OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tonnin Drillinki
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 11:43    Viestin aihe: Tonnin Drillinki Vastaa lainaamalla viestiä

Laitetaampas pieni kollaasi, taannoisesta tai vieläkin hieman kesken olevasta, "ostin hyvän ja halvan" Drillingin saksasta projektista. Ja ennen kaikkea tein itse ja säästin.. Wink

Homma pyörähti joskus joulu-tammikuussa siihen malliin että Egunista jäi käteen Merkelin 96K mallin Drillinki kaliperia 16/70, luotipiippu 7x57R. Ihan kätevän oloiset kaliperit mutta 16 kal haulipatruunat on melkolailla kivenalla. Joka paikassa saatavilla olevia Sellier Bellotteja en ole laskenut vielä tänäpäivänäkään patruunoiksi.

Kuten arvata saattaa alle tonnin uuden sarjan merkkelissä voipi olla hieman sanottavaa. Ja ainakin pinnoista sitä löytyi. Ase oli jossain vaiheessa elämää laitettu märkänä asepussiin ja ulkoasu sitämyötä melko laikukas.
sulku ja muu koneistopuoli on hyvässä kunnossa, eli senpuolesta kannattaa elähtänyttä ulkonäköä hieman parsia.

Dril1
Kiikarin mallailua, jaloiksi on tulossa Hennebergerin kääntöpalat.

Dril2
Yleistä nuhjuisuutta

Isoin ongelma aseessa oli tukki. En tiedä onko näissä tehtaalta tullessa näin lyhyet perät mutta tässä oli todellinen pygmi malli.
Puuosan vetopituus noin 320mm. Tämä pitäisi saada ennen ensimmäistäkään laukausta pidennettyä 350-355mm, jolloin 25mm perälevyn kanssa ase olisi nippa nappa ammuttava.
Dril3


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 11:55, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dril4 Jatkopätkän mallailua

dril5 Lisää mallailua

Ensimäinen versio valmiina..
Dril6
Juu ei.. Aivan hel%tin ruma. Tässä kohtaa kuningasideana oli jättää tukki mahdollisimman lähelle alkuperäistä.

Dril7 Hieman parempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seuraavaksi rautojen kimppuun. Uudelleen värjäystuomion sai liipasinkaari ja koko piippupaketti.
Liipasinkaari menee moderniin tapaan keittosinistämällä, mutta tinalla juotetut piiput pitää tai ainakin on suotavaa värjätä perinteisemmällä ruostutus metodilla.

Aineet molempiin löytyy kotoa. Foorumilta haeskelemalla löytyy allekirjoittaneen kirjallisuutta sinistys/mustaushappojen kotikokkailusta.

Ensimmäiseksi vanha väri pois. Puuilosta kokeiluun CRC:n ruosteenpoistoainetta, logiikka tässä se koska sinistyshän on ruostetta.
Dril8

Tämä olikin kiukkuista kamaa, ilmeisesti fosvorihappoa. Varomattomalta lähtee nahka sormenpäistä tuotapikaa.
Mutta lähti sinistyksetkin. Moderni keittosini kun hieman happosudilla hipaisi. Ja lähti tuo piippujen ruostesinistyskin suht helposti.

Dril9
Ruosteenpoistoaineen jäljiltä osat jäävät hyvin happoetsatun näköiseksi. Sinällään oivaa alustaa sinistykselle. Tässäkohtaa liipasinkaari on jo kiilloitettu sinistystä varten.

Seuraavaksi sama kuvio tukeille.
Dril10
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dril11
Fiksatavat osat suurinpiirtein valmiina

Liipasinkaaren ja hihnalenkin mustaus puuhia.
Dril12

Osat kiilloitettu 150 schotsbrite mikälie rullalla, pesty asetonilla ja jonkunnäköiset ripustukset viritelty.
Ripustuksista tuli onnistuneet, lopputulemana liipasinkaarta sai tönkiä lipeäpadan pohjalta ruuvimeisselillä. Eli tähän kannattaa panostaa..

Dril13
Kotikokin mustaus linja. Nytpä nähdään toimiiko 5-6v sitten itse lipeästä ja ammoniumnitraatista valmistettu mustausliemi.
Toimintalämpötila on noin 125c tätä joutui hieman opettelemaan. Kaupallisilla aineilla se oli muistaakseni jossain 145-150 nurkilla.
Työkalut: kaasutoho, 5L rosterikattila, Tiiliä, savukaasumittari ja muuta romua.

dril14
Toimi se jotakuinkin. Hieman punertava sävy jäi kun lämpötila pääsi karkaamaan 140-150 nurkille.


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 12:38, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meanwhile tukkikin saanut hieman väriä.
Dril15
Laiska kun olin niin tein Truoililla. Enkä oikeen osaa näitä perinteisiä öljytukkeja niin korkealle arvostaa, ensimmäinen vesisade niin valkoisella laikulla tahtoo olla, vaikka miten lutraat öljyn ja vahan kanssa.

Sitten alkaa se etukäteen arvioituna mielenkiintoisin, ja tai hankalin vaihe. Eli piippujen sinistys. Näitä tinattujahan ei voi lipeässä keitellä koska lipeä syö juotokset ja kohtapuoliin kolmepiippuisesta on jäljellä "kolme piippua"

Alkuvalmisteluista ei ole kuvaa, mutta mutta.
Ase oli senverran aikaisemmassa elämässä saanut vettä että.. panospesän etupuolelle ja vasemman haulipiipun suupuolelle oli muodostunut ihan rehellistä syöpymää.
Hioin putket 150-240-320 papereilla ja pahimpia kohtia vähän viilasinkin. Lopputulemana se että metallia olisi pitänyt oikeasti ottaa pois enemmän mitä halusin... joten.
Ruosteenpoistoaine laimentaen veteen 1:100 ja sudilla pintaan. Aine etsaa piiput kevyesti jolloin pohjakiilto ei ole kovin vahva mutta eipä näy pienet jäljetkään.
Dril16
Tässä piippu odottelemassa sinistymis ruostetta. Olisikohan 2 tahi kolmas kerta.


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:20, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piippujen sinistysaineena toimii paljon parjattu Supersini.

Mutta tälläkertaa ei käytetä "kastele pinta, pese se vedellä" metodia. Vaan ohjeestakin löytyvää jaloruostutus metodia.

Prosessissa happo toimii ruostumisen kiihdyttimenä, muodostaen hienoa punaista ruostetta. Onkohan tuo nyt sitten ferro-oksidia. Kun metallin pinta on kauttaaltaan hienossa punaisessa ruosteessa, kuumennetaan piiput, yleensä keittämällä vedessä. Jolloin Feo muuttuu.. olikohan tuo nyt magnetiitiksi eli mustaksi ruosteeksi ts sinistykseksi. Tämä prosessi tehdään 1-10x riippuen minkälaisen pinnan haluaa.

Dril17
Todellinen kotikokki speciaal.
Internetin ihmeellistä maailmaa tutkittuani törmäsin vaihtoehtoiseen metodiin eli höyryttämiseen, mikä on koti-oloissa melko paljon helpompi toteuttaa. Varsinkin jos on sattunut heittämään edellisessä projektissa palvelleen veden keittokipan romukuormaan..

Täältä malli
https://www.youtube.com/watch?v=VHyoUF50rF0


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:21, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dril18

Näyttää melko surkealta.. Kuva on muistaakseni 1 tai 2 höyryttämisen jälkeen.
Musta väri selkeästi havaittavissa mutta tasaisuudesta ei vielä tietoakaan.
Uutta happoa vaan niskaan niin hyvä tulee.

Höyryttämisen jälkeen piipuista hangataan muuntunut ruostekarsta pois.
Siihen hommaan toimii 0000 teräsvilla tai vesi ja karkea farkkukangas tai kaikkein parhaiten tämä.
https://www.brownells.fi/0025-STAINLESS-STEEL-BRUSHING-WHEELS-2-Row-GROBET-FILE-CO-OF-AMERICA-INC-360164581
Laippa pylväskoneeseen ja hieroen. Kierroksia ei passaa olla liikaa, internetin ihmemaan lähde puhui noin 300-400rpm


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 19:03, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilenillalta muistaakseni 9 hapottamis höyryttämis kierroksen jälkeen. Oli pakko hipaista mobilia pintaan ja katsoa miltä tuo rupeaa näyttämään
Dril19

Taidan lopetella kierrokseen kymmenen. Tämän jälkeen piiput isketään 24h mobiliin ja kratsataan loput murat pois pinnasta.
[Edit]
Öljy ei yksinään tahdo riittää hapon neutralisointiin vaan piiput kannattaa uittaa/keitää liottaa mahdollisimman kuumassa kidesooda tai muussa huomattavan emäksisessä sopassa.

Ainakin toistaiseksi piippupaketti soi nätisti kun kopauttaa puulla. Eli mitään tinausten irtautumista ei ole havaittavissa


Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:23, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoista, Kiitos
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 22.06.2019 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvältä näyttää. Ja ihailtavaa asennetta käydä itse tekemään. Ihmisen tekemä se on, ja ihmiset niitä pajallakin kunnostaa, toki sinulla on pohjatiedot hanskassa joka auttaa.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 22.06.2019 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo sehän tässä olisi idea että yhtälailla nuo mystiset "Triple Troublet" on rautaa, puuta ja ihmisten tekemiä. Eli kiinni vaan hyvä siitä tulee.

Laiskuuttani ja kun tarvetta tämän enempiin pintakäsittelyihin ei tällä haavaa ole niin, toisena taka-ajauksena oli myös se että käytetyt laitteet ja aineet olisi mahdollisimman simppeleitä.
Homma on oikeastaan pylväsporakonetta vailla rivitalon takapihalla tehtävä. Eli senpuolesta ei isoa kynnystä ole.

No poislukien tuo mustauksessa käytetty lipeäliemi, toki senkin tekee kun hakee biltemasta 3kg lipeää ja agrimarketista säkin salpietaria..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 30.06.2019 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dril20

Siihen jäätiin. Hieman tuo true oil on omaan makuun kiiltävä mutta ehkä se nuhjaantuu jahka pääsee asetta käyttelemään.

Dril21

Kiikarikin istui laakista, vaikka itse mittasinkin..
Ei mahdottomia välyksiä jäänyt mutta eipä ollut tarkoituskaan. Sentti taaksepäin olisi jo hyvä mutta siihen vaatisi etulinssin ympäri pannan ja se taitaa jäädä.

Laatukkailta palikoilta vaikutti Hennebergerit. Ensimmäisten kokeilujen perusteella pitää kohdistuksen kyllä todella hyvin pura-irroita-kokoa, ammunnoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 30.06.2019 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aika mehevä tonniin.... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2184

LähetäLähetetty: 01.07.2019 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu no ei siitä tonnin pakettia tule vaikka miten päällään tanssisi.
Pyssy toki oli alta tonnin.
Kiikari hieman yli 800
ja jalat 215 ellen väärin muista.
Egunista enemmän tai vähemmän nuljuiltu kaikki.

Työtunneille ei perinteisesti näissä hommissa lasketa mutta luokkaa 20-30h
kun ei pitänyt suurempaa kiirusta.

Seuraava viriviri kohdekin on jo paikallisettu.. näytti etujyvä olevan kiilauralla. Siihen tilalle recknagelilta 4mm haulikko alike pyöreä etujyvä, jos alkaisi tuntua enemmän haulikolta.
Ja kääntöjalan etusokkelin välykset liiman vielä epoksilla tukkoon nin pitää. Tuo etujalka on niin pitkällä heitolla (KR41) että sieltä tulee väkisin vääntöä 700g painavalla putkella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.07.2019 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm etusokkeliin epoksia.... Eli onko jalustapalassa vai kääntökehäpalassa välystä?

-Eli jalustapala kuuluu olla juotettu piippuihin ja kääntökehäpala kitkalla lohenpyrstössä.

-niin tuolla oli nättiä kiikarikoteloa fox66, joko tilasit benderille oman?
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com