OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

sähköä vai piikkiä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
muu uan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Mar 2013
Viestejä: 934

LähetäLähetetty: 25.02.2021 19:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen kerran joutunut turvautumaan sähköpantaan.
Minulle lähes aikuisena tullut dreeveri ei antanut ottaa itseltään mitään pois ilman että yritti purra.
Muuten totteli ihan ok eikä ollut kiukkuinen.

Koitettiin kaikki mahdolliset koiraoppaiden konstit ja mikään ei tehonnut, aina kun varasti jotain niin ei millään luovuttanut, saaliit oli vähän fifty/sixty omi kuitenkin vahvasti.

Vuoden jälkeen oli vaihtoehdot luoti tai panta ja valitsin pannan, toki testasin sitä itseeni ensin ja vaimo käytti kaukosäädintä jotta mitään turhaa sääliä ei olisi mukana.

Se panta ei siis anna mitää taser tyyppistä sähköä vaan sellaista mitä tv shopin "kasvata lihakset nukkuessas" impulssia, joka tuntui persmäiseltä mutta ei liian pahalta.
En ole jälkeen päin katunut että pantaa käytin, sain todella hienon kaverin ja hyvän metsästys koiran siitä itselle.
Tuskin koiraakaan harmittaa että sai elää, jos tuo ei olisi toiminut niin olisin ampunut koiran.

Tilanne järjestettiin siten että koira pölli makkaran ja kun koitin ottaa sitä pois niin alkoi murista ja näytää hampaita.
Siinä vaiheessa sai pienen tällin josta meni hämilleen, koitin ottaa uudestaan makkaran pois hyökkäsi kohti kättäni ja sellaisen tällin että tuntui.
Sen jälkeen antoi makkaran pois ja kun oli rauhoittunut istumaan sai makkaran takaisin.
Tämän jälkeen noita pois otto harjoitteita on tehty edelleen viikoittain, ilman ongelmaa.
Tapauksesta on n.9v aikaa.
_________________
🇺🇦Slava Ukraini.🇺🇦
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 26.02.2021 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keski-euroopassa on tullut oltua suht useasti, ja paljon siellä lenkkeilly, niin mikä on jäänyt mieleen niin se että paljon koiria kävelytetään vapaana, kaupungissakin, ja näkyy kai koulutusvaiheessa olevia koiria, joilla on se sähköpanta kaulassa.
Mutta ne mitkä on vapaana tuntuu olevan omistajalla aika hallussa, samaa ei voi sanoa kotimaasta jossa aina on pieni pelko persiissä kun lenkkipolulla tulee vastaan irtokoira.

Ei tuosta varmaa voi vetää kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, mutta sen verran että en alkaisi aivan vääryytenä tuomitsemaankaan.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4181

LähetäLähetetty: 26.02.2021 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
Eipä noille settereille tarvinnut tehdä oikeastaan mitään. Tiukka EI on riittänyt. Sama juttu sorkkien kanssa. Kun en ole kiinostunut ja sanonut että EI niin asiaan ei ole tarvinnut kauheasti palata. Kerran noista nykyisistä toinen hyppäsi makaavan peuran yli ja vain vilkaisi , että "mitä siinä makaat" ja jatkoi luoviaan. Joskus ne veti yhdessä peurapukin etu- ja takapuoleta samaan aikaan luovissa kun ne ristesivät juuri peuran kohdalla. Oli siinä pukki ihmeissään.

Pentuna tehty työ on kyllä palkitsee näissä asioissa.


Setteri onkin lapanen, kuten tuolla edellä oli kirjoitettu, sähkökaulain on hyvä mutta pitää osata oikein käyttää.
Joskus oli sellainen koira mikä huuti tarhassa, ei lopettanut komennolla, tai lopettu mutta hetken päästä taas uusiksi, ei auttanut jos meni tarhaan kovistelemaan, silloin vasta innostui. Ei auttanut piiloutuminen vesiletkun kanssa, rupesi vaan juomaan vettä ja leikkimään. Silloin harmitti kun ei ollut sähkökaulainta.
Tuohan on oikeastaan apukäsi jos on pidempi välimatka, rankaisuväline tai pakottamista vartes se ei toimi.
Josko koiraa koittaa nopeammin noutamaan se on turhake, ensin pitää opettaa nopea luoksetulo.
Ajokoira hyvä esimerkki, jos ajaa sorkkaa niin millä saat komennon menemään perille 300m päähän?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 26.02.2021 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uutena koiraihmisenä sähköpannasta tuli mieleen ensimmäisenä sähkötuoli tai juuri joku tazerin tyyppinen juttu. Uskon että monelle muullekin "maallikolle" mielikuva on tämä. Sehän herätti minussa vahvoja mielikuvia ja tunteita. Tunteet taas herättivät vihaa ja suuttumusta.

Nyt kun olen tutustunut asiaan, niin eipä vaikuta tämäkään juttu ihan niin mustavalkoiselta kuin aluksi tuntui.

Esimerkiksi näitä Standing Stonen videoita katsoessa ei näyttäisi siltä että koira olisi kovin suurissa tuskissa:

https://www.youtube.com/watch?v=Sl9GWA4t1To

En edelleenkään itse käyttäisi (edes videon mukaisesti) sähköpantaa, koska en usko taitojeni siihen riittävän ja todenäköisesti vain hämmentäisin koiraa.

Edelleen toivoisin että koiraa arvosteltaisiin enemmän sen osaamisen pohjalta ja koulutettavuutta / tottelevaisuutta mitattaisiin jotenkin eri lailla. Uskon että koiran taitoa metsästää ja tuottaa itselleen ja isännälleen miellyttäviä metsästystilanteita (kunkin eri rotutyypin mukaisesti) ei voida mitenkään edistää esim. a-studiossa kuvatun mukaisilla tavoilla (tai edes tuon linkkaamani videon mukaisilla). Kyllä se koiran halu palvella isäntäänsä ja toimia yhteisen tavoitteen eteen näkyy esim. metsästystilanteessa ilman että tilanteeseen lisätään sulkeis-tyyppisiä elementtejä.

... tämä siis lähinnä seisoja-näkökulmasta, kun se vähä kokemus, mitä on, on siltä puolelta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.02.2021 17:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sähköpannastahan saa tehot niin alas, ettei sitä edes tunne. Ei tunne koira eikä tunne itse vaikka miten koittaa tunnustella. Ja tehokkaimmatkaan asetukset ei tosiaan ole niitä tv-shopin abtroniceja kummempia. Itselle olen tuollaista testannut kaulaan täysillä tehoilla ja eihän se miellyttävää ole, mutta ei nyt loppuunsa kovin pahakaan. Toki tehot riittää jo väärinkäytöksiin.

Mutta kuinka moni on nähnyt esimerkiksi hihnassa vetävän koiran joskus eläissään? Omaan testiin pohjautuen voisin vaikka vannoa, että vetämisen aiheuttama paine kaulassa tuntuu pahemmalta, etenkin kun monesti koira ehtii ottaa vauhtia ennen kuin hihna loppuu.

Minä näkisin, että sähkön käyttäminen koulutusvälineenä on todella hyvä ja tehokas keino, mutta soveltuu todella harvalle käyttäjälle. Siinä on liian suuri riski, että nostetaan tarpeettomasti tehoja kun taidot loppuu, tai ajoitetaan väärin. Sähköä käyttävän kouluttajan tulisi olla todella kylmähermoinen, eli tunnetila ei saa kiihtyä yhtään sähköä käyttäessä, ettei sitä aleta käyttää väärin. Ja koiralle pitää ensin opettaa mitä se sähkö tarkoittaa, ennen kuin voi vaatia tai olettaa että sillä saadaan tuloksia.

Aihe on herättänyt itsessä paljon mielenkiintoa, koska joskus olin niin rajusti aihetta vastaan, mutta muutamien asioiden kohdalla tuli aiheelliseksi miettiä vaihtoehtoja. Totesin esimerkiksi, että vahvasti ajoviettinen seisoja muutamilla satunnaisilla reissuilla poronhoitoalueella voi tuottaa ikäviä ongelmia ja ratkaisisin ne ennemmin itse sähköllä, kuin antaisin poromiesten ratkaista omalla tyylillään. Aloin perehtymään aiheeseen tarkemmin ja olen aika vakuuttunut, että oikealla tavalla käytettynä teho on hämmästyttävän hyvä ja koiran kokema kärsimys aivan olematon. Itsellä ei osaaminen riitä ja päiväkin pitäisi valita tarkoin milloin omat hermot pysyy kurissa vaadittavalla tavalla, mutta en minä tuota silti kieltäisi vaikka omat rahkeet sen käyttöön ei riitäkkään. Saattaisi jopa karsia ongelmia, jos käyttö olisi sallittua joidenkin erillisten asianmukaisten kurssien jälkeen, jolloin käyttäjät tiedostaisivat oikeat toimintatavat. Minä näkisin sähköpannan olevan parhaimmillaan todella pitkä, mihinkään sotkeutumaton, näkymätön ja hellävarainen liina, jolla voidaan ohjata koiraa. Väärin käytettynä se on rääkkäysväline, mutta niin on hihna ja pantakin.

Ylipäätään kovakourainen koulutus on jo mielipiteitä jakava aihe. Ennen vastustin sokeasti, mutta tuon nykyisen jääräpään jälkeen silmät on vähän avautuneet. Näin jälkikäteen koen, että tein koiralle enemmän vahinkoa olemalla alkuun aivan liian hellä pehmeisiin koiriin tottuneena. Sen jälkeen kun tehtiin marssijärjestys selväksi tarpeeksi tehokkaasti, niin ongelmat väheni merkittävästi. Nyt se murahdus menee jakeluun, kun koira tajusi ettei ukkoa vastaan mahda mitään. En siis puhu mistään tyhjänpäiväisestä läpsimisestä saati koulutuksen osana hakkaamisesta tai potkimisesta. Mutta kyllä tuon joutui muutaman kerran alistamaan niin ettei asiasta jää mitään epäselvyyttä, ennen kuin kiellot alkoi mennä oikeasti perille.

Minusta nämäkään asiat ei ole mustavalkoisia. Valitettavasti asioiden kieltäminen johtaa monesti siihen, että väärinkäyttäjät jatkavat käyttämistä ja ne lopettavat keillä riittäisi rahkeet käyttää oikein. Ajatellaan vaikka aseet. Jos aseet kielletään, niin kuinka moni aseita oikein käyttävä joutuisi luopumaan aseista ja kuinka moni aseita väärin käyttävä todellisuudessa luopuisi aseista? Lopputuloksena tilanne, josta voisi äkkiä ajatella aseiden olevan ongelma, vaikka todellisuudessa jokainen tällä foorumilla oleva varmasti tajuaa, ettei ongelma ole aseissa vaikka osa niitä käyttääkin väärin. On myös oikeita tapoja käyttää aseita ja ihmisiä ketkä osaavat ja käyttävät niitä oikein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 26.02.2021 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto on asian ytimessä.
Se on ihan hyvä, että niiden käyttö on kielletty. Tämä pitää laitteet pois marketeista, jolmoin hetken mielijohteesta ymmärtämättömät eivät niitä hanki ja käytä.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.02.2021 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toisaalta esimerkiksi rapakon toisella puolen noiden käyttö on ilmeisesti melko yleistä. Jos käyttö on yleistä ja osa ns. normaalia koiran koulutusta, niin usein myös tavat, kulttuurit ja käytännöt kehittyvät siihen suuntaan, että laitteita osataan käyttää oikein. Kyllähän noita nytkin saa hankittua todella helposti. Netistä saa vaikka mitä ja näytti olevan ihan retkitukun hyllyssäkin. Niitähän saa myydä ja omistaa, mutta käyttö koiran kaulassa on kiellettyä. Voisi olla, että jos käyttö sallittaisiin, vaikka sitten aluksi kurssien kautta, niin osaaminenkin lisääntyisi. Nyt vaikuttaa siltä, että täällä päin monella on sellainen käsitys, että sähköpanta laitetaan laitetaan koiran kaulaan ja ilman sen ihmeempää opettamista aletaan painella rangaistusta aina kun koira tekee jotain väärää.

https://youtu.be/GFFcg9YxJNc

https://youtu.be/tde7VC3Pujk

Tuossa on esimerkiksi pari pätkää missä avataan aika hyvin sitä miten minä näen sähköpannan.

https://youtu.be/SmBhKFdtMAY

Ja tuossa sitten vähän jo käytön opettelua.

Miksi tuota sitten hyödyttäisi käyttää? No onko kukaan koiran omistaja ikinä huomannut sellaista, että koira tottelee esimerkiksi sisällä, mahdollisesti myös pihalla siinä lähietäisyydellä, mutta koira karkaa käsistä kun etäisyys kasvaa? Minä ainakin olen. No entä jos olisikin opetettu sähköpannan kanssa? Minä ainakin uskon, että koiralle olisi sen avulla huomattavasti helpompi ja nopeampi saada päähän, että käskyjä pitää totella aina. Tavallaan hallinta ja kontrolli kasvaa automaattisesti. Vähän kuin olisi 500m tai 1000m liina käytössä ja kun käsket paikan tai luokse, niin voit puuttua peliin tällä pitkällä liinalla ja huomauttaa koiraa, että käsky tuli ja sitä täytyy totella. Kun ärsykkeet ja vietit nousee, niin tarvittaessa painetta voi antaa vähän enemmän, ihan kuten hihnallakin. Mutta lähtökohtana pitää olla se, että voimakkuus on sillä tasolla, että koira juuri ja juuri hoksaa sen. Kovemmilla vieteillä kiihkeämmässä tilanteessa voi vaatia aavistuksen enemmän että koira hoksaa. Eli ideana se, että palkitaan oikeasta suorituksesta, mutta on joku keino osoittaa koiralle että isännän määräysvalta ei lopu siihen kun etäisyys kasvaa kädenmittaa kauemmas, vaan etäämmältäkin voidaan antaa korjaus tarvittaessa. Mutta ensin asia täytyy opettaa, niin se itse käsky kuin myös sähkön merkitys ja sen jälkeen asiaa voidaan vaatia ja nostaa paineen tasoa tarvittaessa, mikäli sievä muistutus ei tunnu riittävän.

Toki toinen keino on se yllätys täräys kovalla teholla jonkun tietyn väärän asian kohdalla, eli esim joku sähköistetty käärme tai vastaava, jolla yritetään saada koira pelkäämään tai karttamaan jotain tiettyä asiaa tai toimintatapaa. Mutta tämä keino taas ei ole sellainen tehokas pitkäikäinen pannan hyödyntäminen, vaan enemmän kertaluontoinen juttu jonkin yksittäisen hankaluuden kohdalla joka saattaa toimia tai olla toimimatta.

Ensimmäinen keino vaatii johdonmukaisuutta, malttia ja kylmäpäistä ohjaajaa, joka varmasti malttaa olla käyttämättä laitetta väärin ja osaa opettaa sen asian koiralle ensin oikein, ennen kuin vaatii osaamista. Jos porkkanalla kouluttamista suositaan nykyään parempana keinona kepin sijaan, niin minä ajattelen että molempi parempi. Koulutetaan porkkanalla, mutta koiran on hyvä tietää että keppikin löytyy jos porkkana ei tehoa. Pehmeiden koirien kanssa tuota ei voi käyttää, mutta esimerkiksi tuon meidän luupään kanssa olisi päässyt monessa asiassa niin paljon vähemmällä ja nopeammin tuloksiin, jos olisi tuollainen keino ollut käytössä ja osannut käyttää sitä oikein.

Jälkimmäinen keino taas voi toimia todella tehokkaasti, mutta vaatii äärimmäisen tarkan ajoituksen ja tuottaa koiralle kipua. Siinä vaan täytyy puntaroida, että onko se pieni tärsky oikeassa paikassa pienempi paha, kuin vaikka käärmeen puraisu tai poromiehen vihtavuori.

Se väärä tapa taas on ottaa tuo jälkimmäinen keino yleisempään käyttöön ja käyttää jatkuvasti koulutusvälineenä, kun taito ei riitä. Jos sitä painellaan kipua tuottavasti aina kun koira ei istu, tule luokse, kieri tai tee jotain muuta pelleteppua, niin ollaan aika kaukana sähkön järkevästä hyödyntämisestä.

Mutta joo ehkä se on ihan hyvä että on kiellettyä, koska asiaan perehtymätön ja etenkin koiran koulutuksesta ymmärtämätön on liian altis sortumaan tuohon viimeiseen tapaan, etenkin jos sattuu saamaan jossain asiassa tuurionnistumisen alkushokin avulla.

Mutta tulisiko asia kriminalisoida entistä jyrkemmin? Minusta ei, koska nuo pannat voivat olla todella hyvä apuväline oikein käytettynä. Minä alkaisin ennemmin sallia asteittain ja koulutuksen kautta, jotta kulttuuri kehittyisi siihen suuntaan, että noita osataan hyödyntää tehokkaasti ja koiraa kiusaamatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 26.02.2021 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkennan vielä sen verran tuota keppi ja porkkana hommaa, että olen täysin sitä mieltä, että porkkanan avulla voi opettaa koiralle kaiken tarpeellisen. Koira toimii kuten näkee itselleen parhaaksi. Mutta entäs sitten, kun viettitasot nousee ja esimerkiksi peltojahdissa koira säntää jäniksen perään ajohaukulla? Mikähän nakkimakkara siinä vaiheessa riittää palkkioksi äärimmäisen ajoviettisen koiran kanssa? Tiedän faktana, että jos oma koira on siinä alle 20m päässä minusta ja ehdin karjaista ennen kuin ajo lähtee toden teolla käyntiin, niin käsky toimii ja koira pysähtyy. Jos koira parkaisee ajon liikkeelle 100m päästä, niin aivan yksi ja sama mitä minä siellä kiljun, niin ajo jatkuu. Jostain se kumpuaa, että ukon auktoriteetti riittää siinä lähietäisyydellä, mutta loppuu etäisyyden kasvaessa. Mutta miten mahtaisikaan olla tuollaisella apuvälineellä ihan pienestä asti opetettu koira?

Minä en tätä tiedä, kun en ole ikinä asiaa päässyt testaamaan tai näkemään. Sen vaan tiedän, että meidän viikari tajusi jo hyvin varhain, että kun hän on vapaana, niin kukaan ei saa häntä kiinni eikä mahda hänelle mitään. Parhaani mukaan koitin esittää välinpitämätöntä ja välttää tilanteita, joissa koira tuon hoksaisi, mutta niin vaan hoksasi. Nuorena riiviönä myös tajusi, että sisällä hän ei pääse karkuun. Jännä juttu, että nyt heittäytyy sisällä selälleen kun minä karjahdan, mutta sieltä 100m päästä painaa korvat tiukemmin takaviistoon ja vauhti kiihtyy. Auttaako tuota nyt sitten hökkyyttää enää jälkikäteenkään, kun joskus palailee reissultaan? Jättää pian seuraavalla kerralla tulematta, ainakaan niin pian. Mutta entäs jos asiaan olisikin voinut aina puuttua jollain ”wifi” yhteydellä. Nyt se on minusta myöhäistä rykiä, kun on jo vuosia ajanut kuten tykkää ja muutaman juossut kiinnikin. Eipä siinä sehän kuuluu rodun ominaisuuksiin, mutta ajovietti on niin vahva, että minä en ainakaan saa ajoa keskeytettyä käskystä. Joskus se voisi olla ihan jo turvallisuuden kannalta tärkeää. Läheltä onnistuu, matalammalla vireellä onnistuu, linnullakin onnistuu, mutta jänis on liikaa eikä siinä auta vaikka mitä tekisi. Pieni epäilys minulla kuitenkin on, että ei tuossa ainakaan haittaa olisi jos koira tietäisi että kylläpä se ukko hänelle jotain voi vaikka onkin tuolla kaukana. Ehkä jo ihan siinä matalamman vireen perus treenissä se ehdottomuus myös pitkiltä etäisyyksiltä olisi vahvistunut riittävän paljon vahvemmaksi kuin mihin on päästy ilman apuvälineitä. Ei se lyhyeltä etäisyydeltä pysähtyminenkään minun mielestä ole pelkillä nakin paloilla aikaansaatu, vaan kyllä siinä on mukana koiralla alitajuisesti se, että isännän läheisyydessä koiralle on voitu näyttää, että totteleminen ei ole vapaaehtoista, vaan ainut mahdollisuus. Tottelemisesta palkitaan, tottelemattomuudesta rangaistaan. Käsky ja toimintamalli on rakennettu palkitsemalla, mutta käskyn ehdotonta noudattamista on voitu vaatia, toisin kuin pitkiltä matkoilta. Eikä ole auttanut, vaikka on kuinka koitettu välttää epäonnistumisia, kun on käskytetty pitkältä matkalta, on koitettu välttää ettei koira huomaisi ettei pitkältä matkalta ole keinoja vaatia tottelemista, on kuitenkin treenattu paljon toistojen kautta ja palkittu onnistumisista. Mutta kun luonne on luupää ja riistavietti + ajovietti äärimmäisen korkea, niin käsistä vaan lähtee kun saa pupun eteensä vähänkään kauempana.

Asian kanssa pärjää, mutta entäs jos tekee saman porojen kanssa? Pääsee pian hengestään. Joudutaan myös välttelemään monia paikkoja metsästäessä ja treenatessa, koska mahdollisen ajon sattuessa saattaisi sännätä auton alle. Kunnolla metsässä aivan sama. Ajakoon jänistä jos haluaa. Palaa onneksi sen verran pian takaisin, että ei tahdo ehtiä kahvia hörpätä välissä.

Toisaalta ei myöskään oikeen kehtaa käyttää kauriilla ylösajavana, koska ajomatka on kuitenkin vähän kyseenalaisen pitkä ylösajavaksi, eikä kuuntele käskyjä. Eli yksi hyvä käyttötarkoitus jää kokonaan pois.

Jollain toisella koiralla saattaisi olla ettei vastaavia ongelmia olisi. Ehkä joku guru olisi saanut tuonkin koulutettua oikein. Enkä tosiaan tiedä olisiko tuolla sähköllä saanut sen parempaa lopputulosta, mutta väitän että ei siitä ainakaan haittaa olisi ollut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
muu uan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Mar 2013
Viestejä: 934

LähetäLähetetty: 26.02.2021 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En osaa tuota pannan käyttöä itsekään nähdä kovin mustavalkoisena.
Toki täydellisessä mailmassa ja erälle netissä on vain niin hyviä kouluttajia että pelkkä positiivinen vahvistaminen riittää.

Mielestäni panta ihan hyvä väline silloin kun mikään muu ei enää tehoa tai jos vaihtoehdot ovat luoti ja kirveenvarsi.

Tuollaisesta pannasta ei kuitenkaan tulee mitään fyysistä vammaa ja kipukin loppuu siihen kun napista päästää.
Koiralle jää vain ja ainoastaan henkinen kolaus ja ikävä muisto.
_________________
🇺🇦Slava Ukraini.🇺🇦
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2873

LähetäLähetetty: 27.02.2021 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kait noi sähköpannat on tarkoitettu koulutuksessa oikaisemiseen ja laiskoille kouluttajille. En käytä koirani koulutuksessa nameja enkä kipua - vaan oikea-aikaista kehua. Jos koira ei toimi niin vian olen aina löytänyt peiliin katsomalla. Laiskuus koiran kouluttamisessa kostautuu. Vasta vuosien aikana olen oppinut kouluttamisen aikana nopean reagoimisen koiran tekemän virheen korjaamiseen. Harvassa on hyvät koirankouluttajat. Enpä taida tuntea yhtään. Eipä tuo koirille kivun tuottaminen nyt niin kovin iso uutinen ole. Tuhannet suomalaiset miehet ja naiset ovat syyllistyneet kivun tuottamiseen perhepiirissä vaimoilleen ja lapsilleen, joidenkin mielestä ihan vaan kasvattaakseen ja kouluttaakseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2873

LähetäLähetetty: 27.02.2021 01:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajokoirien kouluttamisesta sen verran, että eno vainaa sanoi 80-luvulla, että ajokoiralle ei tarvii opettaa muuta kuin tassun antamisen, kaikki muu tarvittava sillä on geeneissä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2206
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 27.02.2021 01:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itekin olen ollut tosi sähkövastainen. Kunnes kokeilin pantaa saunakosteana omaan kaulaan. Ei siinä mistään kivusta voi puhua. Paimenpoika on tuhat kertaa pahempi. Semmonen "abtronic" on aikalailla just. Jatkokäsi lähinnä. Semmoset joilla on näitä lötköjä vietittömiä koiria ei tiedä mitä se on kouluttaa kunnon riistaintoista luupäätä. Vaan ei se sähkökään mikään ihmelääke ole. Oikein luupäät ei siitä välitä yhtään ja pehmeät menee pilalle. Laki ei muuten mitenkään kiellä sähköpantaa. Laki kieltää tarpeettoman kivun tuottamisen. Jos vaihtoehdot on sähköpanta vs monttu, onko kyse tarpeettomasta? Ja tosiaan tuo sähköpanta mitä itselle kokeilin ei mitään kipua tuottanut. Epämukavuutta sanottaisiinko.

Edellisen seisojan kanssa tuli nähtyä, että kyllä se kunnon sähköisku vaan toimii. Oikea "venekoira" oli ja hirvee hinku kaikkien sorkkaelukoitten ajoon. Lehmien pöllyyttäminen meinasi tulla semmoseksi ongelmaksi, että piikki on se seuraava vaihtoehto. Vaan kävipä tuuri. Koira ajoi mulliporukan aidoista läpi sadekelissä. Paimenpoika tipahti maahan tietenkin ja koira siihen päälle. Kyllä näytti ikävää tekevän. Eipä kiinnostanu lehmät enää sen jälkeen. Sen koiran kanssa kyllä karisi kirkasotsaiset pelkästään kehumalla koulutukset niin itseltä, kuin muutamalta oikealta koirankouluttajalta. Konstit koiraa myöden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2873

LähetäLähetetty: 27.02.2021 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen myös lasten kasvattamisessa käytettiin vitsaa ja tukkapöllyä. Minuakin riepoteltiin oikein kunnolla kun olin sellainen luupää. Kyseisiä kasvatusmenetelmiä en siirtänyt omiin lapsiini. Hyvin ovat pärjänneet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2873

LähetäLähetetty: 27.02.2021 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poliisi on myös luopunut kivun tuottamisesta; https://yle.fi/uutiset/3-11811154
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 27.02.2021 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Larsen kirjoitti:
Ennen myös lasten kasvattamisessa käytettiin vitsaa ja tukkapöllyä. Minuakin riepoteltiin oikein kunnolla kun olin sellainen luupää. Kyseisiä kasvatusmenetelmiä en siirtänyt omiin lapsiini. Hyvin ovat pärjänneet..

Mutta onko asioissa välttämättä menty eteenpäin? Kun seuraa tuota nykyajan nuorison toimintaa, niin ei siltä vaikuta. Opettajatkin ovat jo kouluissa suoraan sanottunua kusessa, kun eivät saa ongelmatapauksia kuriin mitenkään. Kyllä se oli ennen lasten kanssakin niin, että ensin yritetään hyvällä ja jos se ei toimi, niin sitten otetaan kovempia keinoja käyttöön. Monelle keskikastin tapaukselle riittää jo tieto siitä, että selkään saa jos hölmöilee. Ei sitä kaikkia tarvitse pieksää ihan pieksämisen ilosta, mutta kyllä siitä monesti apua on jos tiedetään että hölmöilyllä on seuraukset.

Otetaan esimerkki. Jos liikennesäännöt sanoo, että tiellä saa ajaa korkeintaan 100km/h, mutta otetaan kokonaan rangaistus pois käytöstä, eli et kuitenkaan saa sakkoja vaikka ajaisit miten lujaa tahansa ja jäisit kiinni, niin kuinka moni noudattaisi edelleen sääntöjä? Osa tunnollisimmista varmaan noudattaisi. Osa taas ei noudata nytkään vaan kaahaavat jatkuvasti reilua ylinopeutta sakon uhallakin. Suurin osa noudattaa sääntöjä, koska tietävät että niin pitää tehdä ja asiasta voi seurata sanktioita jos jättää noudattamatta.

Ja edelleen palaan siihen, että kuinka moni käyttää koirallaan hihnaa ja pantaa? Niilläkin tuotetaan kipua monellekkin koiralle. Ihan jo laki sanoo, että koira on oltava kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä, mutta ei ota mitenkään kantaa siihen että koira ei saisi vetää hihnassa. Varmaan täältä löytyy ne fakiirit, keiden koira ei ole ikinä eläissään vetänyt hihnaa tiukalle, vaan oppi heti kerrasta nakin palaa näyttämällä kulkemaan remmi löysällä vieressä. Jostain syystä minä kuitenkin näen paljon enemmän koiria mitkä kiskoo niin että korina kuuluu kun happi ei kulje, kuin niitä koiria mitkä kulkisivat tilanteessa kuin tilanteessa nätisti sivulla. Pitäisikö siis kieltää myös hihnan ja pannan käyttö kokonaan? Herkkupussi vaan vyölle ja menoksi. Toimii varmasti joidenkin koirien kanssa niinkin, mutta vähän epäilen että noinkohan toimisi kaikkien koirien kanssa.

Piikkipantaan en ota kantaa, koska siihen en ole tutustunut mitenkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 2 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com