastaa suomalaisiin oloihin suunniteltua talvirengasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 25.12.2015 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

-ketjut on kokematta, luulen että olisi hyvät mutta mitäs täällä kun ruoho vihertää vaan ja 5+...


Onhan noilla ketjuilla joskus pelastettu sulan maan tilanteitakin Wink Julma pito niillä on silloinkin. Ei kai niillä kukaan pitkiä matkoja ajele, mutta ovat hyvä tilapäinen apu joissain tilanteissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.12.2015 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laillisuuden puitteissa nastoitus tottakai. Lienee ihan selviöjuttu jokaiselle.

On aikalailla iso ero millaisilla renkailla lunta kauhoo, allterraineilla vai mutikoilla. Ainakin minusta tuntuu. Tosiaan nyt kokeiluun menee paljon kehutut lumirenkaat insan special trackit. Edelliset renkaani oli mudterrainet ja kyllä itse niillä hyvin tiellä pysyin. Ihan eri luokkaa lumessa kuin allterrain ja mielestäni ei juuri eroa tiellä. Ainoa miinus polttoainekulutus.. Sen puolesta normi talvirengas on kyllä yliveto. Mieluummin talvirengas kuin allterrain on oma mielipide. Mieluummin nappularengas kuin talvirengas kun lumella esim. jälkiä ajelee. Sitten kun dieselin hinta nousee taas niin alkaa hakkapeliitta houkutella..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 25.12.2015 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisilla Misukoilla kokeilin eka liukkailla ajella ja aivan kauheat oli. Pikkuisen kun lappua painoi, niin joka pyörä suti. Voi vaan kuvitella millaiset on mutiaiset, jos nuokin M+S renkaina on tuollaiset.



Todennäköisesti lumessa pelaisivat ihan hyvin, mutta niillä keleillä, kun pitoa oikeasti tarvittaisiin, ovat aivan surkeat. Tietysti jos nuokin kuorma-auton nastoilla varustaisi ja katsastukseen toiset kumet vaihtaisi, niin eiköhän noillakin pärjäisi. Mutta onneksi on kunnon talvikumet tallissa odottamassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.12.2015 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melkoisilla renkailla ne kuorma-autotkin kulkevat talvetkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 25.12.2015 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa olla K-A:n renkaalla hieman enemmän painoa kuin esim. 650 kg, kuten allekirjoittaneen tapauksessa. Ja ehken kW/Kg suhteessakin on eroa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.12.2015 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli tossa käytössä nankangin olisko ollu f7 allterrain rengas. Kamalin rengas mitä on ollut sulalle tielle, liukkaalle tielle ja lumeen m+s nekin oli.. Niillä pääsin lopulta ojan pohjallekkin. Mudterrainet pelitti ihan hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 25.12.2015 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mihinkä se Mud-Terrainin pito nastoittamattomana liukkaalla oikein perustuu?
Muutaman kerran päässyt istumaan kyydissä talvella mutiaisilla varustetussa autossa ja aika pappamaisen varovasti jokainen kuski maantiellä ajeli. Osalla oli K-A nastojakin renkaisiin porattuna.

Ei minkäänlaista jakoa että normi talvirenkaitten perässä kestäisi mutkaisella tiellä. Rollaattorimummon kanssa voisi kisailla.

Pitää heittää vielä nuo Misukat joku viikonloppu alle, kunhan tännekin tulee lunta senverran että se alkaa mettäteillä konepellille nousta. Onpahan sitten hyvä vertailla kunnon talvikumeihin.


Viimeinen muokkaaja, Tapiok pvm 25.12.2015 21:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com