OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kasvisruokaa metsästäjälle…
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 12:00    Viestin aihe: Kasvisruokaa metsästäjälle… Vastaa lainaamalla viestiä

Kasvisruokaa metsästäjälle…

Vähän ehkä kerettiläinen aihe, mutta meinasi sahtimuki pudota kädestä, kun jälkikasvu ilmoitti, että alkaa kasvissyöjäksi!

Poika kasvaa aika ravakkaa tahtia ja ilmeisesti tämän ”koulujärjestelmän opetuksen myötä” lihansyönti alkaa olla vähän nounou ja epäettistä tai muuten syntiä. Meillä putoaa pojalle kolme lämmintä ateriaa päivässä, niin kuulemma noista ”vain” kaksi voi jatkossa olla liharuokaa.

No, ei tuo nyt ihan katastroofilta kuullostanut. Paitsi siinä vaiheessa, kun täytys oikeasti tehdä niitä hyvänmakuisia kasvisruokia. Melko nopeasti se oma repertuaari sakkasi ”jostain syystä”.

- Erimoiset munakkaat
- Avokadopasta
- Tomaattikeitto

Täytyisi varmaan käydä hakemassa wokkipannu. Tuommoinen paistetut sienet/kasvikset ja riisi tai nuudeli voisi olla yksi polku kuljettavaksi.

Onko joku joutunut tätä polkua kulkemaan, olisiko vinkkejä?

Itelle on melkoisen vieraita nuo härkikset sun muut sahanpurut. Mielessä on käynyt, että tuleeko mielisairaan hinnan myötä myös kuinka prosessoitua ja lisäaineistettua settiä…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 02.05.2023 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli eihän tuossa ruveta kasvissyöjäksi, vaan vähennetään lihansyöntiä, jos oikein ymmärsin?

Itse en tuollaisessa tilanteessa hirveästi stressaisi sen 1/3 ruokalajin proteiineista, vaan tekisin ihan selkeitä peruskasvisruokia. Niitäkin on yllin kyllin ilman mitään "synteettisiä" lisiä.

Sitten tuo kasvisruokakin pitää määritellä hieman tarkemmin, että saako siinä olla sitten juuri kananmunia, maitotuotteita tms, sillä se muuttaa tilannetta jo melkoisesti. Eli loivimmillaan kasvisruoka on sellaista, että ei syödä mitään sellaista, jolla on ollut silmät, mutta sitten tiukennuksia tuleekin asteittain tästä eteenpäin, eli osa laskee maitotuotteet ja kananmunat (eläinperäiset) ja myös sienet sopimattomiksi.

Kasvisruokia on todella helppo tehdä, jos voi käyttää eläinperäisiä tuotteita ja rajoitteet ovat vain "silmälliset".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liha ja kala kuulemma semmoiset, jotka on "kolmosaterialta" pannassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20273
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.05.2023 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ehkä vanhanaikainen, mutta ehkä laittaisin nuoren miehen tekemään itse sen kolmannen ruuan kun niin hyvin näyttää tietävän (ja vaativan) mitä haluaa.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.05.2023 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta ehkä laittaisin nuoren miehen tekemään itse sen kolmannen ruuan kun niin hyvin näyttää tietävän (ja vaativan) mitä haluaa.


Kuulostaa hyvältä. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, niin tehköön itse. Vois toki jäädä käytännössä vaatimatta itseltäkin.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällä asenteella on aika lailla mentykin, muttei aina pysty.

Jos jollakulla sattuu olemaan tuon ikäistä jälkikasvua, niin tietää että ”varsin kiireisiähän noi on” harrastustensa parissa ja nälkäkuolema on yleensä aina käsillä kun kotiin tullaan.

Tietysti, helposti ne on parhaita neuvomaan, jotka ei oo moista vanhempana kokeneet Smile. Toki, isyys ei oo mikään kilpailu ja jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee.

Arvelisin, että aika moni vanhempi on jälkikasvvunsa kanssa kokenut näitä ääripäitä. Milloin ollaan A-luokan lihansyöjiä ja mitkään rehut eivät putoa, tai päinvastoin.

Meillä on menty "melko lihapainotteisella" ruokavaliolla ja rehuja on saanut menemään jälkikasvulle pelottelemalla että "jäät muuten pygmiksi".

Olisin tietysti voinut ajatella, että olen "kova jätkä" ja pistän pojan tekemään omat safkat. Mutta tarkemmin ajateltuna toi on semmonen kehityssuunta, jota itse asiassa voi olla ihan järkeväkin tukea.


Viimeinen muokkaaja, Lahtinen pvm 02.05.2023 13:35, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on ollut itselle suurin yllätys, kuinka rajoittunutta se oma ruuanlaitto on ollut.

Ei se lihan syönnin pieni rajoittaminen varmaan itellekään olisi pahitteeksi. Mutta kun lähetään tekemään hyvänmakuisia ”lihattomia” ruokia, niin yllättävän nopeasti se oma ”työkalupakki” oli läpikäyty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Syöt nyt keitettyä parsaa voilla ja suolalla niin kauan, että ongelma ratkeaa itsestään. Jos voikin on no go, niin oliiviöljyä sitten.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta ehkä laittaisin nuoren miehen tekemään itse sen kolmannen ruuan kun niin hyvin näyttää tietävän (ja vaativan) mitä haluaa.


Kuulostaa hyvältä. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, niin tehköön itse. Vois toki jäädä käytännössä vaatimatta itseltäkin.

Neljä lasta täysi-ikäiseksi saaneena olen samoilla linjoilla.

Pöydässä on ruokaa ja sitä saa syödä. Jos ei kelpaa, saa itse touhuta mieleistä.

Eli en juuri ressaisi asialla. Jos nyt sattuu joskus tulemaan tomaattikeittoa tai pataattivelliä niin lusikoi sitten sitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli muutkaan kuin minä ei osaa laittaa hyvänmakuista kasvisruokaa. Arvelinkin että tämä saattaisi olla väärä foorumi homman kysymiseen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Black Bart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 309

LähetäLähetetty: 02.05.2023 13:54    Viestin aihe: Re: Kasvisruokaa metsästäjälle… Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Kasvisruokaa metsästäjälle…

Vähän ehkä kerettiläinen aihe, mutta meinasi sahtimuki pudota kädestä, kun jälkikasvu ilmoitti, että alkaa kasvissyöjäksi!

Poika kasvaa aika ravakkaa tahtia ja ilmeisesti tämän ”koulujärjestelmän opetuksen myötä” lihansyönti alkaa olla vähän nounou ja epäettistä tai muuten syntiä. Meillä putoaa pojalle kolme lämmintä ateriaa päivässä, niin kuulemma noista ”vain” kaksi voi jatkossa olla liharuokaa.

No, ei tuo nyt ihan katastroofilta kuullostanut. Paitsi siinä vaiheessa, kun täytys oikeasti tehdä niitä hyvänmakuisia kasvisruokia. Melko nopeasti se oma repertuaari sakkasi ”jostain syystä”.

- Erimoiset munakkaat
- Avokadopasta
- Tomaattikeitto

Täytyisi varmaan käydä hakemassa wokkipannu. Tuommoinen paistetut sienet/kasvikset ja riisi tai nuudeli voisi olla yksi polku kuljettavaksi.

Onko joku joutunut tätä polkua kulkemaan, olisiko vinkkejä?

Itelle on melkoisen vieraita nuo härkikset sun muut sahanpurut. Mielessä on käynyt, että tuleeko mielisairaan hinnan myötä myös kuinka prosessoitua ja lisäaineistettua settiä…


Unohda heti kasvavalta nuorelta nuo tomaattikeitot Smile

Maustetut mifujauhikset menee tomaattikastikeruuissa (bolognesekastike, lasagne jne.) nälkäiselle ihan täydestä. Samoin Apetitin pakaste herneproteiinipihvit hampurilaisen välissä toimii pikaruokana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää varmaan perehtyä johonkin tuommoisiin.

Meillä tosiaan on se kouluruokailu. Ja sitten kotona päivällinen. Näähän on aika usein liharuokia ja ei viitsi alkaa sanoa, että vedä sitä kasvissettiä siellä koulussa, kun päivät on aika pitkiä. Noiden lisäksi jälkikasvulle putoaa vielä se kolmas lämmin joskus illalla. Liittyy varmaan liikkumisen määrään ja kasvamiseen, kun syömisestä huolimatta se rasvaprosentti tuntus olevan nolla.

Oma reaktio oli kanssa ensin, että ”mähän en ala mitään kasvisruokia vääntämään”.

Nyt olen alkanut miettiä tuota vähän kokkauspuolen haasteena. Ja ainakin itelle on ihan selvä haaste.

Nimrod kirjoitti:
Eli eihän tuossa ruveta kasvissyöjäksi, vaan vähennetään lihansyöntiä, jos oikein ymmärsin?

Itse en tuollaisessa tilanteessa hirveästi stressaisi sen 1/3 ruokalajin proteiineista, vaan tekisin ihan selkeitä peruskasvisruokia. Niitäkin on yllin kyllin ilman mitään "synteettisiä" lisiä.


Juuri näin. Ilmeisesti ne "silmälliset" on nounou kolmosaterialla Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs epäeettistä on hirvessä /peurassa /kuhassa /ahvenessa /metossa /teeressä /pyyssä/kyyhkysessä/jänössä ym?

Kaksi lasta mailmalla ja nuorimmainenkin tyttö syö itse ampumaansa riistaa. Onneksi ei ole ollut tuollaisia hulluuksia meillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 2274
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta ehkä laittaisin nuoren miehen tekemään itse sen kolmannen ruuan kun niin hyvin näyttää tietävän (ja vaativan) mitä haluaa.


Kuulostaa hyvältä. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, niin tehköön itse. Vois toki jäädä käytännössä vaatimatta itseltäkin.


Noin 30 vuotta sitten tätä aihetta sivuttiin mummolan ruokapöydässä, kun mummo nosti paistikulhon pöytään. Serkkutyttö siinä loihe lausuman, että ovat kaverinsa kanssa päättäneet ruveta kasvissyöjiksi. Ikää taisi olla jotain ala-asteelaisen verran. Pappavainaa jähmettyi hetkeksi, tuijotti ilmoituksen tekijää hetken häijysti ja sitten mitään sanomatta lapioi hälle reilun annoksen paistia. Sitä siinä sitten itkun kerran syötiin.
Oli nähnyt sen ajan, ku ei hirveästi ruokia valkkailtu, niin sinänsä ymmärtää taustan.

Kesäkeitto ja perunavelli esim. hyviä perinteisiä, mutta ei pidä minulla nälkää ilman kinkkuleipiä kuin hetken.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli aikanaan kasvissyöjä tyttöystävä ja sinä aikana oppi tekemään tosi hyvin kasvisruokia. Tätä ennen olin itsekin rajoittunut niiden osalta. Nykyäänkin käytän paljon enemmän kasviksia ruoanlaitossa ja se on todella kivaa vaihtelua siihen perinteiseen "lihaa ja perunaa" linjaan. Lisäksi ruoissa on ihan eri tavalla makua sitten niiden liharuokienkin osalta, kun kasvisten käyttö muuttuu sujuvammaksi.

Vaikka ihmiset tykkäävätkin syödä lihaa jne, niin kyllähän tuota lihaa tulee nykyään syötyä todella paljon. Eli itse kun muistelee omia lapsuusaikoja, niin ei lihaa syöty hetikään niin paljon kuin nykyään - sitä jatkettiin. Ja väliin oli pääruokanakin ihan kasvisruokia. Riistaa kun saatiin, niin oli lihaisampia aikoja. Muutos alkoi joskus 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella, eli lihan hinta kaupassa laski aiemmasta. Toki eroja on ollut ruokakunnittain, mutta ihan tilastotkin tukevat tätä per capita kulutetun lihan kasvun määrää.

Edelleen korostan, että jos käytössä on juustoja, muita maitotuotteita ja kananmunaa, niin maistuvan ruoan tekeminen ei ole ongelma. Vaatii vain hieman sellaista uusien ideoiden omaksumista.

Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 1 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com