OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Keväinen alumiinikuume taas vaivaa....
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 17102
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 10.04.2021 17:49    Viestin aihe: Keväinen alumiinikuume taas vaivaa.... Vastaa lainaamalla viestiä

Että mikä siinä onkin että aina kun vetet aukeaa ja kevät koittaa niin kummasti tulee se venekuume päälle...

Mieli kaikessa synkkyydessään koittaa perustella alumiinin olevan hyvä värkki moottoriveneseen ja kiiltävien busterien, silverien, mastereiden mainoksia pomppii silmille tämän tästä....

Kylmä tosiasia on se että oma moottorivenekäyttö on kuhan jigaus keväällä, hylje ja sorsajahti merellä ja ehkä myöhäsyksyn ahvenhommat. Ehkä joku pr-retkeily-ajelukeikka pari kertaa kesällä.
Sanoisin lähtöja tukevan vuodessa noin 20-30 kertaa max. Henkilömäärä 1, 1+1 valtaosa tai harvoin 1+2

Kaikille paikoille pitää trailerilla paatti viedä.

Merihommissa se että paatti on jonkiverran merikelpoinen mutta siksi siro että sen saa kiskottua yksinkin kiville aaltojen hakkaamiselta. Ja tilaa pitäisi olla kaaveille, kaverille ja koiralle.

Kuha ja ahvenhommissa taas tasaiset lattiat ja tukevuus on a ja o.

Tällähetkellä setti on seuraava:

Vene 1.

415 kevyt 130kg, perässä 20 ja 4hv yamahat. Nelonen kivisuojattu potkuri, nopeus jotain 45kmh tyhjänä, lastissa 35kmh pystyy soutamaan ja nostamaan kiville yksinkin. Matalalaitainen ei niin tukeva seistä, ja ahdas jos kamaa paljon. Ei tasainen lattia... Kahvaohjattu ja plotteri

Vene 2.
460 painava 300kg? . Perässä 30hv (alitehoinen) kone. Nopeus jotain 35kmh tyhjänä, lastissa ehkä 24kmhTasalattiainen tosi tukeva ja kestää keliä. Laidat korkeammat jo hieman ja rattiohjaus. Ei souda minkää eikä yksin nosta kokkaakaan kiville. Plotteri ja kaiku, valot, sähköt, vapatelineet yms.

Traileri autonperään.

Traileri rantakäyttöön.

Eli pohdinnassa ankarassa olisiko alupaattimarkkinoilla yhtä venettä missä nämä 2 saisi yhdistettyä jotenkin niin nätisti että möisi nuo pois ja ostaisi tilalle yhden.


-reunaehtoja siis:

-koko, max 450cm
-paino max 225kg(ajatus)
-kone max 30hv(optimi 20 ehkä) sähköstartti
-alumiinia
-tilava
-korkealaitainen
-kahva/pulpetti jos pieni....
-tasalattia
-uppoamaton
-ennemmin paksu kuin ohut värkki
-itsetyhjenevä
-askeettinen ennemmin kuin hilpettä
-ei muovia sisusta
-nopeus että plaanaa kuormattunakin... 1+2henk
-hiljainen, ei kopise
-2 koneen asennusmahdollisuus(pikkukone)
-sateensuojatilaa välineille? Itse tehden?

Hinta ehkä alle 8000e......




Jatkan juttua mutta kommenttia kuunnellaan.
_________________
Varisjahdin veteraani...


Viimeinen muokkaaja, valmet 412s pvm 21.04.2021 18:27, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.04.2021 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusi? Buster S tai M. Linder 445, noita voi löytää käytettyinäkin mutta aika kovin hintoja pyydetään imho. Linder 440 on aika kiva peli jos hitaampi vauhti riittää.

Sitten Idän ihmeitä, Master Pro 430, Wellmar 43 ja 45. .. Oli noita joku muukin mielenkiintoinen. Noissa ei hinta hirvitä.

Kotimaisista Alutroll 410 ja 450 voisivat palvella, ensimmäisen kenties vähän pieni mutta sekin voi olla tuossa käytössä etu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.04.2021 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

UMS Tunan pikkumalli, voi löytyä 410 tai 425 merkinnällä, oli se yksi joka oli mielessä. Nimim. Ai miksikö tiedän?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sir Mouse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2016
Viestejä: 170

LähetäLähetetty: 10.04.2021 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites olis tommone idän ihme https://www.nettivene.com/moottorivene/master/748033

Paino olis siinä sun nykyisten paattien välissä eli 130-300kg väliin menis just.
Ja pituuskin sopis tuohon 415-460cm haarukkaan.

Noi Masterit nyt ei mitenkää nättejä tai siroja ole mut eihän kalapaattien pidä mitää näyttelyvehkeitä ollakkaan. Ja ainevahvuus noissa on riittävä. Ja löytyy 5v takuu rungolle.

Mulla on itellä Paro mut viereisellä paikalla on muutaman vuoden palvellut Master ja aika runtua se on saanut. Kerran se siirrettiin pihasta rantaan ilman traileria. Vedettiin pihasta jäistä tietä pitkin rantaan ja siihen se jäi muutamaksi viikoksi odottamaan avovettä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.04.2021 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jooh, noi Idän ihmeet ovat kyllä tuollaiseen käyttöön varsin soveltuvia. Jos hommaa uuden ja 20hv koneella niin ainakin Tohatsu, Mercury ja Suzuki tarjoavat jo EFI-mallin suihkutuksella, voittaa kaasarikoneen mukavuudessa. 30hv asti Mercury ja Tohatsu ovat sama moottori.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7260

LähetäLähetetty: 10.04.2021 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Faster ja Master on toimivia ja merikelpoisia peltiveneitä. Muut on peltiveneitä...

Alutroll 410 - 450 ? ainakin niissä on tasainen lattia. Semmonen leveän oloinen lättänä tuo alutrol
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pykälä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2019
Viestejä: 878
Paikkakunta: länsi-wenäjä

LähetäLähetetty: 10.04.2021 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

uusin mettä-kalalehti,oli joku testi alupaateista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.04.2021 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Faster ja Master on toimivia ja merikelpoisia peltiveneitä. Muut on peltiveneitä...

Faster on kyllä hyvä vene, pieninkin malli vain tähän kenties aavistuksen iso ja hintava. Vanha 440/445 kenties jos sattuu jostain löytymään järkevästi.

Masterin maine ei ole kovin kaksinen mutta ihan asiallisilta vaikuttavat nykyiset, varsinkin jos ei halua säästellä käytössä.

Näemmä tuossa M&K:ssa ovat juuri tuo pieni Master, Buster taitaa olla XSr ja Alutroll 410. Kannattanee lukasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7260

LähetäLähetetty: 10.04.2021 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Masterin maine ei ole kovin kaksinen mutta ihan asiallisilta vaikuttavat nykyiset, varsinkin jos ei halua säästellä käytössä.

Näemmä tuossa M&K:ssa ovat juuri tuo pieni Master, Buster taitaa olla XSr ja Alutroll 410. Kannattanee lukasta.


Ihmetyttää tuo Masterin einiin kaksinen maine. Ainakin ne isommat olleet sellaisia että niihin on voinu luottaa. Toki työn jälki oli mitä oli, mutta osaahan se veli venäläinen alumiinista muokata vuotamattoman veneen.

Alutrollin historiasta sen verran että uistelijoitten avustamana ruvettiin suunnittelemaan venettä ja Alutroll 610 näki päivänvalon. Inarilla on yksi niitä alkuperäisiä 610ä. Sevverran leveä että perälautaan mahtuu vaikka kolme moottoria. Sitten tuli hieman pienempi, en muista tarkkaa mittaa mutta sellainen kompakti että yksi mies hanskas koko tilanteen + 14 vapaa suurinpiirtein samalta jakkaralta. Sellainenkin yksi on tai oli Inarilla. Siitä se sitten on kehittynyt pienempään ja pienempään. Ja näköjään painopiste siirtynyt heittokalastukseen. Alutrollin 410 muistuttaa sitä n. 5 metristä yhden miehen uisteluvenettä. Mitään vauhtihirmuja nuo ei ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7260

LähetäLähetetty: 10.04.2021 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliki 605 https://www.inarinuistelijat.com/data/imagegallery/f7c9210a-3c63-83ea-849c-45a717665165/c707765c-c548-5eb7-62f5-21ccb238f00d.jpg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.04.2021 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Ihmetyttää tuo Masterin einiin kaksinen maine. Ainakin ne isommat olleet sellaisia että niihin on voinu luottaa. Toki työn jälki oli mitä oli, mutta osaahan se veli venäläinen alumiinista muokata vuotamattoman veneen.

Kaipa noita vanhempia haukuttiin pääasiassa ulkonäön ja hinnan vuoksi, eivätkä ainakaan kaikki mallit olleet lähes tasapohjaisina kaikkien miellyttävimpiä. Nykyisethän ovat noihin nähden aivan eri maailmasta.

Rival on vielä yksi valmistaja jolta löytyy vähän tukevampaa tekoa oleva konstailematon mallisto, mutta pieninkin on jo hieman tavoiteltua kokoa isompi. Periaatteessa kai kulkee vielä 30hv koneella. Ja isommista sitten toki useita...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7260

LähetäLähetetty: 10.04.2021 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainoat kokemukset velivenäläisten pikkuveneistä on tuo amurin kaltainen pohjaratkaisu... https://www.nettivene.com/moottorivene/amur/799584#

4 pvaa vesillä 2 veneellä. Toisessa oli arviolta 6-10 hv moottori ja toisessa oli isolohko, eli kaiketi 20-25 hv. Semmosia 60-luvun lopun evinrude -kopioita. Molemmat kulki yhtä lujaa ja jokainen moottorin käynnistäminen oli the seikkailu (Ahti -moottori ?? ). Ja käynnistyksen jälkeinen kaasarin säätö oli the toinen näkemisen arvoinen juttu.

Mieleen jäi sekin että rantaan mennään vauhilla. Syytä en tiä. Mutta olihan nuo melkosia paukuttajia pienessäki aallokossa. Kai ne on suunnitteleet pienveneet jokikäyttöön.

Mutta olihan Pietarissa ne kantosiipimatkustaja-alukset hieno kokemus. Eipä paukuttaneet aallokossa. Samankaltaisia idänihmeitä näin Lena-joella. N. 7 metrisiä suht kapeita veneitä joissa joku auton bensakone. Hirveällä metelillä lähtivät kyntämään satama-alueelta ja tuntu ettei ne pääse lähimmänkään niemen taakse ku bensa loppuu. Mutta ku pääsivät ulapalle niin tuplasti kierroksia ja se nousikin siipien varaan koko keksintö ja sinne katos melkosta vauhtia. Ei ois busteri pysyny perässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 11.04.2021 08:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän isommilla kantosiipialuksilla oli kyllä aikoinaan hieno kokemus myös matkata Helsingistä Tallinnaan, kuin myös Super Seacatilla. Se kiihdytys ja vauhti oli sen kokoisissa aluksissa aika jännä tunnelma.

Tuollainen n. 7-8m alumiininen kantosiipiviritys oli jokin aika sitten Nettiveneessä myynnissäkin ja hetken mietin jo hankkia mokoman projektiksi, onneksi ei löydy riittävän isoa työtilaa. Nyt näyttäisi kadonneen sieltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 11.04.2021 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alumiini ja yksin veneen kallio/kivirannoille vetäminen ei kuulosta kivalta kyllä
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Niskahikinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2019
Viestejä: 395
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 11.04.2021 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari riukua alle niin hyvin nousee eikä kolise.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 1 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com