Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20206 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.11.2017 17:01 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: |
Ja noihin vetolevyin / pulkkiin. Monessakin porukassa nähnyt täysin idioottimaisia virityksiä.
Mikähän helvetin äly se aina laittaa asiasta mitään tietämättömät suunnitelemaan jotain putki pulkkaa,
tai jos levystä edes älytään tehdä, niin laitetaan jotain rautoja sinne, että saadaan se jäykäksi putkeksi?
Onhan tuommonen v'ttumainen vetää jo tyhjänäkin. Samoin on myös hirvenveto levy, kun joku
älypää kiristää sen naruilla kouruksi. Heti alkaa tökkimään ja saa huutaa jeesusta ja prkelettä vuorotellen...
Sen levyn pitää olla suora ja notkea, vähän kärjestä nostettu (mallia Puuru) ja sitä hirveä
sidotaan vaan juuri sen verran, että se pysyy siinä levyn päällä. Levyn pitää jäädä
lähes suoraksi. Sillon se myötäilee maastoa, ei töki ja kiertää kivet sekä kannot ihan itsekseen.
Aina saa ihmetellä, ettei tätäkään jossain ole hoksattu...
|
Ennen kuin me saatiin vedettyä meidän vetolevy hajalle, me aina kiristettiin se tuommoiseksi kaukalomalliseksi. Ja sitten ihmeteltiin, ku se kaatuili .
Eikös tommosta hirviputkea jossain hehkuteltu:
Ainakin ”kuivana vetelijän” silmään näyttää kaatumattomalta. Toki vie tilaa jonniin verran. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TKH Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hei 2008 Viestejä: 725
|
Lähetetty: 13.11.2017 18:11 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: |
Meinaako peto että hirvenvedossa pitää mönkijää kannatella narun varassa pahimmoilleen??? Nuin pahoja paikkoja ei kyllä löydy meiltä... |
Ja noihin vetolevyin / pulkkiin. Monessakin porukassa nähnyt täysin idioottimaisia virityksiä.
Mikähän helvetin äly se aina laittaa asiasta mitään tietämättömät suunnitelemaan jotain putki pulkkaa,
tai jos levystä edes älytään tehdä, niin laitetaan jotain rautoja sinne, että saadaan se jäykäksi putkeksi?
Onhan tuommonen v'ttumainen vetää jo tyhjänäkin. Samoin on myös hirvenveto levy, kun joku
älypää kiristää sen naruilla kouruksi. Heti alkaa tökkimään ja saa huutaa jeesusta ja prkelettä vuorotellen...
Sen levyn pitää olla suora ja notkea, vähän kärjestä nostettu (mallia Puuru) ja sitä hirveä
sidotaan vaan juuri sen verran, että se pysyy siinä levyn päällä. Levyn pitää jäädä
lähes suoraksi. Sillon se myötäilee maastoa, ei töki ja kiertää kivet sekä kannot ihan itsekseen.
Aina saa ihmetellä, ettei tätäkään jossain ole hoksattu...
Ja tuo vetolevyhän jo itsestään puolittaa sen hirven vetokitkan. Eikä tuo yhtään lisää logistiikkaa.
Harvahan sitä hirveä mihinkään peräkonttiin änkeää. Yleensä tuodaan kärry paikalle
ja siinä kärryn päällä kulkee levykin. Ja hirven voi vetää kärryyn levyineen. Irroitetaan vain,
jos tarvii toinenkin hirvi hakea. Sillon sen jälkisen hirven voi vetää levyineen ensimmäisen päälle.
Jos mönkijää tuodaan paikalle kärryllä, niin samassa kärryssä mahtuu olemaan levykin.
Me on pidetty pystyssä mönkijän sivulla, kun koko höskä laitetaan kuomun alle.
Satakunnassa olen tavannut vielä sellaisia pässinpäitä, että hirveä kiskotaan miehissä
karva maata vasten, eli miten vain vaikeinta on. No tuleehan siinä ukkojen sepelvaltimot koeponnistettua. |
Meillä on tollanen iso muoviahkio ja kun se ei kovin tiheässä paikkaa kulkenu niin viitisen vuotta sitten hommattiin Puuru-vetolevy.
Kokemuksen mukaan tuo Puuru pitää juuri kiristää pikkasen kourulle niin kulkee parhaiten,jos ei kiristä ollenkaan saa hirven köyttää sadalla liinalla korvistakin että pysyy pahimmissa paikoissa kyydissä.
Kyllä pääosa hirvistä vedetään ihan karva maata vasten jos vetomatka on sellainen normaali ehkä 50m ja tasamaata. Pelloilla pääsee autolla viereen.
Levyssä suurin ongelma on että ei kukaan hinaa koko päivää kärryjä perässään varmuuden vuoksi,lava-autollahan se menisi mutta pickup-mies voi olla ihan toisella puolella metsästysaluetta passissa ja tilannekin voi olla ns. päällä. Jos vetomatka ilman levyä on kohtuullisuuden rajoissa ei kukaan ole kauhean innokas lähtemään tunnin ajomatkan takaa hakemaan levyä varsinkin kun raadot kerätään yleensä pois iltapäivällä kun pimeä puskee jo päälle. Sama ongelma tosin olisi sen mönkijänkin kanssa ja juuri tuosta syystä se ns. hyötykäyttö jäisi aika vähäiseksi hankinta ja ylläpitokustannuksiin nähden.
Pystyn vielä kuvittelemaan sen syyllisen etsinnän kun joku 50 miehestä olisi klöhminyt mönkijän !&%¤#.
Pienemmässä porukassa olisi eräällä tavalla helpompaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26298
|
Lähetetty: 13.11.2017 19:29 Viestin aihe: |
|
|
no kuuten maininnu,,oikeasta mönkiästä kysymys,,,ei linkittämän kuvan ku se on jo hajonnu.
ja nimenomaan nelivedon. vois olla jotain vastusta jos telasto olis jotain yli 25mm harjalla ja 50mm:llä vois jopa olla kova sana perät vastakkain tilanteessa.
kyllähän kelkallaki saa muutamilla keleillä melkosen taakan liikenteeseen, miks ei sillon telaveturillaki, mutta jos meinaisit sarvessa pysyä olis syytä käyttää munasuojia....
iso räpylärenkas soppelin pehmosena on kyllä sellainen vetäjä että ihan on pitäny itenki ihmetellä kuin sitä pitoa vaan on
tämäki parisko meni reipaasti keskiverto rämeessä vaikka oli ihan tavan perus mönkkäri
ja tällaisella mennään nii ettei juoksemalla pysy mukana
perus settiä pikkumönkkärillä, piisaa hyvin näillä helpoilla lyhkäsillä rapian kilsan vetasuilla ainut vaan että mönkkäri mies on menny menojaan ennenku ehimmä autolle mutta onpa sitte vajalla valmiit kahvit.
Viimeinen muokkaaja, Pohjola pvm 13.11.2017 20:38, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
terva Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2007 Viestejä: 1673
|
Lähetetty: 13.11.2017 20:38 Viestin aihe: |
|
|
Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26298
|
Lähetetty: 13.11.2017 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Valtsulle viellä ohjaus jarrusta,,, mielestäni vaijereilla onnistuis siin ku nesteelläki ihan kohtuu hintaan, mutta miten se vedon "luisto" toteutus?
Vaikka ny on mönkkärin ylivoimaa kerrottu en tarkoita etteikö laitteellas ole paikkansa,,,hinta, ylläpitokulut, lyhkäset vedot jne. siksi mielestäni kannattis kehitellä ajatusta ettei ole pelkästään "jäykän kepin" päässä.
helpoissa paikoissa vois lökötellä kyydissä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:00 Viestin aihe: |
|
|
terva kirjoitti: | Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto |
mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16682 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Valtsulle viellä ohjaus jarrusta,,, mielestäni vaijereilla onnistuis siin ku nesteelläki ihan kohtuu hintaan, mutta miten se vedon "luisto" toteutus?
Vaikka ny on mönkkärin ylivoimaa kerrottu en tarkoita etteikö laitteellas ole paikkansa,,,hinta, ylläpitokulut, lyhkäset vedot jne. siksi mielestäni kannattis kehitellä ajatusta ettei ole pelkästään "jäykän kepin" päässä.
helpoissa paikoissa vois lökötellä kyydissä |
https://youtu.be/L6qBTyN7DRM
-Hyvin kyytissäkin voi nytkin ajella jos tahtoo....
https://youtu.be/yVVPhe1fZXo
Tuossa vähän vaikeampaa maastoakin _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
terva Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2007 Viestejä: 1673
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:32 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | terva kirjoitti: | Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto |
mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...? |
Meni kyllä vähän ohi mitä Ponssella ja hirven vetämisellä on tekemistä keskenää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:35 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän telavehjes menee lähtökohtaisesti luotettavammin, muutenhan panssarivaunutkin olis pyörillä eikä metsätraktroreissa/motoissa köytettäis teloja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10104 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:38 Viestin aihe: |
|
|
Ei tuosta rautakaakin kömyrästä ensimmäisenä panssarivaunu tule mieleen, kun sutii kumitelallansa ensimmäistä kantoa vasten... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
terva Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2007 Viestejä: 1673
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:53 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | Kyllähän telavehjes menee lähtökohtaisesti luotettavammin, muutenhan panssarivaunutkin olis pyörillä eikä metsätraktroreissa/motoissa köytettäis teloja. |
No vissiin ollaan yhtä mieltä ettei nuilla monta kymmentä tonnia painavilla laitoksilla ole juuri mitään tekoa sen kanssa, että mönkijä on loisto peli hirvien kiskomiseen metsästä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Noei lötkystä vetolevystäkään tule energiataloudellisempaa mieleen verrattuna kunnon pulkkaan - pistää kuormatun lötkyn levyn vapaalle rullaradalle ja vertaa pulkaan, toinen rullaa ja toinen ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 13.11.2017 21:57 Viestin aihe: |
|
|
terva kirjoitti: | veetee kirjoitti: | terva kirjoitti: | Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto |
mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...? |
Meni kyllä vähän ohi mitä Ponssella ja hirven vetämisellä on tekemistä keskenää? |
kun väität mönkkäriä parhaaksi ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26298
|
Lähetetty: 13.11.2017 23:29 Viestin aihe: |
|
|
joo,,,oliko yhtään mainostekoa .
lapsellinen mönkkäri helevetin huonoilla renkailla tarkotuksella hieritettiin kiinni ja kas kummaa ku telavermes meni rikkoutumatonta laitaa kuten heinikonki varjostuksissa pikkusen ehyellä reunalla ku ura oli kaivatettu moneen kertaan samaa uraa mönkkärillä tela leveys sitte reunalla.
muut rapakot oli ny vain rapakkoja.
mutta on sanottava ei ihan niin kömyrä ole ku muutamista kuvista on tullu vaikutelma.
pitää oikein kysästä kaverilta olisko oikeaa mönkkäri vilmiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6933
|
Lähetetty: 14.11.2017 01:09 Viestin aihe: |
|
|
Oisko se sitte molempia leirejä tyydyttävä kompromissi tuommoinen Canamin 6x6 outlanderi teloilla. Sillä nyt tuntuisi tuommoinen perus vuongeli tulevan perässä !&%¤#"! ja ojistakin pitäisi yli mennä. Laittaa vaikka lavalle alumiiniset ajosilla joita pitkin voi pitemmät ojat tarvittaessa ylittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|