Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
piikeli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.05.2005 17:24 Viestin aihe: Sorsa supistus? |
|
|
Eli nyt askarruttaa tällanen. Mitä supistusta käytätte sorsatuksessa?? Olisiko aivan hölmö ajatus käyttää vaikka jotain skeet supistusta tai vaikka parannettua sylinteriä. Ampumamatkathan ovat aika lyhyitä yleensä. Tällasilla supistuksilla voisi ainakin teoriassa saada aika hyvän peiton ja sorsia kenttään. Pääsin tollasella kokeileen kiekkojen rikkomista ja tulos oli ainakin parempi ku omalla 1/2 suppeella. Aattelin että toimisko se sorsillekin. Kertokaapa viisaammat... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
susilauma Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.05.2005 18:04 Viestin aihe: |
|
|
Toimivat mainiosti jos malttaa pysyä kohtuu holleissa max 30m. Kauemmaksi ei näin väljillä kannata ampua, muuten haavoittumistodennköisyys kasvaa liikaa. Jos olet melko rookie niin nämä lienee parhaat supistukset. Jos osaat ampuu niin tiukemmatkin soveltuu.
PS. kannatta ampua kuviot käyttämillään patruunoilla ja supistuksilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.05.2005 19:02 Viestin aihe: |
|
|
Hyvin voit käyttää avoimia supistuksia, kunhan muistat pitää hollit sopivina. Esm teräksellä ammuttaessa kuviot ovat yleensä käytettyä supistajaa tiukempia, kannattaa kokeilla ne paukut radalla ja katsoa paras (tasaisin) kuvio... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paavo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.05.2005 14:26 Viestin aihe: |
|
|
Parannetulle sylinterille 30m on siinä ja siinä. Skeet piipuille on jo liian pitkä matka. Joku panos antaa suppeamman ja joku tiukemman kuvion, joten testaus on tärkeää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jazka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.05.2005 14:54 Viestin aihe: |
|
|
Skeet supistajahan antaa jo 25 metriin laajan peiton ellen ole aivan väärässä taitaa olla peitto yli metrin leveä
tietty jos on pieniä hauleja niin kuvio on suppeampi ja jos vielä on vaikka 53grammanen 76mm magnum niin vielä tiheämpi peitto kun enemmän hauleja itse olen sen niin ymmärtänyt voin kyllä olla väärässä _________________ Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, ja sitä tikkua muistellaan sitten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
*Konna* ***
|
Lähetetty: 11.05.2005 17:11 Viestin aihe: |
|
|
Ite käytän sorsametillä päällekkäispiippusta haulikkoani, jossa on puolisuppea ja täyssuppea.. Tolleen voin valita haluamani supistuksen matkalle jossa lintu lentää.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paukku Masa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2005 09:10 Viestin aihe: |
|
|
Olen puoliautomaatti miehiä ja vaihdan supistusta vuorokauden mukaan.
Valossa kun matkan arviointi on helpompaa ja sorsat arempia pidän kiinni ylisuppeaa supistusta.
Aamu- ja iltalennoilla laitan puolikkaan tai ihan parannetunsylinterin koska tilanteet tulevat nopeammin ja usein sorsat "vievät hatun mennessään".
Kuvilta ammuttaessa puolikas olisi ihan hyvä, mutta toisaalta pitäisi pystyä ampumaan kauemmaksikin. Olenkin pitänyt kuvillakin ylisuppeaa.
Jokaisen täytyy kuitenkin itse pohtia millaisiin matkoihin ampuu ja millaisia ampumatilanteita on tiedossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vilu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2005 18:08 Viestin aihe: |
|
|
Merellä ei sylinteriä kannata käyttää koska siellä jos missä ammutaan pitkiltä matkoilta, ei aina, mutta usein kuitenkin. Joskus voi käydä säkä kun sorsat lentävät läheltä... _________________ Mitäköhän tähänki ny raapustais |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2005 18:37 Viestin aihe: |
|
|
vilu kirjoitti: | Merellä ei sylinteriä kannata käyttää koska siellä jos missä ammutaan pitkiltä matkoilta, ei aina, mutta usein kuitenkin. Joskus voi käydä säkä kun sorsat lentävät läheltä... |
Ei vai...
Hyvin voi käyttää, ei sitä mikään estä! Veteen ammuttaessa merilintuja on kuitenkin parempi ampua tiukemmalla piipulla/supistajalla. Syy, koska vedessä uiva lintu ei aina tarjoa niin suurta osumapinta-alaa kuin esm lentävä lintu. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juunas Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2005 11:45 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on ollu puolsuppee yleensä koko kauden putkessa. Se on minun mielestä sellainen sopiva yleissupistus millä pärjää aika hyvin joka tilanteessa. Pitää kyllä ens syksynä kokeilla tuota parannettua sylinteriä vaikka kyyhkyille ja sorsille jollain reissulla. _________________ Ei se ota jos ei annakkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunter 412 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 22.05.2005 12:28 Viestin aihe: |
|
|
Minä käytän sorsametällä yleensä toisessa piipussa parannettua sylinteriä ja toisessa piipussa joko 3/4 tai puolisuppeeta. Parannetussa sylinterissä riittää peitto oikealla paukulla 25-30 metriin. Veteen ammuttaessa kannattaa käyttää tiukempaa supistusta. Ykspiippusen omistajalle tuo puolisuppee vois olla aika kova sana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-KH- Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 22.05.2005 12:58 Viestin aihe: |
|
|
enpä malta tähän olla nyt sanomatta sitä vanhaa faktaa että osumakuvion syntyminen on erittäin monimutkainen prosessi ja tärkeämpää kuin supistusasteen miettiminen on mielestäni itselle sopivien kuvioiden etsiminen testaamalla.
Sylinterikin voi olla kohtuumatkoilta hyvä supistaja, mutta se edellyttää ehdottomasti patruunan testaamista juuri kyseiselle aseelle ja supistajalle.
Sama koskee myös väitettä että täyssuppealle voi yrittää hieman pidemmältäkin... nimittäin joskus esim. puolikas antaa huomattavasti parempiakin kuvioita pidemmillekin matkoille. Testaamaan siitä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ajokoiramiehiähän mie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2005 16:32 Viestin aihe: |
|
|
suhlin tosi suppee ja tosi tosi suppee:D kyllä putoaa ja vähän pitemmältäkin _________________ Erämies on eri mies! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vilu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.05.2005 20:43 Viestin aihe: |
|
|
Tietenkin pitkälti riippuu siitä, että missä on passissa, käyttääkö kuvia, valoisa/hämärä.
Ainakin meilläpäin sylinterillä saa heittää vesilintua, koska aina ampumamatkat ovat vähintään 30-35m. (merellä) _________________ Mitäköhän tähänki ny raapustais |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erä-Jorma Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.05.2005 21:41 Viestin aihe: |
|
|
Mä olen käyttäny nykyään ykspiippusessa vain puol suppeeta, koska sillä pärjää joka tilanteessa. Kun ostin aseen niin käytin täyssuppeeta koska mielestäni sillä oli ainut hyvä peitto, mutta kun pomppusorsia ampuu niin ei siitä paljon mitään jää jäljelle jos vertaa puolsuppeeseen ja kun ei sitä malta laskea kauemmaksikaan täyssuppeella. Puolikas on mun mielestä paras ykspiippuseen, parannettu antaa liian harvan peiton veteen ja täys hajottaa ainakin sorsat. Vieläkö on talossa kaksi noutajaa niin voi huolella ampua vähän pitempäänkin matkaan niin ei jää linnut haavakoksi _________________ Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|