OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2021
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 40, 41, 42  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 20.11.2021 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
jkvi kirjoitti:

...
Ennen kuin viimeinen säkki on jossakin Helsingissä etappiteiden kautta mennyt niin mahtaa se olla hyvää....


Vakuumiin, pakkaseen, vaiika sanomalehdillä eristäen pahvilaatikkoon. Matkahuollon pikapakettina. Ja maanomistaja vastassa pakettia. Ihan Helsinkiinkin toimii.

Siinä rautalangasta.

Hoh hoijaa... Onneksi on valtion maita.

Siinä on fokus jossakin muussa kuin metsästyksessä kun muutamaan kymmeneen osoitteeseen moista teet. Ja sovit jokaisen kanssa yksilöllisesti, milloin ja millä lähtee paketti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 20.11.2021 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri oli johtokunnan kokous aamulla. Hinta-arvio peijaisiin n. 20€/henki. Noin 100 henkeä on yleensä. Ravintolassa pidetään kuten ennenkin. Hirvenlihat vie seura, muuten kaikki sisältyy tuohon hintaan.
Hirviporukka hoitaa tuon laskun, seura maksaa vasan luvan+500€.
15 ukkoa on porukassa tänävuonna, eli n. 100€ per lärvi kustantaavat.
Tuota 500 euroakaan ei aiemmin seura maksanut, mutta mie esitin vuosi sitten että seura maksaisi vaikka tonnin. 500 meni läpi. Miulla oli vara moista esittää kun en hirviporukassa ole 😀
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6210
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.11.2021 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:

Se oli paskinta !&%¤# kun talkoilla kuorittiin perunoita omalla majalla kaks viikkoa,joku toi porkkanat ja joku toi leivät Mad


En meinaa naurua saada katkeamaan. Kovia potunsyöjiä jos niitä pitää kuoriakin kaksi viikkoa

Laughing
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.11.2021 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tai hele-vetin hitaita kuorijoita...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 21.11.2021 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
tee667 kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on, että seurassa on "liikaa" maataomistamattomia? Mun kokemuksen mukaan ovat keskimääräistä motivoituneempia ja sopeutuvampia.


Ei välttämättä mitään, tämäkin riippuu seurasta ja siitä, että miten jäsen ajetaan sisään seuran toimintaan. Täällä omilla selkosillani ongelma on se, että meillä on täällä kaksi eri metsästys- ja käyttäytymiskulttuuria: yksityismaiden kulttuuri ja valtionmaiden kulttuuri. Vaatii usein huomattavan sopeuttamisen, että valtionmailla pyytävästä saadaan käytökseltään ja asenteeltaan yksityisseuraan soveltuva.

Sitten se ongelma yleisesti on lähinnä se, että maaton ei välttämättä osaa ymmärtää maanomistaa ja toimii pahimmillaan näiden etuja vastaan. Eli maattomien kanssa pitää aina olla huolellinen, että reki ei mene hevosen edelle.


Tässä se on lyhyesti ja ytimekkäästi.

Kun ei ymmärrä maanomistajaa, niin siinä saattaa aiheuttaa ongelmia seuralle. Joskus tämä maaton on käyttäytynyt niin maanomistajaa kohtaan, kuin omistaisi tämän maat. En minä kyllä itse siihen suostuisi, että minun omaa aletaan isännöimään (olen pikkumainen !&%¤#). Mutta samaan isännöintiin saattaa kyllä syyllistyä sellainekin jäsen, joka on maanomistaja seurassa. Omat kokemukset maata omistamattomista seuran jäsenistä on reippaasti plussalla ja en katso uusia ehdokkaita alta kulmain, vaan mieluummin tervetuloa. Ei kai niitä valintoja missään asiassa sellaiseksi saa, että kaikki valinnat olisi aina helevetin hyviä.


Tämä on niin hakemalla haettua. En ole koskaan nähnyt yli 20 vuoteen maata omistamattomienkaan esiintyvän "isännän" lailla muiden mailla. Vai onko "mäkitupalainen" unohtanut ottaa hatun päästä ja raapaista jalkaa puhutellessaan isäntää.

On myös näitä maanvuokraajia joista ei oikein tiedä voiko maille mennä jahtiin vaikka on sopimuskin.

Metsästysseurojen jäsenistä on sitä paitsi nykyäänkin suurin osa maanomistajia itse. Tai sitten alueen maanomistajien sukulaisia. MTK jaksaa jatkuvasti puhua kuin metsästäjät olisivat maanomistuksesta irrallinen taho. Näkyvissä on selvästi kovasti halua lakkauttaa nykyisen metsästys seuroihin pohjautuvan järjestelmän lisäksi jokamiehenoikeuskin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16672

LähetäLähetetty: 21.11.2021 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
tee667 kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on, että seurassa on "liikaa" maataomistamattomia? Mun kokemuksen mukaan ovat keskimääräistä motivoituneempia ja sopeutuvampia.


Ei välttämättä mitään, tämäkin riippuu seurasta ja siitä, että miten jäsen ajetaan sisään seuran toimintaan. Täällä omilla selkosillani ongelma on se, että meillä on täällä kaksi eri metsästys- ja käyttäytymiskulttuuria: yksityismaiden kulttuuri ja valtionmaiden kulttuuri. Vaatii usein huomattavan sopeuttamisen, että valtionmailla pyytävästä saadaan käytökseltään ja asenteeltaan yksityisseuraan soveltuva.

Sitten se ongelma yleisesti on lähinnä se, että maaton ei välttämättä osaa ymmärtää maanomistaa ja toimii pahimmillaan näiden etuja vastaan. Eli maattomien kanssa pitää aina olla huolellinen, että reki ei mene hevosen edelle.


Tässä se on lyhyesti ja ytimekkäästi.

Kun ei ymmärrä maanomistajaa, niin siinä saattaa aiheuttaa ongelmia seuralle. Joskus tämä maaton on käyttäytynyt niin maanomistajaa kohtaan, kuin omistaisi tämän maat. En minä kyllä itse siihen suostuisi, että minun omaa aletaan isännöimään (olen pikkumainen !&%¤#). Mutta samaan isännöintiin saattaa kyllä syyllistyä sellainekin jäsen, joka on maanomistaja seurassa. Omat kokemukset maata omistamattomista seuran jäsenistä on reippaasti plussalla ja en katso uusia ehdokkaita alta kulmain, vaan mieluummin tervetuloa. Ei kai niitä valintoja missään asiassa sellaiseksi saa, että kaikki valinnat olisi aina helevetin hyviä.


Tämä on niin hakemalla haettua. En ole koskaan nähnyt yli 20 vuoteen maata omistamattomienkaan esiintyvän "isännän" lailla muiden mailla. Vai onko "mäkitupalainen" unohtanut ottaa hatun päästä ja raapaista jalkaa puhutellessaan isäntää.

On myös näitä maanvuokraajia joista ei oikein tiedä voiko maille mennä jahtiin vaikka on sopimuskin.

Metsästysseurojen jäsenistä on sitä paitsi nykyäänkin suurin osa maanomistajia itse. Tai sitten alueen maanomistajien sukulaisia. MTK jaksaa jatkuvasti puhua kuin metsästäjät olisivat maanomistuksesta irrallinen taho. Näkyvissä on selvästi kovasti halua lakkauttaa nykyisen metsästys seuroihin pohjautuvan järjestelmän lisäksi jokamiehenoikeuskin.


No, minä olen tai sitten olen tulkinnut väärin. Ei sitä hattua tarvitse päästä ottaa ja raapaista jalkaa. Mutta asenne, se mikä on minun, on minun ja se mikä on sinun, on minun ei toimi.

Joskus oli tilanne, että maanomistaja metsästi omilla maillaan ja ei ollut jättänyt itselleen metsästysoikeutta. No, joku tuosta meinasi numeron tehdä, mutta itse totesin, että antaa olla. Tässä kun aletaan nillittämään, niin siellä ei metsästä muut, kuin maanomistaja. Asia jäi siihen.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 21.11.2021 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäs olla ilman erillista varaustakin ilmiselvää että omistaja metsästää maillaan.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16672

LähetäLähetetty: 21.11.2021 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Pitäs olla ilman erillista varaustakin ilmiselvää että omistaja metsästää maillaan.


Kyllä. Itse älyän sen oikeuden itselleni jättää, mutta kaikki ei sitä hoksaa. Olisihan se vuokramiehen hyvä myös mainita asiasta, että metsästysoikeuden voi itselleen jättää.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 21.11.2021 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ongelma kärjistyy usein silloin, kun esim. metsästysseuraan kuulumaton maanomistaja haluaisi tuoda oman vieraan metsästämään ja tämän metsästysseura kieltää
Okei okei...vieraskortti pienriistalle ja joku valvoja ainakin teoriassa mukaan, mutta sorkkaeläinpuoli on useinkin erijuttu.

Onhan se nurinkurista, jos naapuri määrittelee keitä teille saa tulla vierailulle. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 21.11.2021 17:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On seuroja joissa maavuoraaja on samalla automaattisesti jäsen, jäsenyyden voi myöskin siirtää jos ei itse sitä halua.
Eräs kaveri on tätä kautta kolmessa seurassa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2955
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 21.11.2021 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Maanomistajia ja heidän mielipiteitään on syytä kunnioittaa ja pitää joskus mölyt mahassaan vaikka lopputulos ei olisi aina oman mielipiteen eikä seuran hengen mukainen, joskus on syytä katsoa hieman sormien välistä. Täytyy muistaa että täällä etelämpänä yksityiset maanomistajat mahdollistavat meille tämän hienon harrastusmahdollisuuden. Ja jos sukset menee pahasti ristiin merkittävän maanomistajan kanssa, kyse ei välttämättä ole vain hänen maistaan vaan voi tulla suurempikin kato metsästysalueissa, täytyy olla vähän "PELISILMÄÄ". Oman seuran vuokrasopimukset 2 määraikaista ja lähes 200 toistaiseksi voimassaolevaa vuokrasopimusta olen tehnyt tässä vuosien aikana,
jos maanomistaja ei ole tulossa seuraan jäseneksi (maanomistaja pääsee aina jäseneksi) niin olen aina tiedustellut haluaako hän säilyttää metsästysoikeuden omilla mailla itsellään, sellaisia sopimuksia lienee puolenkymmentä, heistäkin tiedän vain muutaman vuosikymmenten aikana käyttäneen itselleen jättämäänsä oikeutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 21.11.2021 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
TKH kirjoitti:

Se oli paskinta !&%¤# kun talkoilla kuorittiin perunoita omalla majalla kaks viikkoa,joku toi porkkanat ja joku toi leivät Mad


En meinaa naurua saada katkeamaan. Kovia potunsyöjiä jos niitä pitää kuoriakin kaksi viikkoa

Laughing



Vai naurattaako tuo ainakin vanhemman polven hirvenpyytäjien loputon saituus. Kaikki pitää mahdollisimman halvalla tehdä, mitään ei voi ostaa valmiina. Vieläkin kaivertaa se, kun metsäliitolta 70-luvulla saatu punainen hirviliivi piti vaihtaa oranssiin.

Majat ja hirvitornit rapistuu, lahtivajalle ei voi ostaa mitään, ja nuo peijaiset on ihan hirmuinen taakka.

Pikku vinkki: suurkeittiöitä varten myydään ihan valmiiksi kuorittuja keittojuureksia ja perunoita.

Toinen vinkki on tehdä kuten me, eli palkataan paikallisen koulun keittäjä tekemään soppa, hyvää tulee, eikä maksa paljon. Ja kotikaljat ja muut onnistuu samalla lailla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 21.11.2021 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
Ongelma kärjistyy usein silloin, kun esim. metsästysseuraan kuulumaton maanomistaja haluaisi tuoda oman vieraan metsästämään ja tämän metsästysseura kieltää
Okei okei...vieraskortti pienriistalle ja joku valvoja ainakin teoriassa mukaan, mutta sorkkaeläinpuoli on useinkin erijuttu.

Onhan se nurinkurista, jos naapuri määrittelee keitä teille saa tulla vierailulle. Shocked



Tiedän useamman tapauksen, että on isojakin alueita lähtenyt seuralta, kun maanomistaja on antanut sukulaispojalleen luvan metsästää pienristaa, ja siitä on joku innokas metsästysseuralainen käynyt vähän maanomistajalle lakia lukemassa.

Itsellenikin 15-kesäisenä kävi näin, kun seuraan ei kaverin kanssa päästy, niin yksi maajussi antoi luvan innokkaille nuorille miehille metsästää maillaan.

Tästä joku kävi seurasta maanomistajalle valittamassa, niin olikin mukavampi käydä sorsa ja kyyhkyjahdissa, kun ei enää metsästysseuralaisista ollut mailla haittaa 😀
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 21.11.2021 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:
TKH kirjoitti:

Se oli paskinta !&%¤# kun talkoilla kuorittiin perunoita omalla majalla kaks viikkoa,joku toi porkkanat ja joku toi leivät Mad


En meinaa naurua saada katkeamaan. Kovia potunsyöjiä jos niitä pitää kuoriakin kaksi viikkoa

Laughing



Vai naurattaako tuo ainakin vanhemman polven hirvenpyytäjien loputon saituus. Kaikki pitää mahdollisimman halvalla tehdä, mitään ei voi ostaa valmiina. Vieläkin kaivertaa se, kun metsäliitolta 70-luvulla saatu punainen hirviliivi piti vaihtaa oranssiin.

Majat ja hirvitornit rapistuu, lahtivajalle ei voi ostaa mitään, ja nuo peijaiset on ihan hirmuinen taakka.

Pikku vinkki: suurkeittiöitä varten myydään ihan valmiiksi kuorittuja keittojuureksia ja perunoita.

Toinen vinkki on tehdä kuten me, eli palkataan paikallisen koulun keittäjä tekemään soppa, hyvää tulee, eikä maksa paljon. Ja kotikaljat ja muut onnistuu samalla lailla.


jussi vei jalat suusta,olin just alkamassa samaa kirjoittamaan. nuo soppatykkiin ja lihat ja mausteet perään ni siinä äkkiä kustannustehokkaasti sata litraa soppaa. toki voi käyttää myös kalaa Laughing
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 21.11.2021 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:
Ongelma kärjistyy usein silloin, kun esim. metsästysseuraan kuulumaton maanomistaja haluaisi tuoda oman vieraan metsästämään ja tämän metsästysseura kieltää
Okei okei...vieraskortti pienriistalle ja joku valvoja ainakin teoriassa mukaan, mutta sorkkaeläinpuoli on useinkin erijuttu.

Onhan se nurinkurista, jos naapuri määrittelee keitä teille saa tulla vierailulle. Shocked



Tiedän useamman tapauksen, että on isojakin alueita lähtenyt seuralta, kun maanomistaja on antanut sukulaispojalleen luvan metsästää pienristaa, ja siitä on joku innokas metsästysseuralainen käynyt vähän maanomistajalle lakia lukemassa.

Itsellenikin 15-kesäisenä kävi näin, kun seuraan ei kaverin kanssa päästy, niin yksi maajussi antoi luvan innokkaille nuorille miehille metsästää maillaan.

Tästä joku kävi seurasta maanomistajalle valittamassa, niin olikin mukavampi käydä sorsa ja kyyhkyjahdissa, kun ei enää metsästysseuralaisista ollut mailla haittaa 😀

Aikoinaan jahtiuran alussa, kun ei seuroihin kuuluttu, oli jahtimaina kaverin kotitilan maat ja kolmeen naapuriin suullinen lupa, ei sanoneet seurojen äijät mitään, tavatessa moikkasivat.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 40, 41, 42  Seuraava
Sivu 30 Yht. 42

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com