Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Hanzzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.11.2024 08:12 Viestin aihe: |
|
|
Näitähän on kait mettoja usiampaa 'rotua', kun joku väitti ettei pohjosen metot syö haapaa. En ole kyllä koskaan jaksanut tätä vääräksi todistaa
Eihän se aina nouse latvaan karkosta ja viimeiset pitää henkensä niinkuin kuuluukin. Mutta jos on lunta maassa edes se 5cm ja pakkasta niin hyvät mahkut on päästä ainakin tämä näkemään. Ja Savukoskella minäkin olen pääosin havaintoni tehnyt. Ja kuten Tumpeelokin sanoi myöhemmällä syksyllä/alkutalvesta oleilevat pelkästään puissa. Silloin on pystärin kulta-aika.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.11.2024 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Äkkiseltään ei tule mieleen mettohavaintoa haavassa...tosin alueella mis kohtalaisesti haapaa on usein metso kontaktia.
Mutta eilen tuli mustalta maalta pariki mettokarkkoa jotka halus männyn latvaan tai noh...toinen ehkä puolimetriä latvasta olisko ollu parempi oksa. Toinen jokseenki suorilla parisataa metriä... toinen kierteli jokseenki puoliympyrän ja samoten parisataa lähtöpaikasta...
Samasella alueella keväällä kanuri nuiji ainaki pari mettoa ja muutaman teeren...tiedosta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kekkelberg Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.11.2024 16:00 Viestin aihe: |
|
|
Keski-Suomen korkeuksilla ihan toimiva pyyntimuoto alkusyksystä tuo haavoilta kyttääminen. Olihan täällä siitä erillinen ketjukin. Pomppulinnullakin oli joskus kuvun sisältö tällaista: https://aijaa.com/aCW2Qb |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.11.2024 17:38 Viestin aihe: |
|
|
No olisko nii että täällä menny ohi tarvittava vihreys...ku pyynti alkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jonkke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.11.2024 16:08 Viestin aihe: |
|
|
kekkelberg kirjoitti: | Keski-Suomen korkeuksilla ihan toimiva pyyntimuoto alkusyksystä tuo haavoilta kyttääminen. Olihan täällä siitä erillinen ketjukin. Pomppulinnullakin oli joskus kuvun sisältö tällaista: https://aijaa.com/aCW2Qb |
Tästä olen myös jostain lukenut. Eräs seppä ihan tekemällään primijousella lopsautti moisen haapameton.
Ei täällä Oulun korkeudella paljoo haapoja hyövää katella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.11.2024 05:32 Viestin aihe: |
|
|
jonkke kirjoitti: | kekkelberg kirjoitti: | Keski-Suomen korkeuksilla ihan toimiva pyyntimuoto alkusyksystä tuo haavoilta kyttääminen. Olihan täällä siitä erillinen ketjukin. Pomppulinnullakin oli joskus kuvun sisältö tällaista: https://aijaa.com/aCW2Qb |
Tästä olen myös jostain lukenut. Eräs seppä ihan tekemällään primijousella lopsautti moisen haapameton.
Ei täällä Oulun korkeudella paljoo haapoja hyövää katella. |
Itse asiassa kyllä tulee melko monta kertaa mieleen että Oulu-Kajaani välillä löytynyt metso haavasta. Tahtoo vaan olla niitä isoja komeita haapoja aika harvassa näissä meidän metsissä, mutta heti tulee useampi iso haapa mieleen mistä olen metson yllättänyt, toisinaan useampi samasta puusta.
En minäkään lähtisi metsoja kyttäämällä kyttäämään haapojen luota, mutta jos on tiedossa isoja komeita haapoja, niin kannattaa niiden kautta kävellä. Monesti sellaisista paikoista metso löytynyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.11.2024 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Metson pyynnistä haavoilta on tässä linnustus osiossa aikoinaan ollut ketju. Siitä löytyy vieläkin hyvät ohjeet, jos pyyntimuoto kiinnostaa. Alkukaudesta tuo on hyvin toimiva pyyntimuoto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.11.2024 13:23 Viestin aihe: |
|
|
Taas sellainen semiurbaanin ympäristön havainto. Ajelin aamupäivällä kotiin kaupoilta, kiitoradan päädyn kohdalla on varalaskupaikka. Tuossa lensi kaksi teertä kiitoradan suunnasta tien yli, itään. Aika surkea keli, voisi sanoa että tässä kelissä kaikki teeret näyttävät harmailta, profiilikin oli akkateeren. Itäpuoli on naapuri ms:n aluetta, joskin aika sama, eiköhän täällä ole joka ms:ssä metsäkanat rauhoitettuja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.11.2024 17:21 Viestin aihe: |
|
|
Viikonloppuna kolme päivää maastossa, sunnuntaina havainto kahdesta teerestä, saattaa taas sen kiintiöteeren ottaminen olla lujassa. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viisasverneri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.11.2024 17:28 Viestin aihe: |
|
|
Taisi koiralla pyynti loppua täällä Inarissa. Lunta on maassa ja lisää tulee. Yhtään kesän poikariekkoa en saanut, vaan kaikki olivat vähintään ylivuotiaita - samaa olen kuullut muilta riekonpyytäjiltä. Kesän poikalintuja toki sain, mutta ne olivat teeriä tai metsoja.
Jahtikausihan vielä jatkuu, mutta mitäpä tuonne lähteä. Metsästän mieluummin seisojan avulla kuin ilman. Vaikka toisinaan tuntuu, että linnun saisi paremmin jalkapelissä pomppuja ampuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pihkat Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.11.2024 08:33 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se on liha tiukassa, nyt kun lunta ja pakkasta, eikä oikein suksella suoraan vielä pääse, aukkohakkuita ja muita rääseikköjä riesana. Seuran maksut nousee, panoksien hinnat pilivissä. Lopetettava turhana touhuna koko metästys, rukorassit myyntiin, vuan niistäi ei kukaan mitään maksa. _________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2024 15:33 Viestin aihe: |
|
|
Nyt riitti tyhjän metsän kävely. Maastopuku kaappiin, 22lr piippu kiinni Quadiin 22wmr:n tilalle ja hätäinen kohdistus.
Koko kauden tuli viikoittain käveltyä seuran mailla eri maastoissa parin kilsan lenkkejä ja ei ensimmäistäkään havaintoa teeristä ja metsoista. Loppukesällä nähdyt seitsemän metsoa olivat nyt syksyllä hävinneet. Haukan vinkumista kyllä kuului useasti. Omituiset jäljet oli mökkitiellä tänään, ja ekana mieleen tuli ahma. Isot tassut ja tiheä poljento rääseikössä. Lunta oli satanut päälle ja ei kynsien jälkiä näkynyt.
Ei tämä kyllä mieltä ylennä, tyhjien metsien kävely. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jalluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2024 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Tyhjiä mettiä sitä on kävelty täälläkin. En näin surkiaa kiväärikautta muista ikinä.
KOKO kaudella, olen löytänyt 2 päivänä linnun puusta. Siis kahtena. Ja minä olen kyllä metässä ollut meleko monta päivää alkaen elokuusta. Aivan käsittämätöntä.
Eikä nuita näy koivikoissa eikä latvoissa edes autolla ajaesaa mitä normaalisti näkee suunnilleen joka reisulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|