OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

EU aikoo kieltää itselataavat aseet!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 158, 159, 160  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RautaKoira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hei 2014
Viestejä: 87

LähetäLähetetty: 16.11.2015 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kansilapäällikkö Paivi Nerg arvioi äsken YLE:n ykkösaamussa, että asedirektiivi tulee tarkasteltavaksi Pariisin iskujen takia. Taitaa tulla häiriintyneitä kieltoja. Nyt kannattaa olla yhteydessä päättäjiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rehe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2010
Viestejä: 154
Paikkakunta: Kalottialue

LähetäLähetetty: 16.11.2015 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Outoa jos suomalaisten aseenomistukseen vaikuttaisi isiksen teot sillä suomihan tukee isistä maksamalla suomesta lähteneille isis taistelijoille täydet kela tuet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7527

LähetäLähetetty: 16.11.2015 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jossain tämän päivän uutisviidakon kätköistä löytyy artikkeli jossa todetaan Belgiaan pesiytyneen runsaasti jihadisteja " Koska sotilaallisen tyylisiä aseita saa helposti 500:lla eurolla". Samaan artikkeliin viittasi Radio Puheen toimittaja " Jihadisteja on Belgiassa paljon koska on lepsu aselaki".

Ennen Pariisin iskuja enimmäkseen aseiden kulkeutumista selitettiin Jugoslavian sotien kaluston kulkeutumisella nykyään enemmän tarvitseville.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 16.11.2015 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Terrorism Policy Responses to the Attacks in Paris

...
3. to reduce the supply of illegal firearms throughout Europe as a priority in the EuropeanMultidisciplinary Platform Against Criminal Threats (EMPACT);
...
5. Firearms
• To increase EU member states’ participation in the Operational Action Plan on firearms adopted by the Standing Committee on Operational Cooperation on Internal Security (COSI), and to fully implement all existing measures dealing with “fighting illicit firearms trafficking”,20 Europol could present a state of play on the use by member states of Europol’s firearms database, while the Commission could make proposals to improve information exchange mechanisms and the collection and destruction of prohibited weapons, and examine possibilities for harmonisation of rules for the demilitarisation of firearms and the trade of firearms via the Internet.
...
As regards firearms, Commissioner Avramopoulos announced the need to review existing legislation on firearms and the Commission’s intention to submit to the European Parliament and the Council a report on the situation and on whether new legislative or non-legislative proposals are needed. More specific ideas were outlined by DG Home Affairs on 27 January in a debate on “Counter-Terrorism, Radicalisation and Foreign Fighters”, which took place at LIBE Committee in the European Parliament following the events in Paris on 7 January and in the run-up to the informal JHA Council on 29-30 January in Riga and the European Council on 12 February.
...
On the basis of the above, the following policy recommendations are put forward:
5. One aspect of the Paris attacks that is particularly worrying is the availability of illicit arms like those of the attackers. Central to reducing the supply of illegal firearms is better controls. Substantial progress has been made across the EU in controlling and monitoring the availability and sale of components for explosive devises. Clearly, more efforts need to be put into controlling and monitoring access to firearms. An assessment of the gaps and challenges affecting the use of SIS II for these purposes should be carried out, in close cooperation with the European Parliament.

https://www.ceps.eu/system/files/LSE81Counterterrorism.pdf
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9118

LähetäLähetetty: 16.11.2015 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selvyyden vuoksi manittakoon, että tuo CEPS:n paperi on päivätty helmikuulle 2015 ja viittaa edellisiin Pariisin iskuihin tammikuun alussa 2015.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1375

LähetäLähetetty: 16.11.2015 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Postin tuomaa, boldit ja alleviivaukset ylläpidon.

Lainaus:
Jussi Halla-aho
Euroopan parlamentin jäsen

European Parliament
WIB 04M107
60 rue Wiertz
B-1047 Brussels
Brysselissä 16.11.2015
Ajankohtaiskatsaus tuliasedirektiivin uudistamishankkeisiin
Tiedotusvälineet kertoivat aiemmin syksyllä, että EU:n komissio on valmistelemassa esitystä ampuma-asedirektiivin muuttamisesta. Sisäministeriön julkisuuteen antamien tietojen mukaan esitykseen sisältyisi mm. joidenkin tai kaikkien itselataavaa kertatulta ampuvien (eli puoliautomaattisten) kiväärien siviiliomistuksen kieltäminen sekä internetissä tapahtuvan aseiden ja niiden osien myynnin lopettaminen.
Tiedot ovat herättäneet huolta, sillä puoliautomaattisia kivääreitä käytetään paitsi eräissä suosituimmista urheiluammuntalajeistamme myös sovelletussa reserviläisammunnassa (SRA), joka on reserviläisten omaehtoista ja -kustanteista ampumataidon ylläpitoa. Nettikaupan kieltäminen taas synnyttäisi hyvin vaikeita tilanteita Suomen kaltaisessa maassa, jossa etäisyydet myyjän ja asiakkaan välillä ovat usein hyvin pitkiä.
Harrastajien keskustelupalstoilla on vallinnut jonkinasteinen paniikkitunnelma, ja olenpa kuullut lupaviranomaistenkin joillakin poliisilaitoksilla kertoneen asiakkaille, ettei puoliautomaattisiin aseisiin kannata enää hakea lupia, koska EU kieltää ne kohta.
Olen saanut ihmisiltä paljon tiedusteluja tähän aiheeseen liittyen, mutta en ole halunnut ryhtyä kommentoimaan komission esitystä pelkkien huhujen ja hajatietojen varassa. Kokoustin torstaina 12.11. ymmärtääkseni asiasta hyvin perillä olevan komission virkamiehen kanssa. Keskustelun ja saamani materiaalin perusteella näyttää siltä, että jopo on lähtenyt keulimaan sisäministeriön virkamiehillä, etenkin kansliapäällikkö Päivi Nergillä, eikä tilanne ole niin paha kuin voisi kuvitella. Selostan seuraavassa komission "tiekartta-paperin" sisältöä.


Tausta

EU-maiden kansallisia ampuma-aselainsäädäntöjä ohjaa vuonna 1991 voimaan tullut ja vuonna 2008 muutettu tuliasedirektiivi (91/477). Lainsäädäntöjen yhdenmukaistaminen nähtiin aikanaan välttämättömäksi, koska sisärajojen valvonnasta ja tullitarkastuksista luovuttiin. Direktiivi oli kuitenkin hyvin ylimalkainen ja tulkinnanvarainen, eikä tavoitetta eli aselakien harmonisoitumista saavutettu. Ase, joka on sallittu yhdessä jäsenmaassa, voi olla kielletty toisessa. Ase, joka on luvanvarainen yhdessä jäsenmaassa, voi olla ilmoituksenvarainen toisessa. Aseiden merkinnät ja deaktivointistandardit vaihtelevat jäsenmaasta toiseen, eivätkä kansalliset tietokannat keskustele keskenään.
Tämä kirjavuus, yhdistettynä rajojen valvomattomuuteen ja ihmisten vapaaaseen liikkumiseen, luo porsaanreikiä, joita rikolliset voivat käyttää ja käyttävät hyväkseen. Ainakin osassa tänä vuonna tehdyistä islamistisista terrori-iskuista (Pariisi, Kööpenhamina, Thalys-juna, uudelleen Pariisi) käytettiin AK-47-rynnäkkökiväärejä, jotka oli koottu eri maissa eri tavoin deaktivoiduista aseista kannibalisoiduista osista, tai entisiä sotilasaseita, jotka oli konvertoitu sarjatulitoimisista puoliautomaattiksi, myyty sellaisina laillisesti siviilimarkkinoilla, ja myöhemmin muutettu laittomasti takaisin täysautomaattisiksi.


Esitettävät toimet

Kuten edellä sanoin, muutospaine on osittain kumuloitunut viimeisten 24 vuoden aikana ja liittyy kansallisten lainsäädäntöjen kirjavuuteen. Tarvetta on esimerkiksi aseluvan saamisen edellytysten sekä asekategorioiden harmonisointiin. (Suomalainenkin harrastaja on varmasti sitä mieltä, että esimerkiksi sellaiset kansalliset kummajaiset kuin "muu ase"- ja "taskuase"-kategoriat voitaisiin vähitellen kuopata.) Erilaiset aselainsäädännöt ja epäsymmetriset ja toisistaan eristetyt kansalliset tietokannat tekevät myös rajat ylittävästä laillisesta asekaupasta ja aseiden siirtämisestä hyvin byrokraattista, mikä sotii sisämarkkinoiden periaatteita vastaan.
Komissiossa tiedostetaan, että direktiiviä ei voida uudistaa eikä kansallisia aselakeja harmonisoida nopealla aikataululla ja ilman perusteellisia vaikutusarvioita. Täsmälliset suunnitelmat ja vaikutusarviot on tarkoitus tehdä vuoden 2016 aikana. Toisaalta niin komissiossa kuin neuvostossa pidetään välttämättömänä puuttua pikaisesti niihin porsaanreikiin, joita terroristit ovat tämänkin vuoden aikana menestyksekkäästi käyttäneet hyväkseen. Sitä vaihtoehtoa, että ei tehtäisi mitään, ei tällä hetkellä ole.
Toimenpiteet jaetaan tämän vuoksi pikaisesti toteutettaviin muutoksiin, joista annetaan esitykset jo ensi vuoden alussa, ja joita pidetään siinä määrin vähäisinä, ettei niiden katsota vaativan perusteellisia vaikutusarvioita, sekä pitkän aikajänteen kehityshankkeisiin, joita kuvasin toiseksiedellisessä kappaleessa. Listaan seuraavaksi komission paperissa esitetyt pikaiset muutosesitykset.
1) Merkinantoaseiden ("signal and alarm weapons") sisällyttäminen direktiivin piiriin
Tällä halutaan luoda yhteiset tekniset kriteerit sille, mikä on merkinantoase.
2) Yhteiset säännöt aseiden ja niiden osien merkinnöistä
Voimassa oleva direktiivi vaatii jäsenmaita varmistamaan, että kaikki markkinoilla olevat aseet on joko varustettu merkinnöin ja rekisteröity tai pysyvästi deaktivoitu. Se, mitkä osat on merkitty, ja mitkä osat katsotaan "oleellisiksi" ("essential components"), vaihtelee kuitenkin huomattavasti.
3) Aseiden etämyynnin rajoittaminen
Komissio esittää, että aseiden ja niiden osien etämyynti (erityisesti internetissä) kiellettäisiin muilta kuin laillistetuilta asekauppiailta ja välittäjiltä.
4) "Demilitarisoitujen" aseiden kielto
Kansallisilla viranomaisilla on selkeää näyttöä siitä, että puoliautomaattisiksi muunnettuja aseita ja muutettu uudelleen sarjatulitoimisiksi, ja että tällaisia aseita on päätynyt rikollisten ja terroristien käyttöön. Komissio ehdottaa, että aiemmin sarjatulitoimisten puoliautomaattisten aseiden myynti kiellettäisiin.
5) Yhteiset deaktivointisäännöt ja A-kategoriaan kuuluneiden deaktivoitujen aseiden kielto
Komissio esittää yhteisiä ja tiukkoja ("stringent") ohjeita ampuma-aseiden deaktivoinnille. Lisäksi esitetään, että A-kategoriaan (lähinnä sarjatuliaseet) kuuluvien deaktivoitujen aseiden siviiliomistusta rajoitettaisiin. Pohdinnassa on kaksi vaihtoehtoa:
a) Täyskielto, poikkeuksena museot ja vastaavat entiteetit.
b) Näihin aseisiin voisi saada erityisistä syistä (kuten keräilyperusteella) luvan samoilla edellytyksillä kuin toimiviin A-kategorian aseisiin.
6) Tietojärjestelmien harmonisointi ja tiedonvaihto
Nykyinen direktiivi edellyttää, että jäsenmailla on vuoden 2014 loppuun mennessä sähköinen rekisteri aseista ja niiden omistajista. Tämä tavoite on saavutettu. Rekisterit eroavat kuitenkin sen suhteen, mitä tietoja omistajista kerätään, ja sisältyvätkö asekauppiaiden ja valmistajien varastot niihin. Komissio aikoo lisäksi selvittää, millä edellytyksillä kansalliset rekisterit voitaisiin kytkeä toisiinsa niin, että nopea tiedonvaihto etenkin hätätilanteissa olisi mahdollinen.
Miltä tämä vaikuttaa Suomesta katsoen?
Kuten edellä totesin, sisäministeriön liikkeelle laskemat tiedot ja huhut ovat synnyttäneet paniikkia harrastajakunnassa. Toisin kuin keskustelupalstoilta voi lukea, komissio ei ole esittämässä nettikaupan täyskieltoa, puoliautomaattisten kiväärien, erityisesti ns. "reserviläiskiväärien", täyskieltoa, sarjatuliaseiden täyskieltoa tai rajoituksia lipaskapasiteettiin. Amerikkalaistyyppistä assault weapon -lainsäädäntöä, jolla hyökättäisiin tiettyjä kosmeettisia ominaisuuksia kuten pistoolikahvoja, suujarruja tai liekinsammuttimia vastaan, ei liioin ole tiedossa.
Nähdäkseni komission esityksellä ei ainakaan tässä muodossa olisi kovin suuria vaikutuksia aseiden omistamiseen tai ammunnan harrastamiseen Suomessa. Kansalliset deaktivointimääräyksemme ovat jo nyt erittäin tiukat. Puoliautomaattiseksi muunnettuja entisiä sarjatuliaseita näkee jonkin verran reserviläis- ja practical-ammunnassa, mutta pääasiassa niissä käytetään puoliautomaattiseksi valmistettuja kivääreitä, joita ei voi muuttaa sarjatulitoimisiksi ja joita komission esitys ei näillä näkymin olisi koskemassa.
Pitkän aikavälin muutokset, esim. lupaehtojen ja asekategorioiden harmonisointi, sisältävät tietysti uhkakuvia, koska - kuten hyvin tiedämme - lobbaustyö kaikkien tuliaseiden kieltämiseksi jatkuu herkeämättä. Näistä asioista kannattaa kuitenkin keskustella vasta sitten, kun ne ovat ajankohtaisia.
Mitä tehdä?
Komissiosta annettiin ymmärtää, että oikea hetki vaikuttaa komissioon on tulevien viikkojen ja kuukausien aikana. Talossa tunnistetaan virkamiesosaamisen rajallisuus, ja siellä ei haluta tehdä huonoa esitystä vain siksi, että epäkohdista ei saatu palautetta ajoissa.
Ehdotan siis, että suomalaiset harrastajajärjestöt laatisivat kukin oman toimintansa näkökulmasta selkeän ja tiiviin (= a4 tai pari) lausunnon komissiolle evästykseksi. Olisi tärkeää, että lausunnoissa tuotaisiin esiin nimenomaan oman harrastuksen tarpeita, eikä lähdettäisi jyrisemään siitä, miten kaikki kiristykset ovat tarpeettomia. Sitä vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole, että mitään ei tehtäisi, koska sekä Eurooppa-neuvosto että Oikeus- ja sisäasiain neuvosto (JHA) ovat edellyttäneet komissiolta ripeitä toimia. Liioin ei kannata hyökkäillä sellaisia kiristyksiä vastaan, joita ei näillä näkymin kukaan ole ajamassa.
Jos ei halua asioida suoraan komission kanssa, lausunnot voi lähettää minulle. Kiikutan ne sitten suoraan oikeaan paikkaan.
Tämä kirje on julkinen, ja sitä saa lainata ja levittää haluamallaan tavalla.

Disclaimer

Tämä kirje viittaa keskusteluihin, joita käytiin ennen viimeperjantaisia terrori-iskuja Pariisissa. Kyseiset tapahtumat varmasti kasvattavat painetta toimia nopeasti. Lisäksi korostan, että kirjeessä luetellut toimenpide-ehdotukset ovat vasta ideoita. Kaikki niistä eivät välttämättä päädy lopulliseen, piakkoin annettavaan esitykseen. Toisaalta mukaan voi tulla uusia toimenpiteitä.


Ylläolevaa sivuten lausuntomme (SAHS) viime perjantain kuulemistilaisuudessa:

Lainaus:
SAHS:n lausunto hallintovaliokunnan selvitykseen 13.11.2015

Viite E 60/2015 vp

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Liiteasiakirja/Documents/EDK-2015-AK-22071.pdf



Asia Valtioneuvoston selvitys: Asedirektiivin muuttaminen

Suomen Asehistoriallinen Seura ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausuntonsa. Näyttää myös siltä, että olemme asiassa täysin samoilla linjoilla Sisäministeriön kanssa, mutta eräät täsmennykset ovat paikallaan.



Mahdollinen EU-aloite



Suomen Asehistoriallinen Seura kannattaa tietenkin aserikollisuuden vastaisia toimia, mutta laillinen aseiden valmistus, myynti, omistaminen ja käyttäminen näiden toimien kohteena ovat väärät eivätkä tue tavoitetta aseturvallisuuden parantamisessa. Toimet tulisi keskittää nimenomaan rikollisiin ja aseiden saamiseksi pois rikollisilta.

Komission lausunnossa huomiomme kiinnittyy siihen, että –kuten aiemmin esityksessä E 167/2013 vp - Laillisesti hallussa pidetyt, varastetut ja salakuljetetut aseet yleistetään yhteen ryhmään ja vieläpä niin, että nimenomaan salakuljetetuilla aseilla tehtyjä terroritekoja käytetään verukkeena puuttua aivan toiseen asiaan, eli laillisiin aseisiin. Kyse on siis käytännössä tekosyyn hyödyntämisestä.

EU:ssa esitetään mahdollista sarja-automaattiaseiden sekä puoliautomaattiaseiden kieltoa siviilikäytössä edes deaktivoituna. Suomessa ja muuallakin käytetään hyvin paljon puoliautomaattisia eli itselataavia aseita sekä metsästys- ja urheiluammunnassa. Myös reserviläiset pitävät yllä maanpuolustuskuntoaan ampumalla puoliautomaattiaseilla, joiden ominaisuudet vastaavat Puolustusvoimien käyttämiä aseita muilta ominaisuuksiltaan. Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa ja EU:n pitkänä rajalinjana Venäjään olisi outoa antaa signaali suomalaisen reserviläisharjoitteluna alasajosta.

Tämän tyyppisten aseiden tulee säilyä jatkossakin laillisina. Tässäkin kohdassa tulee huomioida, mitä merkitystä jonkin asetyypin kieltämisellä on perustuslain kannalta. Perustuslaissa on turvattu kansalaisten omaisuuden suoja. Tämän rikkominen vaatisi erityisiä lainsäädännöllisiä toimia ja johtaisi suuriin korvauksiin valtion taholta. Käytännöllisesti katsoen kaikki pistoolit ovat itselataavia, joten herää epäilys siitä, että ehdotus on vain ja jälleen kerran "naamioitu" pistoolikielto.

Lisäksi on huomioitava, että Suomen Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana suuren määrän sarjatuliaseita sekä toimivina (hyväksytyille keräilijöille), että varsinkin deaktivoituna yleisessä myynnissä.



Liiteasiakirjan sisällöstä

Lainaus:



"Koska deaktivoiduilla sarjatuliaseilla ei ole juurikaan keräilyllistä merkitystä, niiden kieltäminen siviileiltä ei aiheuta merkittävää haittaa Suomen aseharrastukselle. Sarjatuliaseisiin tulisi jatkossakin voida antaa keräilyperusteisia hankkimislupia museoille mukaan lukien museoita vastaavat yksityiskokoelmat. Sarjatuliaseisiin on jatkossakin voitava myöntää lupia esim. testaustarkoituksiin."


Mainitussa kohdassa on jäänyt huomioimatta:

1) Kieltämässä sarjatuliaseiden omistaminen myös deaktivoituna tekee käytännössä mahdottomaksi siirtää keräilijöillä olevia tuhansia sarjatuliaseita lailliseen omistukseen missään muodossa keräilijän kuollessa jne. Museot jne. eivät voi, eikä niillä pääosin ole tarvettakaan maksaa tai edes vastaanottaa näitä esineitä. Käytännössä tällaisella päätöksellä puututtaisiin yksityiseen omaisuuteen muuttamalla se arvottomaksi.

2) Suurempi kysymys on se, että Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana tuhansittain, mahdollisesti kymmeniä tuhansia sarjatuliaseita deaktivoituna. Näitä esineitä on myyty siis yleisessä myynnissä "kenelle tahansa", ei pelkästään keräilijöille. Esimerkiksi 2000 -luvulla mm. deaktivoitua Suomi-konepistoolia M31 myytiin Hämeenlinnan puolustusvoimien myymälässä 150 euroa / kpl kenelle tahansa. Esineet olivat niin suosittuja, että myyntiä aloitettiin rajoittaa "1 per asiakas" -määräyksellä. Näitä esineitä myydään edelleenkin useiden yrittäjien toimesta.

Käytännössä Suomessa on siis kymmeniä tuhansia deaktivoituja konetuliaseita eriasteisessa koristekäytössä, joten vahvistamalla mainittu direktiivi olisimme pian samassa tilanteessa mitä oli tapahtua hiljan säädetyn ja kumotun räjähdeasetuksen kanssa. Meille syntyisi kymmeniä tuhansia "rikollisia", joiden omistamien esineiden arvo käytännössä nollattaisiin.





Suomen Asehistoriallinen Seura ry

aselakitoimikunta



Juhani Jokinen Jussi Peltola
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Mar 2006
Viestejä: 978
Paikkakunta: Vehkalahti

LähetäLähetetty: 17.11.2015 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Halla-ahon kirjeessä tuli siis vastaus pari sivua aiemmin esiin nousseeseen kysymykseen siitä, mikä itselataava on helposti muunnettavissa sarjatuliaseeksi.

Näyttää siis siltä, että komissio on (tai ainakin oli, ennen viime perjantaita) ajamassa pikemminkin tässä viestiketjussa aiemmin linkitetyn tiekarttaraportin mukaisia toimenpiteitä kuin Suomen sisäministeriön esiin ottamia worst case -skenaarioita. Toivotaan, että tämä linja pitää.

Järjestöt voivat omalta osaltaan auttaa tämän toiveen toteutumisessa lähettämällä oman, asiallisen vastineensa/mielipiteensä Halla-ahon esittämällä tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 17.11.2015 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse mietin tuota Halla-ahon kirjoittamaa muutettu puolareista osiota yleisesti. Sain ainakin itse tuosta käsityksen että henkilö, jonka kanssa H-A on keskustellut olisi siinä käsityksessä / tiedossa?!?, että nuo terroristien hallusta löydetyt vehkeet on siviilivehkeistä muutettu. Liekkö näin. Pimeitä sarjapelejä kun on Ranskassa mediatietojen mukaan helposti saatavilla niin olisi perin outoa että terroristit sepittelisivät niitä itse. Toki heillä on aikaa suunnitellessaan iskua maailman tappiin, mutta kuitenkin. Onko tämä kuitenkin Brysseliin syötettyä tarkoituksellista disinformaatiota?
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 17.11.2015 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AK47 tyypin ase on varmasti muutettavissa ja tietotaitoa löytynee. Sitä tässä vaihessa mahdoton sanoa oliko aseet muutettu joistakin pa "ressuaseista", tutkinta selvittänee. Ja missä kaikissa euroopan maissa juuri nämä aseet on sallittuja. Osassa maista lansäädäntö lienee löysempi, toisissa tiukempi kuin suomessa. Myös aseiden salakuljetus on kaiketi melko mahdoton estää kokonaan.

Asesäännöistä löysin tämän: http://www.gunpolicy.org/firearms/region

Regulation of Semiautomatic Assault Weapons:
In Belgium, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorisation
In Finland, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted under licence in some cases
In Sweden, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorization
In the United Kingdom, private possession of semi-automatic assault weapons is prohibited (näkynee "IRA vaikutus")
In France, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted under licence
In Germany, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorisation
In Italy, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorization
In Denmark, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorization
In Norway, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted under license
In Estonia, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted under license
In Spain, private possession of semi-automatic assault weapons is permitted only with special authorization


Viimeinen muokkaaja, Supe pvm 17.11.2015 12:37, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JapiTre
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2012
Viestejä: 2090
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 17.11.2015 12:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä Belgiasta heidän "onnistuneesta" aselaista. Aselaki on tiukimmasta päästä Euroopassa, mutta, mutta...
http://nra.fi/kun-belgia-aseet-kielsi-paasihteerin-kirjoitus/
_________________
V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 17.11.2015 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JapiTre kirjoitti:
Vielä Belgiasta heidän "onnistuneesta" aselaista. Aselaki on tiukimmasta päästä Euroopassa, mutta, mutta...
http://nra.fi/kun-belgia-aseet-kielsi-paasihteerin-kirjoitus/


Ainakaan tästä päätellen kaikkea ei ole Belgiassa kielletty:
http://www.gunpolicy.org/firearms/region/belgium

Esim. käsiaseiden kohdalla:
In Belgium, private possession of handguns (pistols and revolvers) is permitted only with special authorisation
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15844

LähetäLähetetty: 17.11.2015 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilenhän uutisissa oli juttua että siellä Brysselin keskustassa on lähiö josta voi käydä ostamassa AK:ita jos on tarvetta, ilmeisesti niitä on vuotanut entisen itäblokin maista takavuosina. Ja jonne kuulemma kaikkien viimeaikaisten Keski- ja Etelä-Euroopan terroristi-iskujen jäljet johtaa. Ranskastakin uutisoitiin löytyneen kymmeniä aseita (en muista mitä termiä käytettiin, oliko rynnäkkökivääreitä tai muita). Mitäpä noita siviilipyssyistä kannattaa tehdä jos tehdastekoisten saatavuus on tuota luokkaa.

Toki tilanne voisi olla erilainen jos tuollaisia pyssybasaareja ei olisi, eikä vapaata liikkuvuutta, silloin voisi näillä siviilipyssyjen kielloilla olla jotain merkitystä. Mutta tuokin tilanne olisi hyvä ensin nähdä ennen kuin aletaan summittain kieltämään kaikkea mitä itse ei tarvitse. Aikamoisilla kylpyammeilla näyttää Välimeren ylikin pääsevän, kai sieltäkin jotain pyssyjä saataisiin tuotua jos kova tarve olisi, eikö nytkin Pariisin iskujen tekijöistä ole tunnistettu pari Välimeren etelärannikon maista kotoisin olevaa. Ja pommiainesta tuntuu löytyvän, pitäiskö siviiliräjähteetkin kieltää ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 17.11.2015 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Breivik pärjäsi vähemmällä (ruger mini), mutta teki lisäksi lannoitteista jytkyn Oklahoman tapaan. Kuulemma viranomaiset oli jotekin hajulla kun hän tilaili välttämättömiä kemikaaleja, mutta mitäs jos vastaava toistuu jossain muualla? Kuorma-auto täynnä muokattua apulantaa on isohko pommi.

Pariisin tekijöistä tais osa olla peräti Belgian ja Ranskan kansalaisia.

Epäilen, että nyt tuo brysselin lähiö kollataan melko tarkasti…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 17.11.2015 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinpä jopa YLE:n mukaan:

Lainaus:

Ulkomaat 16.11.2015 klo 15:53
Mistä terroristit saavat aseensa?

Ranskassa ovat voimassa tiukat aselait, joilla rynnäkköaseiden hankkiminen on kielletty. Pariisin terrori-iskujen jälkeen tehdyissä ratsioissa on kuitenkin löydetty kasapäin rynnäkkökiväärejä eri puolilta Ranskaa.

Pariisin perjantain terrori-iskuissa on Isisin ohella toinenkin yhteinen taustavoima – Kalasnikov.

Räjähdepanoksin vyöttäytyneet terroristit aloittivat iskunsa silmittömällä rynnäkkökiväärin tulituksella. Järkyttävän veriteon uhreista pääosa ammuttiin kylmästi lähietäisyydeltä.

Ranskan parlamentti hyväksyi maaliskuussa 2012 lain, jolla kiellettiin rynnäkköaseet. Samalla laittoman aseen omistuksesta langetettavia tuomioita korotettiin. AK-47 Kalashnikov-tyyppisen rynnäkkökiväärin ostaminen ei nykysääntöjen mukaan ole laillista.

Mistä sitten Euroopassa toimivien terroristien aseet ovat peräisin?

Rynnäkköaseet pääosin Balkanin peruja

Alunperin Venäjällä kehitelty AK-47-rynnäkkökivääri on maailman yleisin sarjatuliase. Sitä on valmistettu Venäjällä, Kiinassa ja useissa muissa maissa arviolta 100 miljoonaa kappaletta.

Terroristien aseiden kohdalla syyttävä sormi osoittaa Balkanille, minne venäläiset asevalmistajat toimittivat hövelisti aseita Jugoslavian sisällissodan (1991–1995) aikana. Sodan päätyttyä Bosniassa, Kosovossa ja Serbiassa oli sveitsiläisen tutkimuslaitoksen mukaan kuusi miljoonaa asetta.

Europolin mukaan huomattava osa Euroopan laittomista aseista on peräisin juuri Länsi-Balkanilta. Vanhemman mallin Kalashnikovien hinta on Europolin mukaan 300–700 euroa. Näitä tappavia aseita on päätynyt runsain määrin niin katurikollisten kuin terroristienkin haltuun.

Ranskassa suuri määrä laittomia aseita

Tiukasta aselainsäädännöstä huolimatta Ranskassa on kasapäin laittomia aseita. Ranskan poliisi takavarikoi vuonna 2010 kaikkiaan 2 700 laitonta asetta. Laittomien aseiden määrä on tuosta vuodesta kasvanut merkittävästi.

Viime vuoden lokakuussa Ranskan poliisi ratsasi aseiden salakuljettajien renkaan ja pidätti 48 henkilöä. Laittomia aseita löytyi satoja. Kolme kuukautta tämän jälkeen tapahtui tuhoisa terrori-isku Charlie Hebdon toimitukseen. Laittomat aseet puhuivat.

Viime yönä Ranskan poliisi teki tuhoisan terrori-iskun jälkimainingeissa lähes 200 kotietsintää. Saaliina 30 Kalashnikovia ja käsiasetta sekä yksi sinko.

Asekilvassa rikolliset ja terroristit näyttävät olevan monta askelta lainsäätäjiä ja poliisia edellä.

Reijo Lindroos

http://yle.fi/uutiset/mista_terroristit_saavat_aseensa/8458875?ref=leiki-uup
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12390

LähetäLähetetty: 17.11.2015 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos jollekin on riittävästi kysyntää, ei se kieltämällä lopu. Rahalla kyllä saa.
Huumeita on kovasti koitettu kieltää. Ja rahalla niitä saa.

Ei taida olla pyssyjen kanssa sen kummempi tilanne.

Ja jotenkin hankala kuvitella miten terroristit laillisia reittejä niitä puolareitakaan saisi, muunnettavaksi automaateiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 158, 159, 160  Seuraava
Sivu 7 Yht. 160

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com