Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2015 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Isältä irtosi kymmenisen terää syksyllä kun kannettiin hänet kiviseen maahan. En sano että olisin jokaiseen noista tehnyt varren, osaa piti itsellä, mutta moneen. Poikavuosina tuli noita vuoltua, tykkäsin ohuemmista mitä isä. Näemmä jaksaa vaan äijät näpertää, mulla ei ollut tuollainen teoria eikä vissiin aina käytäntökään hallussa. Vanhasta mallia ja jos tuli huono niin uutta, isällä oli reilusti koivun oksia liiterin ylisillä kuivamassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2015 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 18:39, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2015 20:01 Viestin aihe: |
|
|
Aijai, hyvä tuli. Tuo on kyllä itsellenikin tuttua hommaa, ekan tein ihan itse 60 luvun puolvälissä. Pappa oli puuseppä ja opetti sen oikein. No mutta viimeksi tein Rosellin piiluun myös tuon perinteisen mallin, ja onnistui kyllä mielestäni. Olen vaan niin tumpelo,etten saa siittä kuvaa tänne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2015 20:04 Viestin aihe: |
|
|
Rosellin piiluun on minullakin varsiaihio kuivamassa,hiukan haasteellisempi kun nappasin aihion poistettavan pihapihlajan tyvestä,saas nähdä mitä tulee... _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.12.2015 23:11 Viestin aihe: |
|
|
haylone kirjoitti: | Kestäähän se kirveenvarsi kun ei kurkulla hakkaa. |
Ja sulla on niin erikoisia puita että ne halkeaa joka kerta säteittäin niin suoraan ettei kurkku saa vahinko osumia alle jäävästä puusta, ja sulle ei satu tietenkään virheitä muutenkaan. Et missään tilanteessa lyö pölliä etulaitaan ettei edellä kuvattu voi päästä tapahtumaan... Tuo ohjeteksti nyt on ihan itsestän selvyys jonka joku on kirjoittanut paperiin. Mutta itse ainakin myönnän että teen joskus virheitä, joskus tietoisestikin, joskus vahingossa, ja mulle sattuu vahinkoja. Siksi pidän perusteltuna käyttää mahdollisimman lujaa puuta varren tekoon. Osaan kyllä kirvestä moneen käyttää ja jotain olen jo ehtinyt niillä saada aikaan, mutta silti saattaa käydä vahinko tai tulla kiusaus vähän kääntää jotta saa vähää vaille jääneen pöllin halki. Ja tuota kaltoinkohtelua tiukka puu kestää paremmin. Hyvä jos osaat tuota ohjettasi aukottomasti noudattaa.
Ei mua huvittaisi kinata joutavasta asiasta, mutta turha mulle on yrittää tehdä pehmosemman puun käyttöä perusteltua. Mukavampaahan se on tietty työstää ni uudenkin tekee joutuimmin.
Nuo muotoseikat on paljolti esteettisiä juttuja, ja niistä tais olla vähän puheen tynkää jo ennen kuin koko keskusteluun osallistuinkaan. Jos kirveen varsi tehdään jotain tiettyä työtä varten erikseen ja muotoillaan siihen ja käteen sopivaksi, niin vedän kaikki puheeni sen osalta takaisin. Se on sitten ihan asia erikseen, jos kurkulta pitää kiinni jne. Kuitenkin ne on eriasioita millaista pitää perinteisenä mallina, eri käyttöihin ja tahtooko tehdä jotain mikä itselle sopii paremmin kuin se perinteinen. Mutta toi 121:n ponsi on kyllä semmonen että noita kuvan käpäliä sopii siihen kolme . Olkoon kuin hyvä tahansa niin sitä mieltä olen.
Jospa tästä kumminkin selvittäis.
Veisteletkö haylone itse sitten jotakin, vaiko onko se menossa sieltä pukinkontista jollekkin vestelijälle?
Joskus noita teriä on kirppareilla jopa halvallakin. Valitettavan usein etukasa on vaan sykkärään hakattu kiveen tms. Pitäs kiertää noita enemmän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2015 07:37 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 23.12.2015 18:40, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2015 08:31 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: |
Joskus noita teriä on kirppareilla jopa halvallakin. Valitettavan usein etukasa on vaan sykkärään hakattu kiveen tms. Pitäs kiertää noita enemmän. |
Joo,kirppareita on tullut koluttua eikä niiltä kyllä hevillä kunollista terää löydä,hinnat ovat usein aika älyttömiä ja lisäksi jokseenkin poikkeuksetta terät ovat niin etukasalle teroitettuja ettei niitä viitsi ruveta enää oikomaan ja hamarat hakattu kasaan.
Eräs "parhaista" oli viidenkympin hintalappuun kirjoitettu teksti "kotimainen laatuterä" missälie kiinalaisessa tekeleessä ja lisäksi siihen oli hitsattu putkivarsi . _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2015 11:23 Viestin aihe: |
|
|
haylone kirjoitti: | ^ Tsiisus. Mitä tuo tyyppi oikein horisee?
Gerberos kirjoitti: | Jospa tästä kumminkin selvittäis. |
Toivottavasti selvisit. |
Taitaa ottaa tosi lujille? Juuri tuota tarkoitin että jospa tästä selvittäis, ilman enempää inttämistä ja provosoitumista. Olkoon jokaisella mielipiteensä, ja tuokoon sen hyvän maun ja asiallisuuden rajossa julki, jos haluaa. Hyvää joulua myös sinulle haylone.
heiluri, aika vähän olen kirppareilla käynyt, mutta joskus on pari bilnäässiä sattunut ihan halpaan hintaan, mutta juuri tuo etukasa on joko rutussa tai yritetty tahkolla "korjta". Ei ole viitsinyt ostaa toivottomia raasuja. Se hyväpuoli kirppareilla on, ettei myyjät aina ymmärrä minkä arvoista tavaraa kaupittelevat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2015 12:11 Viestin aihe: |
|
|
On mulla onneksi vähän tärkeämpiäkin asioita pohdittavana. Pikkusen vaan ihmettelen taas näitä keskusteluja. Ei kait siinä. Hyvää joulua vaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.12.2015 19:24 Viestin aihe: |
|
|
Eikä nuo varret kannattais tehdä vaikka tammesta tai saarnesta? Tuntuis että kestää paremmin kuin koivu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.12.2015 19:43 Viestin aihe: |
|
|
Hikkori,tuomi ja pihlaja ovat aivan hyviä värkkejä koivun lisäksi,tammi ei käy teräksen kanssa. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalkki Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.12.2015 11:18 Viestin aihe: |
|
|
SA-kaupassa Hämeenlinnassa oli taannoin kirveitä myynnissä kympin kappale. Joukossa käyttämättömiä viimeisen mallin puuvarsi-fiskarsseja. Tuli ostettua koko nippu, nyt kirveitä riittää muutamalle tulevalle sukupolvelle! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.12.2015 13:38 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Hikkori,tuomi ja pihlaja ovat aivan hyviä värkkejä koivun lisäksi,tammi ei käy teräksen kanssa. |
Jaa mitä tammi tekee teräkselle? Ainakin kestävää. Saarni ei ainakaan poikki mene helposti. Siitä tehdään pitkäjousia ja muitakin. Ja varmaan kestää varrellakin hakata niin ei hajoa niin kuin pehmyt koivu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.12.2015 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Tammen parkkihapot ja rauta eivät oikein viihdy yhdessä.
Tokihan saarni käy varsiksi. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.12.2015 14:41 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tammen parkkihapot ja rauta eivät oikein viihdy yhdessä. |
Tämä täytyy kertoa troolareiden ja vanhojen purjealusten rakentajille. Ei ihme että ne hävisivät maailman meriltä.
Majakkalaiva Snipan upposi pian vuosisata sitten. Merenpohjassa on edelleen tammilautoja, joissa on rautaa olevia käsin taottuja nauloja, jotka korroosiokerroksen alla aika hyvässä kunnossa vielä tänäänkin. Kuten myös laudat.
Tammen soveltumattomuus juurtaa juurensa sen helppoon lohkeavuuteen. Pihlaja ja saarni sopivat varsiksi taas erittäin hyvin sitkeytensä takia. Tuomi taas ei ole hyvä kovuutensa takia. Aikanaan siitä tehtiin haravan piikit. Koivua käytettiin ensisijaisesti helpon saatavuuden ja tyydyttävien ominaisuuksiensa takia.
Mihkä suuntaan niiden vuosilustojen pitäisi mennä kirveen varressa päästä katsottaessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|