Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 23.12.2020 12:11 Viestin aihe: |
|
|
Huolto-ohjelmat kyselin joskus merkkihuollosta ja ihme kyllä sain ne tulostettuna itselle. Netistäkin löytyy, kun kaivelee ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Näitä on ilmeisesti kärrätty jonkin verran esim. ausseihin, sieltä löytyy moneen asiaan apuja. Samoja vaivoja on muutkin ihmetelleet: jumiutuva takaluukun lukko, xenon-polttimoiden vaihto, viskolukon oireet ja vaihtaminen jne. Youtubesta löytyy videoita, joissa homma neuvotaan kädestä pitäen. Oppii siinä sivussa kaikenlaista itsekin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 21.11.2022 23:54 Viestin aihe: |
|
|
Oliko forekuskeja kuulolla: meinasin vaihtaa vaihteisto/peräöljyt 08 sh foresteriin. Ensimmäinen kerta, niin homma on vähän hakusessa. Eli, ymmärsinkö oikein, että askiin ja viskolle vaihtuu öljyt samasta paikasta, ts. se t70 kannalla oleva tyhjennysproppu auki ja uutta sisään? Manuaalissa ei muuta mainita, eikä tuolla muistaakseni mitään muutakaan proppua/täyttöaukkoa ole. Peräöljyt sitten erikseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiXu2
Liittynyt: 20 Lok 2022 Viestejä: 1 Paikkakunta: Kouvola
|
Lähetetty: 23.11.2022 15:33 Viestin aihe: |
|
|
Jos se on manuaalivaihteinen niin kaikki laatikon sisällä pyörii samassa öljyssä. Öljylaatu pitää olla sekä vaihteistolla että vetopyörästölle sopiva kaksoisluokiteltu API gl4/5 viskositeetti tais olla 75w90 ja midlandin öljy on todettu parhaaksi. Itse laskin öljyt aina sisään siitä mittatikun reijästä letkun ja suppilon avulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 24.11.2022 14:26 Viestin aihe: |
|
|
Manuaali on. Mietin tässä tätä rakennetta, kun visko on tuolla askin perässä. Viskolla tietty omat kurat, mutta kyllä se noin taitaa olla kuin sanoit, eli samat öljyt koko paketilla. Mistä muuten tietää ihan käytännössä hyvän ja huonon öljyn, onko näissä eroa esim. sen mukaan miten hyvin vaihteet menee päälle tjsp? Luokitukset kuitenkin on samat monella valmistajalla, joten luulisi ainakin periaatteessa olevan ihan käypäisiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6925
|
Lähetetty: 24.11.2022 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Omakohtaisena kokemuksena, kun merkkihuollossa vaihtoivat Castrolin öljyt laatikkoon, ei pakkaskelissä kylmillä öljyillä meinannut saada vaihdettua 2 > 1 muuten kuin tiputtamalla vauhdin lähes nollaan. Alkuperäisillä öljyillä vaihtui normaalisti. Öljyjen lämmettyä ongelma poistui. _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 24.11.2022 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | Omakohtaisena kokemuksena, kun merkkihuollossa vaihtoivat Castrolin öljyt laatikkoon, ei pakkaskelissä kylmillä öljyillä meinannut saada vaihdettua 2 > 1 muuten kuin tiputtamalla vauhdin lähes nollaan. Alkuperäisillä öljyillä vaihtui normaalisti. Öljyjen lämmettyä ongelma poistui. |
No mulla on ollu tuota oiretta koko ajan, olen kuvitellut sen olevan ominaisuus eikä vika Olemus tällä on muutenkin enempi työkonemainen, eikä varsinaisesti mitään ajamisen nautintoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 24.11.2022 19:00 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | Omakohtaisena kokemuksena, kun merkkihuollossa vaihtoivat Castrolin öljyt laatikkoon, ei pakkaskelissä kylmillä öljyillä meinannut saada vaihdettua 2 > 1 muuten kuin tiputtamalla vauhdin lähes nollaan. Alkuperäisillä öljyillä vaihtui normaalisti. Öljyjen lämmettyä ongelma poistui. |
Oliko nämä ensiasennus öljyt sitten mitä?
Liittymättä nyt mitenkään mihinkään merkkiin (niin auton kuin öljyjenkään suhteen), niin joku syy siihen lienee että toiset autonvalmistajat suosittelevat vain tiettyjä oljyjä käytettäväksi. Vaikka Biltemasta Tms. löytyisikin jus´t ihan vastaavilla spekseillä "murto" osaan litrahinnasta tavaraa.
Hassu homma että jopa takuutkin saattavat raueta vaikka "presiis samaa tavaraa" ovatkin.
Aina ne suositukset ei myöskään todellakaan tarkoita että joku autovalmistaja on kompuksessa jonkin öljymerkin kanssa... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6925
|
Lähetetty: 25.11.2022 08:21 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaa lukea enemmän http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu.
Siellä on aika tarkkaan kerrottu, mitä ongelmia väärän valmistajan öljyt aiheuttaa ja mitä kannattaa käyttää.
En olisi itsekään uskonut, miten paljon se vaikuttaa kylmän laatikon toimintaan. Hauskinta oli, kun auto oli just silloin merkkihuollossa, kattelin odotellessani Subarun mainoslehtistä pöydällä ja siinä nimenomaan mainittiin, miten ensiluokkaisen tärkeää on käyttää subarun omia öljyjä voimansiirrossa moitteettoman toiminnan varmistamiseksi. Ja sitten laittavat Castrolit laatikkoon tunnetuin seurauksin. Oli melkoista kiemurtelua huoltopäälliköllä sen jälkeen.
Sitä en tiedä liittyikö tähän myös se, että keskivisko alkoi antaa hieman periksi ja auton ennen puskeva käytös muuttui yliohjaavaksi. Pienellä kaasulla antoi perää sivulle, mutta kun antoi reippaammin lappua rupesi etupääkin tulemaan mukaan. Tämä käytös alkoi öljynvaihdon jälkeen.
Kun ne tarkistivat öljyt, huomasivat että sitä oli kuulemma liikaa ja se vaahtosi. Kun pyysin laittamaan sinne valmistajan suosittelemat öljyt tilalle, alkoi taas kauhea selittely, miten itse asiassa Castrolit on paremmat kuin alkuperäiset. Kuulemma seurataan tilannetta miten se kehittyy, en jaksanut enää ruveta tappelemaan, vaan äänestin tuosta pajasta jaloillani kaikkien muidenkin kohellusten kannustamana. _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 25.11.2022 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Kävin lukemasa noita keskusteluja; noiden perusteella jää kyllä vähän ristiriitainen kuva. Osa kertoo ongelmia aiheutuvan varmasti, osa taas on välttynyt täysin ongelmilta. Ja ilmeisesti kyse on ennemminkin cvt-mallien öljyistä, ei niinkään manuaalien.
Lähtökohta on kuitenkin, että luokitus ja viskositeetti on oikein. Foren oma manuaali kertoo nämä vaatimukset, muttei ota kantaa merkkeihin. Keskusteluissakin tuli esille, että eihän tuo Midland edes ole ensiasennusöljy.. Jäi sen verran häiritsemään, että kilautin sutipuulle: kertoi käyttävänsä liquimolyä, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Tämän pajan track record nimenomaan subarujen osalta on sen verran kova, että vaikea tuota neuvoa on lähteä kyseenalaistamaan, ainakan tällä tietämyksellä (=tietämättömyydellä). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|