OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaiken viljan koira
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mirinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2008
Viestejä: 109

LähetäLähetetty: 13.11.2013 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pölykeuhko kirjoitti:
MikaKy kirjoitti:
En kyllä itse hyväksy, että koira tulee hukalta pois, elukka joko löytyy,koira haetaan tai kutsutaan sieltä. En omaa seisojista kyllä paljonkaan kokemusta, mutta kuka sen tietää tuosta seisojien tiedottamisestakaan että onko riistaverien puutetta vai mitä? Käsittääkseni tätä ominaisuutta ei kuitenkaan opeteta koiralle? Yleensä laika- ja seisojamiehet ylistävät tätä koiransa tapaa ja muut kiroavat.


Shocked Shocked Shocked Mitähän se mahtaa olla,kun koira hakee isännän joskus hyvinkin kaukaa,vie yhteyttäpitäen takaisin linnuille ja ottaa uuden seisonnan, josta voidaan tehdä riistatyö ja mahdollinen pudotus ja nouto??Itse sanoisin tuota yhteistyöksi.Ihan vain esimerkkinä...



Kuinka kaukaa 100,200,500,1000,5000m? Ite näkisin et tyhmä koira jos seisoo kaukana(tutka kaulaan ja seisonnalle) ja sieltä pois lähtee, siis tosi tyhmä. Sama homma "haukkuvissa" roduissa jos on jotain lötäny ja saanu haukun ni sieltä ei pois tulla ennenkuin käsketään. Tämmöinen on minun mielestä sitä hyvää yhteistyötä, tämä vaan minun mielipide.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jounia
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Lok 2007
Viestejä: 40
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2013 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mirinen kirjoitti:
pölykeuhko kirjoitti:
MikaKy kirjoitti:
En kyllä itse hyväksy, että koira tulee hukalta pois, elukka joko löytyy,koira haetaan tai kutsutaan sieltä. En omaa seisojista kyllä paljonkaan kokemusta, mutta kuka sen tietää tuosta seisojien tiedottamisestakaan että onko riistaverien puutetta vai mitä? Käsittääkseni tätä ominaisuutta ei kuitenkaan opeteta koiralle? Yleensä laika- ja seisojamiehet ylistävät tätä koiransa tapaa ja muut kiroavat.


Shocked Shocked Shocked Mitähän se mahtaa olla,kun koira hakee isännän joskus hyvinkin kaukaa,vie yhteyttäpitäen takaisin linnuille ja ottaa uuden seisonnan, josta voidaan tehdä riistatyö ja mahdollinen pudotus ja nouto??Itse sanoisin tuota yhteistyöksi.Ihan vain esimerkkinä...



Kuinka kaukaa 100,200,500,1000,5000m? Ite näkisin et tyhmä koira jos seisoo kaukana(tutka kaulaan ja seisonnalle) ja sieltä pois lähtee, siis tosi tyhmä. Sama homma "haukkuvissa" roduissa jos on jotain lötäny ja saanu haukun ni sieltä ei pois tulla ennenkuin käsketään. Tämmöinen on minun mielestä sitä hyvää yhteistyötä, tämä vaan minun mielipide.


Et oo tainnu toimivalla seisojalla metsästellä ,tai seisojalla yleensäkään. Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 13.11.2013 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mirinen kirjoitti:
Kuinka kaukaa 100,200,500,1000,5000m? Ite näkisin et tyhmä koira jos seisoo kaukana(tutka kaulaan ja seisonnalle) ja sieltä pois lähtee, siis tosi tyhmä. Sama homma "haukkuvissa" roduissa jos on jotain lötäny ja saanu haukun ni sieltä ei pois tulla ennenkuin käsketään. Tämmöinen on minun mielestä sitä hyvää yhteistyötä, tämä vaan minun mielipide.

Tuosta samaa mieltä, että haukussa se on linnun pysyttävä. Seisojalla taas tilanne on eri. Kahta eri toimintamallia on olemassa. Mallissa 1 koira naulaa linnun valmiiksi, eli tekee tilanteen ihan kuin normaalistikin. Siinä siis lintu painautuu maahan ja koira seisoo läheltä lintua. Hetken seisottuaan, lähtee hakemaan isännän, ellei tätä ala muuten kuulua. Yhteistyön kliimaksi. Parhaimmat seisojat osaavat muuten tästä tilanteesta ryömiä takaperin, pitäen linnut painettuna! Usein kuitenkin linnut karkkoavat koiran lähdettyä tiedotukseen. Mallissa 2 koira ei oikeastaan rakenne tilannetta ollenkaan, ainoastaan lähtee tiedottamaan kuumasta hajusta. Tällöin puolestaan linnut on painamatta ja mikäli koira ei käy lintuja hoitamassa tiedotuksen tehtyään, voivat ne karkota liian kaukaa etenkin loppusyksystä.

Mitä tulee tuohon matkaan. Normaalisti seisoja hakee korkeintaan pari sataa metriä sivulle, ääritapaukset tässä unohdetaan. Seisonta sen sijaan voi syntyä hivenen kauemmaksikin, jos luovin päästä löytyy haju ja sitä lähdetään seuraamaan. Oma koira esim. nakuttaa hyvin tarkasti 150 m sisään kaikki luovit. Useammin, etenkin tunturissa, koira kuitenkin löytynyt seisonnalta jostain 150-200 m välistä! Koira ei ole tyhmä, jos seisoo kaukana, eikä etenkään jos tiedottaa linnut. Sanoisin karkeasti ottaen, että seisojan tiedotus vertautuu pystykorvan haukkuun - se on koiran tapa kertoa, missä on tilanne päällä! Tämänpä takia metsämaastossa tuo tiedottaminen on helkutin kätevää. Usein kuitenkin jo se, että isäntä tietää missä koira on auttaa hirveän paljon. Esim. oma koira ei säännöllisesti tiedota oma-aloitteisesti ja äänelläkin on vaihtelevia kokemuksia (eli suomeksi ei siis osaa tiedottaa vielä). Sen sijaan tiedän periaatteessa 95 % ajasta, missä suunnassa koira on haussa -> voin aika tarkasti päätellä, mistä kannattaa seisontaa lähteä etsimään. Tuo auttaa jo huomattavasti, yhdistettynä sopivasti näkyviin huomioliiveihin. Monesti sitä silti tulee käveltyä lähes koiran päälle.

Vielä vertauksena seisoja ja pystykorva jahtiin. Se tunne, kun tietää koiran löytäneen riistaa, mutta ei vielä ole paikallistanut koiraa on varmasti hyvin lähellä sitä, kun on hiipimässä koiran haukulle. Kyllä siinä helposti alkaa pumppu lyömään. Ja se tunne, kun sieltä kuusikon keskeltä sitten lopulta näkyy koiran silhuetti, viritettynä kiinteään seisontaan ja koiran elkeistä pystyy heti sanomaan, että nyt on lintu edessä... Suosittelen kokeilemaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Zamora
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Hei 2011
Viestejä: 238
Paikkakunta: Kairasha

LähetäLähetetty: 13.11.2013 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Oon kans ihmetellyt miksi laikoista jauhetaan suurriistakoiraa vaan? Ja sitkeää sellaista.. Meillä on jämy, karhukoira ja harmaa. Valkkejakin. Eikö laika voisi olla iso kaikenviljankoira? Nyt painotus hirvipuolelle..


Aika lailla oikeassa olet, itsekään en ymmärrä tuota joidenkin intoa jalostaa laikasta erityisen sitkeää. Minusta laikan ominaisuus suurehkona yhteistyötä tekevänä koirana tekee koirasta juuri laikan ja erottaa muista. Itellä on länsilaika ja pohjis ja melko lailla samanlaisia ne on käyttäytymiseltään. Haku, ytheydenpito, tottelevaisuus jne. Länkkäri hakee nopeampaa ja laajemmin ja pärjää hirven kanssa toki paremmin, kun kokoa on melkein tuplat verrattuna pohjikseen, mutta käyttäytyminen ja kulkeminen kummankin kanssa on samanlaista. Kait se on isännistä kiinni, että laikoista tehdään meillä pääsääntöisesti suurriistakoiria. Itsekin otin länkkärin alunperin hirvihommiin, mutta kyllä siitä enempi lintu-petokoira on tullut, vaikka hirvihommatkin hoituu. Länkkärin etuna esim. pohjikseen verrattuna tulee juurikin nuo maasto-ominaisuudet, kun on pikkasen isompi ja nopeempi ja myös kestävyyskin on sitä myötä parempi. Tästä johtuen lumella menee todella hyvin, siinä missä seisojakin, joten tuo petohomma on aikas toimivaa.

Enempää en viitsi tähän keskusteluun panostaa, tätä on viihdyttävä lukea, jokaiselle on kuitenki se oma koira ja itekki oon tämmönen romanttinen hömppä joka tykkää kuljeksia kairassa kahdestaan koiran kanssa ja yöpyillä tulilla. Jokainen tehköön kaikenviljankoiransa mistä tykkää, kaikista siihen varmasti jonkinlainen tulee, isännästä se on kiinni Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 13.11.2013 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Zamoralta hyvää tekstiä, saa nähdä mitä tuosta omasta "Simo Häyhästä" tulee, isluun itse päädyin juuri sen takia että pelkkää hirvikoiraa en kaipaa/halua, vaan tarkoitus olisi pyytää kaikkea laillista riistaa, jos hirvillä alkaa pysymään niin että kokeeseen alkais olla mahkuja, niin käydään kopasemassa sekin puoli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miketa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2009
Viestejä: 1070

LähetäLähetetty: 13.11.2013 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan se täysin eri asia, kun seisoja tulee tiedottamaan kuin että ajokoira jättää hukan selvittämättä. Täysin. Huono ajokki tulee hukalta pois, se on ihan selvä. Sen elämäntehtävä on tehdä sitä työtä. Jos isännästä tuntuu ettei huvita odottaa, se voi kutsua/hakea koiran pois. Mutta parhaat seisojat käsittääkseni tajuavat että kun isäntä on vieressä, pääsee avanssin kautta syömään linnunsydäntä ja siksi ukko kannattaa hakea mukaan. Yhteistyö on vain erilaista eri roduilla (ei ajokin yksinäistä puurtamista kyllä voi oikein yhteistyöksi sanoa Laughing ). Ajokoirakin oppii että kun aikansa painaa, pääsee latkimaan lämmintä verta. Näihin lähihakuisiin hirvikoiriin en ota kantaa.

Eli toinen rotu palvelee isäntäänsä erilailla kuin toinen.
_________________
Working cockerspanieli 06/2012
Pitkäkarvainen mäyräkoira 07/2012
Seropi ajokoira 20.08.2004
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 13.11.2013 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="miketa"] Näihin lähihakuisiin hirvikoiriin en ota kantaa.
.[/quote]

tä, siis mitenkä, et ota kantaa..... mitähän tuo ylläoleva sitten meinaa.... Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miketa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2009
Viestejä: 1070

LähetäLähetetty: 13.11.2013 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No itse olen ollut hirviporukassa, jossa "paras" koira oli kku. Se pysyi haussa isännästä suunnilleen kiväärihollilla. En halua kuitenkaan leimata koko rotua, mutta tuo yksilö ei kyllä mun silmissä nauttinut arvostusta vaikka sille ne vähät hirvet ammuttiinkin, koska sattui olemaan johtajan koira. Eli jos isäntä joutuu kahlaamaan kaikki risukot läpi että hirvi löytyy, koira on huono rotuun katsomatta. Perinteisesti tylsän harmaat koirat on olleet keskimäärin enemmän hirvikoiria. Itselle voisin ottaa kkn pennun HUIPPUvanhemmista.
_________________
Working cockerspanieli 06/2012
Pitkäkarvainen mäyräkoira 07/2012
Seropi ajokoira 20.08.2004
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 13.11.2013 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vaikka tuosta Huugon ja Lindan yhdistelmästä...?

siis näin:
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutaulu.aspx?RekNoE=FIN34319/05&ReknoI=FIN27005/08


Viimeinen muokkaaja, Bearclaw pvm 13.11.2013 16:21, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 21089
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2013 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Karhukoiran tulee ottaa haulla yhteyttä isäntäänsä, eikä se pidän olla liian sitkeä. Tämä on kirjattu rotumääritelmään. Toki haku pitää karhukoirallakin ulottua 1km päähän vähintään mutta haulla pitää ottaa yhteyttä. Jämyporukka monesti arvostaa tyyliä linkku auki ja kaadolla tavataan. Se onkin ehkä vähä sellainen jämyn tavaramerkki taas. Tämmösiä eroja roduissa on monesti linjattavissa. Koirat on toki yksilöitä mutta tiettyjä linjoja voidaan vetää. Kaikki rodut on jalostettu johonkin tietynlaiseen tyyliin metsästää. Näitä tyylejä pitäisi kunnioittaa kun koiria jalostetaan ja valita itselleen mieluinen rotu juuri rodun ominaisuuksien mukaan ei tyliin "otan laikan koska se on hieno sudenkaltainen koira".

Oli kyse sitten seisojista, pystykorvaisista lintu tai suurriistakoirista tai ajokoirista. Kaikkia niitä on jalostettu omaan tehtäväänsä eikä niiden tehtäviä voi oikein verrata keskenään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miketa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2009
Viestejä: 1070

LähetäLähetetty: 13.11.2013 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bearclaw kirjoitti:
vaikka tuosta Huugon ja Lindan yhdistelmästä...?

siis näin:
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutaulu.aspx?RekNoE=FIN34319/05&ReknoI=FIN27005/08


Ei nuilla äkkiä katottuna mitään aivan huipputuloksia oo vaikka kva koiria onkin. Ja mulle karhukoira tulisi muuhun kuin hirven pyyntiin, kaikenviljan koiraksi ja siksi tuo hakukin saa olla on hieman suppeampaa. Harmittaa ku melkein kaikista pystisroduista yritetään tehdä tonttu-ukkojen koiria.
_________________
Working cockerspanieli 06/2012
Pitkäkarvainen mäyräkoira 07/2012
Seropi ajokoira 20.08.2004
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 13.11.2013 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huugolle 3 karhua ja Lindalle 2, eli kyllä niillä vois ehkä muutakin metsästää kuin hirviä... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1906

LähetäLähetetty: 13.11.2013 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jounia kirjoitti:
mirinen kirjoitti:
pölykeuhko kirjoitti:
MikaKy kirjoitti:
En kyllä itse hyväksy, että koira tulee hukalta pois, elukka joko löytyy,koira haetaan tai kutsutaan sieltä. En omaa seisojista kyllä paljonkaan kokemusta, mutta kuka sen tietää tuosta seisojien tiedottamisestakaan että onko riistaverien puutetta vai mitä? Käsittääkseni tätä ominaisuutta ei kuitenkaan opeteta koiralle? Yleensä laika- ja seisojamiehet ylistävät tätä koiransa tapaa ja muut kiroavat.


Shocked Shocked Shocked Mitähän se mahtaa olla,kun koira hakee isännän joskus hyvinkin kaukaa,vie yhteyttäpitäen takaisin linnuille ja ottaa uuden seisonnan, josta voidaan tehdä riistatyö ja mahdollinen pudotus ja nouto??Itse sanoisin tuota yhteistyöksi.Ihan vain esimerkkinä...



Kuinka kaukaa 100,200,500,1000,5000m? Ite näkisin et tyhmä koira jos seisoo kaukana(tutka kaulaan ja seisonnalle) ja sieltä pois lähtee, siis tosi tyhmä. Sama homma "haukkuvissa" roduissa jos on jotain lötäny ja saanu haukun ni sieltä ei pois tulla ennenkuin käsketään. Tämmöinen on minun mielestä sitä hyvää yhteistyötä, tämä vaan minun mielipide.


Et oo tainnu toimivalla seisojalla metsästellä ,tai seisojalla yleensäkään. Question


Joo....täällä vois muutamat kaikkitietävät edes hieman perehtyä eri roduilla metsästykseen,ennenkuin aletaan lässyttään pas*aa.Tutkat voi sitten jättää niille ajaville ja haukkuville roduille.Homma pelaa seisojilla mainiosti ilman tutkaakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Derzu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 2457
Paikkakunta: Suomenselän vierillä, Perho

LähetäLähetetty: 13.11.2013 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovasti outoa tuntuu moniriistaisuus olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peura-esari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2007
Viestejä: 3209
Paikkakunta: Kaljalla

LähetäLähetetty: 14.11.2013 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun koiralle on amputtu metto, teeri, pyy, riekko, kiiruna, fasaani, peltopyy, jänis, rusakko, vesilintuja erilaisia, kettu, supi, mauri, näätä, minkki, metsäkauris, varis, lokkeja, harakka, räksä. Ei tietenkään seisontaan kaikkia, mutta koiran avulla jotenkin.


Tuosta nyt puuttuisi äkkiseltään vielä karhu, hirvi, peurat, masse, villisika..


Kaverin koiralla kyllä ollut majava seisonnassa, sekin olisi periaatteessa mahdollista siis saada.. Mulle ainakin monenviljan koirana tönöttäjä piisaa hyvin, hirveä ja karhua kun ei tule oikeestaan jaagattua.
_________________
Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 11 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com