OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Takaisin rautakaudelle, eli avotähtäimet hirvijahtiin.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 24.10.2018 18:53    Viestin aihe: Rautaa Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs, kun taivaalta tulee vettä, räntää ja vanhoja akkoja ja samalla tetsaat sakeassa taimikossa haukulle, miten suojaat sen punapisteen, ettei linsseillä ole vettä. Ainakin omassa EoTechissä piste hajosi jos lasilla oli paljon vettä, kiikareista puhumattakaan. Optiikka ihan ok pellolla ja passatessa avarissa maastoissa, mutta kun on hiipinyt haukulle niin yleensä ampumamatkat ovat lyhyet ja ollaan yleensä aika tiheässä puskassa, ainakin jos on vasa porukka haukussa. Kyllä minäkin laitan 1,5-6 kiikarin aseeseen jos olen tornissa passissa ja jos on peltopassi niin silloin on 6x42 Kaps paksulla tolppa ristikolla paikoillaan. Pikajalat kiikaritähtäimen kiinnitykseen on hieno keksintö.
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8401
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 25.10.2018 07:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä mäki avoilla tauluun osun, jos vaik radalla ammun. Mut jotenki vaan se punapiste on yksinkertaisempi. Ja ku tulee se kuuma jahtitilanne niin tulee sellanen olo, et se yksinkertaisin on se, jolla varmimmin onnistuu.

Ja mitä kestävyyteen tulee. En osaa arvioida noita docterin tyyppisiä, mut noi putkimalliset tuntuu olevan tosi kestäviä. Aimpointti on varmaan tässä vielä ihan omalla levelillään. Kyllä se rautatähtäinki voi siirtyä jos saa suoran kolhun. Mut jos vaikka pyssyä alkais pudottelee niin luulen et aseen tukki katkee ennen ku punapistetähtäin pettää. Ei se ainakaan heikompi oo ku kiikari... Rolling Eyes

Joskus mä vielä ostan sen aimpointin Laughing Siihen asti on mentävä bushnellilla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 26.10.2018 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanottakoon tässä taas, että kaiken saa rikki. ne rautatähtäimetkin. Kokemusta on. Toisaalta punapisteistä ainakin nuo Aimpointit ovat olleet kestäviä (mulla on parin torrakon päällä) Joku kyseli noista XS:n tätäimistä ja kyllä ne ihan toimivia on. Itse ole suosinut Marble Armsin rautoja.

Mitä tulee kiikaritähtäimiin niin ne ovat ihan ok (silloin kun tarvitsee) ja minulla on niitä päällä noin 70% kivääreistä. Swaroista leuppareihin. Kiikarit ajavat asiansa monessa kohdin, mutta ei kiikaritähtäin ole se ainoa oikea autaaksi tekevä asia. Lähes kaikki ovat svenkillä, lähinnä kuljetuksen ja siksi, että voin käyttää niitä rautatähtäimiä kun tarvitsee. (ja jos sitä pelkkää rautatähtäinkivääriä ei ole matkassa).

Siitä minä olen huolissani, että ammuttiimpa kummalla tahansa, se harjoittelu jää vähäiselle. Aika moni tavan jamppa ei tunne kiikariaan tai sen käyttöominaisuuksia kunnolla; saati osaa oikeasti ampua avoilla tai kiikarilla. Sitä näkee todella paljon. Hyvä putki kiväärin päällä ei tee kenestäkään parempaa ampujaa.

Noista kurjista keleistä (räntää, vettä, lunta, vanhoja ämmiä äkeet selässä jne.) en kyllä selviäisi ilman avoja. Sen verran työlästä MINULLE on optiikan puhtaanapito. Kyllä minä silloin kiltisti otan kiikarin pois ja avot kehiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JasonG
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Huh 2014
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 29.10.2018 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ammun 98% vuoden laukauksista avotähtäimillä kolmella eri asetyypillä toiminnallisissa lajeissa. Silti jahtitilanteissa koen että jonkinlaisen lasin läpi tihrustaessa se tuo varmuutta riistatilanteeseen. Kiikarilla voi tähystää onko eläimellä sarvi tai näkyykö pusikossa vasan jalat emän takaa, punapiste antaa enemmän pelivaraa tarkkailla ympäristöä samalla kun alkaa puristamaan liipasinta.

Pohdin pitkään menenkö metsälle tänävuonna avotäimillä vai punapisteellä varustetulla kiväärillä, kumpaakin on kokeiltu. Valitsin kuitenkin Aimpoint micro h2 ja tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Kerran tänä syksynä on ollut hirvi ampumahollilla mutta ei se paikan käyttämättä jättäminen tähtäimestä johtunut vaan koira oli pahasti välissä, silloin hieman kaipasin suurennosta jotta olisi nähnyt onko elukalla sarvet vai ei.

Näitä tai vastaavia suosittelen ainakin Aimpointin kanssa. Pysyivät myös risukossa paikallaan ja läpät kiinni kun vitulikon läpi olen muutaman kerran sukeltanut.

https://www.av-ase.fi/ase/tuote/aimpoint-comp--9000-etu-flip-up-linsinsuoja-lapinakyva/7350004382811/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com