Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 28.06.2024 20:18 Viestin aihe: |
|
|
Siitä se pikkuhiljaa🙂
Tavallaan sitä iän mukaan viisastuu, toisaalta kyllä selkeää taantumaakin. Viisautta on se että kertakäyttöhanskoja tulee käytettyä niin ei hartsit tai lasikuitu jää käsiin. Taantumaa on se että tässä kaljotellessa menee laskut sekaisin montako kerrosta minnekin tuli laminoitua ja unohdin laittaa Rowling-kankaan katkokuitumattojen väliin😄
Joo mutta pitää nyt pyörällä lähteä lähikauppaan niin saa koiran lenkitettyä ja itselle kaupasta lisää kaljaa ja ehkäpä sikareitakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 29.06.2024 18:45 Viestin aihe: |
|
|
Vähä paremmalta vaikuttaa kun maalit päällä
Vielä pitäs vanerinen perälauta tekasta, oma hommansa siinäkin kun ei ole sopivaa vaneria niin pitää vähän ohentaa. Ei muuten moottorinkiinnikkeissä aukaisuvara riitä. Etupuolelle löysin sopivan alumiinipalan, mitoiltaan 600*200. Pitää tehdä keskelle kolo ja kiinnitysreiät niin pulteilla sitten vaan kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 30.06.2024 16:13 Viestin aihe: |
|
|
Moottori nousi noin 3-4 senttiä.
Ei kovin dramaattiselta vaikuta ku nyt sitä katsoo, enneminkin rupeaa miettimään että olisivat joutaneet venetehtaalla jo tehdä korotuksen.
Vanerin laidat käsittelin hartsilla jonka laimensin ksyleenillä. Netistä yritin löytää paljonko ruukaavat laimentaa, enpä löytänyt niin 50% laimennuksen tein. Näky tosi hyvin imeytyvän vanerin laitoihin.
Sisäpuolelle alumiinilevy kiinni.
Nyt on aika huoleton homma ruuvailla koneita kiinni. Tarkoituksella mitoitin tuon noin että jos tuplakoneet paikallaan niin alumiinilevyssä riittää kiinnityspintaa niillekin.
Tuplakoneilla näyttäs juuri sopiva olevan korkeus, pitänee joku päivä vesillä käydä testaamassa.
Töräytin maalitkin korokkeeseen, eipä enää silmä juurikaan sairasta korotusta. Ruuvipuristimet on tuossa varulta huomiseen asti ku kaikki ihan tuoretta vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 01.07.2024 16:52 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: | Maalasin veneen sisäpuolelta kokonaan vihreäksi ja eilen juutuupista katselin miten spraypurkeilla loihditaan camomaalaus. Piti sitte kokeilla apinoida tekniikka, vähä lisää vielä pitää harjoitella ja useampi värisävy hommata ku ei tuo vene ainakaan vielä sulaudu pihanurtsille
|
Hyvän näköistä pukkaa.
Itellä tässä nyt haettuna neljää eri sävyä näitä mattapintaisia kilikali-sotamaaleja. Pitäisi kanssa vähän sorsapaattia camottaa, kun vanhat maalit enempivähempi kulahtaneet.
Pari hommaa mietityttänyt:
- Piisaako sisäpuolen puhdistukseen normi maalarinpesu, tota jäännyt jostain syystä nurkkiin. Ollut varmaan liian pahan makuista
- Nyt vene on ulkopuolelta ”tehtaan vihreä”, miettinyt, että töhrisikö ulkopuolenkin. Tolla ei juur oikeasti liene merkitystä, kun kaislikkoon tuuppaa.
- Isoin juttu on, minkämoisella sapluunalla maalaa. Nuukahenkenä miettinyt sellaista sapluunaa, johon jää mahdollisimman vähän maalia ja mahdollisimman paljon maalista päätyy veneeseen. Mielessä käynyt joku ohuehkolankainen verkko/ritiläsapluuna ja visiona että saisi aikaiseksi jonkinmoista ”digikuviota”. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 01.07.2024 19:49 Viestin aihe: |
|
|
Saniainen on yksi parhaista, pihlaja kakkonen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 01.07.2024 19:52 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | JyrpäJooseppi kirjoitti: | Maalasin veneen sisäpuolelta kokonaan vihreäksi ja eilen juutuupista katselin miten spraypurkeilla loihditaan camomaalaus. Piti sitte kokeilla apinoida tekniikka, vähä lisää vielä pitää harjoitella ja useampi värisävy hommata ku ei tuo vene ainakaan vielä sulaudu pihanurtsille
|
Hyvän näköistä pukkaa.
Itellä tässä nyt haettuna neljää eri sävyä näitä mattapintaisia kilikali-sotamaaleja. Pitäisi kanssa vähän sorsapaattia camottaa, kun vanhat maalit enempivähempi kulahtaneet.
Pari hommaa mietityttänyt:
- Piisaako sisäpuolen puhdistukseen normi maalarinpesu, tota jäännyt jostain syystä nurkkiin. Ollut varmaan liian pahan makuista
- Nyt vene on ulkopuolelta ”tehtaan vihreä”, miettinyt, että töhrisikö ulkopuolenkin. Tolla ei juur oikeasti liene merkitystä, kun kaislikkoon tuuppaa.
- Isoin juttu on, minkämoisella sapluunalla maalaa. Nuukahenkenä miettinyt sellaista sapluunaa, johon jää mahdollisimman vähän maalia ja mahdollisimman paljon maalista päätyy veneeseen. Mielessä käynyt joku ohuehkolankainen verkko/ritiläsapluuna ja visiona että saisi aikaiseksi jonkinmoista ”digikuviota”. |
Ymmärrän ahdinkosi, siis nuukuuden suhteen😄 Tytär halusi maalata toisen kyljen loppuun niin kauhistuneena seurasin kun suurin osa maaleista jäi sapluunoihin😄
Tokmannilta löyty muuten halvimmat (camo) maalit.
Lasikuituveneissä monesti tahtoo olla siten että pohjassa on gelcoat ja sisäpuolelle topcoat. Gelcoat kovettuu hapettomassa tilassa muotin ja lasikuitukankaan/hartsin välissä. Topcoat on samaa ainetta mutta siihen on lisätty parafiini joka topcoatin kovettuessa puskee pintaan kerrokseksi. Jos oikein hyvään lopputulokseen haluaa niin kantsis ohuesti hioa jotta parafiini lähtee ja siihen maalit ja mattalakka.
Itse vetelin hiontatyynyllä vai onko se sieni nimeltään aavistuksen mataksi. Lähinnä oli tarkoitus tartuntapintaa saada maalille. Lähtökohta on minulla se ettei mitään haittaa vaikka maali kuluu ja pohjaa tulee näkyviin, tuopahan lisää epäsäännöllisyyttä.
Korokepalan kun suhauttelin maaliin niin totesin tämän pöljä pojan taktiikan olevan juuri hyvä minulle.
Ei edes erota aiemman maalin ja uuden raja kohtaa vaikka eri sapluuna tai oikeammin risut. Eli ku jatkossa kuluu niin surutta vaan uutta maalia pintaan.
Kantsii juutuupista katsella tekniikoita. Suosittelen nuukana itsekin sellaista missä isompia alueita maalataan pohjalle eri väreillä, sen jälkeen vasta sapluuna käyttöön.
Pitää joskus tehdä ruohomätäs-sapluuna. Juutuupissa joku maalas veneen sellaisella. Siirsi vaan sitä samaa sapluunaa jotain sata kertaa eri kohtaan ja värejä välistä vaihtaen. Ainakin ihmissilmään näytti tosi hyvältä lopputulos.
Kun keskituhtoa korotin niin ei airot ei käynyt mielessäkään. Jäi vähän pöljästi tuohon keskituhdon päälle. Aiemmin meinasin trailerin runkoon tehdä kiinnityspisteet airoille mutta kokeillaan nyt ekana tuollaista ratkaisua. Tekasin hankaimien pystyakselin pohjaan M6 kierteen ja ruuvasin niihin kiinnityssilmukat. Melapäät vaan mustekaloilla keskituhtoon kiinni. Tuossa kuvassa keltainen liina menee nostosilmukoiden läpi ja vaan varmistaa etteivät kehkeydy auki. Jos toi tuntuu toimivalta niin pitää nostosilmukat korvata pultilla ja rikalla jottei airot pääse pomppaamaan pois. Ois ainakin helppokäyttönen, mustekalat vaan tempassa airojen päältä niin toimintakunnossa ja traileriin kun veneen pistää niin ei tarvi kuin mustekalat pistää melojien päälle.
Respon trailerille kerty tänään taas ihan kohtuulliset kilometrimäärät, ei kyllä mitään moitittavaa löydy. Vetoautosta enneminkin ku aika kinneri ja alimitoitettu on😄 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 02.07.2024 11:48 Viestin aihe: |
|
|
Sitä voiman ja nopeuden ihan aistii😄
Sadepäivä niin ruuvasin ajankuluksi molemmat koneet kiinni. Ihan hyvältä vaikuttaa. Kuva vähän vääristää, moottoreiden keskikohta tulee alimmaisen nousulistojen kohdalle ja tuossa moottorit ovat vähä takakenossa, jos vaateriin laittaa niin sentin alimmaisten nousulistojen yläpuolella on antiventilaatiolevy.
Puuilossa oli halvalla heijastimia niin nappasin pari veneen perään kiinni, onpahan syksyn pimeitä kelejä varten valmiina, ties vaikka sakoilta tai kolarilta pelastaa?
Juhannuksena testasin Motonetin hydrofoileja, omat hyvät puolet niissä kieltämättä on. Aattelin jos pellistä kokeilis tehä omat versiot, kapeammat ja siten muotoiltu että ne pakottaisivat vettä potkuille. Pitänee katella jos huomisen vettä sataa niin ois sama askarrella. Jos tuplakoneita käyttää niin välttämättä pitäs saada niin että vain yhdellä koneella ajaessa vene lähtis plaaniin, ainakin viime syksynä se ei onnistunut kun ylhäällä oleva kone laahasi vettä. Hydrofoilit saattaisi tähän olla ratkaisu.
Ekana kuitenkin pitää testata mitä noi kaupan hydrofoilit tekee ku eihän sitä tiedä jos ei tiedä🤓
Näkeepähän vähän suuntaviivoja miten käyttäytyy ja vänkääkö mihinkään kun toisella puolella vain hydrofoilit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3963
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 02.07.2024 23:14 Viestin aihe: |
|
|
Ei varmaankaan auta olla kiire. Jettihän hukkaa tehoa verrattuna perinteiseen potkuriin. Joskus jostain lukenut että 25hp jettikone vastaa 18hp potkurikonetta.
Lisäksi skeptinen kiinalaisiin moottoreihin, ei välttämättä materiaalitekniikka vastaa länsikoneita. Joskus surffailin venäläisillä sivustoilla liittyen perämoottorin muuttamista jettikoneeksi. Siellä meinattiin että pitää ensimmäisenä unohtaa kotimaan perämoottorit ja hommata länsikone ja siihen sitten ympätä jettiyksikkö. Taitaa vähän sama päteä kiinanmoottoreihin🙂 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 03.07.2024 16:37 Viestin aihe: |
|
|
Koiran kaa käytiin uistattamassa. Kun toisessa koneessa oli hydrofoilit kiinni niin nopeus n. 26. Ihme vaan ettei vängännyt mihinkään vaan ihan hyvin toimi. Puolivälissä nappasin hydrofoilit pois niin nopeutta tuli pari kilsaa lisää eli 28km/h.
Ajan säästämiseksi en ruvennut ohjausvarrenjatkoa itse tekemään vaan Motonetistä kävin. Hukkaostos kun aika rimpula ja epävarma. Lisäksi varren säätö toimii niin että vartta kierretään niin sehän aina löysäs kun kaasua isonsi/pienensi. Nopeutta varrella sai lisää 1-2km/h kun edenpänä sai ajella. Ekan kerran kun jatko irtosi ohjausvarresta niin heitin veneen pohjalle vempeleen. Kapea vene ja lähemmäs kolmekymppiä vauhtia niin väistämättä huonosti ois käyny ennepitkään.
Uudenpi kone kiersi 5860r/min joten pitänee 9" nousulla oleva potkuri hommata. Alkaa tieten olemaan kohta maksimit mitä tuon veneen saa kulkemaan kahdella pikkukoneella. Sinänsä onnistunut tuplamoottorikokeilu kun nyt kulkee nopeampaa kuin yhdellä 2t 9.9 heppasella ja vie tässä vauhdissa puolet vähemmän bensaa kuin kakstahti ysipisteysi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 252 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 03.07.2024 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Hauskan näköstä puuhastelua toi. Ittellä sorsaveneenä perusharmaa kumivene, milläs sen maalais . On vakaa kyllä ampua vaikka seisaaltaan, kun tuuliajolla menee. Siirtymillä kulkee tohatsun 6hp nelarilla 13 solmua 2 päällä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 20.07.2024 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Kelit nyt kohdallaan, kun vauhtia pitää yli parinkympin niin lämpökin on sopiva, hiljaisemmassa vauhdissa tulee hiki🥵
Tuplakoneilla puolella kaasulla vauhtia n. 21-25km/h. Se nyt on ihan riittävä marssivauhti eikä välttämättä tarvi nopeampaa mennä ku matka kyllä taittuu. Tänään jotain 90km. tuli ajeltua kun piti yhdessä paikassa käydä yks juttu hoitamassa.
Korotettu keskituhto toimii. Veneessä varulta parin päivän kamppeet ja nyt tuhdon alle on saanut ne roinat mitkä normaalisti pyörivät tiellä lattialla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 10.08.2024 16:50 Viestin aihe: |
|
|
Nyt vasta sain aikaiseksi hommata uudenpaan koneeseen 9" nousulla olevan potkurin. Sen pitäs muutama sata kierrosta tipauttaa täydellä kaasulla kiekkoja eli n.6000 - > n5800r/min.
Ainakin teoriassa, saas nähä miten käytännössä. Aikoinaan kun yhdellä koneella oli niin vastaava vaihto tipautti pikkasen kiekkoja ja nopeus nousi vähäsen.
Kun noi hydroplanit joutilaana niin aattelin testata miten vene käyttäytyy jos ne noin laittaa.
Koneet vähä vänkää vasemmalle niin ehkäpä tuo auttaa siihen?
Omasta laiskuudestahan tuokin johtuu, ois pitäny veneen pohjan jatkoksi laminoida vähä jatkoa niin silloin ei tarvis kikkailla hydroplaneilla. No, josko ens suvena innostus laminoimaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 10.08.2024 19:47 Viestin aihe: |
|
|
^ Onko Bretonilla se natsisivassa myytävä kelluntaliivi päällä? Just tänään kattelin sama, mutten viel ostanu. Kannattasko? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 352
|
Lähetetty: 10.08.2024 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | ^ Onko Bretonilla se natsisivassa myytävä kelluntaliivi päällä? Just tänään kattelin sama, mutten viel ostanu. Kannattasko? |
Juu Lidilistä, sitä en tiiä kannattaako🤔
Pitäs tuo retku heittää laidan yli, sittehän sen näkisi uppoaako vai kannattaako😄
Ei tuolla koiralla kyllä mitään niitä vastaan ole, mielellään päälle pistää. Saattaahan se johtua siitä että arvelee reissuun pääsevän jos liivit🤔 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|