OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Omistatko Drillingin? Aiotko hankkia? päivitetty 30.11.18
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Minulla on Drillinki. Ei vielä ole.
Minulla on Drillinki.
33%
 33%  [ 75 ]
Minulla on kaksi Drillinkiä.
4%
 4%  [ 10 ]
Minulla on useita Drillinkejä.
0%
 0%  [ 1 ]
Olen päättänyt ostaa Drillingin.
4%
 4%  [ 11 ]
Aion hankkia Drillingin.
22%
 22%  [ 49 ]
Minulla oli joskus Drillinki.
3%
 3%  [ 7 ]
Minulla ei ole, eikä tule Drillinkiä.
30%
 30%  [ 68 ]
Ääniä yhteensä : 221

Kirjoittaja Viesti
topintam
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 335
Paikkakunta: Pudis

LähetäLähetetty: 09.03.2016 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se pittää riittää kun rihlakosta kerran tarjoaa tilanteeseen sopivaa annosta.
_________________
-itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 10.03.2016 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hauska homma tuota äänestystulosta katsellessa on huomata se, että aivan järkyttävän suurella osalla foorumilaisia on drillinki. Ei ihme, että näkemykseni niiden surkeudesta eivät saa kannatusta... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 10.03.2016 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Hauska homma tuota äänestystulosta katsellessa on huomata se, että aivan järkyttävän suurella osalla foorumilaisia on drillinki. Ei ihme, että näkemykseni niiden surkeudesta eivät saa kannatusta... Very Happy


Johtuisikohan siitä, ettet ehkä ymmärrä tästä asiasta hevonpersettäkään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 10.03.2016 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Repesorsa kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Hauska homma tuota äänestystulosta katsellessa on huomata se, että aivan järkyttävän suurella osalla foorumilaisia on drillinki. Ei ihme, että näkemykseni niiden surkeudesta eivät saa kannatusta... Very Happy


Johtuisikohan siitä, ettet ehkä ymmärrä tästä asiasta hevonpersettäkään?


Ei, vaan siitä, että keskustelen kriittisesti aiheesta jota ei saa käsitellä kriittisesti. Pitäisi olla uskossa puhdas... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kepu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2005
Viestejä: 806
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 10.03.2016 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt en oikein pysy kärryillä tässä logiikassa. Kukas nyt niin on kerennyt sanomaan ettei saa keskustella kriittisesti? Antaa tulla vaan jos on jotain näkemyksiä ja niille perusteluja, kyllä minä ainakin luen ne. Mutta eihän drillingeistä (tai yhtä lailla rihlakoista tai mistä vaan) ole mitään järkeä keskustella jos ei semmoisesta ole kokemusta, en minäkään osallistu keskusteluun vaikkapa puoliautomaattihaulikoista kun en niistä mitään tiedä.

Mutta silti eniten ihmettelen kommenttiasi "Ennemmin hankkisin rihlakon, mutta sekään ei oikein kiinnosta." Saatan olla epäkorrekti, mutta siis mitäs sinä sitten tältä yhdistelmäaseet-osiolta haluatkaan?
_________________
Die Jagd gehört dem Volke.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 10.03.2016 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing
no kokemusta on kyllä kummastaki yhdistelmästä, ja sikäli Nimrodin linjoilla että rillukat on jääneet melko vähälle käytölle, rihla on menny niiden edelle täydellisesti. vois olla että jos rillukka olis hankittu malliin VV vois tilanne olla toinen. siksi olenki sanonu, jos hankit rillukan, hommaa just sellanen kun haluat sen olevan ja viellä parempi jos testaat ensin pidemmän kaavan kautta.
mitä tulee taas muuten Nimrodin asenteeseen yhdistelmää kohe nii sanosin että ei vaan ole kokenu itelleen mieleiseksi. minulle taas yhdistelmä on tuttu kymmenien vuosien ajalta, välillä oli puolarikautta jne. kivääri selässä.
ja luonto vaan sitten teki yhdistelmän mielekääksi ( jätin riekot elpyyn).
en usko että rihlakkoa enään mikään ase suistaa mieluisimman työkalun paikalta, ja nimenomaan hirvi/karhu laillisena.
erittäin harvoin olen enää kaivannu puolaria tai edes toista haulipiippua.
kiikarin irroituski tulis varmaan ennen useampaa haulipatia.

vaikka sanonki rilllukaa hieman turhakkeeksi en taida niistä luopua ?
ehkä jos saisin vaihtaa erittäin hyvään rihlaan.
nykyistä rihlaani en vaihda enkä myy, silti rinnalle vois hommata kevyemmän pidemmille reissuille.

jos tällä kokemuksella olisin ilman rillukkaa tuskin laittaisin ollenkaan tai sitten viimisenpäälle kuten VV.

kun Nimrod sanoo että monella on,,,, näen asian hieman toisin, oletan että valtaosa on vaan tullu esiin niistä joilla rillu on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pohjanmaanpoika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2005
Viestejä: 593

LähetäLähetetty: 11.03.2016 06:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan Pohjolaa tässä kohdassa täysin: "siksi olenki sanonu, jos hankit rillukan, hommaa just sellanen kun haluat sen olevan ja viellä parempi jos testaat ensin pidemmän kaavan kautta. " Ase ja kaliperit juuri sellaisiksi mikä on oman käytön ja mielen mukaiset, niin ase tulee käyttöön eikä kaappiin.
Se muutama tonni sinne tänne hankkiessa ei meinaa mitään, jos saa sellaisen aseen joka on käyttörautana kaikissa pyynneissä vuosikymmenet.
Kaveriporukassa useampi "halvalla saatu" drillu kaapin perällä Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pohjanmaanpoika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2005
Viestejä: 593

LähetäLähetetty: 11.03.2016 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omaa drillingin hankintaa edelsi useiden vuosien mittainen "suunnittelu", tupakkalakko antoi sysäyksen hankintaan, tupakkarahoista säästin välirahan rihlan vaihdosta drillinkiin. Kävin käpistelemässä ja testailemassa kaikki merkit ja mallit mitä vain käsiini sain. hain asetta pienriistan pyyntiin välille kyyhkynen-hylje ja itselle soveltuvan löysin. Valintana Blaser D99 222rem. luotipiipulla. Tuo on täyttänyt ne odotukset mitkä sille itse asetin, aikalailla täydellisesti.
Jollekkin toiselle se on joku muu, mulle tuo. Drillinkiä hankkiessa on mielestäni tärkeintä kartoittaa tarkkaan mitä haluaa ja mitä aseelta odottaa, etsiä parhaiten omia mieltymyksiä vastaava ase, eikä sortua kompromisseihin ja "halpuuden" ansaan. Moni kaveri joka arvostelee drillun hankintaa typeryytenä laittaa 4000-5000€ aseeseen jota ei "raaski" käyttää, pistää saman rahan surutta moottoripyörään, kelkaan, vanhaan bemarin raatoon... Laaturaudassa on raha aina tallessa, toisin voi käydä 5000€ bemmun kanssa...
Mulla on kaikki aseet käyttöä varten, eikä siinä ajatella "raaskiiko", työt on mukava tehdä töihin ITSELLE parhaiten soveltuvilla työkaluilla Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 11.03.2016 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla drillinki on mukana silloin kun vastaan voi tulla hiirestä hirveen, eli kun jahdataan mitä vastaan tulee. Sitten kun tiedän ennalta mitä tuleman pitää niin valitsen vielä tarkoituksenmukaisimman jos sellainen on.

-supiluolille en drillinkiä ole ottanut enkä merihommiin ja ratahommissa hyvin maltilla mutta muuten sitten kyllä.

-mitä väliä kun ottaa kaapista minkä haluaa, ei drillingin omistaminen minulla sitä meinaa että se pitää jokapaikkaan raahata.

-mutta hieno ase ja oikein käyttökelpoinen kun osaa käyttää.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 11.03.2016 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun osaa käyttää, no joo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pihkat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 4611

LähetäLähetetty: 11.03.2016 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tätä olen miettinyt kauan. Miksi aina on väännettävä jokaisesta asiasta, yksi tykkä äidistä ja toinen tyttärestä. Minulla on rillu ollut vuodesta 2003 lähtien, enkä hankintaani ole katunut. Perän jouduin teettämään uuden kun alkuperäinen ei istunut, minun olkapäälle niinkuin olisi pitänyt.
_________________
Voi pihkat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 11.03.2016 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Drillinki jos pitää olla toinen piippu. Koiran kanssa riittää rihlakko, ja voi silläkin ampua pomppuun, usein ei aikaa tilaa kuin yhteen laakiin. Paikkoa ei ole, joten pitää olla oikea asenne. Rihlakon massa ja käyttö on jotenkin mukavampi ja selkeämpi. Kiväärinä yhtä hyvä kuin kaikki muutkin alle 200m etäisyydelle. Yleensä järkevämmät kaliiberit. Tätä voi valikoimassa täydentää normaalilla yleiskiväärillä ja ehkä myös raskaammalla pitkän matkan kiväärillä. Haulikko sitten maun mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 11.03.2016 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestä suomessa drillingin arvostusta heikentää osana nuo vanhat sauerit ja suhlit mitä tuntuu joka paikassa tulevan vastaan. Kehitys on mennyt drillingeissä ihan samalla lailla eteenpäin kuin haulikko/kivääri puolellakin. Saksassa näkee ihan selvästi että tätä vanhaa kalustoa dumpataan pois ja hinnat on sen mukaisia. Mutta ikävä kyllä noiden aseiden hinta on Suomessa edelleen liian korkealla. Oikeampi hintaluokka näille vanhoille aseille olisi siinä tonnin luokkaa.

Ettei nyt kukaan vedä hernettä nenään tästä kommentista niin kyllähän noilla vanhoilla aseilla vielä jahtaa siitä ei ole kiinni. Mutta sanoisin että paremminkin ne sopivat nykyään siihen tunnelman hakuun ja elämästä nauttimiseen nuotiolla. Ikävä tosiasia on että elämästä tulee aika vaikea kun haulipiiput on 16/70 (jopa joku 65mm pesälllä...) ja aseessa ei voi käyttää kuin kevyitä lyijylatauksia. Luoti piippu on vähän nykyään harvinaisempaa kaliiperia ja päällä -60 luvun zeissi ykkösen ristikolla ja hakasjaloilla. Edelleen sanon että kyllä tuolla aseella metsästää ja sitä on ilo käyttää mutta ikävä kyllä ainakin omasta mielestä tuon yhdistelmän aika on jo mennyt. Täysin käyttöpelejä mutta sopii parhaiten kavereille joille myös osa harrastusta ovat vanhemmat aseet ja tunnelmointi.

Vastaavasti uudemmat aseet joissa materiaalit ja valmistus on tehty nykyaikaisista materiaaleista ja nykyaikaisin konein on yleensä huomattavasti käyttäjä ystävällisempiä. Kaliiperina on nykyaikaiset magnum pesäiset hauliputket joihin saa helposti paukkua kaupoista ja niillä voidaan ampua myös korvaavia hauleja teräshauli magnum luokkaan saakka. Luoti piiput voivat olla paremmin nykyaikaiseen tarjontaan ja kysyntään sopivia. Piiput voivat olla vapaasti värähteleviä jotka eivät muuta osuma pistettä lämmetessään. Paljon tulee pieniä asioita joilla ei varmasti kaikille ole merkitystä mutta varmasti kaikki yhdessä helpottaa käyttäjän elämää.

Ja vielä kerran en sano että nuo vanhemmat drillingit olisi jo käyttöikänsä ylittäneitä siitä ei ole kyse mutta uusilla malleilla saa minun mielestä paljon paremman aseen. Toki hintakin on suurempi mutta niinhän asian kuulukin olla että vanha käytetty ei olekaan uuden hintainen. Moni ei tätä uskalla sanoa vaikka varmasti moni on tässä samaa mieltä. Tuskin kovinkaan moni metsästys haulikon ostoa suunnitteleva haavelee -70 luvun alkupään rinnakkaista suhlia. Toki näitäkin kavereita on mutta yleensä ajatukset pyörii uudemmissa mallleissa... miksiköhän?

Toki drillinki kaupassa hinta ja lompakko määrittelee sen millaista asetta etsii mutta ei se sitä tosiasiaa muuta että se tonnin maksava ja 40 vuotta vanha drillinki on juuri sellainen kuin olettaa voi. Ja se 4-5 tonnin uusi Blaser, Merkel tai Krieghoff ei vain yksinkertaisesti paini samassa sarjassa vaikka kuinka niin toivoisi. Mutta toivotaan että noiden vanhojen drillinkien hinta tippuu Suomessakin sille tasolle kuin niiden kuuluisi olla. Niin mahdollisimman monelle olisi mahdollista laittaa se drillinki vaikka se vanha mallikin ja tehdä oikeasti se päätös onko ase sopiva itselle ja mahdollisesti alkaa etsiin sitä uudempaa mallia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kepu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2005
Viestejä: 806
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 11.03.2016 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katsot asioita kovin mustavalkoisesti, overkill. Ei uudempi ole aina välttämättä parempi.

Syy miksi Saksassa "dumpataan" vanhaa kalustoa on status. Muutamia vuosikymmeniä sitten Suhlissa tehty drillinki oli kovin juttu mitä oli tarjolla ja jokaisella jahtimiehellä piti sellainen olla. Niitä tehtiin paljon ja myytiin paljon. Enää se ei sitä ole, eikä sellaisen "isovaarin aikaisen aseen" kanssa haluta esiintyä, koska statuksen mitta-asteikkohan mitataan pääasiassa muiden katseilla. Se mikä oli 50 vuotta sitten kovinta hottia on nyt miltei säälittävää, eikä sellainen sovi. Syy ei siis ole aseiden laadussa.

Status muuten ilmenee Saksassa muillakin mielenkiintoisilla tavoilla, joista yksi erikoisimmista on Saksanseisoja. Pienriistan puuttessa siitä on tullut metsästysmielessä miltei tarpeeton, mutta silti se pitää olla. Sen kanssa treenataan ja sitä esitellään. Varsinkin tätä viimeksi mainittua harrastetaan paljon, koska Saksanseisoja jos jokin kuuluu osana metsästyseliitin pukeutumiseen. Ei siitä sen enempää, mutta vinkkinä jos haluatte viimeisen päälle laadukkaan Saksanseisojan niin kannattaa ottaa selvää Saksan tarjonnasta.

Haulikkokalibereista en ole samaa mieltä. Elämästä ei tule sen vaikeampaa, ammutaanko 16, 12 vai 20 kaliberisella, kunhan panos käy asessa hyvin ja ampumaetäisyys on sen puitteissa mitä nyt haulikolla voidaan yleensäkin tavoitella. Ketut, jänikset ja kanalinnut saatiin reppuun vielä 1970-luvulle saakka pääasiassa 16 kaliberisilla aseilla kotimaassakin, eikä niiden jahdit noin metsästysmuotoina tai ampumatilanteina ole juurikaan muuttuneet tähän päivään. Mutta käsiteltävyydessä on valtava ero, 12 kaliberinen drillinki on aivan eri ase kuin vastaava 20 kaliberinen ja 16 on tottakai siitä välistä, eli kevyempi, sutjakkaampi ja vähemmän kömpelö. Oma haulinheitinkalusto on siirtynyt yksi kerrallaan kohti 20/76:tta ja olen ollut oikein tyytyväinen, rihlat tappaa hyvin ja drillingit ovat kuin luudanvarsia.

"Täysin käyttöpelejä mutta sopii parhaiten kavereille joille myös osa harrastusta ovat vanhemmat aseet ja tunnelmointi." on jetsulleen oikein sanottu. Tästä voisi järjestää uuden äänestyksen tyyliin "Minulla on samassa asekaapissa drillingin kanssa puoliautomaattihaulikko synteettisellä camotukilla ja pistoolikahvalla" (ei ikinä, kyllä, kyllä useitakin ja varsinkin italialaisia). Very Happy

Mutta sitten tuleekin se kaiken ydin, mihin koko tämä keskustelu tiivistyy: "Ja vielä kerran en sano että nuo vanhemmat drillingit olisi jo käyttöikänsä ylittäneitä siitä ei ole kyse mutta uusilla malleilla saa minun mielestä paljon paremman aseen." Sehän on justiinsa näin, mutta kun se ei silti tarkoita, että uudemmalla aseella saisi yhtään enemmän riistaa kuin vanhalla. Ei siinä tule samaa eroa kuin vaikkapa vanhalle yksipiippuiselle haulikolle ja nykyaikaiselle kaksipiippuiselle, koska ihan varmasti jälkimmäisellä saa enemmän saalista. Ja 4-5 tuhatta euroa on -tätäkään ei moni uskalla sanoa (sinua lainatakseni)- ihan älytön hinta taittuvasta aseesta. Ei se ole niin monimutkainen kapine, liikkuvia osia on vähän ja valmistuksen hoitavat cnc-koneet isoissa sarjoissa. Eikä tämä ole mitään kateellisten puhetta, on niitä minullakin, mutta silti olen tätä mieltä.

Ja vielä lopuksi, minusta Merkel ei kuulu samaan lauseeseen Krieghoffin ja Blaserin kanssa kun drillingeistä puhutaan. Tokihan se on hyvin tehty ja laatutuote, mutta eihän Merkelin aseissa kiväärejä lukuunottamatta ole tapahtunut mitään innovatiivista sitten 1950-luvun?
_________________
Die Jagd gehört dem Volke.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 11.03.2016 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hauska sinänsä että minä ainakin testasin uusiakin aseita ja silti ostin vanhan merkkelin tietoisena että se on vanha ja vanhaa tekniikkaa.


-käyttöön se tulee ja kunhan toimii, on tarkka ja sopii poskelle niin miksi ostaa muuta.

-magnumit ja teräshaulit saa unohtaa minun kohdalla drillinkihommissa täysin. Ammutaan niitä sitten muovitukkisupermagnumimakasiinipuoliautomaattavaihtosupistajapyssyllä.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 2 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com