Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
petri r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.05.2005 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se ihan hyvä kaliiberi on kun käytät kunnon paukkuja ja osut sinne minne pitääkin. Itse oon ampunut swedulla 8 hirveä joista 7 aikuista. Suurin ollut 15-piikkinen. Yleensä jäänyt alle 50m päähän osumasta. Yksi 4-piikkinen sonnin meni 100m hyvästä keuhko-osumasta, ammuin pellolle 170m päähän. Silti luoti kahlasi läpi (Trophy Bonded Bear Claw). Hyvä paukku on Norman Vulcan, siinä taitaa olla eniten potkua tehdaslatingeista ja vahva rakenne. Jäämäpainot huonoimmillaan 60% (läheltä ammuttuuna selkärangan alaosan läpi), normaaliosumassa jotain 80-90% luokkaa. Tosin otanta aika pieni, yleensä puhaltaa läpi. Mukava ampua kun painavahko ase ja pieni rekyyli.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kyy Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 10.05.2005 20:34 Viestin aihe: |
|
|
Joo... kiitoksia hyvistä vastauksista Täytyy varmaan kokeilla Noita Norman Vulcan paukkuja, kun monet on kehuneet hyväksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kilppari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2005 14:37 Viestin aihe: |
|
|
Onkos tullu kaatoja 6,5:lla Megalla?Moni on kyl väittäny Oryxin olevan Vulkania parempi,mut tiedä häntä.Onkohan sillä luodilla sit kuiteskaan niin suurta väliä.Norma ja Lapua on nyt kuiteskin niin merkittävät valmistajat,etteivät nyt ihan "tappokyvytöntä" hirviluotia päästä markkinoille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Huoleton Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2005 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä oryx voittaa mennen tullen tuon vulcanin ja megan myös, ainakin minun ja kaverini kokeitten perusteella. Kaliiberina on kylläkin testeissä ollut tuo legendaarinen .308. Olen myös 9,3X62:sella kokeillut megaa ja oryxiä ja myös tässä kaliberissa totesin oryxin paremmaksi. _________________ Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peezzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2005 19:26 Viestin aihe: |
|
|
Totta kai juottamalla yhdistetty vaippa ja lyijy-ydin pysyy paremmin kasassa kuin Mega. _________________ Halipatsuipa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Huoleton Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.05.2005 08:23 Viestin aihe: |
|
|
Nii-in sitäpä oryxiä minä oon piipussa pitänykkin _________________ Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ansutti Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 03.06.2005 10:58 Viestin aihe: |
|
|
Ihan hyvä kaliiperi hirvelle. Riittää hyvin tuo 10.1 gramman kokoinen luoti hirven kaatoon. Paljo sinusta itsestä kiinni, se kuinka pitkälle juoksee hirvi osuman jälkeen.Ja pitäähän se jonkin matkaa juostankin, jos on oikea oppinen osuma. Silloin pitää hälytys kellojen soida, jos tipahtaa heti.
Varmasti puheet 10,1 luodin huonon maineen suhteen vaikuttaa se, kun 308 oli vissiin vuosia sitten saativilla jotain 10 gramman luotia, joka ei pelannut "olleenkaan"
Siitä käsitys ettei se tämäkään pelaa.Sellaisilla joilla ei ole kokemusta 6.5x55 kaliiperin aseista.
Muistaakseni ei viime vuonna tarvinnut jälestää niitä hirvejä mistä lähti 6.5x55 luoti hirveä kohti.Kyllä ne melko läheltä osumapaikkaa löyty(<100m) Ja vielä sen verran, että ei joku erehdy luuleen ,että itseä kehuu, niin en ampunut itse sillä.Ens syksynä kyllä kuljetan mukana 6.5x55 kaliiperin kivääriä, kun se nyt hankittu.Ja vaikka olis 30-06 kaapissa.
Ja muistakaa, että radalla käynti "suurentaa" hirvenkylkeä huomattavasti enemmän, mitä suurikaliiperinen kivääri! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kahtto1 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.07.2005 23:02 Viestin aihe: |
|
|
En tiedä sitten kun jotkut haukkuvat, että 6,5x55 on sama kuin sukkapuikolla tökkisi hirveä, kun on sen mallinen kuula, mutta hyvinhän tuo viime syksynä tappoi. Ampumaetäisyys 75metriä ja vasa karkasi noin 100metriä kahdesta keuhko-osumasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtaaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Maa 2004 Viestejä: 2693 Paikkakunta: EU:n maakunta
|
Lähetetty: 02.07.2005 23:26 Viestin aihe: |
|
|
kahtto1 kirjoitti: | En tiedä sitten kun jotkut haukkuvat, että 6,5x55 on sama kuin sukkapuikolla tökkisi hirveä, kun on sen mallinen kuula, mutta hyvinhän tuo viime syksynä tappoi. Ampumaetäisyys 75metriä ja vasa karkasi noin 100metriä kahdesta keuhko-osumasta. |
Vanhojen 308-urautuneiden ukkojen höpinöitä. Ja 9,3 ja suuremmilla puoli hirveä räjähtää taivaan tuuliin ja rekyyli on järkyttävä...
Siis näiden "urautuneiden" ukkojen mielestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.07.2005 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Minäkin kuulin, että kun tuolla minun 9.3:lla ampuu hirven, niin pitää tuoda kaivinkone paikalle. Mielessäni on pirullinen ajatus, että jos tulevaisuudessa suurentaisi kivääriä. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juunas Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.07.2005 15:12 Viestin aihe: |
|
|
Tuota en meidänkään porukan äijissä tajua että kaikilla on se käsitys että 308:sia isompaa ei saisi hirvimetsälle tuoda, kun menee puoli hirveä monttuun jos isommalla ampuu. Itse käytän 308:sia, mutta minulla ei ole mitään isompireikäisiä vastaan. Ei ne ainakaan enempää tee sitä vereslihaa kuin 308.. _________________ Ei se ota jos ei annakkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JpLe Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.07.2005 18:48 Viestin aihe: |
|
|
Miksei 6.5X55 kelpaa, on sillä kaadettu tuhansia ja taas tuhansia hirviä, kunhan vaan ampuja osaa asiansa. Jos meinaa käyttää asetta muuhunkin, on se parempi kuin .338 WM.
IItsekin ammuin aikoinaan .338 Win Magilla, ja allekirjoitan kyllä milloin tahansa, että ko. kaliiperissa on valtavasti voimaa, eikä tarvitse jäljitellä myöhemmin. Esim. Sakon 16.2 gramman Hammerhead tekee kyllä sellaisen tällin, että sillä kaatuu mikä tahansa otus euroopan eteläosista pohjoisnavalle eikä tee edes heikkoa. Tosin kevyellä kiväärillä rekyyli on aika mehevä, joten vaimennin kannattaa olla jos niin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
piki Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.08.2005 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Jaaha...mitähän sanois...tuolla 338 wm:llä moni ampuu syksyllä myös linnut.
Eli teeret ym. mitä sattuu syksyn mittaan tulemaan vastaan. Ei 338 kokovaippa luoti tee sen pahempaa jälkeä, kuin pienempi asekkaan. Ja se on otettava huomioon, että lentorata on suora verrattuna moneen muuhun kaliiberiin.
Ja sama ase pelaa syksyllä hirvijahdissa ja ei tarvitse epäillä tehoja hankalissakaan olosuhteissa...missä pienemmillä tulee ongelmia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 17.08.2005 20:29 Viestin aihe: |
|
|
Ruotsissa kaavaillaan lyijykieltoa myös kiväärin luoteihin v 2008.
Meillä mentänee samaan muutaman vuoden viiveellä.
Rata-ammuntakin on lyijyn kanssa kohta katkolla(?), kts viimeinen Urheiluampuja.
6,5x55:lle ei taida hevin löytyä korvaavaa luotia, joka täyttäisi nykyisen tehovaatimuksen. Tai vakautuisi kunnolla pituutensa vuoksi.
Pitkällä tähtäimellä en nyt hankkisi 6,5 mm kivääriä ainoaksi hirvensurmaksi, vaikka ensimmäiset 4 sellaisella ammuinkin... _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyymetso Vieras
|
Lähetetty: 17.08.2005 23:38 Viestin aihe: |
|
|
[ulg
Viimeinen muokkaaja, Pyymetso pvm 23.02.2006 19:12, muokattu 1 kertaa |
|