Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 01.02.2019 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Nykyäänhän auton saa todella helposti poistettua liikennekäytöstä niin että varsinkin painalle dieselille ei vaadi montaa päivää seisontaa että kannattaa. Siinä mielessä kustannukset pääasiassa seisovasta autosta ovat lähinnä sidottu pääoma jos auto on sellainen että se säilyttää arvonsa. Toki ajan ja käytön myötä tulee sitten korjaamisia mutta jos ajattelee harrastuksena ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 01.02.2019 14:27 Viestin aihe: |
|
|
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 01.02.2019 14:43 Viestin aihe: |
|
|
rta72 kirjoitti: | Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen
https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 01.02.2019 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | rta72 kirjoitti: | Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen
https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8 |
Ainakin hienolta kuulostavan nimen järjestelmälleen. Taitaa konsernin autot olla vaan riisikuppeja piirun verran kalliimpia.
Eikös tojotalla kuitenkin pitäisi olla aika hyvä osaaminen maastoautotekniikassa land cruiserin, hiluxin ym muiden myötä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | rta72 kirjoitti: | Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen
https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8 |
En nyt kehuisi ihan vuosikymmeniä olleen. Kun se on tuo Ruotsalaisten keksimä Haldex nuissa ja siitäkin on tullut koko ajan tuoreempia ja kehittyneempiä versioita. Paljonhan sitä on parjattu, mutta kyllä se ihan toimiva on henkilöautoihin ja cittareihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 01.02.2019 16:29 Viestin aihe: |
|
|
rta72 kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: | rta72 kirjoitti: | Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen
https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8 |
Ainakin hienolta kuulostavan nimen järjestelmälleen. Taitaa konsernin autot olla vaan riisikuppeja piirun verran kalliimpia.
Eikös tojotalla kuitenkin pitäisi olla aika hyvä osaaminen maastoautotekniikassa land cruiserin, hiluxin ym muiden myötä? |
On, mutta Toijjotan Maasturit vasta sitten on sitten ihan omassa hintaluokassaan... ja niissä on piirunverran erilaista (wanhanajan)tekniikkaa, esim jakolaatikko alennusvaihteineen ja lukkoakselit. 100-sarja taitaa olla viiminen Land cruiser jossa on vielä ”jäykkä” etupää?
Toki alkaa kaikissa senjälkeisissä olemaan erillisroikottimia kulmissa ja tietokone sielläkin määrää voimanjakoa. Se ei menoa hidasta eikä estä, mutta maavaraan ja joustoihin vaikuttaa.
Vagittimia saa myös käytettynä tosin nelikkojen valikoima hyvän menekin vuoksi on hiukan huono
Monesti hyvä käytetty on parempi kun pussillinen uusia riisejä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 01.02.2019 16:35 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: | rta72 kirjoitti: | Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. |
Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen
https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8 |
En nyt kehuisi ihan vuosikymmeniä olleen. Kun se on tuo Ruotsalaisten keksimä Haldex nuissa ja siitäkin on tullut koko ajan tuoreempia ja kehittyneempiä versioita. Paljonhan sitä on parjattu, mutta kyllä se ihan toimiva on henkilöautoihin ja cittareihin. |
Njaa, mulla oli aikoinaan 2006 mallin Scout ja siinä oli jo 4gen Haldex. Se selviää ristiriippunnasta.
Samaa järjestelmää käyttää edelleen Volvo XC 60 mallissa ja Mersu (mm AMG-4-maticissa) et ei se iihan susihuono voi olla?
Uusin on gen5 (2015 Scout) ja se on pahuksen hyvä, liikkeelle lähtiessä on aina 50/50 vetosuhde ja ihan jokanurkasta vetää. Ei ehkä äkkiä uskoisi, mutta tavan talvikelillä lähtee sataseen ihan samoilla sekunneilla kun kesälläkin... Hyvin välittyy voima tiehen, eikä yhtään turhaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 18:45 Viestin aihe: |
|
|
Enhän minä sitä huonoksi ole väittänytkään. Mm. Audin talviajokoulussa kymmenisen vuotta sitten Audin miehet toivat sitä jopa enemmän esille kuin heidän perinteistä torsenia. Sähköllä ohjattavuus tekee siitä paremmin muihin auton järjestelmiin yhteensopivaksi. Mutta ei se aina joka paikkaan pysty. Tänäänkin piti vähän avittaa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 01.02.2019 19:38 Viestin aihe: |
|
|
Ei mikään järjestelmä korvaa ajotaitoa tai kumoa fysiikan lakeja...
Siksi mulla on isompi vinssi takana |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 19:56 Viestin aihe: |
|
|
^Tarkoitin kyllä pinteestä pois pääsyä. En sinne joutumista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 19:57 Viestin aihe: |
|
|
^Tarkoitin kyllä pinteestä pois pääsyä. En sinne joutumista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 01.02.2019 19:58 Viestin aihe: |
|
|
juuri siksihän se isompi vinssi on takana? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 01.02.2019 20:20 Viestin aihe: |
|
|
Tullut tuolla HJ:llä nyt kesästä ajeltua, kävin eilen ensi kertaa umpihangessa, kevyttä lunta n.50cm, 100m lenkin, kaksi kertaa tarvi lapioida että sai vauhtia edetä. Siihen nähden ihan jees että renkaat mukavat ajaa maantielläkin. Tasauspyörästöin lukot joutu kylläkin laittaan päälle.
Ruostekorjauksia tiedossa, mutta on se vaan niin hauska laite, jos harrastusmieltä löytyy. Pienen totuttelun jälkeen ei kaipaa henkilauton rattiin, tosin en ole koskaan omistanut alle 20v autoa. Kulutuskaan ei paha, 33" renkailla mittarivirhe huomioituna 12tkm keskikulutus 10.6l. Suurin osa tietenkin maantieajoa takavedolla.
Jos vaan viittii museoautolla ajaa ja pystyy itte korjaan eikä murehdi kolariturvallisuudesta niin yleiskäytössä hj61 ollut jees, pelkkään maasto ja paikalliskäyttöön tekis mieli kokeilla suzukin 410/413. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 01.02.2019 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Takavinssi eli "katumusvinssi" on vieläkin tärkeempi kuin etu. Varsinkin omien teiden kulkijoille yksinään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2994
|
Lähetetty: 01.02.2019 21:50 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Ja voidaan edelleen huomata, ettei Valtolla ole oikein käsitystä miten hyvin tuollainen maasturi korvaa vaikkapa mönkijän esim. puunajossa kun maasto vain on sopiva. Ja voittaa mukavuudessa ja turvallisuudessa mönkkärin 10-0.
Sitä "leikki" faktoria sillä ei tietysti ole, mutta sitä en itse kaipaakaan.
Ja maasturilla voi emäntä mennä töihin, mönkkärillä ei. Tai voisihan silläkin mennä, mutta... |
Kuten sanoin, varmaan niitä tarpeita ja sopivia autoja on yhtä monta kuin kuljettajiakin. Entä jos ei ole omaa metsää mistä niitä puita ajaa? Tai vaikka oma tilanne, eli puuhommiin on trakroti puukärryllä ja kouralla ja pienempiin hommiin mönkijä kärryllä, talviaikaan kelkka ja puureen saa naapurilta lainaan. En koe pienintäkän tarvetta ajaa puita maasturilla. Eikä ne omat maat myöskään ole oikeen maasturille sopivia, sinulla voi olla. Näkisin jopa hyödyllisemmäksi jonkun ison pakun. Sinä voit tarvita, minä en. Mutta nyt oli puhe jahtiautosta, ei metsätyökoneista. Jos tarvitset puunajoon maasturia, niin mitä tekemistä sillä on jahtiauton kanssa? En ole kieltänyt etteikö vaikka Hilux olisi hyvä laite maanviljelijän tarpeisiin. Mutta tarvitseeko metsästäjä sellaista metsästykseen? Ei niin että onko sellainen auto hyvä myös metsästäjälle jos kyseinen henkilö tarvitsee sellaista autoa myös muuhun. Eli puhutaan nyt vain niistä tarpeista mitä metsästys autolle tuo. Kieltämättä maasturi voittaa varmaan mönkijän mukavuudessa ainakin pidemmillä siirtymillä, mutta hävijää taas 10-0 maasto-ominaisuuksissa. Ne paikat on harvassa minne maasturilla ajaa mutta mönkijällä ei. Vastaavasti monet kerrat on maastureita vedetty kaivinkoneilla tai traktoreilla suosta kun mönkijää ei vielä edes upota. Vielä kun otetaan huomioon kumpi aiheuttaa vähemmän näkyviä jälkiä maanomistajien harmiksi heidän metsiin ja kummalla pääsee sakeammassa metsässä puita katamatta. No joku tarvitsee mönkijää ja toinen ei, joku tarvitsee maasturin ja toinen ei.
Sinä et tarvitse maantie ominaisuuksia, minä tarvitsen. Minä esimerkiksi metsästän kotona, anoppilassa, kaverin mökillä, omalla mökillä, suvun mökillä ja teen reissuja valtion maille pohjoiseen. Eli sillä ”jahtiautolla” kuljetaan myös metsästysmaiden väliä. En kehtaa erikseen hommata joka paikkaa erillistä romua enkä kehtaa millään rottelolla täristää satoja kilometrejä suuntaansa. Meillä on siis erilaiset tarpeet. Enkä luultavasti ole ainut kellä on paremmat ja mieleisemmät metsästysmaat siellä kotipuolessa/mökillä ja kehnommat jahtimahdellisuudet kotona, mutta molemmissa metsästellään ja kuljetaan maastossa ainakin koiraa treenaamassa. Siksi väitän että tuo maantie ominaisuus on hyvin usein tarpeellinne jahtiauton ominaisuus. Toki joku kehtaa täryttää millä hyvänsä maasturin resulla noita välejä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|