OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Omistatko Drillingin? Aiotko hankkia? päivitetty 30.11.18
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Minulla on Drillinki. Ei vielä ole.
Minulla on Drillinki.
33%
 33%  [ 75 ]
Minulla on kaksi Drillinkiä.
4%
 4%  [ 10 ]
Minulla on useita Drillinkejä.
0%
 0%  [ 1 ]
Olen päättänyt ostaa Drillingin.
4%
 4%  [ 11 ]
Aion hankkia Drillingin.
22%
 22%  [ 49 ]
Minulla oli joskus Drillinki.
3%
 3%  [ 7 ]
Minulla ei ole, eikä tule Drillinkiä.
30%
 30%  [ 68 ]
Ääniä yhteensä : 221

Kirjoittaja Viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 06.02.2016 16:51    Viestin aihe: Omistatko Drillingin? Aiotko hankkia? päivitetty 30.11.18 Vastaa lainaamalla viestiä

No monellakos on Drillinki tai useita? Jos ei vielä ole, niin oletko päättänyt hankkia? Vai aiotko hankkia?

Saadaan vähän numeroita kehiin.
Saat tietysti kertoa minkä/mitä omistat ja mitä aiot hankkia.

Itsellä Krieghoff Trumph 2x20/76 ja 30R Blaser.
Itse merkistäkin voisi tehdä äänestyksen, mutta sarakkeet loppuvat varmasti kesken, koska eri merkkejä on loppujen lopuksi niin paljon, kun ottaa huomioon myöskin vähän vanhempia aseita mitä ei valmisteta enään ja sitten käsityönä valmistettavat aseet, joidenka kaikkien merkkiä en edes tiedä.



Perus Trumph. Vähän nätimmillä puilla. 55cm piiput. 20 kaliiberin haulipiiput ja runko. TS-kiväärin piippu. Kuva netistä imuroitu.



Trumph. 12 kaliiberin haulipiiput. 60 senttiset piiput.



Optima. "iso viis"-tukit. 60cm piiput.















Oma.


Tässä mun hieman yli kymmenen vuotta vanhaa pähkäilyä;

VeturiVille66 kirjoitti:
Moro.

Kyllä se siitä lähtee... Wink
Itsellä on sikäli paremmin asiat kuin Lahtisella, että olen varsinaisessa hankkimis päätöksessä n. kaksivuotta edellä, jos ajatellaan, että edetään ns.pitkänkaavan mukaan.Eli otetaan kaikki mahdollinen huomioon ja aloitetaan selvittäminen nollasta.
Itse aloitin noin 2 vuotta sitten prosessin, joka on vieläkin kesken... Shocked .Mutta täytyy sanoa, että nyt ollaan jo lähellä...
Laitankin tähän vähän omaa historiaa, että miten homma on edistynyt.
Ajatus oli kypsynyt päässä jo monta vuotta, kunnes alkoi kongreettinen selvittäminen eri merkkien ja kaliperi vaihtoehtojen selvittäminen, että mikä passaa itselle parhaiten ja tietysti lompakolle.
Ensimmäinen ihastus oli Zoli/Husqvarna.Hinta/laatu/ulkonäkö kohillaan?.No sitten kaliperien kimppuun.Haulipuoli, 12/76? kyllä, muistaakseni 180e lisähintaan Zolin saa(sai) 76 millisillä pesillä 70 millisten sijaan, hyvä.Sitten luotikaliperien kimppuun.Hiirestä-hirveen?kyllä.Sitten alkoikin valtaisa selvitystyö, joka on oikeastaan vieläkin vähän kesken.Tässä kohtaa foorumi/foorumit on noussut arvoon arvaamattomaan.Koska itsellä oli kokemusta vain 308:sta ja hivenen myös 30-06:sta, olikin avautumassa aivan uudenlainen maailma kaliperien ja luotien/luotityyppien suhteen, poisjättämättä itselatauksen vieläkin ihmeellisempää maailmaa.Olenkin lukenut lähes kaiken mahdollisen täältä foorumilta/foorumeilta kaliperien suhteen ja avannut itsekkin muutaman topikin.Lisäksi olen ollut yhteydessä maahantuojiin ja lukenut lukemattomia lehtiä ja jopa tilannut niitä ulkomailta, Drillingeihin liittyen.Kaikki tämä vaiva Drillingin tähden?Kyllä.
No takaisin Zoliin.Soitto maahantuojalle, kuka on lähin jälleenmyyjä?Häijää.Sinne siis.No liikkeessä oli itseasiassa Husqvarna, mutta sama ase, kuin Zoli.Noniin, ensimmäinen Drillinki tumpussa, hyvältä näyttää, sitten nosto poskelle, mitä?ei sovi ollenkaan?useiden nostojen jälkeen oli pakko todeta, että perä on täysin väärä itselle;piiput nousi voimakkaasti pystyyn ja muutenkin perä tuntui auttamattoman lyhyeltä, voi harmi.
No myyjältä kirjallinen tarjous mukaan(3000e+180e) ja takas tampereelle, pettyneenä.Se hyväpuoli siinä oli, että kuume laski ja oli taas aikaa jatkaa selvittämistä.Mittatilaus tukin teettäminen maksaisi suomessa 500e ylöspäin ja samaan aikaan foorumille alkoi ilmestyä juttua Zolin ongelmista;tukkien halkeiluista, joka omalta osaltaan myös hieman himmensi Zolin "kiiltoa" omissa silmissä, ei siis mittatilaus tukkia sieltäkään?
Oltiin siis lähtöruudussa ja ensimmäinen varteen otettava vaihtoehto oli työnnetty puoliväkisin hieman taka-alalle.Sitten alkoi se mittava luotikaliperin pähkäily, joka oli tehdä välillä seinähulluksi.Olin jo aivan varma alussa, että 308 on paras yleiskaliperi ja koska en lataile itse, niin varmasti löytyy kaupasta paukkua joka lähtöön.Omalla kohdalla on ketunmetsästys se kaikkein tärkein ja luulikin, että kun hommaa hirvilaillisen Drillingin, niin helposti löytyy ketullekkin sopiva kevyt luoti, joka on myös ns.ympäristö ystävällinen, eli ei aiheuta vaaraa ympäristölle.8 grammanen kokovaippa ei ole semmonen ja puolivaippa pilaa useimmiten nahan.Ei muutakun kyselyä foorumille, että mikä neuvoksi?.No sitten lukuisten kommenttien myötä, avautui ovi itselataus maailmaan ja varminttiluotien valmistajien ihmeelliseen maailmaan.
Viikkojen ja kuukausien "kuuklettamisen" jälkeen alkoi mieli muuttua.Oli ilmeisen selvää, että pienpeto jahtiin oli 222 tai 223 sopivin ja ns.varmintteja löytyi joka valmistajalta.Mutta sitten peurat ja hirvet saisi jäädä Drillingillä.No sitten mietintä myssy päähän ja tuloksena miettimisestä syntyi topikki joka käsitteli aihetta 222 vai .30 ja ketulle, että löytyykö mahdollisesti joku .30 luoti ketulle jota olisi mahdollisesti käytetty hyvin tuloksin vai olisiko tyytyminen.224 kaliperin ns.varmintteihin.Kysely kannatti ja löytyi vinkkiä ja linkkiä esim.308 ja Lapuan 6.5 grammasen cutterin toimivuudesta, kun kärkiontelo täytettäisiin vaseliinilla.
No sitten alkoi tutustuminen itselatauksen saloihin ja samalla osallistuminen Drillingeistä käytäviin keskusteluihin, noin yleisesti.Varsinpian alkoi muodostua myös selvä käsitys, että taittuvapiippuisessa aseessa pitää olla laippakanta.Taas menee uusiin puihin... Shocked .Taas oltiin melkein lähtökuopissa.Samoihin aikoihin tuli myös tuomio oman hirviaseen kunnosta;308:n mikrorihlat oli kulunut loppuun.Lisäksi samaan aikaan oli tarkoitus ladata ko.308:n niitä cuttereita ja testata niitä ensin käytännössä.Sekin kuivui kasaan...
Myöskin samaan aikaan sai lukea täältä 7.62x53r:n loistavuudesta laippakantaisena yleiskaliperiksi, jotenka päätin, että pitäähän se käytännössä ensin itse todeta, että .224 vai .30 ja pistin oikein ostoilmoituksen kahdesta eri rihlakosta, joista löytyisi ko.kaliperit.Eipä tullut yhtään tarjousta ja kuin sattuman kautta, satuin onnistumaan löytään yhden rihlakon joka täytti kriteerit;12/76 ja vaihtosupistajat+7.62x53r(Taiga).Samalla kun tein ostopäätöksen, niin samalla päätin, että rihlakko joko toimii tai ei toimi "murmelin räjäytyksessä", mutta ainakin se tulee korvaamaan vanhan sakon 308:n hirvi ja peurapyssynä, jotenka ostos ei mene hukkaan.Latausholkit tulee tälläviikolla ja ase menee myös piippujen keskinäisen käynnin säätöön, jota valitettavasti ei voi/kannata itse säätää.Jotenka tänä keväänä selviää .30 kaliperin toimivuus varminttina.Toivottavasti...
Kiikarinjalkojen pikakiinnityksistäkin voisi kirjoittaa pitkän rimpsun ja aseiden teknisistä hienouksista/eroavaisuuksistakin löytyy paljon tekstiä/mietittävää.Laippakanta vai urakanta jne...
Ensin oli Zoli sitten Krieghoff ja nyt on menossa Merkell... Wink
Eli tämän kevään/kesän aikana selviää monta asiaa Drillinki asian ympäriltä.Kiirettä ei ole, eikä voisi oikeastaan ollakkaan, koska vaihtosupisteinen, mittatilaustukilla ja luotikaliperi erikoistilauksesta oleva/tuleva Drillinki, kestää tulla omaan tumppuun n.1.5-2 vuotta tilauksesta.
Eli omalta kohdalta ns.käytetyn hankinta Ruotsista tai Saksasta on täysin pois suljettu.Beavertail(half)etutukki ja mittatilaus takatukki, puhumattakaan vaihtosupistajista tai erikois luotikaliperista 5.6x50r Mag.ja 7.62x53r sen jo aiheuttaa.
Jos .30 ei toimi toivotulla tavalla varminttina niin...No se onkin taas toinen juttu ja saattaa mennä jopa haulikaliperikin vielä uusiksi, mutta siitä joskus myöhemmin lisää... Wink

T:V-V


Ihan hauskaa ja asiallista asiaa. No, monella muullakin voi olla samanlaisia "pähkäilyvaiheita" vielä kaukana kaukana edessäpäin. Kasvan jo luultavasti koiranputkea, kun joku lukee tän ja toteaa; "!&%¤#"! perrkele, just noinhan se meni!!!"

Teksti ( oma) imuroitu Lahtisen pähkäily ketjusta;

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=32034

12.03. 2007 oli sellaisia hankintamietteitä. Pitäisi oikeastaan kaivaa kaikki muutkin omat seikkailut ja laittaa tähän jatkeeksi.

No nyt löyty aika hyvä;

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=28098&postdays=0&postorder=asc&highlight=merkel&start=0

Josta yksi poiminta monista;

Lähetetty: 04.02.2009 20:37    Viestin aihe: menee kohta ohi

VeturiVille66 kirjoitti:
Laitoin maahantuojan kautta kyselyn Merkkelille reilu kuukausi sitten.
Ameriikan asemessujen jälkeen soittelin jälleen kerran maahantuojalle, josko vastaus olisi jo tullut.Maahantuoja ei ollut vielä ollut ehtinyt lukea sähköpöstia, mutta lupasi palata asiaan heti kun on saanut vastauksen.
Kysymys koski haulipiippujen keskinäisen käynnin säätämistä/optiota 50 metrille.

Annan vielä ensi kuun aikaa vastata, mutta sitten vedän ruksin Merkkelin yli ja varmasti myös vi-tun päähänikin...

T:V-V ja ei muuten mutta jos ensi syksyn pelätty skenaario aseiden määrän rajoittamisen suhteen toteutuu myöskin muiden skenaarioiden mukana, niin jää ilmeisesti se viimeinen hankinta lopullisesti toteutumatta, eikä vähiten täältä luettujen tilausaikojen vuoksi...
Viimeinen kortti on se Krieghoff Trumphi, mutta se maksaa...maltaita



Ja kuinkas sitten kävikään...

Cool
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...


Viimeinen muokkaaja, VeturiVille66 pvm 30.11.2018 10:27, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pasi P
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2012
Viestejä: 1081
Paikkakunta: Karu Karjala

LähetäLähetetty: 06.02.2016 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hankintalistalla on ja lupakin on taskussa, ei vaan ole vielä sattunut sopivaa käsiin. Toivotaan löytyväksi ennen luvan vanhenemista Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1286
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 06.02.2016 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pölöjä kysely mulla on rillukka ja aion hankkia seuraavan vastaus puuttuu.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 06.02.2016 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fspitz kirjoitti:
Pölöjä kysely mulla on rillukka ja aion hankkia seuraavan vastaus puuttuu.


Ite oot.

Cool

Aika nopsaan on tullut ääniä.

VeturiVille66 kirjoitti:
168 tilastomerkintää vuodessa. Jatketaan.

_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...


Viimeinen muokkaaja, VeturiVille66 pvm 11.03.2017 10:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34786

LähetäLähetetty: 06.02.2016 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokua aika sitten sattui oulun messuilla käteen rillukka,16/222...kuola valuen joutui antamaan takaisin tiskin yli,vaan vielä joskus...
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 492

LähetäLähetetty: 06.02.2016 23:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole mutta varmaan se on joskus hankittava. Ylipäätään aika usein löytää itsensä miettimässä niitä tilanteita, joissa rillu olisi kätevä. Tavallaan kartoittamassa puolitietoisesti, että mihin sitä käyttäisi. Nykyvälineilläkin pärjää, mutta... Jotain tän näköstä pitäs saada joskus: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=213506
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.02.2016 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai löytyy jokaisen itseään arvostaman metsämiehen ase lihaurku, merkel 12 ja 7mm luoti. Päällä leupoldin vx-3 sarjalainen ja benderin 56. Pärjää kaikissa tilanteissa ja kaikelle riistalle.

Miksi??

-koska mä voin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 07.02.2016 09:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyy Merkel 90S 12/12 x 7x57R



Monenpaikan höylä. Tunattu sopimaan minulle. Suhtkoht hyvin istuukin. Aika varma valinta jos pienempiä sorkkia metsästelen. On jokunen hirvikin kaatunut. Muutenkin tavista aina "suurpetoihin" saakka (lue: ilves) ollaan pärjätty. En antais pois ☺
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2016 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kappas vaan! Enemmän ääniä vajaassa kahdessa vuorokaudessa, kuin vähän toisenlaisessa äänestyksessä viidessä vuodessa...
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...


Viimeinen muokkaaja, VeturiVille66 pvm 13.02.2016 21:30, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 08.02.2016 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennemmin hankkisin rihlakon, mutta sekään ei oikein kiinnosta. Aseiden piipuista olen sitä mieltä, että mitä vähemmän yhtä asetta kohden, sen parempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 08.02.2016 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hankin viimekesänä rihlakon ja uskon sillä pärjääväni pitkään. Drillukka oli toki vaihtoehtona ja siinä rihlaa odotellessa tehtaalta olis ollu pari käytetty D99:ä kohtuulliseen hintaan, mutta pitää jättää hankittavaa vielä tulevaisuuteenkin. Wink

Ja äänestin siis: Aion hankkia. Joskus. En tiiä millon.

Mielestäni rillukka, kuten rihlakkokin pääsee oikeuksiinsa silloin kun se on mahdollisimman monipuolinen. Luotipiippu on 7-7.62 mm ja laippakanta tuomassa toimintavarmuutta. Rillukkaan myös optio sisäpiipulle. Ja pikajalka sellainen joka mahdollistaa pari eri kokoista kiikaria.
_________________
Syön ammuttua lihaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 08.02.2016 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko, että koskaan hankin drillinkiä, koska nyt kolmen syksyn aikana rihlakon kanssa ei tullut tarvetta kahdelle haulipiipulle, hyvä että yhdelle.

Muutenkaan ei ole hankkeita lisätä asevalikoimaa. Piekkari, kolme kivääriä ja rihla tuntuisi riittävän kaikkeen mitä tarvitsen.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikaro
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 186

LähetäLähetetty: 08.02.2016 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varkaudessa Acegunilla on pari esittelykäytössä ollutta Sauer 202 kivääriä myyntitilillä. Mallit 202 Hatari 375 h&h ja Wolwerine 6.5x 55. Kunhan niistä joskus saan rahat näppiin, harkinnassa olisi...

. Kunto uudenveroinen/ erittäin hyvä.
- Grieghoff Trumf/ Blaser D 99/ Merkkelin K 96.
. Kal 12/16/20, 1/2 ja 1/1 supistukset.
- Kuuspuolikas luotipiippu, käynniltään erittäin tarkka.
- Vähän paremmilla puilla, nätit kaiverrukset.
- Kääntöjalat.
- Joku eurooppalainen 2.5-10x50 tähtäin valolla.

Siinäpä sitä ois haveita kerrakseen ennen seuraavaa kanalinnustus kautta Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
smurfen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Raippaluoto

LähetäLähetetty: 09.02.2016 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kolmas drillinki tällä hetkellä käytössä. Eka oli Sauer & Sohn 16/70 6,5x57R. Sitä myytiin ja hankin Blaser BBF97 12/76 8x57IRS. Toinen haulipiipun jäin kaipaamaan niin sekin myytin pois. Sijalleen tuli Blaser D99 20/76 5,6x52R. Sitt piti saada peuralaillinen niin sekin lähti pois ja nyt mulla on Blaser D99 20/76 6,5x55 ja sen päälle Zeiss HT 3-12x56.
Uskon ja toivon että mulla on nyt se yhdistelmäase joka saa jäädä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpertti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2015
Viestejä: 1013
Paikkakunta: Pohjos-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.02.2016 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.hhsport.fi/asemaailma/tuote/krieghoff-optima-2-x-9-3x74r-20-76sis-pikajalka/771023220/
Ostakkaahan joku ku on viiettä tonnia alennuksessa! Very Happy Ostaisin jos ois 4495e ylimäärästä! Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 1 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com