OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 89, 90, 91, 92  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ramiwolf
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikähän se mahtaa tehdä saaliseläimistä varovaisia ?

Joo, ja kanahaukathan on vähentyneet ?
Väittää ainakin Birdlifen hemmot ja suojelijat, vähän niin kuin sudetkin, nehän vaan vähenee kun ne rauhoitetaan.

Ja aina samat vakiovänkäykset, salametsästys on lisääntynyt tai kalapuolella, salaa kalastetaan verkoilla, niin kalakannat on sen takia vähissä....
Noi ei vaikene kuin mullassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ramiwolf kirjoitti:
Mikähän se mahtaa tehdä saaliseläimistä varovaisia ?

Joo, ja kanahaukathan on vähentyneet ?
Väittää ainakin Birdlifen hemmot ja suojelijat, vähän niin kuin sudetkin, nehän vaan vähenee kun ne rauhoitetaan.

Ja aina samat vakiovänkäykset, salametsästys on lisääntynyt tai kalapuolella, salaa kalastetaan verkoilla, niin kalakannat on sen takia vähissä....
Noi ei vaikene kuin mullassa.

Haukkamäärät seilaa samaan tapaan kuin kanalintujen. Muutama vuosi sitten niitä näki joka ikinen aamu monella eri suolla. Tälle vuodelle en ole teerisuolla nähnyt ainuttakaan. Maakotkia näkynyt muutamassa paikassa. Muistan ajan kun niitäkin oli vielä mukava nähdä. Olivat niin harvinaisia. Sehän muuttui jossain vaiheessa niin että poromiehille alettiin maksaan korvauksia kotkan pesistä. Taisi siihen asti pysyä kotkakanta aisoissa ainakin täällä meidän alueilla. Ei tämä systeemi pidemmän päälle toimi että verotus kohdistuu ainostaan saaliseläimiin. Varsinkin kanahaukka saisi olla vapaata riistaa niin kuin ketut ja näädät. Ne kuolee kuitenkin siinä vaiheessa kun kanalintukannat romahtaa.
Takaisin alkuun
Pohjola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan nyt lääkitykset kohillaan ku alkaa räksytys...
Ensinnäki olenko puhunu muusta kuin omista kokemuksista...sinun ei kaipaa tulla tulukuttaan siitä mitä minä olen kokenu ja havainnu.
Metsästän suht laajalla alueella en tosin hyppää pitkin maata ympäri vuoden ... enkä puhu mitään miten jossain muualla. Se miten täällä on sun ihan turha tulla aukoon läpiä vainka tietäsitki kaiken.
Mutta näytti tulevan etelämpääki samoja havaintoja kuin itellä...
Minun osalta tämä tässä. Toivottavasti kelpaa.
Takaisin alkuun
Pohjola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotkien osalta metsästys alueeni ollenee valtaosaltaan yksi vahvimpia maassamme.
Takaisin alkuun
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etkö juuri itse nollannut muiden kokemukset koska itse et ole vastaavaa siellä havainnut? Voi johtua ihan myös siitä kun kanta menee liian huonoksi niin viimeiset eivät itseään tapata niin helposti vaan muuttuvat varovaiseksi. Poikkeuksia aina löytyy, esim alueelta missä vähän kulkijoita tai vähän muuta riistaa, esim teeriä. Tällaisilla alueilla ei välttämättä haukat viihdy kun oletan että pysyvät alueilla missä jotain syötävää. Näitä vaikeita metsoja on ollut juurikin alueilla missä myös teeret viihtyy läpi kauden. Sitten kun menee niihin teerityhjiöihin niin sieltä voinut metson löytää latvasta. Oli myös vuosia että molempia istui latvassa aivan samalla suolla, mutta petolintuja ei silloin ollut. Se oli sitä lintumäärien nousukautta ja huippu vuosi. Ensimmäinen vuosi kun kausi kesti pidempään ja tammikuussa oli 10 päivän kokeilu. Eikös se niin mene että ensin nousee saaliseläinten määrät ja perässä pedot.
Takaisin alkuun
kekkelberg
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä yksi tekijä voi kyllä olla kyyhkynruokinnat, joita on ahkerasti perustettu pitkin metsiä... ettei vaan kutsumattomat löytäis. Kanahaukat viihtyy hyvin noiden lähistöllä. Ja tämä maakunnassa, josta suuri osa on peltoa. 😅 Typerintä hommaa sitte Mäntsälän kapinan.

Eipä silti, samalta tuo tilanne näyttää Keski-Pohjanmaan puolella.
Takaisin alkuun
longi
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin tupakalla eilen portailla, niin ukkometto pöllähti pihamäntyyn, lähdin hakemaan puhelinta, että sais kuvan. Kun tulin takas portaille niin säikähti kai ovea ja lehahti pois. On niitä vielä etelässäkin
Takaisin alkuun
Gerberos
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinällään metson tai minkä tahansa eläimen käyttäytyminen eri tilanteissa ja siihen vaikuttavien tekijöiden puiminen on ihan hyvää keskustelua, mutta on tämä kyllä ihan hemmetin typerää vänkäystä täällä.

Yks saa linnun ja se toista ihmetyttää ja sitten alkaa minä minä minä Laughing .

Joo'o, minäkin olen saanut noin jonkun metson ja useammin sen löytänyt ja jäänyt saamatta silti, ja vielä useammin en ole sitä enää löytänytkään. Uskon sen melkein poikkeuksetta istuvan puuhun, en niinkään maahan. Jos sen maasta löytää, niin oliko se edes sama lintu,,, tai välttämättä siellä puussakaan... Voi kai jäädä maahankin, mutta ollapa aina varma. Se on eri asia jäi se mihin vaan, että löytääkö sitä. Sitä kun helposti kävelee ohi kun pienenkin mutkan lintu tekee ja metso seuraa sivummalta mitä se tyhmä saalistaja tekee. Se jää latvasta helposti koiraltakin huomaamatta jos ei pure hammasta.
Takaisin alkuun
longi
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.11.2024 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo o olin kerran siellä eteläsavossa kana jahdissa ja osuin koppeloa ohimoon siltä lähti taju ja putos maahan. Löysin sen ja vein laavulle, perkausta olin aloittelemassa, se tuli tajuihinsa ja jutteli mulle, että sillä on perhettä. Laitoin laastarin sille ja juotiin kahvit.
Takaisin alkuun
jkvi
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Yks saa linnun ja se toista ihmetyttää ja sitten alkaa minä minä minä Laughing .

Jos väitetään, että näin loppusyksystä karkkometson nouseminen latvaan on harvinaista niin kyllä se vänkäyksen aiheuttaa niiden taholta, jotka on elämäsään kymmeniä - satoja mettoja ampunut - latvastakin.

Osa kirjoittaa sitten, ettei metsoja näy suolla latvoissa. No ei näy jos se suo ei satu olemaan sopivalla hollilla karkon suhteen tai siellä ei ole sopivaa puuta. Sitten kun hakomiskausi alkaa, niin saattaa metsolle sopiva hakomispuu olla suoalueen reunalla tai saarekkeessa suon keskellä.

Taas jos joku väittää, että koppelon nouseminen latvaan karkon jälkeen on harvinaista niin siihen väitteeseen minä yhdyn. Yhden olen latvasta ampunut ja muutaman harvinaisen kerran olen reippaan 50 vuoden aikana koppelon nähnyt latvassa.
Takaisin alkuun
Gerberos
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 08:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ohan se noin, mutta ei se nyt sivutolkulla vaatis inttämistä välttämättä. Onneks seassa on kuitenkin hyvää pohdintaa mitkä asiat siihen mahdollisesti vaikuttaa.
Takaisin alkuun
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Sinällään metson tai minkä tahansa eläimen käyttäytyminen eri tilanteissa ja siihen vaikuttavien tekijöiden puiminen on ihan hyvää keskustelua, mutta on tämä kyllä ihan hemmetin typerää vänkäystä täällä.

Joo'o, minäkin olen saanut noin jonkun metson ja useammin sen löytänyt ja jäänyt saamatta silti, ja vielä useammin en ole sitä enää löytänytkään. Uskon sen melkein poikkeuksetta istuvan puuhun, en niinkään maahan. Jos sen maasta löytää, niin oliko se edes sama lintu,,, tai välttämättä siellä puussakaan... Voi kai jäädä maahankin, mutta ollapa aina varma. Se on eri asia jäi se mihin vaan, että löytääkö sitä. Sitä kun helposti kävelee ohi kun pienenkin mutkan lintu tekee ja metso seuraa sivummalta mitä se tyhmä saalistaja tekee. Se jää latvasta helposti koiraltakin huomaamatta jos ei pure hammasta.

Ei täällä tietääkseni olla siitä intetty istuuko se maahan vai puuhun karkon jälkeen. Sehän on selvää että puuhun se istuu 99% tapauksista. Aivan muista asioista intetty.
Takaisin alkuun
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:

Jos väitetään, että näin loppusyksystä karkkometson nouseminen latvaan on harvinaista niin kyllä se vänkäyksen aiheuttaa niiden taholta, jotka on elämäsään kymmeniä - satoja mettoja ampunut - latvastakin.

Osa kirjoittaa sitten, ettei metsoja näy suolla latvoissa. No ei näy jos se suo ei satu olemaan sopivalla hollilla karkon suhteen tai siellä ei ole sopivaa puuta. Sitten kun hakomiskausi alkaa, niin saattaa metsolle sopiva hakomispuu olla suoalueen reunalla tai saarekkeessa suon keskellä.

Taas jos joku väittää, että koppelon nouseminen latvaan karkon jälkeen on harvinaista niin siihen väitteeseen minä yhdyn. Yhden olen latvasta ampunut ja muutaman harvinaisen kerran olen reippaan 50 vuoden aikana koppelon nähnyt latvassa.

Näistä näkee heti ettet tiedä mistä puhut. Asia vaan ei ole niin kuin kuvittelet.
Takaisin alkuun
kekkelberg
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 09:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perussettiä täällä, ettei ymmärretä, että joka paikassa ei oo samanlaista kuin oman tunkion takana. Laughing

Ihan sama kun välinepuolella joku miettii edullista mönkkäriä mökille puuhommiin niin kolmas kommentoija ehdottaa massikan, juontokouran ja klapikoneen hankintaa
Takaisin alkuun
Hautaterva
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.11.2024 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Menkää töihin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 89, 90, 91, 92  Seuraava
Sivu 90 Yht. 92

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa