Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:37 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
Mikä sitten on "oikea maasturi" lienee melko tavalla maku/tulkinta kysymys. Land Rover Defenderissäkään ei ole vakiona kuin Keskitasauspyörästön lukko... |
Sen määritelmä on vähän vastaajakohtaista.
Defenderiä pidetään oikeana maasturina.
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.
Perälukkon, jos siihen vielä laittaa, niin menee vähän liikaakin. Luultavasti vaan särkeen sen akselit ja vetarit kuten yleensä käy.. |
No pitoa on nykyään dodgessakin, kun hankin lumiketjut:
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2013/01/lumiketjut-maastoautoon.html
_________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:46 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.
|
Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:48 Viestin aihe: |
|
|
TRYKON kirjoitti: | Eli ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Rahalla saa taka-aksilalle lukon, joka ilmeisesti on ennen kuulunut vakiovarustukseen?
Kyllähän lähes kaikissa tämän päivän cittareissa on erikseen kytkettävä aksiloiden välinen lukko (paitsi honda). |
tarkoitat siis ilmeisesti ns. keskilukkoa eli sillä varmistetaan voiman siiro sekä eteen että taakse? En kuitenkaan usko sen olevan sama asia mainitsemissa citymaastureissa kun se tehdään kuin oikeassa nelivedossa kuten subarussa tai audissa. Se cittarin "lukko" on siis tietokoneen/elektroniikan ohjaamana päällä "maastoajomoodissa" ja/tai alle 30-50km/h...eli jos vauhti ylittyy niin lukko aukeaa. Ja viimeistään se aukeaa kun "sopiva lämpötila" tunnistetaan voimaa siirtävässä "levylukossa" tai muualla voimansiirtojärjestelmässä. Sen lämmön aikaansaaminen vaati sen x00m lumessa tai hiekassa mönkimistä/suttaamista...tai vaikka talvella perusmökkiteillä ison vaaran huipulle kelkkakärryä vetäessä => sitten siitä tulee 1 vetoinen "citymaasturi" kun subaru menee edelleen vähintään 2 pyörällä kaikissa tilantessa...oli vauhtia enemmän tai vähemmän tai sutattuna/möyrittynä vaikka kuinka paljon. _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:51 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: |
Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy |
Uusia autoja vertailin. Niitä ei kovin montaa Suomesta myynnistä löydy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 07.01.2013 15:05 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Wikke kirjoitti: |
Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy |
Uusia autoja vertailin. Niitä ei kovin montaa Suomesta myynnistä löydy. |
Uusia tuolla "markkinoilla" tarkoitinkin. Ainakin Mersulta, Suzukilta ja Jeepiltä löytyy, noin hätäseen pähkittynä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.01.2013 15:07 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | LG1 kirjoitti: |
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.
|
Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot. |
Missä on paremmat joustot vakiona kuin Rangessa, Discossa tai Defessä? _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 07.01.2013 15:49 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | LG1 kirjoitti: |
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.
|
Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot. |
Missä on paremmat joustot vakiona kuin Rangessa, Discossa tai Defessä? |
Rangessa ja Diskossa erillisjousitus, vielä enemmän tassua ilmassa. Tarkoitin että Defen vakio jousitus on jäykkä, johtuen jo suuresta kantavuudesta (sata kympeissä, pätkää en ole ajanut) en verrannut mihinkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.01.2013 18:20 Viestin aihe: |
|
|
OK. Joo, ihan uusista autoistahan ei varmaan monellakaan ole kokemusta rankassa maastossa, mutta perinteisesti Ranget, Diskot ja Defet ovat olleet parhaita joustojen osalta (alkseleiden liikkuminen, pehmeys jne). Toivottavasti eivät ole menneet pilalle
G-mersu on ihan OK, mutta ei niiden alusta jousta niin pitkillä liikkeillä mitä em. (tosin edelleen sillä varauksella että ihan uusimmista ei tietoa) _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 07.01.2013 19:06 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | Se cittarin "lukko" on siis tietokoneen/elektroniikan ohjaamana päällä "maastoajomoodissa" ja/tai alle 30-50km/h...eli jos vauhti ylittyy niin lukko aukeaa. Ja viimeistään se aukeaa kun "sopiva lämpötila" tunnistetaan voimaa siirtävässä "levylukossa" tai muualla voimansiirtojärjestelmässä. Sen lämmön aikaansaaminen vaati sen x00m lumessa tai hiekassa mönkimistä/suttaamista...tai vaikka talvella perusmökkiteillä ison vaaran huipulle kelkkakärryä vetäessä => sitten siitä tulee 1 vetoinen "citymaasturi" kun subaru menee edelleen vähintään 2 pyörällä kaikissa tilantessa...oli vauhtia enemmän tai vähemmän tai sutattuna/möyrittynä vaikka kuinka paljon. |
Sen verran kommenttia, että aika monessa uudemmassa Audissa on Haldex-tyyppinen kytkin akseleiden välillä juuri sen takia, että se on helpompi saada toimimaan elektroniikan (esim. ESP, ABS) kanssa. Lisäksi se on polttoainetaloudellisesti edullisempi kuin jatkuva neliveto, josta ei maantieajossa ole mitään hyötyä.
Esimerkiksi Borg-Warnerin kytkimessä on kuulalukitus, joten se ei luista, kun keskiakselin lukko on sähköisesti valittu. Tuo laatikko ei silloin kuumene mihinkään, koska levyt ei luista. Tuo levykytkin toimii vain automaattimoodissa ja on käyttäjän tyhmyyttä, jos sen saa "möyriessään" ylikuumenemaan. Tuo nopeusraja on tietysti totta, mutta aika harvoin yli 50 km/h nopeuksilla tarvitsee nelivetoa.
Tietysti kun lähdetään "oikeaan" maastoon, niin joku Torsen-tyyppinen ratkaisu on parempi. Suurimmalle osalle riittää kuitenkin kevyempikin versio ja ohjelmien kehittyessä nekin paranevat koko ajan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6374 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 07.01.2013 19:32 Viestin aihe: |
|
|
No kyllähän jatkuvasta nelivedosta on talvella maantielläkin hyötyä. Esim. liikenteen sekaan pääsee puikkaamaan ihan toisenlailla kuin tavallisella autolla.
Nämä citimaasturikeskustelut tuppaa aina menemään siihen että eihän niillä kuitenkaan mitään tee kun ei oo 100% lukkoja, jäykkiä akseleita jne. Ainakin tuossa omassa edellisen korimallin Foressa on ihan tarpeeksi lukkoja. Jatkuvalla nelivedolla kun ei ihan jokapaikassa sitä sutimista tapahdu kun jokainen pyörä saa sen 25 pinnaa vedosta. Sitä ei ole ikinä tarvinnut pukkaamalla tai vetämällä avittaa vaikka välillä lunta on lentänyt tuulilasille tai joskus kelirikkotiellä upottu melkein akseleita myöten saviseen tiehen.
Ts. ko. autossa on vetojärjestelmää tuommoseen autoon varmasti nokko. Kannattaa kokeilla että tietää mistä puhuu. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.01.2013 21:05 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: |
Sen verran kommenttia, että aika monessa uudemmassa Audissa on Haldex-tyyppinen kytkin akseleiden välillä juuri sen takia, että se on helpompi saada toimimaan elektroniikan (esim. ESP, ABS) kanssa. Lisäksi se on polttoainetaloudellisesti edullisempi kuin jatkuva neliveto, josta ei maantieajossa ole mitään hyötyä.
Esimerkiksi Borg-Warnerin kytkimessä on kuulalukitus, joten se ei luista, kun keskiakselin lukko on sähköisesti valittu. Tuo laatikko ei silloin kuumene mihinkään, koska levyt ei luista. Tuo levykytkin toimii vain automaattimoodissa ja on käyttäjän tyhmyyttä, jos sen saa "möyriessään" ylikuumenemaan. Tuo nopeusraja on tietysti totta, mutta aika harvoin yli 50 km/h nopeuksilla tarvitsee nelivetoa.
Tietysti kun lähdetään "oikeaan" maastoon, niin joku Torsen-tyyppinen ratkaisu on parempi. Suurimmalle osalle riittää kuitenkin kevyempikin versio ja ohjelmien kehittyessä nekin paranevat koko ajan. |
Joo, en tunne kaikkien cittareiden tekniikkaa, missä on levylukkoa ja missä kuulalukkoa. Audissa on kuitenkin suurimassa osassa Torseni, ainoastaan poikittaismoottoreissa (A3 ja TT ja ehkä joku urheilumalli R8 tms) menee haldeksilla. Tuo nopeusraja haitta ei tosiaan liity välttämättä maastoajoon vaan pikemminkin siihen tukevuuteen mikä normaaliajossa tulee mutkaisella tiellä tai ohituksissa tai vauhtia ottaessa johonkin mäkeen...eli siinä on se ero kytkeytyviin (tosin ehkä nykyiset kytkeytvät ovat jo niin nopeita että ei varsinaisia ongelmia kuitenkaan normaalille tavikselle). Löpöähän jatkuvalla nelivedolla vähän enemmän palaa joo. Mutta kaikki kiva maksaa ja subarun luokittelen oikeaksi nelivedoksi, joka toimii rankassa käyössä, vauhdissa ja hauskuuskerrointa on myös _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 07.01.2013 22:59 Viestin aihe: |
|
|
Nelivedosta on merkittävää hyötyä myös suuremmilla nopeuksilla. Talvikelin ohitus polanteen yli on erittäin varmaa kun on jatkuva neliveto. Tässä tilanteessa nelivedon kytkeytyminen esim. luiston esiintyessä, olisi erittäin vaarallista. Auton käytös muuttuisi kesken ohituksen.
Just hain mummon Vectran rautatieasemalta ja totesin, ettei enään ikinä kaksivetoa! Olihan se karseata kun sutii ja sutii eikä mihinkään mene _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRYKON Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Syy 2006 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 08.01.2013 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai uusissa audeissa enään Torsenia ole? Eikös ne ala olla Haldexeja kaikki? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 08.01.2013 11:40 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | Nelivedosta on merkittävää hyötyä myös suuremmilla nopeuksilla. Talvikelin ohitus polanteen yli on erittäin varmaa kun on jatkuva neliveto. Tässä tilanteessa nelivedon kytkeytyminen esim. luiston esiintyessä, olisi erittäin vaarallista. Auton käytös muuttuisi kesken ohituksen.
Just hain mummon Vectran rautatieasemalta ja totesin, ettei enään ikinä kaksivetoa! Olihan se karseata kun sutii ja sutii eikä mihinkään mene |
Eiköhän ESP auta enemmän luisteluihin kuin neliveto. Autoissa, joissa neliveto kytkeytyy automaattisesti se on ohjelmallsesti synkronoitu ESP:n ja ABS:n kanssa eikä siksi aiheuta ongelmia. Sen sijaan noissa jatkuvissa "mekaanisissa" nelivedoissa on ongelmia juuri elektroniikan sovittamisen kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 650 Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
|
Lähetetty: 08.01.2013 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Citymaastureissa automaattisesti (softalla) ohjautuva nelivedon kytkentä tuo kyllä vakautta ohitustilanteisiin. Kaasupolkimen asento jos on kytketty nelivedon ohjaukseen niin ohituksessa voimaa välitetään myös takapyöriin. Tähän suuntaa maantieajoon suunnitellut nelivedot väistämättä kehittyy, kiitokset energiataloudellisille vaatimuksille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|