| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
slapshot- Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2011 Viestejä: 1063 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 05.09.2016 10:37 Viestin aihe: |
|
|
| No ainakin mun ruokintapaikka jäi lintujen voitoksi TÄNÄKIN vuonna kun heinureilla oli kaksi lihavaa poikuetta ja tavikin teki onnistuneen pesinnän. Lähtivät sitten ennen aloitusta isommille tulvamaille ja hullun jyväkasalahtauksen sijaan saaliiksi jäi 3 tavia ja yks urosheinuri. Hirvet kävivät mättämässä keväällä puronvarsiraipikkoa ja saukkokin kävi lammella kesällä vesimyyriä pyytämässä. Supiloukku on vireessä ollessaan antanut jokusen supin prunnin reunuspusikosta vuosien mittaan. Että semmosta touhua. Kyllä mä oon varmaan metsämiehenä pohjasakkaa kun noin luonnoltaan monimuotoiseen paikkaan oon sorsia ruokkinut 3 vuotta. On tuolla ollut sorsia toki jo ennen ruokintaakin, että en tiedä kenen lintujärveltä ne on tuonne karannut. Kyllä noita kylän ukkojakin kiinnostaa käydä mun mestalla iltalentoa istumassa jos kuulevat että oon jonku sorsan saanu, enkä ole mitään kenellekkään valittanut, mutta ei niitä näy keväällä eikä syksyllä loukkuja kokemassa eikä viljaa kantamassa vastamuuttaneille sorsille puoliksi jäiseen lampeen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
KaikkiTurhatKaaveet Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 05.09.2016 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen kasvattanut jahtimaitteni vesilintukantaa ruokinnoilla jo neljättä vuotta putkeen. Alueelliset lintumäärät ovat kehittyneet arviolta vauhdilla 50=>100=>300=>600. Tämän vuoden määrästä on ammuttu noin 40 lintua ja tultaneen vielä ampumaan noin 20. Nyt linnut ovat ~rauhoituksessa viikon tahi kaksi ja sitten hieman ennen muuttoa häiriköidään vielä hetki. Sapuskaa kannetaan kuitenkin suht´ normaalisti rauhallisempikin aika. Revohka oli jo aloituksessa sen verran paksuissa rasvoissa jotta luulisi vararavinnon puolesta muuton käyttävän.
Seuraavalle kaudelle odotan jotta nuppiluvussa tonni paukahtaisi. Varmaan tämä määrä on osaltaan pois lähialueiden muilta metsästysmailta, mutta tuonkin näkemyksen kanssa olen pystynyt elämään.
Tällä hetkellä ylläpidetään kahta ruokintaa. Toinen niistä on ojassa, jonne sorsat tulevat pilkkopimeässä lyhyen matkan metsän läpi tetsaten. Ovat turvassa kanahaukalta sekä metsämieheltä. Toisenkin ruokinnan hienosäädin viime viikonloppuna ~suojaan kanahaukalta. Edellisvuosien tyyliin hajautetun ruokinnan tiivistin tähän malliin helppohoitoisuuden takia.
Mukavuudenhalu on vuosien varrella kasvanut siinä missä saalishimo kaventunut. Vaan samalle viivalleppa se lenkkarijalan sorsa makunsa puolesta asettuu kuin mitä kovakuntoisen kahluusaapasmiehen saaliskin.
En aio menettää yöuniani jyvälahtari-statuksen pelossa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tilikku Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2010 Viestejä: 442 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Lähetetty: 05.09.2016 15:54 Viestin aihe: |
|
|
| KaikkiTurhatKaaveet kirjoitti: | Itse olen kasvattanut jahtimaitteni vesilintukantaa ruokinnoilla jo neljättä vuotta putkeen. Alueelliset lintumäärät ovat kehittyneet arviolta vauhdilla 50=>100=>300=>600. Tämän vuoden määrästä on ammuttu noin 40 lintua ja tultaneen vielä ampumaan noin 20. Nyt linnut ovat ~rauhoituksessa viikon tahi kaksi ja sitten hieman ennen muuttoa häiriköidään vielä hetki. Sapuskaa kannetaan kuitenkin suht´ normaalisti rauhallisempikin aika. Revohka oli jo aloituksessa sen verran paksuissa rasvoissa jotta luulisi vararavinnon puolesta muuton käyttävän.
Seuraavalle kaudelle odotan jotta nuppiluvussa tonni paukahtaisi. Varmaan tämä määrä on osaltaan pois lähialueiden muilta metsästysmailta, mutta tuonkin näkemyksen kanssa olen pystynyt elämään.
Tällä hetkellä ylläpidetään kahta ruokintaa. Toinen niistä on ojassa, jonne sorsat tulevat pilkkopimeässä lyhyen matkan metsän läpi tetsaten. Ovat turvassa kanahaukalta sekä metsämieheltä. Toisenkin ruokinnan hienosäädin viime viikonloppuna ~suojaan kanahaukalta. Edellisvuosien tyyliin hajautetun ruokinnan tiivistin tähän malliin helppohoitoisuuden takia.
Mukavuudenhalu on vuosien varrella kasvanut siinä missä saalishimo kaventunut. Vaan samalle viivalleppa se lenkkarijalan sorsa makunsa puolesta asettuu kuin mitä kovakuntoisen kahluusaapasmiehen saaliskin.
En aio menettää yöuniani jyvälahtari-statuksen pelossa. |
Millä menetelmällä nuo määrät on laskettu? _________________ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 05.09.2016 23:47 Viestin aihe: |
|
|
| tilikku kirjoitti: |
Millä menetelmällä nuo määrät on laskettu? |
Omien näköhavaintojen perusteella niistä määristä, jotka ruokinnoilla kulkevat. Laskentatarkkuus ja -tyyli jättää mahdollisuuden pienille heitoille, mutta aika liki edellä kuvaillun kaltaista kehitys on ollut.
Nopeaa kasvaneet määrät johtunevat myös pitkälti siitä, että kilpailevia ruokintoja ei taida aivan läheltä löytyä. Meilläpäin tuo pienriistan metsästys on ukkojen keskuudessa pitkälti so last seasonia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 06.09.2016 01:02 Viestin aihe: |
|
|
| Lukusi kertovat siis, että ruokinnallasi lorvailee entistä enemmän lintuja. Mitään muuta laskentasi ei kerro. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
timhoe Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2016 02:41 Viestin aihe: |
|
|
Niin, tässä on nyt se ero kokonaispopulaation kasvattamisen ja ruokinnalla käyvien lintujen määrän kasvun välillä. Ensimmäinen voi johtaa helposti toiseen, mutta toisella ei ole välttämättä suoraan mitään tekemistä ensimmäisen kanssa. Ei se ole temppu eikä mikään kasvattaa ruokinnalla käyvien lintujen määrää moninkertaiseksi aloituspisteestä, mutta jos alueellisella populaatiotasolla meinaa tehdä saman homman, niin työsarka on ihan jotain muuta silloin.
Itse asiaan sen verran, että eilen taas hyvä iltalento takana suht isolla kosteikolla. Alkuillasta kun menin paikalle, kosteikon takalaidasta lähti yksi telkkä karkuun järvelle. Sen jälkeen olikin sitten taas hiljaisempaa. Huomenna varmaan taas jahtiin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2016 07:07 Viestin aihe: |
|
|
Sama meno meikäläisenkin mestoilla,sorsan näkee noin joka viides reissu.
Uskomattoman hiljaista,liekkö koskaan ollut näin kuollutta. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
lpopl Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.09.2016 08:02 Viestin aihe: |
|
|
| Omilla paikoilla vesilintukannat ovat paljon paremmat kuin moneen vuoteen. Ei ole ruokintoja. Haukat ja kotkat tuntuvat vaan häiritsevän lentoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Rannalla Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.09.2016 08:37 Viestin aihe: |
|
|
Onhan tuota ollut lintua merellä, osa tietenkin kulkee ruokinnoilla ja levähtelevät merellä. Muutaman kerran on kokeiltu jo lumipukuhommia ja tuntuu välisä toimivan. Tietenkin sekin homma pitäisi kieltää ku siinäkin saattaa saada jonkun linnun niin helpolla  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 06.09.2016 10:35 Viestin aihe: |
|
|
| ioni kirjoitti: | | Lukusi kertovat siis, että ruokinnallasi lorvailee entistä enemmän lintuja. Mitään muuta laskentasi ei kerro. |
| Lainaus: |
olen kasvattanut jahtimaitteni vesilintukantaa
|
| Lainaus: |
Varmaan tämä määrä on osaltaan pois lähialueiden muilta metsästysmailta |
Senhän minä kerroin jo itsekin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Havumetsä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2016 11:19 Viestin aihe: |
|
|
| Rannalla kirjoitti: | | Muutaman kerran on kokeiltu jo lumipukuhommia ja tuntuu välisä toimivan. |
Mitäs mitäs se tällainen pyynti on?  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sohjokurppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2016 11:25 Viestin aihe: |
|
|
| heiluri kirjoitti: | Sama meno meikäläisenkin mestoilla,sorsan näkee noin joka viides reissu.
Uskomattoman hiljaista,liekkö koskaan ollut näin kuollutta. |
Missäs heiluri pyytää? Altaalla? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.09.2016 00:49 Viestin aihe: |
|
|
En sentään,nyt kokeilen naapurikunnan puolella. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18360 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 07.09.2016 01:37 Viestin aihe: |
|
|
Iltalennolla viimesenpäälle hienossa kelissä, lihaurku kainalossa ja pohjanpystykorva kaverina. Termarista kuumaa kahvi ja jenkapullaa eväänä... eipä muuta voi vaatia...
 _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
rähmis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.09.2016 03:45 Viestin aihe: |
|
|
| Eilen iltalennolta tavi ja tänään ojaapompusta kauden ensimmäinen sinikko, kyllähän tuota saikin yrittää... Ei noita lintuja liikaa taas näkynyt. Pitää koettaa viikonloppuna ja ensi viikolla lapsuuden kotimaisemissa, tuolla tuntui sinikkoja olevan viime perjantain havaintojen perusteella. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|