OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erämies panee - Omaa riistaolutta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
HenkkaM
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 78
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.10.2016 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Starsania voi sillä ohjeen mukaisella laimennuksella tosiaan jättää surutta huuhtelematta. Onpa mulla joskus ollut pullollinen, jonne lorahti lappoletkun verran sania sekaan eikä vaikutuksena ollut muuta kuin pieni laimentuminen.

Hiivan ja vierteen kannattaisi tosiaan olla melko samanlämpöisiä. En kuitenkaan usko vaikka 5 asteen heiton vielä pilaavan koko satsia.

Käymislämmöistä sen verran että tiettyyn pisteeseen asti tärkeämpää on tasainen lämpötila kuin asteluku. Toki erityisen korkeat tai matalat lämmöt voivat aiheuttaa ongelmia mutta tämä riippuu niin paljon hiivakannasta ja vierteen ominaisuuksista että varmaa faktaa ei voi asiasta tähän sanoa.

Nuo ikean kirkkaat pullot pitää säilyttää valolta suojattuna. Kirkkaassa lasipullossa olut voi "skunkata" kun UV-säteet pääsevät lasin läpi. Noiden kanssa kannattaa muutenkin olla tarkkana koska ainakin jotkin ikealaiset on paukkuneet koska niitä ei välttämättä ole tehty kestämään pullokypsytyksessä syntyviä paineita. Tuo kuvassa näkyvä pullo näyttää kyllä melko paksuseinäiseltä.

Olen joskus tehnyt oluita niin että annan jäähtyä yön yli ja heitän hiivan seuraavana päivänä sekaan. Tähän asti noin tehdyissä ei ole ollut mitään ongelmaa. Viimeksi 20l dubbeli taisi odottaa hiivaa seuraavaan päivään asti koska startteri tuli tehtyä vähän liian myöhässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 18.10.2016 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wildmind kirjoitti:

Mulla on just parhaillaan tekeillä 60 litran satsi. Ensimmäisen humalaerän lisäämisestä 15 min vasta kulunut. Panimo on mun toimistolla joten sopivasti paperihommien lomassa voi paneskella Smile
Näin syksyn ekaksi panoksi teen lagerin. Hyvin perussellaisen . humaloinnissa kokeilen puolalaista maryankaa katkerona...
Jotenniin tämmönen resetti:

Pilsua 95%
kaurahiutaleita reipas 2%(puuroksi keitettynä)
viennaa vajaa 2%
caramunich 1 noin 1%
Humalointi:
60min Marynka (7,2% Alpha) 0,6g/litra
30min Marynka (7,2% Alpha) 0,6g/litra
15 min Saaz (3,0 Alpha) 0,8g/litra
0min Saaz (3,0 Alpha) 0,8g/litra
Laskennallisesti bitterit 22 IBU
Hiivaksi Safelager S-189


Laitoin viikko sitten olusen käymään. Kellarissa oli sopivasti +12 astetta. pötti vain sinne ja käyntiin lähtö tapahtui ilman sen kummempia kotkotuksia. Nyt ollaankin jo diasetyylitaukovaiheessa. En viitsinyt lämmittää kellaria +18 asteeseen. tein parista patjalisusta lämpökaapin ja sinne pönttö,lämppäri ja kontrolleri ohjaan lämpöä. Tänään sitten olunen sekundääripönttöön, lämmöt alas +12 ja siitä sitten tasaisesti kohti +2 astetta(menisin hieman viileempäänkin, mutta jääkaapissa ei paukut piisaa Sad ) . Joskus joulukuussa on maistiaisten vuoro.
Tulevan viikon aikan laitan pöhisemään samanlaisen 60 litran panoksen Red Alea.. Näillä mennäänkin talven selän yli jotta heilahtaa... Hmmmm nyt muistinkin.. Tuttujen oluthemmojen kaa oli puhetta, että kimppapanona tehtäisiin Hefenweizen Dunkelia... Siitäkin noin 10 litraa jää meitsin iloksi...
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 18.10.2016 12:03    Viestin aihe: Rosteria sen olla pitää :) Vastaa lainaamalla viestiä

Käymisastioina olen tähän saakka käyttänyt muovisia 30-60 litran pönttöjä. Mitään sen kummempia ongelmia en ole havainnut. Jo jonkin aikaa on mieltä askarruttanut se mahdollisuus, että tallennan pikkuhiljaa muovisen astain seinämiin jotain pöpöä joka aiheuttaisi maku- tms virhettä. Todennäköisesti ongelmaa ei ole eikä tule, mutta aloin asiaa pohtimaan.
Nyt löysin varsin kohtuuhintaisen ratkaisun. Ostin SA-kaupasta 3 kpl rosterisia ruutiastioita. Ilmatiiviitä, helposti pestäviä ja tilavuutta 66 litraa. Painaahan nämä pömpelit jonkun verran, mutta on ne kestäviäkin..
Rautakausi on alkanut minukin panimossa Smile
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
HenkkaM
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 78
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.10.2016 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita rosterisia astioita näkee tosiaan usein myytävänä melko halvalla. Itse en ole niistä kokemuksia kuullut mutta ajavat varmasti asiansa. Omat satsit ei ole ihan noin isoja, joten minulla käyminen tapahtuu erikokoisissa lasisissa käymispulloissa.

Käymiskaappina toimivan jääkaapiin oma termostaatti on ohitettu, joten STC:n voimin lämmöt saadaan tarpeen tullen pakkasenkin puolelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 19.10.2016 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HenkkaM kirjoitti:
Noita rosterisia astioita näkee tosiaan usein myytävänä melko halvalla. Itse en ole niistä kokemuksia kuullut mutta ajavat varmasti asiansa. Omat satsit ei ole ihan noin isoja, joten minulla käyminen tapahtuu erikokoisissa lasisissa käymispulloissa.

Käymiskaappina toimivan jääkaapiin oma termostaatti on ohitettu, joten STC:n voimin lämmöt saadaan tarpeen tullen pakkasenkin puolelle.


Ruutiastiat vaikuttivat oikein asiallisilta... halkaisija 48cm, mahtuu pikku virittelyllä jääkaappiin..
Mä funtsin aikanaan, että liki samassa ajassa ja samalla vaivalla saa tehtyä tupla-annokset. eihän se ihan näin mene, mutta melkein kuitenkin.
Tämä 50-60 litraa panoskoko sopii oikein hyvin mun kohtuu pitkiä kypsyttelyjä suosivaan panotyyliin.
Joskus kirppiksellä kattelin 30 litran lasista käymispulloa, mutta jäi sillä kertaa ostamatta... lasipullo on varmasti hyvä, mutta varovainen sen kaa pitää olla Smile

Mä myös käytän STCtä . Kaappien omia termostaatteja en ole ohittanut, mutta olis varmaan viisasta. Mulla on kaksi jääkaappia kypsyttelytouhuja varten. Toisessa ei sen kummin ole tarvinnut miettiä riiteleekö termarit. Toisessa tahtoo riitatilanteita tulla... joten pitänee piuhat katkasta...
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 26.10.2016 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HenkkaM kirjoitti:


Nuo ikean kirkkaat pullot pitää säilyttää valolta suojattuna. Kirkkaassa lasipullossa olut voi "skunkata" kun UV-säteet pääsevät lasin läpi. Noiden kanssa kannattaa muutenkin olla tarkkana koska ainakin jotkin ikealaiset on paukkuneet koska niitä ei välttämättä ole tehty kestämään pullokypsytyksessä syntyviä paineita. Tuo kuvassa näkyvä pullo näyttää kyllä melko paksuseinäiseltä.



Juu, kaks kertaa on lähipiirissä "pullo pamahtanut". Toinen tosin simahommissa ja siitä lähdettiinkin sitten aika haipakkaa ensiapuun.

Pikku hiljaa pitäs toista satsia alkaa suunnitella pulloon. Ensimmäinen onkin jo pian juotu Smile.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 26.10.2016 16:52    Viestin aihe: Siideri Vastaa lainaamalla viestiä

Mites pojaat, vähän offtopikkia olettekos tehneet siideriä omista omennoista? Onnistuuko?
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 26.10.2016 21:05    Viestin aihe: Re: Siideri Vastaa lainaamalla viestiä

Kankkunen kirjoitti:
Mites pojaat, vähän offtopikkia olettekos tehneet siideriä omista omennoista? Onnistuuko?

Tänä syksynä tein reippaan 20 litran satsin.
Eka erä ei ollut varmaankaan kovin kustannustehokas.
Tein omenanmurskausmyllyn ja puristimen ... Vaan kuoletusaikaa lienee vähintäänkin seuraavat 10v.
Mehun käyttäminen sidukaksi on helpompaa mitä olusen teko...
mä käytin hiivana Mangrove Jackin siiderihiivaa... Sidu kävi ns "kuivaksi"..sanoisin ruutikuivaksi... Hyvää se on ja jos haluaa makeutta enemmän voi laittaa sekaan sokerivettä tai kauppasidukkaa...
ihan kiva kokeilu ja tulevana syksynä aion tehdä samanmoisen satsin..
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 26.10.2016 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Tää jäähdytys on ehkä semmoinen homma, mihin pitäisi ideoida jotakin.

Levyjäähdytinhän se on kova sana.
_________________
Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 27.10.2016 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Levyjäähdytin on tehokas peli. Omat epäilykseni sen suhteen kohdistuu puhdistettavuuteen. Kuuma vierre varmaankin tappaa suurimman osan pöpöistä, mutta ajatus jäähdyttimen sisällä muhineesta homekasvustosta ei siltikään innosta.
Mä käytän n 10m kupariputkesta väännettyä uppojäähdytintä. Se on helppo puhdistaa. Varmistan pöpöjen hävityksen laittamalla uppjäähdyttimen n 15 min ajaksi kiehuvaan vierteeseen. Valmiita uppojäähdyttimiä on alan kaupoissa tarjolla kohtuu hinnalla.
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
simppeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2008
Viestejä: 1643

LähetäLähetetty: 27.10.2016 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itte tilasin levyjäähdyttimen saksasta ebayn kautta. Sillä jäähtyy 45l vajaassa puolessa tunnissa vapaalla laskulla.suurin pelkohan tuossa on ettei sitä saa puhtaaksi mutta ei ainakaan vielä ollut ongelmia, tosin kohta vuosi kun viimeksi kerennyt panemaan Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 27.10.2016 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ans kattoo, meniköhän homma mönkään ja pulloista tulee kranaatteja...

Tuli siinä vähän sählättyä. Sekoittelin jälkikäymissokerit sekaan ja sitten jossain vaiheessa juolahti mieleen, että vois sen ominaispainonkin mitata.

No, toihan oli palanmatkaa päälle 1.020... Tiedä sitten paljonko vaikuttaa, että olin lisännyt jälkikäymissokerin (ei paljon mitään) ja mitä vaikuttaa se, että vierre oli varmaan jotain +1...+5 asteista.

No, näkee miten käy...

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 09.11.2016 08:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Vajaa viikko lämpimässä ja aika lailla oli vielä "flättiä". Ans kattoo tuleeko ees hiilihappoja.


Kävin hakemassa "omalta panimolta" pari henkeensopivaa lasia Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 09.11.2016 15:29    Viestin aihe: Rautaa rajalle Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkin aikaa on 3 kpl 66 litran rosteripäniköitä odottanut käyttöönottoa.
Ei mulla mitään pahaa sanottavaa ole noista muovisista käymisastioistakaan, mutta tämmönen peltipönttö on helpompi pitää puhtaana, ei kerää huokosiin pöpöjä ja tilavuus on just soppeli mun tarpeisiin.

_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 09.11.2016 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannessa olevan ilmaruuvin nippaan saa viriteltyä perinnemallin vesilukon.

_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 24 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com