Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7478
|
Lähetetty: 27.08.2021 15:34 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mutta onko kokemuksia kuinka kalliita pidettäviä ovat? Halvat vanhat autot vaatii toki remonttia, isot autot vaatii remonttia ja premium lisällä varustetut merkit on vähän kalliimpia huoltaa kuin perus karvalakki Toyota. Mutta onko nämä W164 ML mersut aivan fiaskoja vai autoja siinä missä vaikka XC90 Volvot? Ominaisuuksien ja hankintahinnan suhteen olisi kohtuullisen houkutteleva malli. |
Edellisessä työpaikassa kaikki autot oli mersuja. 34 vuotta niitä tuli katseltua ja ei ole tullut mielitekoa itselle sellaista hankkia. Toyotalla olisi varpilla varmempi lexus tuohon kastiin,mutta nämä on näitä.
Jollakin muullakin tutulla on kaikki mersuja eli se on sairaus missä Saabismikin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 27.08.2021 16:00 Viestin aihe: |
|
|
Minä en ainakaan löydä yhtä ainutta Toyotaa enkä Lexusta kilpailijaksi. Vanhempi Cruiseri on lähtökohtaisesti melkeen tuplasti ajettu samassa hintaluokassa, vähemmän ajetut maksaa tuplat, uudempi kori jopa triplat. Eli jos ajatellaan 10 000€ auto vs 30 000€ auto, niin arvon alenemassa voi olla joku ero, osarin suuruudessa iso ero ja onhan se selvä että 3 kertaisella summalla pitäisi saada uudempi, parempi, luotettavampi ja kaikin puolin ylivertainen auto. Mutta jos 300tkm ajettu 10 vuotta vanha cruiseri maksaa 35000€ ja vähemmän ajettu alle 5 vuotta vanhempi ML maksaa kympin, niin on siinä iso ero.
Rav4 on paljon pienempi eikä nuo vanhemmat tuon hintaluokan autot ole verrattavissa ajettavuuden puolesta XC90 tai ML mersun kanssa. Enemmän siellä Pajeron tasolla. RX Lexusta ei löydy ainakaan suomesta yhtään diesel versiota myynnistä ja vahvasti karvastelee ostaa 300tkm ajettu +10 vuotta vanha hybrid. Saattaa tulla kallista hauskaa enkä usko maasto-ominaisuuksienkaan pääsevän samalle tasolle, eikä taida tilatkaan olla samaa luokkaa. Bensa mallit taas on omilla kilometreillä jokseenkin poissuljettuja vaihtoehtoja.
Toki maasto-ominaisuudet, isot tilat, hyvä ajettavuus ja kaikki tämä hauska nostaa yleensä hintaa ja ylläpitokustannuksia. Tarpeista ja lompakon paksuudesta riippuu kuinka paljon mitäkin ominaisuuksia tarvitsee ja paljonko niistä on valmis maksamaan. Hankalia päätöksiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5163 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 27.08.2021 16:32 Viestin aihe: |
|
|
ttimonen kirjoitti: | Ei omia kokemuksia mutta juttuja tullut luettua varsinkin facebookin mersuryhmästä. Kovasti kehutaan ilmajousituksen mukavuudesta ja taitaa nykypäivänä niidenkin huoltohinnat kohtuu edullisia. Mukavuus aina tietysti maksaa. |
Yhden ilmajousisen omistaneena, varaa toimintatonni ainakin.
Kahden mersun aikana foorumeita seuraillessani tulin siihen tulokseen että mersussa ei ole ikinä vikoja vaan ominaisuuksia. Eli kun joka vuosi sai etupäähän uusia tonnilla koiranluita ja puslia, johtui se siitä että "on niin iso ja painava auto, että siksi menee osia"
Vaihdoin pois kun 25 asteen pakkasella ominaisuutena oleva lämpimän veden ohjausventtiili rikkontui, eikä päästänyt enää lämmintä nestettä kabiinin lämmityskennoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.08.2021 16:44 Viestin aihe: |
|
|
Hmm... Lakkaisiko mersun puslat ja koiranluut menemästä jos etupyörien kääntymistä rajoittaisi yhtä paljon kuin hiacessa Nimim. 315tkm josta 140tkm enkä ole kuin iskarin puslia vaihtanut yhden eteen ja kahdet taakse... Ja vahvasti epäilen ettei ole edellinenkään vaihtanut. Minusta tuokin on iso ja painava, mutta toisaalta sen alustan rakenteet on mitoitettu kokonsa mukaan eikä valmistuskustannusten mukaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pykälä Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Syy 2019 Viestejä: 877 Paikkakunta: länsi-wenäjä
|
Lähetetty: 27.08.2021 17:04 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Hmm... Lakkaisiko mersun puslat ja koiranluut menemästä jos etupyörien kääntymistä rajoittaisi yhtä paljon kuin hiacessa Nimim. 315tkm josta 140tkm enkä ole kuin iskarin puslia vaihtanut yhden eteen ja kahdet taakse... Ja vahvasti epäilen ettei ole edellinenkään vaihtanut. Minusta tuokin on iso ja painava, mutta toisaalta sen alustan rakenteet on mitoitettu kokonsa mukaan eikä valmistuskustannusten mukaan |
Ja se ajotyyli,kuoppiin vähän hidastaa ja sillee.Nimim. vm1988 4x4 hiace,jos jostain sais uuden samanlaisen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5163 Paikkakunta: 06/09
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 27.08.2021 17:36 Viestin aihe: |
|
|
No valitettavasti nuo vaan on suurimman osan nykyaikaisten isojen autojen ominaisuuksia. Pihalla nyt XC90 ja V70, molemmissa sama homma. On ollut pari Audia, muutama mersu ja monen näköisiä vehkeitä, myös rav4 ja vielä ei ole tullut autoa vastaan joka ei vaadi joka vuosi pientä alustajumppaa. Ne on onneksi kohtuuhintaisia osia, joiden vaihtotyö onnistuu pääosin itseltä ja menee siinä renkaanvaihdon yhteydessä kohtuu kivuttomasti.
Ilma-alusta on kalliimpi ja vähän työläämpi, mutta onnistuu edelleen kotikonstein ja osia saa maailmalta jo kohtuuhintaan. Ylipäätään syytä muistaa, että kun puhutaan autoista joilla on ikää 10-15 vuotta ja ajettu 200-400tkm, niin nämä nyt vaan kuuluu ominaisuuksiin suurimmassa osassa. On niitä pieniä kinnereitä mitkä ei juuri kuluta alustaa ja on niitä yksittäisiä harvinaisuuksia, joiden alusta on mitoitettu koon mukaan. Valitettavasti 90% noista tilavammista autoista kuuluu siihen kategoriaan jossa tuo on hyväksyttävä faktana. Hyvä puoli on se, että noissa vanhemmissa osia saa aika hyvin ja hinnat on monesti jo kohtuullisella tasolla.
On niitä sellaisia ominaisuuksia myös Toyotassa jotka ihmetyttää. Esim Avensiksen jarrujen jäätyminen on kuulema ominaisuus eikä vika ja rav4 jarrukilven saa vaihdettua kun uusii suunnilleen kaiken kaulassa ja perässä olevien Toyota merkkien väliltä, koska kaikki on yhtä könttää eikä tuollaista suolavellissä uivaa täysin merkityksetöntä peltiläpykkää voi vaihtaa erikseen. Normaali autossa sama peltilätkä on kiinni kahdella tai kolmella pultilla ja osa maksaa ykkös euroja.
Lähinnä olen huolissani tuleeko koneeseen isoja tuhansien eurojen vikoja, onko kuinka paljon sähkövikoja joiden syytä ei meinaa löytyä millään, hajoaako laatikot (automaatti tai jako) tai meneekö noita ilmapusseja pari kolme vuodessa vai kestävätkö normaalisti taas seuraavat 100tkm uusimisen jälkeen, tolpat saisi mielellään kestää edes sen 200tkm uusimisen jälkeen. Esim volvon nivomatic on monen tonnin remontti, mutta hyvin todennäköisesti riittää jos sen uusii kertaalleen 500-700tkm aikana. Samoin turbo, egr ja dpf. Normaaleja nykyaikaisen dieselin kuluvia osia jotka menee. Mutta jos auton käyttökaari on 500tkm, niin pitäisi riittää että nuo uusii kerran. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.08.2021 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Alkaahan kakstuhattaluvun helkilömallin tojotat muistuttamaan enemmän "normaaliautoa", eli vähän enemmän vikoja ja "ominaisuuksia" ja vähemmän ruostetta ku ennen.
Tommosen jarrukilven tekee peltiseppä paljon halvemmalla ku mitä luultavasti tommosen ravin remppa muuten maksais. Osaavat muuten ne tavallisetkin kilvet maksaa ihan sikana. Siis yli viittäsataa esim lc. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 27.08.2021 18:24 Viestin aihe: |
|
|
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1334/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2001&tuoteryhma=17
Täytyy taas ihmetellä että eikö tosiaan muualla maailmassa kuin Ruotsissa osata suunnitella autoja oikein?
Arassa paikassa oleva peltipala -> laitetaan kolmella pultilla kiinni ja myydään halvalla varaosana. Jokainen tollo saa vaihdettua kun aikanaan kuitenkin menee puhki.
Tehdään lisävaloille valmiiksi pistoke konepellin alle, laitetaan sulakerasiaan paikka ja riittää kun kytet valot liittimeen ja laitat napin kojelautaan. Ei tarvitse miettiä mistä vetää johdot sisälle tai mihin porataan reikä kytkimelle.
Suojataan auto kunnolla, koska niillä on tapana ruostua
Aika loogisia ”innovaatioita” on länsinaapurit älynneet autoihinsa laittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.08.2021 19:44 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä volvo on osannut autoja tehdä ajan alusta asti,,, kuin lie nyky kiinalaiset? Etenkin korin lujuus on mielestäni ihan ykkös juttu. Ennen oli tojotkin todella helppoja ja halpoja huoltaa ja korjata, mutta korit piti pitää upporasvassa,,, kaikkihan sen tietää. Ja onhan vielä rakenteissakinpieni ero. Jos 80 luvun volvolla ja corollalla ajoi kolarin, meni tojo lunastukseen, ja volvo selvisi naarmuin. Näin on myös tapahtunut ja tämän ollut näkemässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TKH Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hei 2008 Viestejä: 725
|
Lähetetty: 28.08.2021 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1334/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2001&tuoteryhma=17
Täytyy taas ihmetellä että eikö tosiaan muualla maailmassa kuin Ruotsissa osata suunnitella autoja oikein?
Arassa paikassa oleva peltipala -> laitetaan kolmella pultilla kiinni ja myydään halvalla varaosana. Jokainen tollo saa vaihdettua kun aikanaan kuitenkin menee puhki.
Tehdään lisävaloille valmiiksi pistoke konepellin alle, laitetaan sulakerasiaan paikka ja riittää kun kytet valot liittimeen ja laitat napin kojelautaan. Ei tarvitse miettiä mistä vetää johdot sisälle tai mihin porataan reikä kytkimelle.
Suojataan auto kunnolla, koska niillä on tapana ruostua
Aika loogisia ”innovaatioita” on länsinaapurit älynneet autoihinsa laittaa. |
Onhan niitä. Sukulaismies autoropari aina jaksaa muistuttaa että jos Volvon ostat niin varaudu kaikista kalleimpiin normiautojen varaosiin mitä tiskiltä saa.
Muijalla oli kerran yks ja se lähti kiertoon kun paljastui että takapään pyöränlaakereita ei pystynyt vaihtamaan vaan koko pjaskat meni uusiksi molemmilta puolilta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 29.08.2021 00:34 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Minä en ainakaan löydä yhtä ainutta Toyotaa enkä Lexusta kilpailijaksi. Vanhempi Cruiseri on lähtökohtaisesti melkeen tuplasti ajettu samassa hintaluokassa, vähemmän ajetut maksaa tuplat, uudempi kori jopa triplat. Eli jos ajatellaan 10 000€ auto vs 30 000€ auto, niin arvon alenemassa voi olla joku ero, osarin suuruudessa iso ero ja onhan se selvä että 3 kertaisella summalla pitäisi saada uudempi, parempi, luotettavampi ja kaikin puolin ylivertainen auto. Mutta jos 300tkm ajettu 10 vuotta vanha cruiseri maksaa 35000€ ja vähemmän ajettu alle 5 vuotta vanhempi ML maksaa kympin, niin on siinä iso ero.
Rav4 on paljon pienempi eikä nuo vanhemmat tuon hintaluokan autot ole verrattavissa ajettavuuden puolesta XC90 tai ML mersun kanssa. Enemmän siellä Pajeron tasolla. RX Lexusta ei löydy ainakaan suomesta yhtään diesel versiota myynnistä ja vahvasti karvastelee ostaa 300tkm ajettu +10 vuotta vanha hybrid. Saattaa tulla kallista hauskaa enkä usko maasto-ominaisuuksienkaan pääsevän samalle tasolle, eikä taida tilatkaan olla samaa luokkaa. Bensa mallit taas on omilla kilometreillä jokseenkin poissuljettuja vaihtoehtoja.
Toki maasto-ominaisuudet, isot tilat, hyvä ajettavuus ja kaikki tämä hauska nostaa yleensä hintaa ja ylläpitokustannuksia. Tarpeista ja lompakon paksuudesta riippuu kuinka paljon mitäkin ominaisuuksia tarvitsee ja paljonko niistä on valmis maksamaan. Hankalia päätöksiä. |
Akun vaihto RX 450:een maksaa töineen max 2000 €, niin mikä siinä nyt niin paljon pystyy karsastamaan. Yhdellä tutulla on vuoden 2005 Prius ja sen akku on vähän alkanut kuulemma tyhjenemässä nopeammin, eikä niin paljon enää moottori sammuile ajossa. Suunnitteli kyllä vielä sen ehkä vaihtavansa, kun auto pelaa loistavasti muutoin.
https://www.pistokehybridi.fi/lexus_hybrid_akku.html
Eipä tuolta näköjään löytynytkään RX 450 mallia, vaan GS 450 löytyy. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jölli Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Jou 2006 Viestejä: 1434 Paikkakunta: kymenlaakso
|
Lähetetty: 30.08.2021 08:11 Viestin aihe: |
|
|
Jostain luin että lada nivaa rupeis saamaan sähköversiona.
Sitä vois jo harkita jos dieselin myynti joskus loppuu. _________________ my name is El Muerte |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5163 Paikkakunta: 06/09
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|