Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2991
|
Lähetetty: 12.08.2020 18:13 Viestin aihe: |
|
|
No budjetilla on aika perustella melkeen mitä tahansa autoa. Alle 2000€ c-sarjan mersu vuodelta 92 on tähän mennessä ollut paras ajoneuvo. Aivan umpiruosteessa, mutta mitään ei tarvinnut tehdä. Ei edes ölyjä tullut vaihdettua oston jälkeen. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa, kunnes meni kannen tiiviste muistaakseni 4 vuoden jälkeen. Kuluja tuli arvon alentumisineen 1500€ tuon neljän vuoden aikana ja pidän tuota varsin kohtuullisena.
Mutta nyt on ongelma, että tuolla matalalla farkulla ei pääse. Onko se citymaasturi sitten juurikaan oikeaa maasturia parempi vaihtoehto? Ei nekään ole halpoja jos katsoo kohtalaisen tuoretta ja noita isoimpia malleja.
Samoin sekään ei ole halpaa jos pitää sitä 5000€ vanhaa maasturin resua. Toki sielläkin on edullisempia vaihtoehtoja. Joku tuollainen siistissä kunnossa oleva 5000€ suzuki voisi olla taloudellisesti kohtuullinen. Vastaavasti se saman hintainen pajero, cruiseri tai vastaava ja 10-15 000€ iso farkku yhdistelmä ei taas ole mikään edullinen pidettävä.
Jos taas katsotaan tuon kokoluokan autoja joissa on vähän korkeampi maavara ja otetaan ne alle 5 vuotta vanhat ja karkeasti 100tkm ajetut, niin xc90, q7, x5 ja vastaavat maksaa sen +40 000€, lähelle 50 000€ ja samaan hintaan saa jo vastaavan cruiserin. Olisi aivan eri jos noita isoja city versioita saisi 20 suht tuoreena ja luotettavana.
Viimeinen muokkaaja, Valto. pvm 12.08.2020 18:31, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 12.08.2020 18:25 Viestin aihe: |
|
|
Tämä taso riittää minulle kun ei ole tarvetta täysin maastoajoon https://youtu.be/IKxnwfUyNsE _________________ das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2991
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hautaterva Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2012 Viestejä: 532
|
Lähetetty: 12.08.2020 19:27 Viestin aihe: |
|
|
Kovasti tuntuu olevan auton valinta vaikeaa
Itsekin painiskelin vähän samojen ongelmien parissa kun viimeisintä autoa valitsin.
Maasturi olisi hyvä, mutta todellista tarvetta tosi harvoin. Kivahan se olisi päästä se viimeinenkin umpitien pätkä autolla, mutta jostain joutuu silloin luopumaan.
Ajo kuitenkin niin valtavan painottunut asfalttiteille, että mukavuus tätyy olla kunnossa.
Tilaa romuille pitää olla eli iso kontti. Tarkemmin pinta-alaltaan iso kontti kun pitää koiraa ja isoa kylmälaukkua roudata. Se karsii lähes kaikki ns. citymaasturit pois, paitsi kaikkein isoimmat. Niissä tosin hinta korkeampi, eikä oikeastaan muita parantavia ominaisuuksia.
Päädyin lopulta XC70 Volvoon kun pidän ehkä myös vähän matalammasta profiilista. (Se on voittajan tie).
Todella mukava maantiellä. Omiin tarpeisiin maavara riittää ja nelikon toiminta, kun en kuitenkaan mitään pidempiä kahlaamisia tee. Maavara speksien mukaan 1mm korkeampi kuin X5 mutta 8mm vähemmän kuin XC90, eli käytännössä samoissa kaikki. Ulosjoustoita en tiedä, mutta ei ole vielä loppunut. Maastopelihän tuo ei ole mutta minulle paras kompromissi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5115 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 12.08.2020 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: | Kovasti tuntuu olevan auton valinta vaikeaa
Itsekin painiskelin vähän samojen ongelmien parissa kun viimeisintä autoa valitsin.
Maasturi olisi hyvä, mutta todellista tarvetta tosi harvoin. Kivahan se olisi päästä se viimeinenkin umpitien pätkä autolla, mutta jostain joutuu silloin luopumaan.
Ajo kuitenkin niin valtavan painottunut asfalttiteille, että mukavuus tätyy olla kunnossa.
Tilaa romuille pitää olla eli iso kontti. Tarkemmin pinta-alaltaan iso kontti kun pitää koiraa ja isoa kylmälaukkua roudata. Se karsii lähes kaikki ns. citymaasturit pois, paitsi kaikkein isoimmat. Niissä tosin hinta korkeampi, eikä oikeastaan muita parantavia ominaisuuksia.
Päädyin lopulta XC70 Volvoon kun pidän ehkä myös vähän matalammasta profiilista. (Se on voittajan tie).
Todella mukava maantiellä. Omiin tarpeisiin maavara riittää ja nelikon toiminta, kun en kuitenkaan mitään pidempiä kahlaamisia tee. Maavara speksien mukaan 1mm korkeampi kuin X5 mutta 8mm vähemmän kuin XC90, eli käytännössä samoissa kaikki. Ulosjoustoita en tiedä, mutta ei ole vielä loppunut. Maastopelihän tuo ei ole mutta minulle paras kompromissi. |
Mulla toi iso tavaratila on ollut ainainen riesa kun sitä on aina tullut vaadittua autoilta. Kesällä kävin uudella rav4 :lla a peräkärryn kanssa kääntymässä 10pv reissun Näätämöllä. Enää en lähde ilman kärryä mihkään koska niin kätevä sillä oli kuskata 4 hengen kalastus ja vaelluskamat. Autoon ei tarvinnu tunkea ku kylmälaukku töpseliin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.08.2020 20:07 Viestin aihe: |
|
|
Uuden lain pykälä kevytperävaunun nopeusrajoituksen nostamisesta tuo kyllä uusia ajatuksia autoiluun. Toki kun on tottunut isohkojen autojen kyytiin, on vaikea minkään kinnerinkään puikkoihin ryhtyä. Vaan pientä lievennystä peräloosterin kokovaatimukseen tämä tilanne saattaa tuoda. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5212 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 12.08.2020 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | https://youtu.be/_QZAUrDNXIM
Tuossa alkaa olla jokseenki kohtalaisen riittävää menemistä. |
Pölylumessa menee sittarikin hyvillä renkailla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2991
|
Lähetetty: 12.08.2020 21:07 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen varannut tuon kuomukärryn varauksen sitä varten että jos sitä jälkikasvua joskus siunaantuu, niin se on ainut mahdollisuus saada tavarat matkaan. Mutta jahtiin pitäisi kuitenkin sopia minimissään kaksi koiraa konttiin ja lisäksi pari asepussia, aserinkka ja pienempi jahtireppi. Nuo kulkee nätisti takapenkillä jos koirat sopii konttiin. Ja juuri tuota lattiapinta-alaa minäkin sinne konttiin kaipaan. Maasturissa on niin paljon korkeutta, että koirahäkkien alle sopisi hyvin vetolaatikko jossa kulkisi mukana kirveet, vetoliinat, työkalut ja muut tarpeelliset romut mitä autosta on hyvä löytyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5212 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 12.08.2020 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: | Kovasti tuntuu olevan auton valinta vaikeaa
Itsekin painiskelin vähän samojen ongelmien parissa kun viimeisintä autoa valitsin.
Maasturi olisi hyvä, mutta todellista tarvetta tosi harvoin. Kivahan se olisi päästä se viimeinenkin umpitien pätkä autolla, mutta jostain joutuu silloin luopumaan.
Ajo kuitenkin niin valtavan painottunut asfalttiteille, että mukavuus tätyy olla kunnossa.
Tilaa romuille pitää olla eli iso kontti. Tarkemmin pinta-alaltaan iso kontti kun pitää koiraa ja isoa kylmälaukkua roudata. Se karsii lähes kaikki ns. citymaasturit pois, paitsi kaikkein isoimmat. Niissä tosin hinta korkeampi, eikä oikeastaan muita parantavia ominaisuuksia.
Päädyin lopulta XC70 Volvoon kun pidän ehkä myös vähän matalammasta profiilista. (Se on voittajan tie).
Todella mukava maantiellä. Omiin tarpeisiin maavara riittää ja nelikon toiminta, kun en kuitenkaan mitään pidempiä kahlaamisia tee. Maavara speksien mukaan 1mm korkeampi kuin X5 mutta 8mm vähemmän kuin XC90, eli käytännössä samoissa kaikki. Ulosjoustoita en tiedä, mutta ei ole vielä loppunut. Maastopelihän tuo ei ole mutta minulle paras kompromissi. |
Omalla kohdalla XC70 karsiutui kontin vuoksi pois, Siinä on melko pieni, se tavaratila. Verrokkina oli toisen sukupolven Kia Sorento.
Jos oikeasti haluaa sellaisen laajan kontin niin tuon mallin Sorentoa kannattaa katsella. Mm. Land Cruiser jää sen suhteen häpiään. Ja joo, on siinä LC:ssä korkea se tila, mutta ei Sorentoon tarvinnut tehdä välipohjaratkaisuja, jotta saa koirahäkin pyöräkoteloiden yläpuolelle niin, että saa kylmälaukun sinne häkin viereen. XC70:een ei tuo häkki tahdo edes sopia, kun kokeilin.
Mistäkö tiedän?...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5115 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 12.08.2020 21:28 Viestin aihe: |
|
|
T31 Xtrailin kontti on paljon suurempi kuin Sorentossa. Siinä on myös valmiina välipohjarakenne jonka saa irti ja tila kasvaa taas ihan hitokseen.
Mun vanha xtraili tuolla ois näemmä vieläkin liikkeessä myynnissä kun tammikuussa sen sinne jätin. Ei oikein näemmä oikein kauppa käy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mehtäinssi Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2019 Viestejä: 377
|
Lähetetty: 12.08.2020 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Citroen C5 hydrauliikkajousituksella toimi kyllä hyvin. Maavaraa sai nostettua aika korkealle. Harmi vain, että viimeiset tuolla jousituksella alkavat olla jo melko vanhoja vehkeitä ja usein paljon ajettuja. Olikohan viimeinen vm. 2008?
Tietysti jos ei ajele paljoa vuodessa tai käyttää sitikkaa ainoastaan mettähommissa. Silleen voisi pärjätäkin vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2991
|
Lähetetty: 12.08.2020 22:19 Viestin aihe: |
|
|
https://youtu.be/5WuhtZyhQ3M
Tuossa näkee aika hyvin että ei noilla citymaastureilla ihmeisiin pysty. Aika äkkiä halvaantuu siihen että yksi etunen ja yksi takanen sutii. Mutta toki nuo xc90 silti houkuttelee. Hyviä maantiellä, maavara riittäisi kohtuudella, ei ruostu ja tuttu ja turvallinen tekniikka. Noilla d5 ajaa sen 600-700tkm kohtuu huoletta ilman isoja murheita. Reilusti alle kympillä saisi auton millä ajelisi monta vuotta kohtuu huoletta. Toki noiden volvojen neliveto ei ole sieltä luotettavimmasta päästä, mutta jos katselee sellaisen mihin on haldex pumppu vaihdettu lähiaikoina, niin eipä se iso homma ole jos se holkki pettää. Kohtuu edullinen ja helppo vaihtaa itse. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 12.08.2020 22:42 Viestin aihe: |
|
|
Haldex on melko perusvarma systeemi, eikä nelivetototeutuksena ollenkaan huono. Pumppu on halpa uusia, mutta lienee volvoissa kulmavaihde se ongelmallisempi juttu. Xc90 painavana autona kuluttaa alustan osia melkoisesti eikä nuo mitään edullisia pidettäviä ole muutenkaan. Toki hankintahinnaltaan lc:ta paljon edullisempia jos ei kovin tuoreista malleista puhuta. Sillä hinnan erotuksella jo ylläpitää autoa pitkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2991
|
Lähetetty: 12.08.2020 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Ja alustan osat on samoja kuin v70, eli ei kovin kalliita. Niitä alustan osia vaihtelee kohtuu nätisti, ei juuri renkaan vaihtoa hidasta. Sanotaanko että jos saan autoon jonkun vikapaikan valita, niin alusta. Ne on helppoja ja halpoja tehdä itse. Eikä se xc nyt niin paljon v70 raskaampi ole. Yhtälailla niitä alustan osia menee molemmista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 12.08.2020 23:29 Viestin aihe: |
|
|
Xc90 painaa noin 2200kg, joka on noin 500-700kg enemmän kuin v70. Kyllä niillä vain eroa on. Muutenhan se perustuu alustaltaan pienempiin volvoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|