Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3929
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.01.2018 23:28 Viestin aihe: |
|
|
Noista romuakuista irtoaa ihan rahaakin, voi tulla nykyisillä valmistustekniikoilla ja kustannuksilla täällä kannattavammaksi myydä romuksi ja ostaa uusi. Eikä ole kyllä myöskään akkuhappojen rei'ittämiä vaatteita varsinaisesti ikävä.
https://yle.fi/uutiset/3-9992232
Lainaus: | – Ihmiset yllättyvät, kun maksan heille vanhoista akuista. Yleensä niiden arvokin yllättää, maksan akkukilosta 50 senttiä, eli perusakustakin saa 8–10 euroa, Hallinen kertoo. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26315
|
Lähetetty: 09.01.2018 23:36 Viestin aihe: |
|
|
joo, kyllähän akut saa piippuun ku kaikki virrat käytössä,,,etu ja takalasit, kaikki penkit, peilit, puhaltimet, latureita ja valoja vaikka kuin, pientä pätkää ja tarttauksia paljo,,,hyvä tulee |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 10.01.2018 13:55 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä. |
Ei taida olla ongelma näillä nykyajan säteilylämmittimillä mitkä ovat niin tehottomia ettei kone siinä isoja lämpiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
taulunpuhkoja Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 331
|
Lähetetty: 10.01.2018 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä. |
Mikähän uskomus tämä on? Lämmin vesi vahingoittaa laakereita? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 10.01.2018 16:20 Viestin aihe: |
|
|
Silloinhan laakerit palais harva se kerta kun auto käy, silloin puhutaan 88-92 asteen lämmöistä ja lohkolla sitä ei tule. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
taulunpuhkoja Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 331
|
Lähetetty: 10.01.2018 17:11 Viestin aihe: |
|
|
Niimpä. Kesähelteelläkin seisovan auton lohko / vesi on kuumempi, kuin millään lämmittimellä talvella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2216 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 10.01.2018 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Lähinnä kai tuo riski on ajateltu tulevan siitä, että liukulaakerit menettävät öljykalvon öljyn höyrystyessä ja ovat täysin ilman voitelua startatessa. Enpä ole mitään tutkimuksia tästä löytänyt. Saattaa olla vahingollista tai sitten ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 10.01.2018 17:51 Viestin aihe: |
|
|
Luulen kanssa, että tuota joskus arveltu. Kampihan ei kai ole kokonaan uimassa öljyssä? Pinnan yläpuolisista notkea lämmin öljy valuu pois ja sit narskahtaa kun pyöräyttää. Varmaan mitään tutkimusta asiasta ei ole, pelkkää mutua ja hevosmiesten juttua... nykyöljytkin on kyllä notkeampia pakkasellakin kun wanha 10W-30...
Wanhoilla -80 luvun lämppäreillä vesi oli 3h kuluttua miltei käyntilämmöissä, nykyisillä tuskin edes haaleita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
taulunpuhkoja Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 331
|
Lähetetty: 10.01.2018 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Luulen kanssa, että tuota joskus arveltu. Kampihan ei kai ole kokonaan uimassa öljyssä? Pinnan yläpuolisista notkea lämmin öljy valuu pois ja sit narskahtaa kun pyöräyttää. Varmaan mitään tutkimusta asiasta ei ole, pelkkää mutua ja hevosmiesten juttua... nykyöljytkin on kyllä notkeampia pakkasellakin kun wanha 10W-30...
Wanhoilla -80 luvun lämppäreillä vesi oli 3h kuluttua miltei käyntilämmöissä, nykyisillä tuskin edes haaleita. |
Oma Forester näyttää -10°C pakkasessa kahden tunnin lämmityksellä + 15°C Scangaugen mukaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 11.01.2018 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 11.01.2018 11:39 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | Lähinnä kai tuo riski on ajateltu tulevan siitä, että liukulaakerit menettävät öljykalvon öljyn höyrystyessä ja ovat täysin ilman voitelua startatessa. Enpä ole mitään tutkimuksia tästä löytänyt. Saattaa olla vahingollista tai sitten ei. |
Saman se sitten tekisi kun pysäyttää auton ajon jälkeen, on meinaan kuumempi ku lohkolla.
Jos jollain lohko ni kandee kokeilla kuinka lämmin se öljypohja tollasella on.
Itellä sammuu öljynpaine valo heti kun auto pyörähtää, joten kyl se öljy alkaa heti kiertää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15374
|
Lähetetty: 11.01.2018 12:28 Viestin aihe: |
|
|
AtteL kirjoitti: | Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla. | Näin on. Saahan jonkun pikkubensakoneen muutenkin lämpimäksi mutta esim. traktorikoon moottoreissa ero on valtava. Meillä on natikassa letkulämmitin, pöndellä on valmetissa lohkolämmitin. Letkulämmittimellä on parissa tunnissa kaikki koneeseen kerääntynyt lumikin sulanut, valmettia saa välillä lämmittää vuorokauden. Ja natikassa on varmaan jokin ensiasennusakku 70-luvulta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 11.01.2018 19:01 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | AtteL kirjoitti: | Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla. | Näin on. Saahan jonkun pikkubensakoneen muutenkin lämpimäksi mutta esim. traktorikoon moottoreissa ero on valtava. Meillä on natikassa letkulämmitin, pöndellä on valmetissa lohkolämmitin. Letkulämmittimellä on parissa tunnissa kaikki koneeseen kerääntynyt lumikin sulanut, valmettia saa välillä lämmittää vuorokauden. Ja natikassa on varmaan jokin ensiasennusakku 70-luvulta. |
Jep. Mulla on 2kW lämmitin 500kg painavassa Cumminssissa ja riittää siihen hyvin, ei edes sytytä hehkun merkkivaloa näillä keleillä. Isompi on ainoastaan nopeampi, termostaatti sammuttaa lämmittimen 60 asteessa.
Ja se tekee sisätilan lämmittimen aika lailla tarpeettomaksi kun lämmintä tulee koneesta tosi nopeasti. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 11.01.2018 19:10 Viestin aihe: |
|
|
Asiasta polkupyörään ja sen öljyn kiertoon... jokuvuosi sitten oli oikeen ohjekirjassa maininta (tehokkaampi turbokone, ei startstoppia) ettei moottoria saisi sammuttaa ”suoraan ajosta” vaan antaa käydä hetki tyhjää, turbon lämmön alenemiseksi ja voitelun takaamiseksi.
Nykysinhän noi pääsääntöisesti sammuu kun vauhti loppuu. Öljyhän ei kai uudemmissakaan edelleenkään pyöri kun mekaanisella pumpulla?
Miten mahtaa olla nykymoottorin kesto/kuluminen?
Itse annan kyllä aina käydä hetken, jos ei ole ”kevyttä lähestymisajoa” maantien jälkeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|