Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1218
|
Lähetetty: 10.11.2017 19:00 Viestin aihe: |
|
|
30-40 vuotta sitten puhuttiin pillujutuista ja kitkan olemattomuudesta -> nykyisin puhutaan niistä samoista pillujutuista ja lisäksi vertaillaan dosetteja, sekä haaveillaan siitä kitkattomuudesta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26300
|
Lähetetty: 10.11.2017 23:35 Viestin aihe: |
|
|
Meilläkin pari mutta eipä niillä ole kuin yksittäisiä kaatoja helpoista paikoista haettu... Pellolta tai tieuralta.
Kuule, jos joskus oot syksyllä pohjosessa,,,ota ja tuu kattoon melkein mihin päin vaan tässä keskilapin huitamilla nii silmäs avautuu...
ja ihan oikeasti en moiti härpäkettäs ja todella arvostan rakenteluas, se on mallikasta ilman muuta. mutta ei se kumminkaan kalpaa alkuunkaan mönkkärille valtaosassa reissuja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16692 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 11.11.2017 09:55 Viestin aihe: |
|
|
Teillä on erimoiset maat siellä, usko jo.
-Olen käynyt hirvijahdissa jokusen kerran pohjoisessa, tiedän eroja löytyvän. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1218
|
Lähetetty: 11.11.2017 13:12 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Teillä on erimoiset maat siellä, usko jo.
-Olen käynyt hirvijahdissa jokusen kerran pohjoisessa, tiedän eroja löytyvän. | Vanhassa seurassa, kun pienellä pyyntiporukalla meidän pyyntialueella kaadettiin hirvi, niin vanhempi kaarti alkoi kaivaan heti nitroja esille(aina rämeikössä) ja osalla tuli yllättäen akuuttia menoa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10106 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 11.11.2017 13:15 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Teillä on erimoiset maat siellä, usko jo.
-Olen käynyt hirvijahdissa jokusen kerran pohjoisessa, tiedän eroja löytyvän. |
Oot itte sanonu, että teillä on alavia maita. Nähän ne on mönkijällekin niitä kaiken helpoimpia.
Vaikeimpia on isot kiven murrokot ja jyrkät rinteet. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26300
|
Lähetetty: 11.11.2017 20:17 Viestin aihe: |
|
|
no ehkä pedon kuvaukseen vois lisätä, tuore raivaus alue joka on pahimmoilleen pitkässä kannossa. mutta vois se valtsun peliki olla muutaman kerran nalakissa.
ja ku mönkkärin kanssa voi pikkuajassa heittää vaikka kilsan kierron jos se on järkevää.
mutta ku lueskelen tuota valtsun käsitystä mönkkäritouhusta tulee väkisinki mieleen muutama meidänki touhuissa mönkkärin käyttöä esittäneiden otteet.
ja ihan täysin siihen vois liittää myös oman mönkkärin ja ehkä sen käytönki tässä hommassa. mutta kun tiedän että itteni naurattasin ja koko porukan väsyttäsin vetämään hirvet ja mönkkärin, nii en edes tällää sillä hakemaan (ellei oltas niillä valtsun pelloilla jne.) nii se mun mönkkäri on 250 susuki,
kyllä siinä voima piisais ku pieniä pykäliä on mutta renkaat on pienehköt ja muutenki olemattomat. ihan naurettavaa olis tuolla tällätä mettänpuolelle.
tietysti tuo olis tihikoilla ja hyvillä pohjilla jonkinmoinen apu verrattuna "oikeaan" mönkkäriin.
jos valtsu aattelet että mönkkäri menee vaihtoon 1-3v välein nii se on käytössä ja se käyttäjä tosiaan osaa sitä käyttää.
mutta tuossa päivällä ku romusin metässä nii tuli mieleen että onko sitä härveliäs mahdollista ajaa joustavan ohjaimen avulla, eli jäis jonkinmoinen jousto ja liikevara kävelevään kuskiin. esim. hydralikka letkua metri pari minkä sisässä kulkis vaijeristo yms. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TKH Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hei 2008 Viestejä: 725
|
Lähetetty: 11.11.2017 23:18 Viestin aihe: |
|
|
Viime viikonloppuna kaveri ampui ekan hirvensä elämänsä toisesta passista. Iso naaras olikin ja ampujaa kovasti kiiteltiin siihen saakka kun muulle porukalle selvisi että kyseinen hirvonen juoksi hyvänkin osuman jälkeen 200m jyrkkää kalliota alas jonne viimein kaatui. Haavakkojahdin takia haku meni pimeälle. Paikalla kuusi miestä joista neljä oikeasti vetokykyisiä ja kaksi ns.nitromiehiä.
Apuna sentään vetolevy mutta poiijaat oli kiireissään unohtaneet kaikki liinat majalle niin eihän se otus siinä pysynyt...
Vaihtoehtoina vetämiseen olivat jyrkkä kallio josta hirvikin tuli alas ja joka oli liukkaan sammaleen päällystämä. Toinen vaihtoehto oli hieman pidempi reitti kunnanrajaa pitkin joka oli hieman loivempaa ylämäkeä ja ilman liukasta kalliota,tosin maanomistaja oli juuri suorittanut lehtipuuston poiston ja reidenvahvuiset koivut ja haavat olivat sikinsokin reitillä.
Valittiin jälkimmäinen ja siinä tunnin reissulla henkeä vetäessä mietittiin moneen kertaan sitä mönkijää. Tässä tapauksessa kyllä mönkijäkin olisi tarvinnut miesvoimaa avukseen.
Toisaalta tämä oli oman hirvenmetsästysuran(15v) pahin paikka josta hirveä jouduttiin hakemaan. Valtaosasta kaadoista haku onnistuisi vaikka henkilöautolla ja peräkärryillä. Mitä sillä monkijällä tehtäisiin se loput 11,5kk vuodesta kun sitä ei tarvita? Huviajelusta ja konerikoista saataisiin varmasti hyvät kinat aikaiseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16692 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 12.11.2017 09:40 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | no ehkä pedon kuvaukseen vois lisätä, tuore raivaus alue joka on pahimmoilleen pitkässä kannossa. mutta vois se valtsun peliki olla muutaman kerran nalakissa.
ja ku mönkkärin kanssa voi pikkuajassa heittää vaikka kilsan kierron jos se on järkevää.
mutta ku lueskelen tuota valtsun käsitystä mönkkäritouhusta tulee väkisinki mieleen muutama meidänki touhuissa mönkkärin käyttöä esittäneiden otteet.
ja ihan täysin siihen vois liittää myös oman mönkkärin ja ehkä sen käytönki tässä hommassa. mutta kun tiedän että itteni naurattasin ja koko porukan väsyttäsin vetämään hirvet ja mönkkärin, nii en edes tällää sillä hakemaan (ellei oltas niillä valtsun pelloilla jne.) nii se mun mönkkäri on 250 susuki,
kyllä siinä voima piisais ku pieniä pykäliä on mutta renkaat on pienehköt ja muutenki olemattomat. ihan naurettavaa olis tuolla tällätä mettänpuolelle.
tietysti tuo olis tihikoilla ja hyvillä pohjilla jonkinmoinen apu verrattuna "oikeaan" mönkkäriin.
jos valtsu aattelet että mönkkäri menee vaihtoon 1-3v välein nii se on käytössä ja se käyttäjä tosiaan osaa sitä käyttää.
mutta tuossa päivällä ku romusin metässä nii tuli mieleen että onko sitä härveliäs mahdollista ajaa joustavan ohjaimen avulla, eli jäis jonkinmoinen jousto ja liikevara kävelevään kuskiin. esim. hydralikka letkua metri pari minkä sisässä kulkis vaijeristo yms. |
No niin hyvin on väärin ymmärretty mitä ajoin takaa.
-Eli alavaa kyllä, ei kivikoita eikä mäkiä vaan pehmeitä, kosteita maapohjia, mihin pyörä uppoaa eikä pitoa saa. Ja kun hommat pitää hoitaa sukkasilteen ilman maastoon jääviä ajojälkiä ja ruovitteluja on yhtälö vaikea.
-Peltohaut voivat olla niin mukavia että saapaskin uppoaa, mönkkärillä jäisivät jäljet peltoon ja auto/traktori ihan poissuljettuja.
-Toisekseen tarkoitin että porukkalaisilla on pari mönkijää, niillä on pari hirveä haettu, ei metsästä vaan helpoista pelto tai ajourapaikoista, tarkoittaen etteivät omistajat halua hankalasta, konetta vaurioittavasta kohteesta edes yrittää, ei niinkään koneen ominaisuuksien takia välttämättä.
-En tiedä missä se oikea mönkijän raja menee, onko se 500cc vai mitä mutta kyllä uskon 250cc ihan riittävän.
-En tuota mönkijän vaihtoikähommaa oikein ymmärrä, niin meinaako että markkinoilla on paljon ns.loppuunajettuja myynnissä vai että hirvihommassa ei menisi kuin 1-3v?? Minulla se mieli että hirvihommissa tulisi korjaamista enemmälti siksi että kone seisoisi 10kk käyttämättä ja jos hupia ajetaan kesällä niin siitä seuranneita vikoja eli puhdas hirvikone käyttämättömuuttaan ja hupikone runnomisesta kaikissa muissa ajoissa. Akut, sähköhilppeet jne ei yleensä varastoinnista tykkää....
Tuota aisahommaa hytikkäletkutukseen voisi verrata samaan kun laittaisi pistolapioon varren ketjusta eli ei onnistu koska tuo varsi ohjaa konetta. Toisekseen en ymmärrä miksi tuo aisa on jokin ongelma, en ole mitenkään sitä pitänyt ongelmana, hallintalaite se on.
-Tuo on muuten vanhoissa malleissa suora ja lyhyt, uudemmissa pitempi ja vänkyrä ja liikerata siten isompi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26300
|
Lähetetty: 12.11.2017 23:01 Viestin aihe: |
|
|
eletään jatkossaki eri mailmoissa, mennään näillä jatketaan jollain muulla aiheella ja pidämme tässä kumpikin omamme.
ymmärrystä kun ei näytä tulevan pätkän vertaa kummaltakaan toiseen suuntaan,,,ellei ny sitte se merkkaa mitään että enne minäki vetäsin valtsun koneella ku käsin,,,ellei mönkkäriä saatavilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26300
|
Lähetetty: 13.11.2017 00:07 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta ohjaimesta viellä...ei kai mikään ihmeellinen toteutettavaksi jarrulla kun vedon jäykyyden poistaa. Mutta jos kätevä tuoltaan nii hyvä.
Tulipa sellanenki mieleen jyrkistä ja kivikoista...jopa meikäläinenki kävi lampivaaran ametistikaivoksella 250:llä mönkkärillä vuosia sitte eikä ollu uraa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10106 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.11.2017 00:19 Viestin aihe: |
|
|
Jyrkällä tarkotan semmosta, missä ei mönkä pysy roikkumalla pystyssä, vaan pitää laittaa vinssillä kiinni. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16692 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 13.11.2017 08:14 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Tuosta ohjaimesta viellä...ei kai mikään ihmeellinen toteutettavaksi jarrulla kun vedon jäykyyden poistaa. Mutta jos kätevä tuoltaan nii hyvä.
Tulipa sellanenki mieleen jyrkistä ja kivikoista...jopa meikäläinenki kävi lampivaaran ametistikaivoksella 250:llä mönkkärillä vuosia sitte eikä ollu uraa. |
Onnistuu toki mutta vaatii joko hytikkää tai sähköservoja, ei lie onnistune vaijerihommilla....
Meinaako peto että hirvenvedossa pitää mönkijää kannatella narun varassa pahimmoilleen??? Nuin pahoja paikkoja ei kyllä löydy meiltä...
-Toisekseen heposessa on vinssi joka vetää tonnin täydellä rummulla ja vedon saa samaan tahtiin kuin telat vetää eli vaikka puuhun jos tahtoo. Eikä lopu akku. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34959
|
Lähetetty: 13.11.2017 10:15 Viestin aihe: |
|
|
MS kirjoitti: | Ei pelkästään hirvien kitka ole meidän porukassa lisääntynyt, myös jahtimiesten. Osalla jo ojan ylitys tuottaa ongelmia. |
Lauantaina kun taas revittiin elukkaa niin hankalien ojien takaa (onneksi vain noin puolentoista kilometrin veto) ettei mönkijästäkään olisi ollut minkäänlaista hyötyä,ilmaisin huolestumiseni siitä miten muutaman vuoden päästä yli kuuskymppinen porukka saa jatkossa elikot tienvarteen ja Hiluxin lavalle kun nuorisoketjukin käsittää vain kolme alle nelikymppistä,suurin osa pääseee vielä liikkumaan hyvin mutta muutama vuosi kun pannaan eteen niin kahta kolmasosaa ukoista ei saa ojan yli kuin heittämällä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20214 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.11.2017 10:36 Viestin aihe: |
|
|
TKH kirjoitti: |
Valittiin jälkimmäinen ja siinä tunnin reissulla henkeä vetäessä mietittiin moneen kertaan sitä mönkijää. Tässä tapauksessa kyllä mönkijäkin olisi tarvinnut miesvoimaa avukseen.
|
heiluri kirjoitti: | MS kirjoitti: | Ei pelkästään hirvien kitka ole meidän porukassa lisääntynyt, myös jahtimiesten. Osalla jo ojan ylitys tuottaa ongelmia. |
Lauantaina kun taas revittiin elukkaa niin hankalien ojien takaa (onneksi vain noin puolentoista kilometrin veto) ettei mönkijästäkään olisi ollut minkäänlaista hyötyä,ilmaisin huolestumiseni siitä miten muutaman vuoden päästä yli kuuskymppinen porukka saa jatkossa elikot tienvarteen ja Hiluxin lavalle kun nuorisoketjukin käsittää vain kolme alle nelikymppistä,suurin osa pääseee vielä liikkumaan hyvin mutta muutama vuosi kun pannaan eteen niin kahta kolmasosaa ukoista ei saa ojan yli kuin heittämällä. |
Varmasti tilanne on tulevaisuudessa aika monessa porukassa tuo, eli vetovoimaisia miehiä on vähemmän kuin ennen.
Ja kuten ylhäällä on ilmineerattu, konevoimin ei välttämättä pääse aina ihan kaadolle asti.
Ainakin itseäni kiinnostaa suuresti, onko tuohon miesvetoon mitään viimeaikaisia innovaatioita. Itselleni oli silmiäavaava kokemus, kun ekaa kertaa vedettiin ruhoa pulkalla. Mutta jo aikaisemminkin taidettiin mainita, että pulkkaan liittyy myös jonkinmoisia haittapuolia (koko, kuljetettavuus jne).
Meillä alkaa kyllä olla jo se tilanne, että mahdottoman pitkää matkaa ei isoa hirveä vedetä ”raakana” miesvoimin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|