Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.01.2015 17:45 Viestin aihe: |
|
|
Meilläkin on joulurauha julistettu erätulilla, tänä vuonna aatonaattona, itse kyllä ymmärtänyt että tuo on lähinnä haukuttelua ja paukuttelua koskeva, pyyntikuoppia ei tarvitse täyttää eikä karhuhäkkejä laukaista. Täällä jotenkin ymmärrettävää, mökkiä on niin tiheässä että pystyy arvaan kuka missäkin ampuu, jossain mettäperällä tuo kuulostaa tietysti teennäiseltä. Tapaninpäivän jänisjahti on ollut kyllä perinteenä joka paikassa missä olen ollut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PieniValkoinenMetsästäjä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.01.2015 18:04 Viestin aihe: |
|
|
wata kirjoitti: | Meidän seura ei virallista tai epävirallista tilaisuutta ole tainna pitää, eikä ole seuran sääntöihin kirjattu joulurauhaa erikseen. Se on vanhan tavan mukaan jäänyt perinteeksi monelle meidänkin seurasta. Jonkinmoinen sanaton sopimus tai yms. se meidän seurassa on. Ehkä metsästäjän kunnioitus riistaeläimiä kohtaan.. (Vaikka eivät joulua vietä) Eli on se aatto ja joulupäivä vietetty joulua ja tapsana jahtiin. Niinkuin aiemmin kirjoitin että minulle se on tullut perinteeksi ukkieni ja isäni esimerkkiä näyttäessä. Se on sellanen isältä pojalle juttu, jonka tulen pojalleni opettamaan.
Näin meillä päin
Itse laittaisin kategoriaan harmiton joulurauhan |
Meillä on asiat samalla mallilla kuin watalla, jos Ollarille oli vielä epäselvää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Finnbatt Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.01.2015 16:12 Viestin aihe: |
|
|
Ollari kirjoitti: | Kertokaapa joku yksikin esimerkki missä olisi seuralta mennyt maita joulumetsästyksen takia? Tai että joku metsästämätön maanomistaja olisi edes asiasta huomauttanut? Tai edes esittänyt toivetta, että pitäisi joulu rauhoittaa?
|
Eipä ole ihan noin raflaavasta tilanteesta esimerkkiä. Mutta olen vuosien saatossa kuullut useammankin ihmisen sanovan "olispa nyt edes jouluna kotona perheen kanssa".....
Joulurauhaa kun harvat haluavat pelkästään metsästykselle julistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.01.2015 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on muistaakseni ollut omassa seurassa joulurauha käytössä ainakin kolmisenkymmentä vuotta. Ensin aatosta tapaninpäivään ja vuosien varrella tunkkaantunut aatto ja joulupäivä-linjalle. En kyllä osaa sanoa, onko tuota koskaan mitenkään valvottu tai onko tuosta koskaan mahdollisesti tuona aikana metsästäneelle edes huomautettu. Mutta käsittääkseni mitään ”suuria seuruejahteja” ei ainakaan ole tuossa aikahaarukassa harjoitettu. Tiedä sitten, onko tuo breikki ollut jollekin ylivoimainen harmituksen aihe.
Oman käsitykseni mukaan tämä joulurauhahomma lähti jossainpäin Suomea aikanaan lapasesta ja tapahtui jonkinmoistakin omiin muroihin kuseskelemista, kun joulurauhaa julisteltiin syystä tai toisesta aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin.
Tyyliin:
”Kun se Jompen seura julkisti sen sen joulurauhan, niin se Jompe jumaleisson pääsi siihen paikallislehden kanteen karvahattu päässään ja jumaleissön sen takia varmaan putosin jumankauta kunnanvaltuustosta ja Jompe nousi sinne.
Jumaleissön, tänä vuonna meidän seura julisti joulurauhan jo heti sorsastuksen aloituksen jälkeen. Meinaan oltiin takulla ekoja ja haluttiin sillä varmistaa, että oma naama näkyy paikallislehden kannnessa. Kyllä nyt Jompea viduttaa”.
Kun noita metsänriistan joulurauhoja julisteltiin jo hyvissä ajoin joulukuussa muutamaakin viikkoa ennen joulua ja niitä lehdissä uutisoitiin, niin aika moni ”tavallinen tallaaja” oli pahoilla mielin, kun ukkoa kumminkin ramppasi jahdissa. Jonkinmoisen pätemisen takia homma taisi kääntyä vähän itseään vastaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
andes Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.01.2015 21:46 Viestin aihe: |
|
|
Tekopyhää. Mutta jos jollekulle siitä parempi mieli tulee, kun julistaa metsän pikku höpönassuille joulurauhan, niin siittä vaan. Mutta aika pöljää on älähtää sille joka ei moiseen hömppään halua sekaantua vaan metästää hissukseen jouluna niinku muullonkin. Suomessa kun on nääs uskonnonvapaus ja ykskään jänis ei oo kyllä tonttulakki päässä passiin juossu..
Jos ei olis niin kovat pakkaset ollu, niin varmaan olisin huristellu tänäkin jouluna tuonne peräkorpiin jahtaamaan jänispaistia tanskalaisen kinkun sijaan, tuskin oisin ketään taaskaan häirinny.. Joulupäivän aamuna heräilin n. klo 4.30 kun naapurihuoneiston nuoripari rymysi asuntoonsa, ukko riehu ja räyhäs, eukko itkeä vollotti. Ei tullu enää uni..
Se on se joulurauha aika häilyvä käsite. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.01.2015 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Olet sitten päässyt osalliseksi kaupukiasumisen iloista... _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.01.2015 07:15 Viestin aihe: |
|
|
andes kirjoitti: | Joulupäivän aamuna heräilin n. klo 4.30 kun naapurihuoneiston nuoripari rymysi asuntoonsa, ukko riehu ja räyhäs, eukko itkeä vollotti. Ei tullu enää uni..
Se on se joulurauha aika häilyvä käsite. |
On. Moni kyllä tykkäis jos useampi oisi jahti-/ajokunnossa joulun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.01.2015 14:04 Viestin aihe: |
|
|
wata kirjoitti: | Tämä sattu silmään metsästäjäliiton sivuilta, toivotaan että on tyhjentävä vastaus mieltä askarruttavaan asiaan.
Erätulilla julistetaan joulurauha metsän eläimille. Julistus on perinteeksi muodostunut ele, joka ei kuitenkaan tarkoita ehdotonta metsästyksen kieltämistä julistuksen ja joulunajan välisenä aikana.
|
Kuuluu johonkin kristittyjen ihmisten toimintaan. Itse kun en ole kristitty, enkä välitä sen vuoksi joulustakaan, en pysty käsittämään tällaisia perinteitä. Tuollaisten pakkoperinteiden vaaliminen on sama asia kuin vaatisi uskovaiselta !&%¤#"!.
Vielä asiassa sekin puoli, ettei kukaan välitä, vaikka jahtaisi joulurauhan julistuksen aikana haavakkojänistä takapihalla. Ketään se ei häiritse, eikä sen puoleen kiinnostakaan.
Työssä käyvällä ihmisellä on muutakin tekemistä vapaa-ajalla, kuin jeesustella kristittyjen hyvää tahtoa. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Deereman Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.01.2015 15:39 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: |
Työssä käyvällä ihmisellä on muutakin tekemistä vapaa-ajalla, kuin jeesustella kristittyjen hyvää tahtoa. |
Mutta kirkollinen vapaa kyllä kelpaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
slowhand Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.01.2015 16:07 Viestin aihe: |
|
|
Ei hätää. Pian kutsuu minareetista uljasääninen islamisti veli mtj sinutkin varpaan pesuun ja rukoushetkeen. Monta kertaa päivässä. On sitten sullekin tuoreet perinteet, ei tartte näiden vanhojen höpöjuttujen takia kärsiä...
Mutta voihan siinä kumartelujen ja pyllistelyjen välillä käydä sitä haavakkojänistä jahtaamassa. Jos ehtii näiltä nettitöiltä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.01.2015 20:02 Viestin aihe: |
|
|
slowhand kirjoitti: | Ei hätää. Pian kutsuu minareetista uljasääninen islamisti veli mtj sinutkin varpaan pesuun ja rukoushetkeen. Monta kertaa päivässä. On sitten sullekin tuoreet perinteet, ei tartte näiden vanhojen höpöjuttujen takia kärsiä...
Mutta voihan siinä kumartelujen ja pyllistelyjen välillä käydä sitä haavakkojänistä jahtaamassa. Jos ehtii näiltä nettitöiltä... |
Kikkeli ensin, sit naama |
|
Takaisin alkuun |
|
|
wata Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Mar 2012 Viestejä: 2033 Paikkakunta: North carelia
|
Lähetetty: 10.01.2015 00:33 Viestin aihe: |
|
|
Kovasti uskovalta ihmiseltä vaikutat, kun noin paljon jaksat kristillisyydestä vaahdota.. Ihemettelen vaan edelleen miten paljon voi joku mitätön häiritä _________________ ”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.01.2015 01:13 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: | wata kirjoitti: | Tämä sattu silmään metsästäjäliiton sivuilta, toivotaan että on tyhjentävä vastaus mieltä askarruttavaan asiaan.
Erätulilla julistetaan joulurauha metsän eläimille. Julistus on perinteeksi muodostunut ele, joka ei kuitenkaan tarkoita ehdotonta metsästyksen kieltämistä julistuksen ja joulunajan välisenä aikana.
|
Kuuluu johonkin kristittyjen ihmisten toimintaan. Itse kun en ole kristitty, enkä välitä sen vuoksi joulustakaan, en pysty käsittämään tällaisia perinteitä. Tuollaisten pakkoperinteiden vaaliminen on sama asia kuin vaatisi uskovaiselta !&%¤#"!.
Vielä asiassa sekin puoli, ettei kukaan välitä, vaikka jahtaisi joulurauhan julistuksen aikana haavakkojänistä takapihalla. Ketään se ei häiritse, eikä sen puoleen kiinnostakaan.
Työssä käyvällä ihmisellä on muutakin tekemistä vapaa-ajalla, kuin jeesustella kristittyjen hyvää tahtoa. |
Minä en ole minkään uskontokunnan jäsen tahi kannattaja. Silti minun mielestäni joulun aika on erittäin tervetullut hiljentymisen ja rauhoittumisen jakso. Sitäpaitsi minä kunnioitan toisia ihmisiä sen verran, että suon heille myös joulunajan rauhoituksen tapaisia kummallisuuksia. Kyllä minä saatan käydä esim jousella pyytämässä vaikka joulupäivänä, jos se on vain sallittua, mutta en ala jeesustelemaan toisten halusta antaa eläimillekin "joulurauha". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Torgoth Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Elo 2004 Viestejä: 2668 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 26.12.2016 02:37 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | MtJ kirjoitti: | wata kirjoitti: | Tämä sattu silmään metsästäjäliiton sivuilta, toivotaan että on tyhjentävä vastaus mieltä askarruttavaan asiaan.
|
Minä en ole minkään uskontokunnan jäsen tahi kannattaja. Silti minun mielestäni joulun aika on erittäin tervetullut hiljentymisen ja rauhoittumisen jakso. Sitäpaitsi minä kunnioitan toisia ihmisiä sen verran, että suon heille myös joulunajan rauhoituksen tapaisia kummallisuuksia. Kyllä minä saatan käydä esim jousella pyytämässä vaikka joulupäivänä, jos se on vain sallittua, mutta en ala jeesustelemaan toisten halusta antaa eläimillekin "joulurauha". |
Mitenkäs tuo ramadan, pitäsköhän meiän jättää valosanajat jahit pois? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|