OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Liukuva moottorivene
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6228

LähetäLähetetty: 13.08.2024 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Hankainten paikka sitten haetaan oikeaoppisesti siten, että airot vastaavat juuri toisiinsa. Tällä tavoin saadaan tehtyä niistä täydelliset peukalonliskuttajat...


Juu se tekee eetvarttia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5996
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 13.08.2024 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ne mätänetin nivelhankaimet on vissiin samat joita tuontitukku myy. Ne saa sitten äänettömiksi kun laittaa polkupyörän renkaan paikasta holkin sinne nivelen väliin ja putkiteippiä hankaimen tappiin. Kolisee, kilisee ja natisee meinaan aivan vtusti kun ajelee tyhjäkäynnillä.. Siis jos aioit pitää airoja jatkuvasti paikallaan.
Mä tein airoja varten koukut joissa airot lepää veneen ulkopuolelle. Vaikuttas aivan toimivalta ratkaisulta kyllä. Pehmusteeksi meni tietokoneen näppäimistön rannetukea, kun on sellasta sopivan jämäkkää vaahtomuovia tms. Koukut syntyi alumiinilatasta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ramiwolf
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2017
Viestejä: 2418
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 13.08.2024 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä päin merellä airoissa ei ole tappia yleensä käytössä, tullisimet (hankaimet) ovat U- muotoisia, joten airoja voi liuttaa kivikossa tai ahtaissa paikoissa liikuttaessa.
Nykyisin jotkut laittaa airojen ympärille esim. paksun kumilenkin ja siitä lenkistä tullisimeen kiepautus, niin airot voi hetkeksi jättää paikoilleen jos yksin touhuaa veneen kanssa.
Joku on laittanut myös airojen normaalin kohdan tullisimen yläpuolelle soutajaan päin jonkunlaisen stopparirenkaan estämään airojen tippumisen veteen.
Ja yksi konsti on laittaa arojen siihen kohtaan, joka liikkuu hankaimien kohdalla noin 50 cm pätkä kutistesukkaa, joka estää airojen kulumisen tuosta kohdin.

Täällä päin on myös aika monessa veneessä tehty noin 25-35 mm hk- putkesta veneen takapenkin taakse ns. kevyt targakaari, jonka toisen sivun yläreunaan on tehty kaaren sisäpuolelle U- mallinen (tai kantikas) noin 20-30 cm levyisenä oleva teline, johon voi laittaa mm. airot, haavin, puashakan, verkonnostokepin ( n. 1,5-2 m pitkä "paimensauva", jonka toisessa päässä on lyhyen uun muotoinen pää, jolla on hyvä kurottaa verkonpää tai koho kiinni etenkin yksin liikuttaessa, liinaan sillä voi tarttua kiinni veden alta, miksei myös laiturin reunaan yms.), sekä vaikka pidemmät verkkomerkit keppeineen.
Ja voihan noita u-välejä olla isompia tai pienempi tai vaikka 2-kappaletta tarpeen mukaan.
Joillakin on tuossa myös valonheitin ja/ tai ajovalo.
Ja venee sivussa on tai on tehty noin keskipenkin kohdille tai lähemmäs peräpenkkiä noin 30-50 cm leveä kotelo, johon tulee mm. airojen otepäät ja lavat osoittaa noin 45 asteen kulmassa ylöspäin.
Näin airot ym. pitkät tavarat ovat "pois tieltä" ja helisemästä kovemmassa kelissa ajettaessa.
Nuo voi kiinnittää vielä vaikka mustekalalla kiinni tuohon u- kaaren kohdin ja alapäät pysyy hyvin paikollaan siellä kotelossa.

Sitten jos verkoilla puljaa, niin voi tehdä itse keulakoukun, joka on esim. noin 15 cm hyvin loiva u haponkestävästä teräksestä, jonka molemmistä päistä tulee pultin kierreosa veneen sisäpuoelle, jona voi myös ylilaminoida sisältä päin, jolloin siihenkään ei tartu kiinni mikään.
Sitten veneen keulan päälle etuosaan voi tehdä hk-teräksestä pienen metallitason, jonka keskellä on noin tullisimen kokoinen reikä, johon
voi tehdä noin 30 cm halkaisijan olevan u-osan ja sen yläpäihin voi hitsata vielä noin 15 cm renkaat molemmin puolin estämään verkon liinojen tarttumisen tuohon u- putkeen.
Tälläisen U- putken läpi voi vetää erittäin näppärästi ja nopeasti vaikka kuinka korkeat verkot vaikka yksin veneeseen suoraan pyttyihin naruna
Tuo putki kannattaa kiinnittää narulla kiinni veneeseen, ettei tarvi tehdä sitten uutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2680

LähetäLähetetty: 13.08.2024 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsahenkilo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2024
Viestejä: 569

LähetäLähetetty: 13.08.2024 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aiheeton ja väärä kysymys. Jopa ivallinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 13.08.2024 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.


Very Happy

Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.

Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2680

LähetäLähetetty: 13.08.2024 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.


Very Happy

Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.

Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä


👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu!
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5996
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 13.08.2024 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisihan tässä ollut kyllä kaikki mahdollisuudet Catch a fish - tyyliseen tarinaan.

Alkaa noin 1 minuutin kohdalta kunnolla.

https://youtu.be/B3yH3iwVQkc?si=jiowIl66hDr7anz0
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2393

LähetäLähetetty: 13.08.2024 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa pienemmässä veneessä, jota on mukava soutaa rauhallista tahtia, oli pyöreät Lahnakosken airot. Niistä tuli kiuaspuita, koska painopiste oli aivan liian ulkona. Ostin kulmikkaat Lahnakosket, joissa paino on sisempänä ja soutaminen kevyempää. Ei huippuairot, mutta noilla sentään tulee toimeen.

En tiedä, onko merkitystä isommissa veneissä, joissa soutu on vähän erilaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
longi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2007
Viestejä: 252
Paikkakunta: NURMIJÄRVI

LähetäLähetetty: 14.08.2024 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mihin venhoon päädyit?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 14.08.2024 00:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

longi kirjoitti:
No mihin venhoon päädyit?


Pellinge 465
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 14.08.2024 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.


Very Happy

Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.

Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä


👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu!


Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 17039
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 14.08.2024 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.


Very Happy

Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.

Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä


👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu!


Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii.


Työkaverin vanha sininen rav on myynnissä ylivieskan kärkisellä, vink vink
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsahenkilo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2024
Viestejä: 569

LähetäLähetetty: 14.08.2024 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta.


Very Happy

Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.

Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä


👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu!


Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii.


Äkkiä alkaa tuollaisella vanhalla ”kevyellä” nelivedolla korjauskulut nousemaan vuositasolla. Eipä tahdo parantua seisoessaan. Akkua purkaa ynnä muuta ynnä. Katsastukseen yllättäen aina pientä laittoa muuta sellaista juoksevaa kustannusta ja puhutaan äkkiä satasista. Polttoainettekin kuitenkin syö kun vedetään kuormaa. Hintoihin tulee. Siksi mielellään ajaisi sellaisella autolla jossa takuuta ja ei muuta kuin verstaalle viedä mikäli vikaa tulee, mutta voihan tuollaisen riesan itselleen osarimaksujen kylkeen ottaa jos niin haluaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 14.08.2024 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Idioottimaisinta on ajaa kymmeniä tuhansia vuodessa sellaisella autolla, jonka ominaisuudet määrittää muutamat sadat kilometrit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Seuraava
Sivu 17 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com