OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Subaru Forester
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 59, 60, 61  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 07.01.2013 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 kirjoitti:
Kaarle Martel kirjoitti:


Mikä sitten on "oikea maasturi" lienee melko tavalla maku/tulkinta kysymys. Land Rover Defenderissäkään ei ole vakiona kuin Keskitasauspyörästön lukko... Rolling Eyes


Sen määritelmä on vähän vastaajakohtaista.
Defenderiä pidetään oikeana maasturina.
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.

Perälukkon, jos siihen vielä laittaa, niin menee vähän liikaakin. Luultavasti vaan särkeen sen akselit ja vetarit kuten yleensä käy.. Wink

No pitoa on nykyään dodgessakin, kun hankin lumiketjut:
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2013/01/lumiketjut-maastoautoon.html
Cool
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 07.01.2013 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 kirjoitti:

Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.


Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.01.2013 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRYKON kirjoitti:
Eli ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Rahalla saa taka-aksilalle lukon, joka ilmeisesti on ennen kuulunut vakiovarustukseen?
Kyllähän lähes kaikissa tämän päivän cittareissa on erikseen kytkettävä aksiloiden välinen lukko (paitsi honda).


tarkoitat siis ilmeisesti ns. keskilukkoa eli sillä varmistetaan voiman siiro sekä eteen että taakse? En kuitenkaan usko sen olevan sama asia mainitsemissa citymaastureissa kun se tehdään kuin oikeassa nelivedossa kuten subarussa tai audissa. Se cittarin "lukko" on siis tietokoneen/elektroniikan ohjaamana päällä "maastoajomoodissa" ja/tai alle 30-50km/h...eli jos vauhti ylittyy niin lukko aukeaa. Ja viimeistään se aukeaa kun "sopiva lämpötila" tunnistetaan voimaa siirtävässä "levylukossa" tai muualla voimansiirtojärjestelmässä. Sen lämmön aikaansaaminen vaati sen x00m lumessa tai hiekassa mönkimistä/suttaamista...tai vaikka talvella perusmökkiteillä ison vaaran huipulle kelkkakärryä vetäessä => sitten siitä tulee 1 vetoinen "citymaasturi" kun subaru menee edelleen vähintään 2 pyörällä kaikissa tilantessa...oli vauhtia enemmän tai vähemmän tai sutattuna/möyrittynä vaikka kuinka paljon.
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 07.01.2013 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:


Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy


Uusia autoja vertailin. Niitä ei kovin montaa Suomesta myynnistä löydy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 07.01.2013 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 kirjoitti:
Wikke kirjoitti:


Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy


Uusia autoja vertailin. Niitä ei kovin montaa Suomesta myynnistä löydy.


Uusia tuolla "markkinoilla" tarkoitinkin. Ainakin Mersulta, Suzukilta ja Jeepiltä löytyy, noin hätäseen pähkittynä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.01.2013 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
LG1 kirjoitti:

Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.


Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot.



Missä on paremmat joustot vakiona kuin Rangessa, Discossa tai Defessä?
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 07.01.2013 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petri r kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
LG1 kirjoitti:

Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.


Muitakin jäykkäakselisia markkinoilta löytyy, ja Defessä on vakiona aika ankeat joustot.



Missä on paremmat joustot vakiona kuin Rangessa, Discossa tai Defessä?


Rangessa ja Diskossa erillisjousitus, vielä enemmän tassua ilmassa. Tarkoitin että Defen vakio jousitus on jäykkä, johtuen jo suuresta kantavuudesta (sata kympeissä, pätkää en ole ajanut) en verrannut mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.01.2013 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

OK. Joo, ihan uusista autoistahan ei varmaan monellakaan ole kokemusta rankassa maastossa, mutta perinteisesti Ranget, Diskot ja Defet ovat olleet parhaita joustojen osalta (alkseleiden liikkuminen, pehmeys jne). Toivottavasti eivät ole menneet pilalle Smile

G-mersu on ihan OK, mutta ei niiden alusta jousta niin pitkillä liikkeillä mitä em. (tosin edelleen sillä varauksella että ihan uusimmista ei tietoa)
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9114

LähetäLähetetty: 07.01.2013 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petri r kirjoitti:
Se cittarin "lukko" on siis tietokoneen/elektroniikan ohjaamana päällä "maastoajomoodissa" ja/tai alle 30-50km/h...eli jos vauhti ylittyy niin lukko aukeaa. Ja viimeistään se aukeaa kun "sopiva lämpötila" tunnistetaan voimaa siirtävässä "levylukossa" tai muualla voimansiirtojärjestelmässä. Sen lämmön aikaansaaminen vaati sen x00m lumessa tai hiekassa mönkimistä/suttaamista...tai vaikka talvella perusmökkiteillä ison vaaran huipulle kelkkakärryä vetäessä => sitten siitä tulee 1 vetoinen "citymaasturi" kun subaru menee edelleen vähintään 2 pyörällä kaikissa tilantessa...oli vauhtia enemmän tai vähemmän tai sutattuna/möyrittynä vaikka kuinka paljon.

Sen verran kommenttia, että aika monessa uudemmassa Audissa on Haldex-tyyppinen kytkin akseleiden välillä juuri sen takia, että se on helpompi saada toimimaan elektroniikan (esim. ESP, ABS) kanssa. Lisäksi se on polttoainetaloudellisesti edullisempi kuin jatkuva neliveto, josta ei maantieajossa ole mitään hyötyä.

Esimerkiksi Borg-Warnerin kytkimessä on kuulalukitus, joten se ei luista, kun keskiakselin lukko on sähköisesti valittu. Tuo laatikko ei silloin kuumene mihinkään, koska levyt ei luista. Tuo levykytkin toimii vain automaattimoodissa ja on käyttäjän tyhmyyttä, jos sen saa "möyriessään" ylikuumenemaan. Tuo nopeusraja on tietysti totta, mutta aika harvoin yli 50 km/h nopeuksilla tarvitsee nelivetoa.

Tietysti kun lähdetään "oikeaan" maastoon, niin joku Torsen-tyyppinen ratkaisu on parempi. Suurimmalle osalle riittää kuitenkin kevyempikin versio ja ohjelmien kehittyessä nekin paranevat koko ajan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6374
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 07.01.2013 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllähän jatkuvasta nelivedosta on talvella maantielläkin hyötyä. Esim. liikenteen sekaan pääsee puikkaamaan ihan toisenlailla kuin tavallisella autolla.

Nämä citimaasturikeskustelut tuppaa aina menemään siihen että eihän niillä kuitenkaan mitään tee kun ei oo 100% lukkoja, jäykkiä akseleita jne. Ainakin tuossa omassa edellisen korimallin Foressa on ihan tarpeeksi lukkoja. Jatkuvalla nelivedolla kun ei ihan jokapaikassa sitä sutimista tapahdu kun jokainen pyörä saa sen 25 pinnaa vedosta. Sitä ei ole ikinä tarvinnut pukkaamalla tai vetämällä avittaa vaikka välillä lunta on lentänyt tuulilasille tai joskus kelirikkotiellä upottu melkein akseleita myöten saviseen tiehen.

Ts. ko. autossa on vetojärjestelmää tuommoseen autoon varmasti nokko. Kannattaa kokeilla että tietää mistä puhuu.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.01.2013 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
petri r kirjoitti:
.

Sen verran kommenttia, että aika monessa uudemmassa Audissa on Haldex-tyyppinen kytkin akseleiden välillä juuri sen takia, että se on helpompi saada toimimaan elektroniikan (esim. ESP, ABS) kanssa. Lisäksi se on polttoainetaloudellisesti edullisempi kuin jatkuva neliveto, josta ei maantieajossa ole mitään hyötyä.

Esimerkiksi Borg-Warnerin kytkimessä on kuulalukitus, joten se ei luista, kun keskiakselin lukko on sähköisesti valittu. Tuo laatikko ei silloin kuumene mihinkään, koska levyt ei luista. Tuo levykytkin toimii vain automaattimoodissa ja on käyttäjän tyhmyyttä, jos sen saa "möyriessään" ylikuumenemaan. Tuo nopeusraja on tietysti totta, mutta aika harvoin yli 50 km/h nopeuksilla tarvitsee nelivetoa.

Tietysti kun lähdetään "oikeaan" maastoon, niin joku Torsen-tyyppinen ratkaisu on parempi. Suurimmalle osalle riittää kuitenkin kevyempikin versio ja ohjelmien kehittyessä nekin paranevat koko ajan.


Joo, en tunne kaikkien cittareiden tekniikkaa, missä on levylukkoa ja missä kuulalukkoa. Audissa on kuitenkin suurimassa osassa Torseni, ainoastaan poikittaismoottoreissa (A3 ja TT ja ehkä joku urheilumalli R8 tms) menee haldeksilla. Tuo nopeusraja haitta ei tosiaan liity välttämättä maastoajoon vaan pikemminkin siihen tukevuuteen mikä normaaliajossa tulee mutkaisella tiellä tai ohituksissa tai vauhtia ottaessa johonkin mäkeen...eli siinä on se ero kytkeytyviin (tosin ehkä nykyiset kytkeytvät ovat jo niin nopeita että ei varsinaisia ongelmia kuitenkaan normaalille tavikselle). Löpöähän jatkuvalla nelivedolla vähän enemmän palaa joo. Mutta kaikki kiva maksaa Wink ja subarun luokittelen oikeaksi nelivedoksi, joka toimii rankassa käyössä, vauhdissa ja hauskuuskerrointa on myös Smile
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 07.01.2013 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nelivedosta on merkittävää hyötyä myös suuremmilla nopeuksilla. Talvikelin ohitus polanteen yli on erittäin varmaa kun on jatkuva neliveto. Tässä tilanteessa nelivedon kytkeytyminen esim. luiston esiintyessä, olisi erittäin vaarallista. Auton käytös muuttuisi kesken ohituksen.

Just hain mummon Vectran rautatieasemalta ja totesin, ettei enään ikinä kaksivetoa! Olihan se karseata kun sutii ja sutii eikä mihinkään mene
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRYKON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 280

LähetäLähetetty: 08.01.2013 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai uusissa audeissa enään Torsenia ole? Eikös ne ala olla Haldexeja kaikki?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9114

LähetäLähetetty: 08.01.2013 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hietala kirjoitti:
Nelivedosta on merkittävää hyötyä myös suuremmilla nopeuksilla. Talvikelin ohitus polanteen yli on erittäin varmaa kun on jatkuva neliveto. Tässä tilanteessa nelivedon kytkeytyminen esim. luiston esiintyessä, olisi erittäin vaarallista. Auton käytös muuttuisi kesken ohituksen.

Just hain mummon Vectran rautatieasemalta ja totesin, ettei enään ikinä kaksivetoa! Olihan se karseata kun sutii ja sutii eikä mihinkään mene

Eiköhän ESP auta enemmän luisteluihin kuin neliveto. Autoissa, joissa neliveto kytkeytyy automaattisesti se on ohjelmallsesti synkronoitu ESP:n ja ABS:n kanssa eikä siksi aiheuta ongelmia. Sen sijaan noissa jatkuvissa "mekaanisissa" nelivedoissa on ongelmia juuri elektroniikan sovittamisen kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 650
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2013 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Citymaastureissa automaattisesti (softalla) ohjautuva nelivedon kytkentä tuo kyllä vakautta ohitustilanteisiin. Kaasupolkimen asento jos on kytketty nelivedon ohjaukseen niin ohituksessa voimaa välitetään myös takapyöriin. Tähän suuntaa maantieajoon suunnitellut nelivedot väistämättä kehittyy, kiitokset energiataloudellisille vaatimuksille. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 20 Yht. 61

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com