Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 18.02.2015 22:13 Viestin aihe: |
|
|
Ei oikeeta Land cruiseria saa 4 pyttyisenä. Ne on ollu aina 6 sylinterisiä. Nyt on sitten siirtymä 8 pyttyisiin. Samoja mäntiä käytetään sitten 2,2 L 4 koneessa ja 4,5 L 8- koneessa. Ja kuin sattumalta noissa Cat -D moottoreissa ja V8 dieselissä on samaa oireilua kautta maailman ja puolimoottoria on ainoina oikeana korjauksena mennyt aika paljonkin. Vika loppui siis n 2008 malleihin. Onhan noita paljon takseilla ollut sellaista 700 000 Km ajettujakin, eikä ole moottorista edes öljyn tippaa valunut ulos. Automaattilootan kanssakin ehdin hätiin, ennekuin alkoi pilaantua. 90 000 ajetussa laatikossa oli jäljellä sellainen musta liera, joka näytti enemmänkin vedeltä, kuin öljyltä ja sai vaihtaa ne 5 kertaa ennekuin laatikko palasi normaali tiukkuuteen. Eli kaikki puheet automaatin öljyjen kestävyydestä vaihtamatta koko auton iän ovat silkkaa paeskaa. Olen sen huomannut jo entistenkin Land cruiserien kohdalla, ettei kannata odotella laatikon lepsahtamista. Nostin siitä maahantuojalle aika kohtuullisen metelin ja taitavat nykyään jopa kysellä lootan öljyvaihdon intoa, johon kannatta vastata myönteisesti. 300 000 km muut viat on ollu etulaakeri rupesi rouskumaan mutkassa 250 000 km kohdalla ja piti sitten vaihtaa varmuudeksi molemmat. Tonni meni siihen. Takajarru mäntä juuttui ja söi levyn parissa tuhannessa kilometrissä täydellisen selväksi. Tuo oli 296 000 km. Vaihdoin molemmat satulat mäntineen, kun korjaussarja olisi maksanut 185€ per puolisko ja täysin uusi 320 €. Työtunneissa säästyi rahat ja takajarrujen täydellinen uusinta molemmin puolin oli 1200 €. Siinä on korjaushistoria 300 000 km. Takapuskuri on poikki ja pientä lommoa ovessa, muttei viitti laittaa liikaakaan, jos pientä osumaa joskus ottaa.
Ja tietty vielä, että kaasuneste jousitus on pelannut ilman mitään huomiota nykyisessä. Vanhassa sai josku vaihtaa niitä hiilisilta potenttiometrejä sieltä takapäästä, kun auton perä yhtäkkiä vaikka kesken kaupunkiajon pomppasi maksimi asentoon. Muutaman kerran oon nähny muitakin hyökkäysasentoon juuttuneita, eikä meinaa oikein pokka pitää, kun siihen vierelle asettuu. Tuo potikka maksoi muistaakseni jotain 60 € paineen, mutta monet ei varmaan äkkää, että mistä kyse, kun perä nousee. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 23.02.2015 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä kuulla oikein omistajan kokemuksia!
Onko uudempikorisesta 2007 ja sitä uudemmista Pajeroista vielä foorumilaisille kertynyt kokemuksia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 25.02.2015 22:58 Viestin aihe: |
|
|
Noista öljyistä kun oli puhetta, niin yksinkertaistetusti kaikille d4d dieseleille (ainakin neli pyttyisille) pitää nykyisin olla acea c2 luokan öljy. Dpf:n takia, mutta vaikka ei olisi koko dpf:ää, ei tuosta luokasta ole haittaa. Se erittäin matala tuhkainen ja ns. energy conserving öljy. 5W-30 käy, mutta kun meillä on pakkasta, ei 0W-30 olisi pahitteeksi. Hyvä yleisöljy on vaikka mobil esp, se on 5W-30, mutta on testatusti aivan rajoilla etteikö sen voisi luokitella 0w-30 öljyksi. Se on myös nykyisin kohtuu hintaista, johtunee siitä että se on hyvin yleinen muissakin automerkeissä. Tosiaan en ole varma onko toyotalla eri ohjeet esim lc:n kasikoneelle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 25.02.2015 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Tuota Mobil Esp 5W-30:sta oon Jeep Grand Cherokeen 3 litran dieselissä käyttänyt. Mietin vain että nyt taitais halvempiki öljy mennä kun EGR on tukittu. Eihän se yks pönttö kallista ole mutta vajaa 10 litraa jo maksaa. Noh eipä noissa öljyissä kannata säästää.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 26.02.2015 02:08 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä taas tuo acea2 luokitus on haittatekijä, koska Se tarkoittaa, että sieltä on poistettu voitelun kannalta hyvät rikkiyhdisteet lähes kokonaan. Mutta jos et sitä käytä, niin huohottimet on kohta aivan tukossa. Itte siis vaihdan noita öljyjä n. 7500 km välein, koska ne alkaa silloin jo olla loppusuoralla ja sen huomaa jo käynnistäkin. Long life ei kuulu meikäläisen uskontoon ollenkaan, vaan taitaa olla ihan tehtaiden hilpeitä keksintöjä, jotta auton käyttökustannukset näyttäisivät teknareiden testeissä hienoilta. En nyt muista sitä tarkkaa termiä niille suojaaville rikkiyhdisteille, mutta olisko ollut ASAP tai SAPS. Kai ne alkaa pikkuhiljaa kehittelemään uusia tilalle. Olen itselleni kyllä tilannut tuonne Toyotan huoltoon erikseen TMO 0w-30 acea 2 öljyä tuota 2,2D-Cat moottoria varten. Eivät pidä hyllyssä, kun on hintavaa ja kaikille kelpaa kuulemma 5w-30:kin. Isompaan moottoriin on vielä muutama kanisteri Castrollin samaa 0w-30 jäljellä, jota ei enää oikein löydy acea 2:na mistään. Eli jos ottaisi nuo katalysaattorit ja hiukkasloukut pois, niin saisi käyttää parempia öljyjä diesel koneessa, joissa on reilusti noita voiteluyhdisteitä jäljellä. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 26.02.2015 10:21 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Mun mielestä taas tuo acea2 luokitus on haittatekijä, koska Se tarkoittaa, että sieltä on poistettu voitelun kannalta hyvät rikkiyhdisteet lähes kokonaan. Mutta jos et sitä käytä, niin huohottimet on kohta aivan tukossa. Itte siis vaihdan noita öljyjä n. 7500 km välein, koska ne alkaa silloin jo olla loppusuoralla ja sen huomaa jo käynnistäkin. Long life ei kuulu meikäläisen uskontoon ollenkaan, vaan taitaa olla ihan tehtaiden hilpeitä keksintöjä, jotta auton käyttökustannukset näyttäisivät teknareiden testeissä hienoilta. En nyt muista sitä tarkkaa termiä niille suojaaville rikkiyhdisteille, mutta olisko ollut ASAP tai SAPS. Kai ne alkaa pikkuhiljaa kehittelemään uusia tilalle. Olen itselleni kyllä tilannut tuonne Toyotan huoltoon erikseen TMO 0w-30 acea 2 öljyä tuota 2,2D-Cat moottoria varten. Eivät pidä hyllyssä, kun on hintavaa ja kaikille kelpaa kuulemma 5w-30:kin. Isompaan moottoriin on vielä muutama kanisteri Castrollin samaa 0w-30 jäljellä, jota ei enää oikein löydy acea 2:na mistään. Eli jos ottaisi nuo katalysaattorit ja hiukkasloukut pois, niin saisi käyttää parempia öljyjä diesel koneessa, joissa on reilusti noita voiteluyhdisteitä jäljellä. |
Mikä nykypäivänä olisi sitten hyvä öljy jos koneessa ei ole EGR:ää tai DPF:ää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 26.02.2015 13:29 Viestin aihe: |
|
|
Tiedä sitten nykyisistä, mutta vanhemmissa käytin aina Mobil 1 0w-40. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Viimeinen muokkaaja, euroshopperi pvm 26.02.2015 23:20, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 26.02.2015 14:30 Viestin aihe: |
|
|
Tuo EGR kyllä nokeaa öljyä melko hyvin. Nyt kun se on kiinni niin huomaa silmälläkin eron varsinkin vaihdon jälkeen. Aiemmin se oli aina heti muutama km vaihdon jälkeen samanlaista tervaa kuin ennen vaihtoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 26.02.2015 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Tuostahan niitä voi vähän vilkaista. Muistaakseni Mobil 1 on A5/B5 luokituksella ja taitaisi kelvata ilman loukkua oleviin.
Petrol
A1 Fuel economy petrol
A2 Standard performance level
A3 High performance and/or extended drain
A5 Fuel economy petrol with extended drain capability
Diesel
B1 Fuel economy diesel
B2 Standard performance level
B3 High performance and/or extended drain
B4 For direct injection passenger car diesel engines
B5 Fuel economy diesel with extended drain capability
Heavy-duty diesel
E1 Non-turbo charged light duty diesel
E2 Standard performance level
E3 High performance and extended drain
E5 High performance and extended drain including some API specs
E6 Euro 4 engines – low SAPS (sulphated ash, phosphorous, sulphur) for vehicles with DPF
E7 Euro 4 engines – exhaust after treatment /exhaust gas recirculation
Diesel vehicles with diesel particulate filter (DPF)
If you have a diesel car fitted with a DPF you must use one of the latest 'low SAPS' (Sulphated Ash, Phosphorous, Sulphur) oils. Using 'normal' oil instead of low SAPS can result in blocking of the DPF.
C1 Low SAPS (0.5% ash) fuel efficient
C2 Mid SAPS (0.8% ash) fuel efficient, performance
C3 Mid SAPS (0.8% ash) _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vikilius
Liittynyt: 26 Mar 2014 Viestejä: 6 Paikkakunta: Savo
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
kukkohousu Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Tam 2010 Viestejä: 960
|
Lähetetty: 02.03.2015 15:52 Viestin aihe: |
|
|
Useampi vuosi ja toinen Land Cruiser menossa. En enää edes viitsisi harkita muuta maasturia. Huoltoihin mennyt neljässä vuodessa sama, mitä Disco2 söi viikossa. Aivan sama onko ollut +20 tai -35, niin auto lähtee käyntiin kylmänä tai lämpimänä. Molemmat autot ovat olleet korotettu. Eka oli KZJ95 ja nyt -05 vuoden 120. Jos on tullut liian paha paikka ja uskallus loppunut, niin olen sulkenut silmäni, painanut kaasua ja antaa auton hoitaa loput. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|