OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 235, 236, 237 ... 248, 249, 250  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7177

LähetäLähetetty: 31.05.2024 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
Pysykää kaukana foorumeiden mustavalkoisista mielipiteistä.


Haha, jos foorumia lukee, niin ei uskalla ostaa mitään autoa kun aina löytyy jonkun kaukaisen ameriikan sukulaisen kertomukset loputtomista vikalistoista.

Pää kylmänä ja jättää nämä horinat ja jorinat omaan arvoonsa.


Juurikin näin. Siksi luen Vauva.fi. Siellä tiedetään.

Mieliaihe VAG, lopulta tais tulla 1,8 milj kilsaa noilla (7 kpl) ja moottoreina 1,5D - 1,9 PWD, vm 2003. Lakkasin ajamasta Vagilla kun 1,9 korvattiin 2 litraisella.

(bensa-autoista ei kokemuksia ku nissan ja citikka. Oli siellä yksi fiat mutta ei puhuta siitä)

No nyt on alla esson baarin naurun aihe "miksi ihmeessä ostit nuin p...kan auton". "No ku tykkään pa..kasta". Ja halvimmat korjauskulut minun autolla on tuosta porukasta. Toki itellä vasta 300 tkm takana tuolla, mittarissa toki enemmän.

Ei tämä kaikki ole pelkkää tuuria. "tyyppiviat" antaa osviittaa hyvistä tai huonoista autoista ja juurikin niitten suunnittelusta. Jos tyyppivikana on "koiranluut menee kymppitonnin välein", se tarkoittaa että lakataan ostamasta alkuperäisvaraosaa ja siirrytään parempiin osiin. Esimerkkinä moog.

Öljy, no siitä on aikaisen työpaikan labratietoa, siksi suosin tietyn merkkistä öljyä.

Vaihtoväli...ei ole riippuvainen kilometreistä vaan kylmäkäynnistyksistä. Olen siinä onnellisessa asemassa että työmatkalla öljyt lämpenee sille tasolle mihin niitten pitää lämmetä. Nyt vedän estotta LongLife- ohjelman mukaan hirveitä vaihtovälejä, ja oon kolmisensataa tuhatta vetäny, toki öljykin on parasta mahdollista mitä meiltä tai muualta saa.

Huollot ? kaksi kertaa olen vienyt autoni huoltoon. Molemmat ensihuollon jälkeisiä, about 15 tkm takuuhuoltoja kun uusi auto on otettu käyttöön. Kummallakin kerralla ite seissy vieressä katsoen että se tehään mitä luvataan. Muissa tapauksissa "huollot" olen tehny ite. Ja korjaukset myös. Jos vian takia auto joutuu korjaamolle, olen vieressä. Paitsi kerran ku takajouset vaihdettiin taikka jos tuulilasi vaihdetaan. Täydellinen huoltokirja lie suurin ku setus autokaupoissa. Tuttu autokorjaaja on täyttä kultaa.

Edelleenkään en ota kantaa bensamoottoreihin paitsi fordin siihen missä jakohihna on öljykylvyssä...ei käytetä Nesteen öljyjä ja vaihdetaan ne öljyt kesäkuumilla alle 10 tonnin välein ja talvella 5 tonnin välein. Ja katotaan siitä purkin kyljestä että kelpaako juuri tuo öljy juuri tuohon koneeseen.

Mutta diisseleistä jonka raklatusta olen kuunnellut...korva kertoo milloin on aika vaihtaa öljyt. Se talvella voi olla 6-7 tkm. Ja kesällä saa mennä kohti auringon laskua. Eli se moottori pitää oppia tuntemaan.

Toiseksi turbodiisselin lämmöt tai lämmön luovutus. Kuka tahansa pystyy tuhoamaan parhaankin turbodieselin helposti toimimalla väärin. Mutta jos konstruktio on syntyessään susi (vaikkapa se GM 1,7 ihmediesel, taikka saman firman VCool niin nou tsääns.

No mitä sitten ? Bensa-autoksi nissan ja diisseliksi isuzu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5560

LähetäLähetetty: 01.06.2024 06:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä tuli ne tärkeimmät ja hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Erona on että nykyään kaikki huollot ja korjaukset merkkihuollossa, samassa paikassa ja sama huoltohenkilö joten voin luottaa mitä on tehty.

30000km ei ole mikään ongelma nykyisillä laadukkailla öljyillä. Laitetaan moottoriin jotain motoxin kuraa tai jotain raskaankaluston öljyä niin taas saadaan lukea kun on pska moottori. Meillä öljypurkin kyljessä lukee aina Mobil tai Castrol ja niissäkin hintaluokan yläpään öljyjä jotka täyttää vaatimukset tai ylittää ne.

Tässä päästään taas siihen että autoa ostaessa sen huoltohistoria nousee arvoonsa, ja missä ja miten huollot on tehty. Aina ei ole pskoja autoja vaan pskoja huoltoja jotka tekevät niistä autoista pskoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 817
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 01.06.2024 06:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Japanialaisia autoja on ollut pääasiassa ja 0w40 mobilit kaikissa. Jarruhuollon kun muistaa vuosittain nii aika huolettomia. Toki vaihtoon ovat menneet 300tkm jälkeen, mazdaa, hondaa ja toyotaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5996
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 01.06.2024 06:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juupajuu, sitten on niitä huolto-ohjelmia joissa ei vaihdelaatikoihin tarvitse vaihtaa ikinä öljyjä, joten merkkihuolto ei niitä tee. T3 portterissakin oli sellainen suositus ja niin vain tuli laatikosta kahvikupillinen mustaa mutaa kun öljyjä alkoi vaihtamaan. Laatikko oli siis käytännössä aivan kuiva.

Esim. Simolan Mikko haukkuu longlife öljyhuollot alimpaan helvettiin ja se kaveri taatusti tietää mistä puhuu. Se kun taitaa olla Suomen tunnetuin Dsg-vammaisten askien korjaaja. Ja se ihan oikeasti korjaa ne, eikä vaan vaihda uutta osaa kokeiluperiaatteella.

Omiin autoihin vaihdan atm-askiin öljyt parin vuoden välein. Homma tehdään huuhtelemalla ja maksaa kolmisen sataa euroa. Ei merkkihuollossa huuhtelua tehdä, vaan pudotetaan ropusta ne mitkä putoaa ja sisään jää 1,5L vanhaa tavaraa.

https://youtu.be/KHOFqTG30II?si=kHU4L8z-9eea--YA
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 17039
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.06.2024 06:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:


Esim. Simolan Mikko haukkuu longlife öljyhuollot alimpaan helvettiin ja se kaveri taatusti tietää mistä puhuu. Se kun taitaa olla Suomen tunnetuin Dsg-vammaisten askien korjaaja. Ja se ihan oikeasti korjaa ne, eikä vaan vaihda uutta osaa kokeiluperiaatteella.


https://youtu.be/KHOFqTG30II?si=kHU4L8z-9eea--YA



Sen näkee kyllä ihan mikon videoista miltä se kone näyttää kun ajettu 30tkm vaihtovälillä, sanoo suositukset mitä sanoo.... Aivan mustaa kuraa täynnä.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5996
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 01.06.2024 07:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä.

Ja niin vain Mikko on se mies, joka lopulta korjaa ne autot joita merkkimarmorit ei saa korjattua. Eräskin Skoda oli kiertänyt pk-seudun marmoreita edestaas niiden samastta vaihteistoa kuntoon, niin lopulta Simola senkin korjasi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Horst
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 01.06.2024 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korjaamoja jotka ovat erikoistuneet mm. Dsg- vaihteistoihin on Suomessakin ollut jo jonkun aikaa ja maailmalla pitempään. Näiltä Simolammikkokin on osaltaan tietonsa ammentanut. Auton ostoa miettivälle nuo suomalaiset kuin ulkolaisetkin videot tarjoaa hyvää sisältöä, esim. mitkä dsg:t on niitä kestäviä ja minkä kanssa ongelmia voi tulla eteen. Lisäksi noissa tulee hyvin esiin tiettyjen automallien tyyppivikoja, joissa on paljon sellaisia, joihin et voi huolloilla vaikuttaa mitenkään. Esim. suoraruiskutus moottorien karstoittuminen, joka on joissakin moottorityypissä sellainen ongelma että siitä ei pääse eroon.

Mitä tulee longlifeen, niin ei kukaan korjaaja/huoltaja niitä suosittele. Kyllä se on alun alkaen ollut tiedossa mitä siitä seuraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7177

LähetäLähetetty: 01.06.2024 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Horst kirjoitti:

Mitä tulee longlifeen, niin ei kukaan korjaaja/huoltaja niitä suosittele. Kyllä se on alun alkaen ollut tiedossa mitä siitä seuraa.


Minä vain vedän 25000 vaihtovälein. kohta 300 000 nylkytelly. Mutta minulla onkin aamustartin jälkeen maantieajoa 41 km. Sama iltapva startin jälkeen. Hyvää tavaraa koneesta ulos tulee vaihdettaessa. Joku Motux valmistaja hyppis riemusta ku sais tuollaista raaka-ainetta.

Toki tuossa on sekin että diisselistä kuulee milloin kannattaa vaihtaa öljyt. Vag pwd, kaksi peräkkäin, vaihtoväli 15 tkm. Moottorin ääni sanoi 11-12 tkm jälkeen että vaihda öljyt. Vaihdoin.

Nyt öljynä Teboil Carat 3, koska shellin öljyjä ei saa ku tilaamalla. Mobilin öljyjä en ole ikinä moottoriin laittanu enkä laita. Ne ei riippumattoman labramittauksen mukaan ole edes voiteluaineita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7177

LähetäLähetetty: 01.06.2024 22:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Juupajuu, sitten on niitä huolto-ohjelmia joissa ei vaihdelaatikoihin tarvitse vaihtaa ikinä öljyjä, joten merkkihuolto ei niitä tee. T3 portterissakin oli sellainen suositus ja niin vain tuli laatikosta kahvikupillinen mustaa mutaa kun öljyjä alkoi vaihtamaan. Laatikko oli siis käytännössä aivan kuiva.

Esim. Simolan Mikko haukkuu longlife öljyhuollot alimpaan helvettiin ja se kaveri taatusti tietää mistä puhuu. Se kun taitaa olla Suomen tunnetuin Dsg-vammaisten askien korjaaja. Ja se ihan oikeasti korjaa ne, eikä vaan vaihda uutta osaa kokeiluperiaatteella.

Omiin autoihin vaihdan atm-askiin öljyt parin vuoden välein. Homma tehdään huuhtelemalla ja maksaa kolmisen sataa euroa. Ei merkkihuollossa huuhtelua tehdä, vaan pudotetaan ropusta ne mitkä putoaa ja sisään jää 1,5L vanhaa tavaraa.



Juurikin näin, huuhtelemalla. Oman auton vein huuhteluun 200 tkm jälkeen ja totesivat että tule takas 400 tkm jälkeen. Epävirallinen ohje tuolle loodalle että 60 tkm välein. Varmaan vaihto, ei huuhteluvaihto.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5560

LähetäLähetetty: 02.06.2024 05:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Mobilin öljyjä en ole ikinä moottoriin laittanu enkä laita. Ne ei riippumattoman labramittauksen mukaan ole edes voiteluaineita.


Meillä on ollut eri labramittaajat.

Mobil teki jo -80 luvulla tämän päivän mittapuun öljyjä kun muut valmistajat räpiköi 5000km vaihtovälien öljyillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3881

LähetäLähetetty: 26.07.2024 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Land cruiseriin herkisteltiin jarrut. 1800 € tuli lopulta laskua, mutta muuttui kyllä auto taas ajoltaan mainioksi. Eli takapään stefa oli vuotanut toiselta puolelta ja kaikki jarrupalat oli kastunu. No sitten arveltiin toiselta puolelta, että sekin alkanut jo tihkua. Stefan irti ja laakerit vaikutti rahisevilta. No ne sitten yksinteoin vaihtoon, kun akselit oli jo saatu irti ja samaa työtä ei kannata alkaa uudestaan maksamaan. Laakerit tarvikkeina jotain huippulaatua 290 €/kpl ja Toyotan omat 690 €/kpl. Tarvikkeet kelpasi. Jarrupalat ja kengät taakse ja palat eteen ja töitä 600 € tuotti siis 1800 € laskun. Alunperin menin vain etupään juuttuneen jarrun näytille, joka saatiinkin herkisteltyä vielä kuntoon. Enpä kuitenkaan osaa moittia, kun näki öljyisen takapään ja pilaantuneet jarrun osat. Laakerit oli miellyttävä yllätys, millä lähti se epämääräinen heikohko hinkkaava tuntuma ratista ja koko muustakin tuntumasta. Tai sellainen kulkeutuva värinä se oli. Halpaa on ison auton pitäminen. Ei ole edes 250 000 km vielä mittarissa ja jo meni Stefa takapäästä. Laakerit oli sinänsä vielä täysin ehjiä, mutta nyt ne on parempia, kuin ehjät. Eli osat maksoi 1304 € ja työt 496 €. Tekemätön paikka, jos olisi pitänyt itse tuota tuhertaa tuohon hintaan. Erikoistyökaluja, joilla saa vedettyä akselit ulos ja laakerit ja tukirenkaat oli kohtuu tiukassa, kun joutuivat niitä palastelemaan osissa irti, rikkomatta akselin pintaa.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5996
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 26.07.2024 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tämä kyllä nuppivikainen maa:

https://www.is.fi/autot/art-2000010589370.html

Helsingin Sanomat kertoo, että ensimmäisiä tällaisia sakkoja on nyt jaettu. Kesäkuussa pelkästään Itä-Uudellamaalla jaettiin 30 000 euron jättisakot peräti neljästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10297
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 29.07.2024 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Subaru Outback '22 oli Mettästäjän Kulkupelinä vajaan kaksi ja puoli vuotta. Melkeen kilsalleen 150 tkm tuli rullattua.
Keskikulutus koko matkalta 8 l / 100 km, tänä kesänä alla olleet CrossClimatet nosti keskiarvoa parilla desillä.
Autoon tehtiin normaalit huolto-ohjelman öljyn, suodattimien ja tulppien vaihdot.
Näiden lisäksi uusittiin kerran tuulilasinpyyhkijän sulat ja ihan loppumetreillä etujarrupalat.
Erittäin huoleton peli oli siis ajella, ei mitään vikoja tai harmeja. Ominaisuuksina cvt-lootan ja turbottoman koneen kuminauhaveto.



Tilalle tuli 306 hp hybridivoimaa Suzukin logolla:



Viikonlopun seutuun tuli ajeltua ensimmäinen n. 1400 km lenkki. Kulutus tältä pätkältä 5,2 l / 100 km.
Voimalinja on kyllä maantieajossa mieleen. Ohituspaikat tuplaantui nelostiellä.
Tässä tosin saa totutella siihen Subarun jälkeen, ettei tarvi painaa kaasupedaalia aina tulipeltiä vasten.
Tai ainakin risteyksestä lähtiessä alkaa kuulua sellaisia äänitehosteita kuin amerikkalaisissa toimintaelokuvissa Cool
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 21322
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.07.2024 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä komia kampe Pedolla, täytyy sanoa. Tumpeelo sanoo minua aina kateeksi niin kyllä tunnustan että tässä tapauksessa olen sitä. Mutta en kyllä dissaa.

Otin omasta kulkupelistä kuvan kuusamossa hotellin parkkipaikalla ku aivan itseä huvitti. Oli matkan varrella teippailtava lyhtyä. Onneksi oli matkassa emännän pinkkiä jesaria. Kelpaa tuolla päästellä😅 Tällä viikolla taas tonnin remontit.


_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7177

LähetäLähetetty: 29.07.2024 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Land cruiseriin herkisteltiin jarrut...


Valitettavan vikaherkäksi on maatalousmallin land cruiser mennyt. Täällä totuttu että jos käytetyn ostat 30 k€ Cruiserin ja selviät 10 k€ remontilla niin tuuri kävi. Moottoreitakin menee, kun laistetaan huollossa, lähinnä öljynvaihdossa. Hiluxissa on jotain järkeä mutta olisko nissan/mitsu/isuzu kuitenkin se järkevä vaihtoehto ?

Kävin tänään ajelemassa takavetodiisselillä 600 km kevytperäkärri perässä. Keskikulutus mittarin mukaan 11,8 l/100 km. Jotkut kuulemma tuonkin tekevät alle 8 litran.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 235, 236, 237 ... 248, 249, 250  Seuraava
Sivu 236 Yht. 250

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com