Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10722 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 23.05.2025 10:14 Viestin aihe: |
|
|
Siinä viimeisimmät:
Sen vähennuksen jälkeen siis 353, 370, 246 ja 421. Viimeisimmässä kuvassa olevat on vain nelipiikkiset, mutta poikkeuksellisen paksut rungot.
Suurimmat on vissiin Teuvo Puskan pakkasessa, eikä taida kotiutua sieltä koskaan...
Nuo siis viideltä viimevuodelta, pukki per kevät. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.05.2025 11:25 Viestin aihe: |
|
|
Sä oot päässy yli 400 sentään! Aika paljon pitää massaa olla, niinku kuvastakin näkyy  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 22289 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.05.2025 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Komeita on sarvet. Mulla ne 290g suurimmat on semmoset mehupillit mut pitkät. Nuo kaikki hienommat ja rososemmat on sit lyhyitä sarvia ja ei vaan painoa ole. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10722 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 23.05.2025 15:12 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Kauriin paino oli aika tarkkaan 12kg sisältäen lapojen luut. Suurin punnitsemani kauris muistaakseni. Velipoika ampu 14kg puhdasta lihaa olevan. Se on hirmunen jos punnitukset on vaan ollu oikein. En ollut näkemässä.
Komiat lihat tuli kyllä. Osuma oli niin täydellinen kuin olla ja voi. Oli siinä tuuriakin ku tuolla pskalla kiikarilla yritin tihrustaa sinne meleki 150 metriin ja kauhee jännityskin oli päällä😅. Mut aivan priima osuma ja nolla lihahävikki sekä täyden verettömyyden taannut keuhkolaaki. Joskus vaan onnistaa.
 |
Reilut 13 kg tuli puhdasta lihaa:
Jauheliha on muotia ja kauriinpaistit melko pieniä läpysköitä, niin valinta oli helppo..  _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5720 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 23.05.2025 15:17 Viestin aihe: |
|
|
Minkämoistahan tuo kevätkauris olisi purkitettuna? Meinaan kun hirvipurkit alkaa loppua ja kirjoa ei viitsisi ostaa säilykkeeksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17546 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.05.2025 16:01 Viestin aihe: |
|
|
Punnittin pahuuttaan ja noista sisällä olevista 480g oli painavimmat, kallosta puuttuu nokkaluut eli liki 400g ovatten sitten kai....
Autotallissa on lisää, pitää tutkia nekin...
Pieniä nuo kaikki on silti mutta muistoja. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17546 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.05.2025 16:02 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Minkämoistahan tuo kevätkauris olisi purkitettuna? Meinaan kun hirvipurkit alkaa loppua ja kirjoa ei viitsisi ostaa säilykkeeksi. |
Hiton hyvää, teetin toissasyksynä _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.05.2025 16:55 Viestin aihe: |
|
|
Se oli siinä sitte tää kevätkausi. Hienosti tuli buttololle... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 07:08 Viestin aihe: |
|
|
Pitäs kans ens kevääksi hommata tuommonen buttolo. Ihan mielenkiinnosta.
On muuten nuo kauriit kyllä melekosen vikaisia elukoita. Ennenkin huomannut. Nytkin käsittelin kolme ruhoa tänä keväänä ja kaikissa oli huomautettavaa. Ensimmäisessä oli haulia. Toisella oli ottaluu menny joskus rikki ja siihen oli luutunu epämääräinen luutumaklunssi. Tällä mun ampumalla oli menny alaleukaluu poikki joskus, mutta parantunut ja luutunut kyllä hyvin. Onko nuo pukkien tappelut sitte niin kovia että tämmösiä päävammoja tulee. Näitä siis ollu ennenkin paljon _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 07:40 Viestin aihe: |
|
|
Kyl ne aika kovin ottaa yhteen. Oon aina miettiny, et noi kauriin sarvet on tappelun kannalta ehkä kaikkein baskimman malliset. Peuralla ja hirvellä ne sarvet törkkää toisiaan vastaan eikä ihan puhdasta piikki naamaan -osumaa tuu kovin helposti. Mut kauriit ku tappelee ni piikit kyllä usein päätyy lihaan asti. Kyllä niistä vammoja tulee väistämättä. Kyllä ne nyt jo tappelee. Yhtä tappelua videoisin tosta terassilta pari viikkoa sitte...
Pillillä/buttololla on paikkansa. Ei se mikään magneetti oo mut useissa tilanteissa oon saanu pukin tulee. Parhaiten toimii oman kokemuksen mukaan, jos kyseessä on vahva ja agressiivinen reviiripukki. Jos haluu ampuu nuoren tai ei hallitsevan pukin ni pillistä ei juuri hyötyä oo, ainakaan Suomessa. Voi olla et nekin reagois pilliin, ku kiima on kuumimmillaan myöhemmin kesällä. Hyvää tossa on, että vaikka se ei pukkia sillä kertaa houkuttaiskaan, niin ei se mulla ainakaan oo koskaan myöskään karkoittanu kaurista tai saanu sitä epäilemään...
Eilen pääsin hiipii pukkia noin 200 m päähän. Siinä se oli peltoaukean toisessa reunassa, liian kaukana mun ampumataidolle. Pari piippausta buttololla ja pukki heti terhakoitu ja jäi kattoo. Siinä kohtaa tiesin että kohta tullaan. Annoin kunnolla sitä naaraan hätä-ääntä ku häätää eitoivottua pukkia. Samassa tuo kohdepukki tulee jo täysillä kohti. Kiersi hiukan hankalaan sektoriin ni annoin mennä ohi. Ku se oli hiukan kauemmas kiertäny ni annoin taas lisää ääntä, niin pukki kiersi takas mua kohti ja pysäytin sen haukahduksella 25 m päähän. Nappi etuviistosta kaulan tyveen ja siinä se Aika asialliset sarvet. Laitan kuvaa ku saan niistä paremman. Oli aika pimeetä illalla.
Ainoa huono tossa houkuttelussa on, et ne pukit tuppaa tulee suoraan kohti ääntä eikä useinkaan tarjoa kylkeä. Toisaalta ei se kaulalaukaus jostain 25 m päästä tuelta kovin kummonen oo tehdä. Pitää vaan muistaa ottaa riittävän eteen ja ylös, ettei mee suolet... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Kuva vähän vääristää ettei siitä täyttä totuutta saa, mutta nämä mun viimeiset sarvet (vas) kiilaa ihan tuohon vaimon sarvien rinnalle koossa. Täytyy tehdä ihan tarkastusmittaus kun vaan kallo kuivaa kunnolla. Ei siis millään muotoa valtava tuo viimeinen pukki mutta nyt tuoreena kallon nettopaino 340g. 3kk päästä näkee paljonko painosta on haihtunut pois.
 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sinttivintturi Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2018 Viestejä: 846 Paikkakunta: Pohjois-Häme
|
Lähetetty: 24.05.2025 12:48 Viestin aihe: |
|
|
JokuUkko kirjoitti: | Kyl ne aika kovin ottaa yhteen. Oon aina miettiny, et noi kauriin sarvet on tappelun kannalta ehkä kaikkein baskimman malliset. Peuralla ja hirvellä ne sarvet törkkää toisiaan vastaan eikä ihan puhdasta piikki naamaan -osumaa tuu kovin helposti. Mut kauriit ku tappelee ni piikit kyllä usein päätyy lihaan asti. Kyllä niistä vammoja tulee väistämättä. Kyllä ne nyt jo tappelee. Yhtä tappelua videoisin tosta terassilta pari viikkoa sitte. |
Kyllä ne sarvet kovat aseet on,onneksi käyttävät tosissaan vain toisia uroksia vastaan.
Niinpä tämä kevätpukkijahti onkin tarpeellista,ensisijainen tarkoitus on "poistaa"keihäs-sarviset yksilöt. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sukkamieli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 13:00 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Kuva vähän vääristää ettei siitä täyttä totuutta saa, mutta nämä mun viimeiset sarvet (vas) kiilaa ihan tuohon vaimon sarvien rinnalle koossa. Täytyy tehdä ihan tarkastusmittaus kun vaan kallo kuivaa kunnolla. Ei siis millään muotoa valtava tuo viimeinen pukki mutta nyt tuoreena kallon nettopaino 340g. 3kk päästä näkee paljonko painosta on haihtunut pois.
 |
Niele tappios, kyl nuo mun sarvet on edelleen komiammat  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 16:54 Viestin aihe: |
|
|
Jännä. Toi eka pienempisarvisen pukin teuraspaino oli 20 kg. Ylivoimaisesti painavin kevätpukki mulla koskaan. Tätä ennen isoin on tainnu olla 18 kg. Mut tän eilisen äsken nyljin ni se paino vaan 16 kg. Mikä on sieltä pienimmästä päästä. Ihan rasvaton kaveri. Kevätpukkien paino on tähän mennessä ollu 16-18 kg niis mitä oon punninnu. Paitsi yksi jalkaviallinen joskus oli vaan 13 kg |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.05.2025 17:22 Viestin aihe: |
|
|
JokuUkko kirjoitti: | Kyl ne aika kovin ottaa yhteen. Oon aina miettiny, et noi kauriin sarvet on tappelun kannalta ehkä kaikkein baskimman malliset. Peuralla ja hirvellä ne sarvet törkkää toisiaan vastaan eikä ihan puhdasta piikki naamaan -osumaa tuu kovin helposti. Mut kauriit ku tappelee ni piikit kyllä usein päätyy lihaan asti. Kyllä niistä vammoja tulee väistämättä. Kyllä ne nyt jo tappelee. Yhtä tappelua videoisin tosta terassilta pari viikkoa sitte...
Pillillä/buttololla on paikkansa. Ei se mikään magneetti oo mut useissa tilanteissa oon saanu pukin tulee. Parhaiten toimii oman kokemuksen mukaan, jos kyseessä on vahva ja agressiivinen reviiripukki. Jos haluu ampuu nuoren tai ei hallitsevan pukin ni pillistä ei juuri hyötyä oo, ainakaan Suomessa. Voi olla et nekin reagois pilliin, ku kiima on kuumimmillaan myöhemmin kesällä. Hyvää tossa on, että vaikka se ei pukkia sillä kertaa houkuttaiskaan, niin ei se mulla ainakaan oo koskaan myöskään karkoittanu kaurista tai saanu sitä epäilemään...
Eilen pääsin hiipii pukkia noin 200 m päähän. Siinä se oli peltoaukean toisessa reunassa, liian kaukana mun ampumataidolle. Pari piippausta buttololla ja pukki heti terhakoitu ja jäi kattoo. Siinä kohtaa tiesin että kohta tullaan. Annoin kunnolla sitä naaraan hätä-ääntä ku häätää eitoivottua pukkia. Samassa tuo kohdepukki tulee jo täysillä kohti. Kiersi hiukan hankalaan sektoriin ni annoin mennä ohi. Ku se oli hiukan kauemmas kiertäny ni annoin taas lisää ääntä, niin pukki kiersi takas mua kohti ja pysäytin sen haukahduksella 25 m päähän. Nappi etuviistosta kaulan tyveen ja siinä se Aika asialliset sarvet. Laitan kuvaa ku saan niistä paremman. Oli aika pimeetä illalla.
Ainoa huono tossa houkuttelussa on, et ne pukit tuppaa tulee suoraan kohti ääntä eikä useinkaan tarjoa kylkeä. Toisaalta ei se kaulalaukaus jostain 25 m päästä tuelta kovin kummonen oo tehdä. Pitää vaan muistaa ottaa riittävän eteen ja ylös, ettei mee suolet... |
Oisko tuolle buttololle jotain pika ohjeita? Siis mitä mikäkin ääni tarkoittaa. Mikä on naaraan hätä-ääni? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|